آیا واریس با ورزش درمان شدنی است؟

3 سال پیش
آیا واریس با ورزش درمان شدنی است؟
Rate this post

واریس ها همان رگ های متورمی هستند که زیبای اعضای بدن به خصوص پاهای شما را می ربایند، در این مقاله با شما همراه هستیم تا با معرفی برخی از فعالیت های جسمی بتوانید زیبایی اندامتان را به دست آورید.

واریس و دلایل به وجود آمدن آن چیست؟

واریس رگ های متورم شده ای است که به رنگ آبی، قرمز و بنفش بر روی پوست نقش می بندد،

همانطور که می دانید رگ ها خون را از قلب به تمام بافت های بدن می رسانند و مجددا به قلب باز می گردانند، برای این کار لازم است که شریان های در برابر گرانش و بازگشت خون به خوبی عمل کنند، برخی اوقات انقباضات عضلانی، فشار خون و یا نقص در سیستم گردش خون، باعث ایجاد مشکل می شود و در نهایت واریس ها به وجود می آیند.

دلایل زیادی هست که موجب ایجاد این رگ های بزرگ در بعضی نقاط بدن می شود، مانند اضافه وزن، افزایش سن، بارداری، وراثت در خانواده، جنسیت( که غالبا خانوم ها دچار واریس میشوند) فعالیت زیاد و ایستادن های مداوم و غیره.

آیا واریس با ورزش درمان شدنی است؟

نقش ورزش در جلوگیری و درمان واریس

معمولا واریس ها در اوایل به وجود آمدن با درد همراه نیستند، اما با زیاد شدن درد شدیدی را بر فرد وارد می کنند، در این مواقع بهترین راه حل این است که فعالیت هایی انجام شود که باعث بهبود گردش خون شود، اما اینکه چه فعالیتی و چگونه انجام شود نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که برخی ورزش ها خطر نارسایی رگ ها را افزایش می دهد و برخی از ورزشکاران هستند که دچار واریس می شوند.

این نکته قابل ذکر است که ورزش در پیشگیری و درمان واریس نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، زیرا با انجام ورزش خون زیادی به سیاهرگ ها و قلب پمپ می شود و گردش خون بالا می رود، و همین امر باعث می شود که خطر ابتلا به واریس کاهش یابد.

در ادامه ورزش های مؤثر در رفع واریس ها را معرفی خواهیم کرد

  • جاگینگ، آهسته دویدن و یا جاگینگ کمک زیادی در بهبود واریس ها می کند، زیرا دویدن گردش خون را افزایش می دهد و فشاری که بر ماهیچه ها وارد می شود باعث تقویت آن ها خواهد شد، اما اگر شما به واریس مبتلا هستید باید این نکته را رعایت کنید که به مفاصل پا ها فشاری وارد نشود به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که برای جاگینگ مکان مناسبی مثل چمن را انتخاب کنید.
  • پیاده روی، از جمله ورزش هایی است که به تمام افراد پیشنهاد می شود اگر واریس های تان زیاد شده است و فشار آوردن به ماهیچه ها باعث آزار شما می شود، پیشنهاد می کنیم ورزش پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید زیرا پیاده روی از جمله ورزش های کم شدتی است که جریان خون را به تعادل می رساند و هیچ گونه عارضه ای را در پی ندارد، پس با استفاده از یک جفت کفش مناسب و لباس های مناسب فصل به پیاده روی روزانه خود ادامه دهید تا به بهبودی واریس ها برسید.
  • الپتیکال و یا دوچرخه ثابت، هم مانند پیاده روی از ورزش های کم شدتی محسوب می شود که کمک شایانی به گردش خون می کند، و این شرایط را مهیا می کند که خون از سمت پاها مجدداً به سمت قلب بازگردد، در ضمن اینکه فشار زیادی به مفاصل و ماهیچه ها وارد نمی کند.

فعالیت هایی که انجام آن برای افراد مبتلا به واریس پیشنهاد نمی شود

برخی ورزش ها  که با شدت زیادی انجام می شوند نه تنها باعث بهبودی واریس ها نخواهند شد بلکه می توانند اوضاع را بحرانی کنند، یکی از ورزش هایی که برای افراد مبتلا به واریس ممنوع است (( وزنه برداری)) می باشد.

وزنه برداری از مزایای زیادی همچون؛ افزایش تراکم استخوان ها، افزایش بافت عضلانی بدن، و افزایش اعتماد به نفس و غیره برخوردار است، اما در حین دارا بودن مزایای زیاد برای افرادی مبتلا به واریس مضراتی دارد.

زمانی که فرد دچار واریس می باشد و ورزش شدیدی همانند وزنه برداری را انجام می دهد خون های انباشته شده در رگ های پا به ورید اجوف در قسمت شکم سرازیر می شوند  که این کار فشار وارد شده بر شکم را چندین برابر می کند و زور زدن برای بلند کردن وزنه سنگین مانع می شود که خون به قلب بازگردد، در نهایت خون موجود در شکم در وقتی دیگر مجددا به رگ های پا باز میگردد و این فشار وارد شده به ورید پا باعث صدمه رساندن به سیاهرگ ها می شود.

اما اگر شما از ورزشکاران این رشته ورزشی هستید و یا به خاطر علاقه و یا هر دلیل دیگری تمایل به ادامه و انجام دادن ورزش وزنه برداری دارید بهتر است پس از هر بار بلند کردن وزن عمل بازدم را به خوبی انجام دهید، پس از آن به سراغ ورزش های اصلاحی مانند پیاده روی و یا دوچرخه بروید، از جوراب های سفت و کشی که مناسب واریس می باشد استفاده کنید و به سیستم گردش خون کمک کنید تا با بروز مشکلات وریدی بزرگتری روبرو نشوید.

برخی دیگر از فعالیت های ورزشی هستند که شرایط را برای افراد دارای واریس سخت تر می کنند مانند دراز نشست، اسکوات فول رنج، لانگز و نشستن های طولانی مدت در یوگا، همانگونه که در ورزش وزنه برداری ذکر شد، پس از این ورزش ها هم توصیه می شود که تمرینات هوازی انجام دهید.

آیا واریس با ورزش درمان شدنی است؟

راه های پیشگیری از ابتلا به واریس

گاهی پیش می آید که  برخی افراد به دلیل بالا بودن سن، بیماری های جانبی دیگر، بارداری و… توان انجام هر ورزشی را نداشته باشند، برای اینگونه مبتلایان نیز راه کارهایی وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد؛

  • استفاده از کفش ها مناسب و اسپرت برای درمان ورید ها بسیار تاکید می شود، زیرا کفش هایی که پاشنه های بلندی دارند ماهیچه های ساق پا را در حالتی قرار می دهند که بسیار ضعیف عمل می کنند.
  • زمانی که می دانید قرار است مدت طولانی بی تحرک باشید به طور مثال هنگام سفر کردن، و یا در دوران بارداری بهتر است از جوراب های محکم مخصوص واریس استفاده کنید تا رگ ها در حالت نرمال قرار بگیرند.
  • در حالت نشسته و یا ایستاده، هنگامی که مشغول فعالیت های روزانه هستید پاها را از زانو خم و راست کنید تا خون به خوبی در پاها به جریان در آید.
  • باید ها و نباید های رژیم غذایی را به خوبی اجرا کنید افراد مبتلا به واریس باید دقت داشته باشند که به یبوست دچار نشوند زیرا یبوست باعث می شود که فشار زیادی به سیاهرگ ها وارد شود مصرف غلات سبوس دار، برنج، ماکارونی، میوه ها و سبزیجات، کلم سبز و شاتوتپیشنهاد می شود. همین طور استفاده از چربی های اشباع و کره مارگارین، شیرینی و شکلات که منبع چربی های مضر هستند احتمال بروز واریس را بالا می برد.

کلام پایانی

در جمع بندی پایانی نیز متذکر می شویم که برای داشتن جسمی سالم ورزش بهترین گزینه می باشد، ورزش مداوم نه تنها از بروز مشکلاتی چون واریس وریدی جلوگیری می کند بلکه با افزایش گردش خون کارکرد سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار