آیا ورزش با ماسک خطر آفرین است؟

4 سال پیش
آیا ورزش با ماسک خطر آفرین است؟
Rate this post

حدود یک سال می شود که یک ویروس تازه وارد، زندگی کل مردم دنیا را دگرگون کرده است،این ویروس که نام علمی آن کوید 19 می باشد، توانسته است در زندگی همه افراد در هر پست و مقامی اختلال ایجاد کند، تعداد زیادی از هم نوعان ما را از پای درآورده است و طعم تلخ مرگ را به آن ها چشانده است، شاید اگر پروتکل های اعلام شده از سمت سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، را رعایت کرده بودیم به این اندازه از مرگ و میر نمی رسیدیم.

استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها از ساده ترین اعمالی ست که می شود انجام داد برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک، قبل تر از این اعلام کردند که در فضای باز نیازی به استفاده از ماسک نیست اما طی تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که استفاده از ماسک در تمام مکان های عمومی توصیه می شود، چرا که امکان دارد افراد ناقل بدون علامت باشند و در صورت سرفه، عطسه و حرف زدن به راحتی  بتوانند این ویروس را منتقل کنند.نتیجه شیوع این بیماری، تعطیلی بسیاری از مراکز عمومی از جمله باشگاه های ورزشی بود،

پس از گذشت زمانی طولانی برخی از مشاغل مجددا شروع به کار کردند، در برخی کشور ها بخشنامه های مختلفی را برای بازگشایی باشگاه ها ارائه دادند، اما باز هم ورزش کاران نگران سلامتی خود و دیگران هستند، از اهم نگرانی های آنان این است که استفاده از ماسک در حین ورزش مشکل ساز هست یا خیر؟

آیا ورزش با ماسک خطر آفرین است؟

آیا باید در حین ورزش از ماسک استفاده کرد؟

جواب این سوال در این است که شما در حین انجام ورزش با ماسک حال عمومی تان چگونه است؟!

دچار سر درد و سرگیجه و حالت تهوع می شوید؟ اگر بله پس باید از شدت تمرین بکاهید و با آهستگی تمرینات را ادامه دهید، و یا اینکه اگر وضعیت کاملا بهم ریخته است از انجام ورزش خودداری کنید. برخی تحقیقات انجام شده نشان داده اند که انجام ورزش های سنگین همراه با ماسک احتمال مرگ ورزش کار را بالا می برد چرا که ماسک از جریان هوا جلوگیری می کند، و مقدار هوای لازم را که برای انجام ورزش های سنگین لازم است را به ورزشکار نمی رساند.

بنابراین اگر فردی در باشگاه با چنین شرایطی مواجه شد بهتر است که ماسک او را برداشته و اجازه دهید هوای تازه وارد شوش ها شود و بدن با وارد شدن هوای تازه ریکاوری شود، اما باید آگاه باشید که این علائم همیشه نشانه نرسیدن هوا نیست و گاهی به دلیل بیش تمرینی است یعنی بیش از حد توان ورزش کردن، و یا کم  آبی بدن، که علائمی نظیر کمبود اکسیژن، آریتمی قلب، افت قند خون، افت فشار خون دارد.

افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی و یا بیماری قلبی عروقی دارند  باید در زمان استفاده‌ از ماسک در طول تمرین جوانب احتیاط را در نظر داشته باشند . خصوصا افرادی که بیماری هایی مانند انسداد مزمن ریوی، آسم، برونشیت، فیبروز ریوی و هر بیماری که  کار کرد شش ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این افراد برای استفاده‌ از ماسک در حین ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

برای انجام تمرینات ورزشی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اکسیژن کافی به بدن می رسد،شدت تمرینات باید تحت کنترل باشد، بعضی از تمرینات مانند تمرینات اینتروال با شدت بالا  نیاز ویژه‌ای به کار کرد سیستم تنفسی دارند که امکان دارد اجرای آنها با ماسک باعث بروز مشکل شود.

کمبود اکسیژن در عضلات اسکلتی باعث پایین آمدن سوخت عضلات برای تامین انرژی مورد نیاز عضلات در حین تمرین می شود. که در پی کاهش سطح اکسیژن در عضلات، خستگی بر فرد چیره می شود. برای پیشگیری از خستگی های زودرس، مربیان ورزشی توصیه می کنند که ورزشکاران در زمان استفاده از ماسک شدت تمرین را کاهش دهند، در حقیقت باید تمرینات خود را با شدت ضربان قلب به وجود آمده تحت کنترل در بیاورند.

مربیان این توصیه را نیز دارند که ورزشکاران طی چند هفته باید بدن خود را به آهستگی با این میزان از اکسیژن سازگار کنند، و برای رسیدن به آمادگی جسمانی که  قبلا داشته اند چندین جلسه را با ماسک به تمرین بپردازند.

آیا ورزش با ماسک خطر آفرین است؟

چه نوع ماسکی برای استفاده در حین ورزش توصیه می شود؟

استفاده از ماسک برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات تنفسی در زمان عطسه کردن، سرفه کردن، حرف زدن و نفس کشیدن، در هوا است.

ماسک هایی نظیر، ماسک جراحی، ماسک N95، برای محیط هایی با خطر بالا مانند، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مکان های عمومی پر تردد که هیچ گونه فاصله اجتماعی رعایت نمی شود، در مکان هایی که می دانیم بیماری وجود دارد و… طراحی شده اند.

اما برای محیط های ورزشی به خصوص در هوای آزاد ماسک های طبی و یا پارچه ای که در خانه هم می شود آن را تهیه کرد گزینه ی خوبی هستند، استفاده از شیلد ها هم نیز توصیه می شود چرا که از رسیدن این ویروس به  چشم ها، بینی، و دهان به خوبی محافظت می کند.

برخی افراد توصیه های پزشکی را جدی نگرفته اند و به جای ماسک صورت خود را با روسری، سربند و یا تیشرت خود می پوشانند که هیچ یک از آنها نمی توانند کار ماسک را بکنند زیرا ماسک به خوبی بر روی صورت قرار می گیرد و اطراف دهان و بینی را به طور کامل می پوشاند.

بهتر است در زمان استفاده از ماسک نکات زیر را رعایت کنید؛

  • اگر زدن ماسک قبل از شروع تمرین نیز شما را اذیت می کند، پس ورزش کردن با ماسک برای شما اصلا توصیه نمی شود.
  • توجه داشته باشید که ماسک کاملا بر روی گونه و زیر چانه قرار گرفته باشد تا از ورود هوای آلوده جلوگیری کند.
  • زمانی که می خواهید صحبت کنید ماسک را پایین نکشید، زیرا احتمال اینکه خودتان ناقل و بی خبر باشید و یا اینکه هوا آلوده به کرونا باشد وجود دارد.
  • هنگامی که می خواهید ماسک را بردارید بهتر است از قسمت کش ها آن را بردارید چرا که قسمت جلوی صورت میکروب ها و آلودگی ها را به خود جذب کرده اند.
  • بعد از باز کردن ماسک حتما دست ها را با آب و صابون بشویید و یا اینکه به الکل آغشته کنید، تا دست های آلوده با چشم ودهان و بینی تماسی نداشته باشند.

کلام پایانی

حال که این ویروس مدت ها ست که در زندگی روزمره همه مردمان جهان جای گرفته است، امیدواریم که با رعایت پروتکل های اعلام شده از گزند آن در امان باشید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار