از دلایل و معایب لاغری تا رهایی از آن

4 سال پیش
از دلایل و معایب لاغری تا رهایی از آن
Rate this post

شاید برای برخی افراد تعجب آور باشد شنیدن این جمله که کسی به دنبال راه کاری است برای بالا بردن وزن ،اما باید بگوییم که فقط چاقی نیست که بدن را با انواع معضلات رو برو می کند بلکه لاغری هم مشکلاتی جبران ناپذیر برای افراد ایجاد می کند.پس لاغری به هیچ عنوان نشانه ی سلامت بدن نیست.

از دلایل و معایب لاغری تا رهایی از آن

 

از جمله معایب لاغری که می توان به آن اشاره کرد در ادمه آورده ایم؛

  1. ضعف در سیستم ایمنی؛ به دلیل اینکه مواد مغذی کافی را بدن دریافت نکرده است سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود که این ضعف باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن می شود از جمله اینکه بدن در معرض انواع و اقسام ویروس های فصلی و باکتری ها قرار می گیرد گاهی این مشکلات بزرگتر می شوند و بدن در مقابل سرطان نمی تواند مقاومت کافی را داشته باشد.
  2. مشکلات پوست،مو و دندان؛افراد لاغر به دلیل استفاده نا کافی از لبنیات و یا هر ماده غذایی که کلسیم و ویتامین د را تامین می کند دچار علائمی نظیر ریزش مو،نازک و حساس شدن پوست،خشکی پوست،ضعف و خرابی های زودرس دندان ها ،می شوند.
  3. آنمی و یا کم خونی؛ زمانی که مواد معدنی و انواع ویتامین ها به بدن رسانده نمی شود باعث می شود که فرد به آنمی دچار شود که همان کمبود سلول های قرمز خون می باشد که هموگولوبین هم گفته میشود، اگر گلوبول های قرمز خون به اندازه کافی آهن،ب12،و فولات نداشته باشند تا به خوبی به کارشان ادامه دهند تمام بدن دچار مشکل خواهد شد،از مهم ترین علائم کم خونی کمبود انرژی و خستگی های مداوم می باشد.
  4. کاهش تراکم استخوان؛ هنگامی که بدن قوت کافی برای تولید استروژن را نداشته باشد و میزان استروژن بدن افت کند استخوان ها تراکمشان را از دست می دهند و این باعث شکنندگی بیشتر آنها می شود.
  5. تاثیرات مخرب جنسی؛زنانی که دچار کمبود وزن شدید هستند دچار بی نظمی در قاعدگی می شوند گفتنی است که این قبیل بانوان دوران بارداری سخت تری دارند و بیشتر از بانوان دیگر دچار سقط جنین می شوند،اما این موضوع فقط برای بانوان مشکل ساز نمی شود بلکه آقایان هم نسبت به مردان با وزن مناسب 22 برابر بیشتر دچار اختلالات جنسی می شوند.

از دلایل و معایب لاغری تا رهایی از آن

از مهم ترین دلایل لاغری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • پرکاری تیروئید؛افرادی که به پر کاری تیروئید دچار هستند کالری بیشتری می سوزانند و نهایتا به طور نا خواسته لاغر می شوند.
  • دیابت ؛ افرادی که به دیابت نوع یک دچار هستند سیستم ایمنی بدنشان  سلول های انسولینی را از بین می برند ونتیجتا گلوکوز خون بالا می رود و کلیه ها گلکوز را از طریق ادرار از بدن دفع می کنند و همین امر باعث از بین رفتن کالری های بدن و لاغری می شود.
  • افسردگی؛ بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که  باعث کم اشتهایی و کاهش وزن می شود،در برخی افراد  این موضوع صدق نمی کند و افسردگی باعث پرخوری نیز می شود.
  • التهاب روده؛ التهاب مزمن بدن را در وضعیت کاتابولیک قرار می دهد که درآن وضعیت، بدن به صورت مداوم انرژی صرف می کند و یا باعث اختلال در هورمون سیری و هورمون گرسنگی می شود که می تواند موجب کم اشتهایی و پایین آمدن وزن شود.
  • انسداد ریه؛ برونشیت مزمن موجب التهالب مسیر هایی می شود که هوا را به ریه ها می رساند و این موضوع باعث تولید مخاط و سرفه و تنگی نفس می شود،که دشواری در تنفس باعث می شود که بدن برای نفس کشیدن کالری بیشتری بسوزاند ویا اینکه تنفس سخت باعث ایجاد مشکلاتی در حین غذا خوردن شود که نهایتا باعث کاهش وزن می شود.
  • بیماری سل؛ که از طریق هوا به افراد منتقل می شود ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و از علائم اصلی آن کم اشتهایی و کاهش وزن می باشد.
  • بیماری سرطان؛ سرطان می تواند در هورمون های تنظیم کننده اشتها اختلال ایجاد کند و یا اینکه تومور در حال رشد در بدن کالری زیادی مصرف کند که این مصرف کالری و کاهش اشتها باعث لاغری بدن می شود.
  • بیماری آدیسون؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن  غدد آدرنال را از بین می برند و هورمون هایی که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند را دچار مشکل می کنند و همین امر باعث پایین آمدن همزمان اشتها و وزن می شود.
  • بیماری اچ آی وی؛ که در آن وضعیتی پیش می آید که مبارزه با انواع عفونت ها برای بدن دشوار می شود . و در صورت پیشرفت این بیماری بدن به شدت دچالر کاهش وزن و کمبود اشتها می شود.
  • نارسایی احتقانی قلب؛ در این شرایط قلب نمی تواند مانند قبل خون را به خوبی پمپاژ کند و همین باعث می شود که خون کافی به دستگاه گوارش نرسد و باعث حالت تهوع و احساس سیری در فرد شود که این امر با پایین آمدن وزن همراه است.

از دلایل و معایب لاغری تا رهایی از آن

پیشنهاداتی برای رهایی از لاغری؛

  • صبحانه سالم و پر کالری؛صبحانه از آن وعده هایی است که هم خوردنش به افراد چاق توصیه می شود و هم به افرادی که درگیر لاغری هستند اما باید بگوییم که تفاوت آنها از زین تا آسمان است زیرا به افراد با وزن پایین توصیه می شود که در وعده صبحانه از لبنیات پر چرب مانند کره ،خامه،شیر،و.. استفاده کنند این وعده را با بهترین خوراکی ها شروع کنند و کالری زیادی را در اول صبح وارد بدن کنند.
  • میان وعده؛ برعکس افراد چاق که باید برای میان وعده از خوردنی های حجیم استفاده کنند تا برای مدتی طولانی سیر بمانند به افراد لاغر توصیه می شود که از تنقلات با حجم پایین استفاده کنند مثلا انواع آجیل ها اسموتی های مغذی و شیر موز و …
  • ناهاری سرشار از هیدروکربن ها؛ فرد لاغر اگر دچار عارضه قند خون نباشد بهتر است در این وعده از انواع غذاهای جذاب مانند ماکارونی، پاستا،پلو و خورشت،پیتزاهای خانگی و دیگر غذاهای سالم  میل کنند.
  • میل کردن شامی سبک ؛ کم بودن وزن دلیل نمی شود که وعده شام سنگین و پر کالری صرف شود ، بلکه بهتر است همه افراد برای داشتن خوابی راحت و بدنی سالم شامی کم کالری میل کنند.
  • خوردن دسر بعد از شام؛ دسر هایی که به افراد لاغر پیشنهاد می شود از انواع ژله ها ،اسموتی ها،کیک های خانگی و  دسر های سالم دیگر است .

کلام پایانی

این یک امر کاملا طبیعی می باشد که تمام افراد در پی تناسب اندام هستند ،اما باید بگوییم که مقوله مهمتری از تناسب اندام هست و آن چیزی نیست به جز سلامتی اگر شما بی ام آی بدنتان از 18.5 پایین تر نیست ، پس جزء افراد لاغر نیستید بنابرین اگر بدنی سالم دارید برای بالا بردن وزنتان احتیاج به پر خوری کردن های غیر اصولی ندارید . اما اگر علاقه مند به بالا رفتن وزنتان هستید باید بگوییم که در حین پر خوری های روزانه سلامتیتان را در اولویت قرار دهید و همراه با ورزش کردن به استحکام استخوان ها و عضله سازی بدنتان کمک کنید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار