از دلایل چاقی کودکان و جلوگیری از آن

4 سال پیش
از دلایل چاقی کودکان و جلوگیری از آن
Rate this post

از جمله مشکلاتی که امروزه همه ی انسان ها در هر سن و سالی با آن دست و پنجه نرم می کنند چاقی است، چاقی در کودکان هم از معضلاتی است که در این دوره در جوامع مختلف همه گیر شده است و این موضوع به مراتب مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

چرا کودکان گرفتار چاقی می شوند؟

کودکان امروزی در مقایسه با کودکان دهه های قبل فعالیت کمتری دارند، و بیشتر از انجام بازی هایی که جست و خیز بیشتری دارند در منزل به سر می برند و زمان خود را با انجام بازی های کامپیوتری می گذرانند، در گذشته افراد در سنین کودکی نیز به کار گرفته می شدند و بدنی ورزیده داشتند و نهایتا در سنین میانسالی و پیری دچار هیچ گونه مشکلی نمی شدند، اما اکنون کودکان بیشتر وقت خود را یا در کلاس های آموزشی و پشت میز ها به سر می برند و یا در کلوپ های بازی،

همه این عوامل و ماشینی شدن زندگی ها باعث بروز چاقی در سنین پایین کودکی شده است، که این چاقی برای خانواده ها بسیار نگران کننده شده است، چرا که همه والدین از خطرات و پیش آمدهای ابتلا به چاقی آگاهی دارند، از جمله خطرات چاقی که از نظر جسمی کودک را تهدید می کند عبارت اند از: دیابت، بیماری های قلبی عروقی، آسم.

اما این خطرات به همین جا ختم نمی شود بلکه از نظر روحی نیز کودکان را تحت فشار قرار می دهد، زمانی که کودک وارد اجتماع می شود اگر که مورد تمسخر همسالان خود قرار نگیرد، با دیدن تناسب اندام در دوستان خود به شدت اعتماد به نفسشان کاهش می یابد، و گوشه گیری و انزوا را به بودن در جمع ترجیح می دهند، حالا با وجود اطلاع از تمامی مشکلاتی که یک کودک چاق با آن روبرو خواهد شد، بهتر است که از راه های جلوگیری و درمان آن هم که در ادامه می آوریم، مطلع شوید.

از دلایل چاقی کودکان و جلوگیری از آن

رژیم غذایی کودکان چاق

والدین کودکان چاق باید بدانند که کالری دریافتی این کودکان باید با رژیم غذایی مناسبی تامین شود،رژیم غذایی سالم می تواند تناسب اندام را به ارمغان بیاورد، به طور مثال در رژیم غذایی کودکان غذاهای فرآوری شده ی پخته باید جای خود را به غذاهای خانگی بدهد، چیپس و پفک و در کل تنقلات چرب و شور جای خود را به آجیل ها و مغز های ارگانیک بدهد، به جای گوشت های قرمز با چربی بالا از گوشت سفید مانند گوشت مرغ، گوشت ماهی، گوشت بوقلمون استفاده کنند، لبنیات حتما باید در رژیم کودکان جای داده شود اما لبنیات کم چرب جایگاه بهتری دارند، از مواد غذایی اشباع شده که مواد نگه دارنده زیادی در تولید آنها استفاده می شود اصلا استفاده نکنند، از مهم‌ ترین مواد خوراکی که منع مصرف آن به شدت توصیه می شود خوردن نوشیدنی هایی است که دارای قند بالا می باشند.

همه والدین با این موضوع که کودکشان میل چندانی به حبوبات و سبزیجات ندارد روبرو هستند، اما والدین با هوش و سیاست غذای کودک را طوری طبخ می کند که باب میل کودک باشد، و کودک برای خوردن آن اشتیاق کافی را داشته باشد.

اکثر پزشکان تغذیه به پدر و مادر ها توصیه می کنند که رژیم را به شکل زیر برای کودکان اجرا کنند؛

  • در وعده صبحانه؛ از انواع اسموتی میوه، شیر کم چرب، نان تست غلات، آبمیوه طبیعی، کمی روغن زیتون، پنیر کم چرب، ماست کم چرب، تخم مرغ آب پز، دو یا سه عدد گردو.
  • در وعده ناهار؛ از انواع سبزیجات مانند سیب زمینی، قارچ، نخود فرنگی،هویج، کاهو، تخمه، و… برای آماده کردن سالاد استفاده کنید، در کنار آن می توانید، ماهی گریل شده، مرغ گریل شده، انواع سوپ ها، برنج قهوه ای سرو کنید.
  • در میان وعده؛ که در زمان عصر میل می کنند باید از موادی که قند بدن را متعادل نگاه می دارد مانند مقداری عسل، و یا نان تست و پنیرخامه ای کم چرب، و آبمیوه های خانگی که بدون مواد نگه دارنده هستند، میل کنند، گاهی برای تنوع خوب است که از ذرت سرخ شده ی خانگی میل کنند.
  • در وعده شام؛ می توان از سبزیجات زیادی در کنار مرغ و گوشت و ماهی پخته شده، و یا پوره سیب زمینی، و یا پاستا، میل کنند.
  • دسر که وعده پایانی محسوب می شود؛ بهتر است که از قطعات میوه باشد.

تمام این مواد خوراکی نام برده شده را می توانید از یک یا دو نوع آن در هر وعده برای دلبند تان سرو کنید. اگر تمایل به استفاده از روغن دارید روغن زیتون و یا روغن کنجد روغن پیشنهادی پزشکان تغذیه برای کاهش وزن می باشد. استفاده از کمی نمک در طول رژیم خارج از ایراد می باشد.

کودک را به انجام ورزش ترغیب کنید؛

گاهی والدین این تفکر را نسبت به کودکان خود دارند که فعالیت‌ های آنان در طول زمان مهد کودک و یا مدرسه کافی ست، اما باید عرض کنیم که سخت در اشتباه هستید، چرا که کودکان به انجام دو الی سه روز ورزش در هفته نیاز دارند تا به خوبی بدنی ورزیده و وزنی ایده آل داشته باشند، پس بهتر است که بچه ها این فعالیت ها را در یک رشته ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، دوچرخه سواری و یا دو، به صورت سازمان یافته انجام دهند.

از دلایل چاقی کودکان و جلوگیری از آن

به خرید خود توجه کنید؛

از خریدن انواع مواد خوراکی چاق کننده مانند چیپس، پفک، نوشیدنی های گاز دار و شیرین، و خوراکی های ترا ریخته، صرف نظر کنید، و خانه را انبار مواد خوراکی مضر نکنید، و به جای آن ها از مواد خوراکی متنوع و جذاب ارگانیک خریداری کنید تا همه افراد خانواده از مواد سالم میل کنند.

غذا را در زمان مناسب میل کنید؛

بی رویه خوردن باعث اضافه وزن خواهد شد، حتی اگر از سالم ترین مواد خوراکی تهیه شده باشند،پس اگر در زمان بندی مناسب غذا میل شود به طور چشم گیری از اضافه وزن جلوگیری می شود و دیگر اینکه گاهی کودکان به دلیل علاقه زیاد به تماشای تلویزیون و بازی با رایانه در همان حال به خوردن غذا مشغول می شوند که در این حین فرد متوجه میزان غذایی که میل می کند نمی شود، و بعد از آن هم هیچ فعالیتی برای کالری سوزی انجام نمی دهد، و همین امر به شدت سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

کلام پایانی

در پایان باید عرض کنیم که رعایت کردن رژیم توسط کودکان کار بسیار دشواری است، پس بهترین راه این است که با تغییر سبک زندگی از بروز اضافه وزن در کودکان جلوگیری کنید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار