باور های غلط درباره کاهش وزن

4 سال پیش
باور های غلط درباره کاهش وزن
Rate this post

کاهش وزن و لاغر شدن شاید دغدغه درصد بالایی از جمعیت کشور ما باشد. اما اغلب این افراد تنها به کاهش وزن فکر می کنند، بنابراین ممکن است با پیشنهادات غلط و پیروی از دستورات اشتباه سبب ساز مشکلات بیشماری برای خودشان شوند. به یاد داشته باشید کاهش وزن تنها به معنای عدم مصرف مواد غذایی نیست، لذا ممکن است با نخورن غذا لاغر شوید، اما در کنار آن به احتمال بسیار موجب آسیب به برخی اندام خود خواهید شد. مشکلات گوارشی، معده درد ضعف و بی حالی حتی وگاهی ریزش مو از مضرات گرفتن رژیم های بی پایه و اساس است.

بنابراین کاهش ورزن نیز اصول و قواعد خاص خود را دارد. در ابتدا توصیه می کنیم اگر به دنبال کاهش وزن هستید حتما قبل از هر اقدامی با یک مشاور تغذیه مشورت کنید. گاها انجام برخی ورزش ها نیز ممکن است برای گروهی از افراد نا مناسب باشد، لذا انتخاب یک مشاور خوب و فرمانبرداری از دستورات او می تواند در مسیر کاهش وزن یاری گر شما باشد.

ما در این نوشتار سعی نموده ایم به برخی از این باور های غلط بپردازیم، تا شما را با ابعاد گسترده تری از این موضوع آشنا کنیم.

باور های غلط درباره کاهش وزن

تفکرات غلط درباره لاغری

تحمل گرسنگی زیاد

اولین و مهمترین موضوع در کاهش وزن توجه به گرسنگی است. بله، شما به عنوان فردی که می خواهید وزن کم کنید نیز باید به گرسنگی خود پاسخ دهید. اینطور نیست که کاهش وزن مساوی باشد با عدم مصرف غذا و تحمل گرسنگی. بنابراین در گام اول به خاطر بسپارید که باید هنگام احساس گرسنگی به مانند افراد عادی مواد خوراکی مصرف کنید. در این میان توجه داشته باشید که اگر زمان طولانی به خود گرسنگی دهید به احتمال بسیار پس از پایان یافتن طاقت تان بیش از زمان معمول غذا خواهید خورد. پس نه تنها گرسنگی به کاهش وزن شما کمکی نکرده است، بلکه موجب می شود از حالت طبیعی نیز بیشتر مواد غذایی مصرف کنید. نتیجه این اقدام نیز چیزی نیست جز افزایش وزن و ذخیره سازی چربی؛ یعنی درست مخالف هدف شما.

اجتناب از مصرف چربی

این باور اشتباهی است که تصور کنید تمامی چربی ها افزایش سایز کمرتان را باعث می شوند. نه، این طور نیست. چربی ها خود به انوع گوناگونی تبدیل می شوند که تنها برخی از آن ها عامل افزایش وزن هستند. به عبارت دیگر بدن برای داشتن قوا نیازمند مصرف برخی چربی ها است. برای مثال ریز مغذی هایی چون گردو، بادام زمینی ، بادام خام و دیگر خشکبارها میزانی از چربی دارند که بدن نیازمند مصرف آن ها است، از طرفی مواد غذایی چون ماهی نیز از چربی مفید سرشار هستند که برای بدن مفید است. بنابراین این گونه چربی ها را از برنامه غذایی خود حذف نکنید. در مقابل می توانید از خوردن چربی های مصنوعی مثل مصرف غذاهای فست فودی، شرینی ها پرهیز کنید. این دست مواد دارای چربی مضر هستند که مصرف ان ها توصیه نمی شود. شما می توانید لیست کاملی از غذاهای مفید را از کارشناسان تغذیه دریافت کنید و بر طبق آن ها برنامه غذایی خودتان را تنظیم کنید.

عدم توجه به حالات روحی

برخی مواقع افراد به جای حل مسئله تنها با تفکرات منفی موجب ثبت حالات روحی ناخوشایندشان می شوند. برای داشتن تناسب اندام علاوه بر اینکه نیازمند فعالیت های بدنی و پیروی از رژیم غذایی مناسب هستید، باید باور خود را نسبت به اندامتان نیز تغییر دهید. اگر چاق بودن را پذیرفته باشید قطعا به کم کردن وزن فکر نخواهید کرد. بنابراین برای کاهش وزن نیاز به انگیزه خواهید داشت. سعی کنید در روز به اتفاقات خوبی که در انتظار اندامتان است فکر کنید در این صورت با انگیزه بیشتری برای سلامتی آن تلاش خواهید کرد.

مصرف مواد غذایی فاقد ارزش

شاید تصور کنید که اگر در طول روز مواد غذایی را مصرف کنید که حکم غذا را ندارد و در عوض از وعده های غذایی حذف کنید، حتما به کاهش وزنتان کمک کرده اید، اما این چین نیست. مصرف اسنک های کوچک و خوراکی های غیر مفید نه تنها جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی نیست، بلکه افزایش وزن شما را در پی خواهد داشت، چراکه اغلب این مواد دارای کالری بیشتری نسبت به مواد غذایی مفید هستند. لذا با استفاده از آن ها و حذف وعده های غذایی تنها خود را گول زده اید.

باور های غلط درباره کاهش وزن

مصرف دارو های لاغری

پیرامون ما پر است از تبلیغاتی که مصرف قرص ها و داروهای مختلف لاغری را پیشنهاد می کنند. اگر اضافه وزن زیادی داشته باشید قطعا به مصرف این دارو ها فکر کرده اید. اما بهتر است همین جا فکر استفاده از آن ها از سرتان بیرون کنید و یا اگر به مصرف آن ها پرداخته اید قبل از قطع مصرف با متخصص تغذیه مشورت کرده و از او کمک بخواهید در پایان دادن استفاده از آن ها شما را راهنمایی کند.

شاید ندانید که در این داروها قدری مواد اعتیاد آور وجود دارد که با ایجاد تداخل در سیستم بدنی شما موجب می شود برنامه خواب و خوراک شما به طور کلی برهم خورد. از این روست که شما تصور می کنید که این قرص ها موجب لاغری شما شده است، اما پس از پایان دوره دوباره افزایش وزن را تجربه خواهید کرد، چراکه کاهش وزن تنها به دلیل استفاده از آن داروها بوده و بدن پس از اتمام دوره به حالت اولیه باز خواهد گشت. علاوه بر ایجاد تداخل در برنامه  سلامتی بدن، مصرف این داو ها می تواند عوارض بسیاری برای شما ایجاد کند که به لاغر شدن نمی ارزد.

بنابراین از مصرف دارو برای لاغری اجتناب کنید، چراکه آینده خوبی در انتظار بدنتان نخواهد بود.

پایبندی به رژیم های سخت

در ابتدا توضیح دادیم که برخی افراد تنها حذف مصرف مواد غذایی را چاره ای برای چاقی می دانند، اما گروهی دیگر نیز با پیروی ازرژیم های سخت تلاش می کنند تا وزن شان را کم کنند. غالبا مشاوران تغذیه به شما برنامه ای خواهند داد که علی رغم مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن، وزن کم کنید.

اما برخی افراد که تجربه بالایی در این حیطه ندارند، ممکن است به شما رژیم غذایی را معرفی کنند که به هیچ عنوان با سلامتی ارتباطی ندارد. اگر بخواهید خود را بیش از اندازه در مصرف غذا محدود کنید با ضعف بدن و حتی اختلالات روانی مانند آشفتگی، افسردگی و عدم ثبات حالات روحی مواجه خواهید شد. بنابراین از رژیمی پیروی کنید که در عین حال که به کاهش وزن شما توجه دارد، مراقب سلامتی تان نیز باشد.

سلامتی را در لاغری نبینید

اغلب افرادی که اضافه وزن دارند تصور می کنند اگر لاغر باشند قطعا سلامتی هم خواهند داشت. اما به یاد داشته باشید پیمودن مسیر های اشتباه در لاغری نه تنها موجب سلامتی نمی شود، بلکه ممکن است باعث بیماری های نظیر دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی نیز شود. البته که تناسب اندام مانعی برای پیشگیری از بروز بیماری ها است، اما رسیدن به تناسب اندام و مسیر هایی که افراد برای آن انتخاب می کنند تضمین کننده آینده خواهد بود.

ورزش کردن به روش غلط

اگر فکر می کنید تنها ورزش کردن تناسب اندام را به شما هدیه می دهد، بهتر است همین حالا این تصور را کنار گذارید. اگر با شکم خالی ورزش می کنید و یا پس از ورزش کردن خود را از مصرف مواد غذایی محروم می کنید، باید بگوییم بیماری زودتر از لاغری در انتظار شما خواهد بود. برای چربی سوزی احتیاج به انرژی و مقاومت بدن دارید، بنابراین با شکم خالی ورزش نکنید و پس از ورزش نیز مواد غذایی مناسب را مصرف کنید.

باور های غلط درباره کاهش وزن

کربوهیدرات ها را حذف نکنید

باور به اینکه مواد غذایی دارای کربوهیدرات در چاقی موثر هستند، اشتباه نیست. اما حذف تمامی آن ها به ضرر بدن تمام خواهد شد. ریزش مو و احساس ضعف غالبا در اثر کاهش مصرف کربوهیدرات ها به وجود می آید، بنابراین بهتر است برای تامین این نیاز کربوهیدرات هایی که مناسب خودتان است را با مشورت با متخصص انتخاب کرده و مصرف کنید.

جمع بندی پایانی

داشتن تناسب اندام لذت بخش است؛ اما راه رسیدن به آن کمی دشوار خواهد بود. این دشواری برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز ملموس تر است. ابتدا برای تناسب اندام اراده قوی در خود ایجاد کنید، چراکه شکست های پی در پی می تواند شما را از ادامه راه مایوس کند. پیشنهاد می کنیم که برنامه های کوتاه مدت برای خوتان تنظیم کنید. به این معنا که در ابتدا نخواهید که با یک ماه ورزش مقدار بسیاری وزن کم کنید چراکه این امر غیر ممکن بوده و ممکن است با نرسیدن به هدفتان انگیزه لازم را برای ادامه راه نداشته باشید. در گام بعدی به یک مشاوره تغذیه مراجعه کرده و یک برنامه غذایی مناسب از وی دریافت کنید.

سعی کنید مطالعات خود را پیرامون لاغری با روش های صحیح افزایش دهید. در این مسیر می توانید با خواندن مقالات مختلف و مشورت با مربیان بهترین مسیر کاهش وزن را انتخاب کنید.

 

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار