بروز عارضه قوز گردن، درمان و پیشگیری آن

4 سال پیش
بروز عارضه قوز گردن، درمان و پیشگیری آن
5/5 - (1 امتیاز)

حتما تا به حال با عارضه قوز گردن مواجه شده اید، غالبا این مشکل به دلیل خمیدگی به وجود می آید، و درمان به موقع آن از بروز مشکلات جدی تری جلوگیری می کند.

اگر این عارضه در شما و یا یکی از اطرافیانتان پیش آمده است برای درمان آن می توانید با راه حل هایی که معرفی خواهیم کرد، آن را تحت درمان قرار دهید.

علت بروز قوز گردن

در واقع این مشکل زمانی رخ می دهد که هموراه سر در حالت خمیده به سمت جلو یا به سمت پایین باشد، که با گذشت زمان، باعث می شود که بعضی از عضلات بزرگ در گردن شما قرار دارد کشیده شوند و از اندازه طبیعی خود خارج شوند، و برخی دیگر از این عضلات گردنی نیز از اندازه‌ خود کوتاه‌تر شوند و نهایتا مهر ها های موجود در گردن دچار فرسایش شوند، اعصاب موجود در گردن، تحریک شوند و ملتهب شوند. اما انجام برخی از کار ها به صورت روزانه می تواند دلیلی باشد برای بروز این نوع از عارضه، که عبارت اند از:

  • دائماً نگاه کردن به سمت پایین هنگام تایپ کردن و یا مطالعه کردن.
  • نگاه کردن در میکروسکوپ
  • نشستن با حالت ناصحیح با شانه های که به سمت جلو خمیده شده و کمری که قوز کرده.
  • رانندگی کردن با حالتی که در آن سر شما بین دو تا سه اینچ جلوتر از حالت عادی خود قرار دارد.
  • حمل کردن کوله پشتی یا کیف دستی که بر روی یکی از شانه ها قرار بگیرد.

 بروز عارضه قوز گردن، درمان و پیشگیری آن

چند راه حل برای رفع قوز گردن؛

  • اصلاح وضعیت بدنی، حالت فردی که دچار قوز می باشد اینگونه است سر و گردن از حالت عادی خود خارج می شوند، یعنی حالت سر به جلو مایل می شود که در اصطلاح سر مرغی نامیده می شود. زمانی که سر در این حالت است حدود 4 الی 5 کیلو گرم به هر سانتبه گردن اضافه می شود، به همین دلیل باید به نگه داری متعادل و درست سر توجه ویژه ای داشت. برای مثال بهتر است که در حالت ایستاده به صورت کاملا صاف بایستید، و تمام سعی خود را بکنید که چانه تان را به موازات سر شانه ها، شکم و زمین نگه دارید. اما در حالت نشسته توصیه می شود که سطح نشیمنگاه را به وسیله پتو و یا هر چیز نرم دیگری کمی بالا بیاورید، تا زانو ها زیر باسن قرار بگیرد.
  • ماساژ دادن گردن، همانطور که مطلع هستید، قوز گردن نتیجه فشردگی غیر طبیعی ماهیچه های گردن به هم می باشد، که با ماساژ دادن این ماهیچه ها نرم خواهند شد، و در نتیجه شل می شوند و از آن حالت خارج می شوند.
  • آزاد کردن ماهیچه هایی که در پس سر وجود دارند، این ماهیچه ها در پایه گردن قرار دارند و باعث می شوند که سر به طور نا درستی به سمت جلو مایل شود، اما برای رها شدن این ماهیچه ها توصیه می شود که به منطقه هدف فشار وارد کنید و سر خود را به دو طرف تکان دهید، این حرکت را تا زمانی ادامه دهید که به وضوح شل شدن ماهیچه ها را احساسات کنید.
  • ایجاد کشش در ماهیچه سترنوکلیدوماستوئید باعث می شود که شما حالت بد به وجود آمدن قوز در گردن را از بین ببرید، برای ایجاد کشش در ماهیچه منظور بهتر است سر خود را به سمت چپ کج کنید، و با کمک دست سر را بیشتر به پایین بکشید، تا زمانی که احساس کشش در سمت راست را داشته باشید، این حرکت را 15 تا 30ثانیه ادامه دهید و برای هر طرف 3الی 5 بار تکرار کنید.
  • برخی از پزشکان متخصص بر این باور هستند که کار کردن بر روی بالا تنه از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به قوز گردن و یا درمان آن محسوب می شود، زیرا باعث عضله سازی و تقویت عضله های موجود می شود و از طرفی هم چربی های موجود در گردن و سر شانه ها را می سوزاند. بهترین و ساده ترین ورزشی که گردن را به خوبی تقویت می کند این است که دست هایتان را به پشت گردن حلقه کنید و به گردن فشار دهید به طوری که می خواهید گردن را به سمت جلو فشار دهید، و همزمان با انجام این کار سر و گردنتان را به عقب فشار دهید، هر بار این کار را بین 5 تا 10 ثانیه ادامه دهید و رها کنید، این تمرین را حداقل 10 مرتبه تکرار کنید.
  • زمانی که می خواهید به خواب بروید، بهتر است ستون فقرات خود را در وضعیتی شبیه به حالت ایستادن صحیح با شانه های پایین، کمری صاف، زانو های آرام و باسن صاف نگه دارید، برای ایجاد کردن این شرایط چند راهکار به شما می دهیم :اگر همیشه به پشت می خوابید، بهتر است که فقط از یک بالش برای زیر گردن استفاده کنید زیرا احتیاجی به وسایل دیگر نیست، اما اگر شما به پهلوی راست و یا چپ می خوابید، باید از یک بالش استاندارد استفاده کنید که فاصله میان گردن و شانه تان را پر کند، و یک بالش دیگر لازم است که میان دو زانو و قوزک پا ها قرار دهید.
  • درمان چاقی مفرط، حتما این چنین می اندیشید که چربی هایی که از طریق اضافه وزن زیاد در بدن به وجود می آیند که در گردن تجمع نمی کنند، اما این گونه نیست، اضافه وزن ناخودآگاه ترکیب بدن را به شکل نا درستی مبدل می کند، پس به نظر می رسد اگر قوز شما با اضافه وزن نیز همراه است، در تلاش برای تغییر عادات غذایی و رعایت کردن رژیم غذایی صحیح باشید.

 بروز عارضه قوز گردن، درمان و پیشگیری آن

راه کار هایی برای پیشگیری از بروز عارضه قوز گردن؛

اطمينان داشته باشید که بالاترین قسمت از مانیتور کامپیوتر کاملا در مقابل چشمان شما قرار گرفته  است و صفحه نمایش  ۶۰ سانتی متر با چشمان شما فاصله دارد.

کوله پشتی خود را با هر دو بند بر شانه های بیاندازید و این اطمینان را داشته باشید که وزن کوله به طور مساوی در هر دو طرف بدن پخش شده است.برای استفاده از کیف دستی حتما آن را به صورت کج روی نیم تنه  خود بیاندازید.

زمانی که قصد دارید برای مدتی طولانی روی صندلی بنشینید، از یک پشتی یا بالشی  بزرگ برای تکیه گاه خود استفاده کنید، چراکه نشستن در حالت ریلکس موجب قوز کردن و بروز حالت سر و گردن به جلو می‌شود.

موارد ذکر شده اعمال ساده ای هستند که می‌توانید برای بهبود وضعیت بدن خود آن ها را به کار ببرید. توصیه می شود به سادگی، سعی کنید که تعادل را در بدن خود ایجاد کنید و از بروز فشار زیاد به گردن و کمر و یا قرار گرفتن در حالت عدم تعادل پیشگیری کنید، تا هرگز با این عارضه که می تواند سال های زیادی گریبان گیر شما شود، روبرو نشوید.

5/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار