بهترین زمان مصرف مکمل و ویتامین ها

4 سال پیش
بهترین زمان مصرف ویتامین
Rate this post

در علوم ورزشی، رعایت بازه زمانی به شدت امری مهم است. برای اثر کردن دوز هر داروی کمکی در هر مقداری حتما لازم است که بهترین زمان مصرف ویتامین و مکمل ها در نظر گرفته شود. اگر از مکمل های مختلف استفاده می کنید اما زمان مصرف آن را نمی دانید، بدنتان را با ریسک خطرناکی مواجه کرده اید. رعایت نکردن بازه زمانی، سبب تداخل در جذف می شود و به همین خاطر ممکن است ترکیبات بیوشیمیایی پدید بیاورد. رعایت اصول بازه زمانی مصرف هر نوع ویتامین و مکملی سبب افزایش بازده ای و از همه مهم تر به نتیجه رسیدن هدف تعیین شده می شود.

برای اینکه بدانید بدن شما در چه بازه زمانی بیشترین دریافت املاح را دارد، حتما باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که بسته به اینکه در چه زمینه ای ورزش می کنید، مقدار بازه زمانی نیز ممکن است برای فرد متفاوت باشد. برای مثال در رشته بدنسازی، مربیان حرفه ای برای مصرف صلی ترین مکمل یعنی کراتی، توصیه می کنند حدداکثر نیم ساعت قبل از شروع تمرین، کراتین را مصرف کنید. البته این فقط یک پی شرط نیست، برای مثال روش قبل وبعد تمرین نیز برای هر ورزشکاری در نظر گرفته شده است.

در طول بازه زمانی 24 ساعته نیز، مربیان توصیه می کنند که 20 میلی گرم کراتین باید مصرف شود. همان طور که گفتیم این پیش شرط ها برای هر ورزشکاری و در هر دوره ای متفاوت است. پس حتما با مربی خود در این رابطه صحبت کنید. به طور کلی متخصصان علوم ورزشی چند روش کلی برای مصرف در بازه های زمانی مشخص کرده اند که بسته به نوع فعالیت ممکن است متفاوت باشد، به همین دلیل چند نمونه از شرایط و اصول کلی را در ادامه برایتام معرفی کرده ایم.

بهترین زمان مصرف ویتامین

بهترین زمان مصرف ویتامین بر حسب هدف

ویتامین ها در شاخه های گسترده ای تقسیم شده اند. این تنوع زیاد سبب شده تا زمان مصرف هر کدام نیز کاملا متفاوت باشد. در شاخه ویتامین های طبیعی نظیر ویتامین موجود در شیر، سویا، که حاوی مقداری اسید آمینه هستند، عموما توصیه می شود که یک ساعت قبل از تمرین مصرف شوند. جا دارد تا به این نکته نیز اشاره کنیم که بسته به هدف و نوعتمرین شما، بازه های زمانی گفته شده متفاوت است.  اینکه آیا تمرین شما برای کاهش وزن است یا عضله سازی، سوالی است که پاسخش برای ورزشکاران متفاوت است. پس حتما باید این نکات را رعایت بکنید تا بتوان بهترین زمان مصرف ویتامین و مکمل ها را تعیین کرد.

 

اگر می خواهید عضله سازی کنید

ویتامین ها یکی از اجزای اصلی برای عضله سازی هستند. به یاد داشته باشید که هر چه قدر بتوانید در بازه های زمانی درست ویتامین مصرف کنید، فرایند عضله سازی نیز سرعت بیشتری پیدا می کند. مربیان حرفه ای برای مصرف ویتامین در طول بازه عضله سازی توصیه می کنند که حتما بعداز تمرین، ویتامین مصرف کنید. بهترین زمان مصرف ویتامین و مکمل ها بعد از تمرین نیز بین 30 تا 60 دقیقه متفاوت است.

بیشتر بخوانید: راهکار مهم برای عضله سازی افراد لاغر

اگر هدفتان کاهش وزن است

افرادی که قصد کاهش وزن را دارند و برای مصرف ویتامین دچار تعلل هستند باید بدانند که در این مورد نیز روش و اصول عمومی وجود دارد که متخصصان توصیه می کنند. اگر هدف گذاریتان برای کاهش وزن است باید به خاطر داشته باید که مصرف ویتامین سبب جذب هر چه بیشتر املاح توسط بدن می شود. این یعنی ممکن است به طول دوره کاهش وزنتان آسیب وارد شود. پس بهترین زمان مصرف ویتامین و مکمل ها مابین وعده های اصلی قرار دارد. سیری زودرس سبب می شود تا با کاهش اشتها مواجه شوید. البته بازهم ذکر اینکه برای سلامتی تان لازم است، بازهم برای روع دوره کاهش وزن، حتما از متخصص تغذیه راهنمایی بگیرید.

بهترین زمان مصرف ویتامین

بیشتر بخوانید: معرفی چند ورزش برای لاغری

اگر تمرینات هوازی و سنگین انجام می دهید

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای که ورزش های هوازی و سنگین انجام می دهند، برای حفظ فرم بدنی خود، نمی دانند که دقیقا باید چه مواردی را در مصرف مکمل ها و ویتامین رعایت بکنند. با توجه به فشار و سنگینی تمرینات، ندانستن این موضوع می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد. مربیان و متخصصان بهترین زمان مصرف ویتامین و مکمل ها را برای این دسته از ورزشکاران در 3 بازه زمانی و با دوزهای تعیین شده می دانند. این 3 بازه زمانی عبارتند از: قبل از تمرین، حین تمرین و بعداز تمرین.  رعایت این نکته سبب می شود کم شدن انقباض بدن بر اثر فشار تمرینات می شود و به شدت به روند رشد بدن کمک می کند.

به طور کلی به یاد داشته باشید که برای دانستن اینکه در چه بازه زمانی و با چه میزان دوز مصرف، مکمل یا ویتامین را مصرف کنید تماما به شرایط شما و نوع فعالیتتان بستگی دارد. نکات گفته شده مقدمه و اصول کلی استفاده از مکمل و ویتامین هاست. پس قبل از شروه دوره ای، حتما با یک متخصص تغذیه و مربی حرفه ای مشورت بگیرید.

 

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار