ترک سیگار و افزایش وزن

4 سال پیش
ترک سیگار و افزایش وزن
Rate this post

حتما شما در اطرافتان دیده اید افراد سیگاری را که پس از کنار گذاشتن این عادت صورتشان چاق شده است و این خیلی هم خوب به نظر می رسد،اما باید بگوییم که این چاقی فقط به صورت ختم نمی شود بلکه کل بدن دچار اضافه می شود،برای پی بردن به ارتباط چاقی و ترک سیگار با ما همراه شوید.

هیچ گاه نمی توانیم منکر این شویم که سیگار کشیدن باعث لاغری صورت می شود،با هر بار سیگار کشیدن هورمون آدرنالین در بدن ترشح می شود که این هورمون باعث می شود که کبد گلیکوژن آزاد کند و نتیجتا سوخت و ساز بدن به صورت صعودی بالا برود،و در نهایت لاغری چهره و اندام را میسر کند،اما با ترک سیگار آدرنالین در خون کاسته می شود و همین باعث می شود که میزان سوخت و ساز بدن پایین بیاید  و نتیجتا وزنی کم نشود و در برخی موارد اضافه وزن را به دنبال داشته باشد، شاید فردی که سیگار را ترک کرده است میزان غذایی که مصرف می کند را افزایش نداده باشد، اما همین که سوخت و ساز پایین آمده است برای بالا رفتن وزن کافی است.

دلایل چاق شدن بعد از ترک سیگار؛

این امر که انسان ها برای ترک عادت ،یک عادت اشتباه را جایگزین می کنند کاملا اشتباه است،مثلا افراد سیگاری برای اینکه راحت تر دوران ترک را پشت سر بگذارند ،برای سیگار جایگزینی انتخاب میکنند این جایگزین از انواع غذاها و فست فود ها گرفته تا انواع تنقلات می باشد که استفاده ی زیاد از هر کدام بسیار مضر است و نهایتا اضافه وزن را به همراه دارد.

حتما باعث تعجب شما شده اند افرادی که پس از ترک سیگار میلشان به غذا چندین برابر شده است،

باید بگوییم که دلیل این امر بهبود یافتن حس بویایی و چشایی آنها می باشد،این بهبودی باعث ترغیب فرد به انواع غذاها و خوراکی های خوش رنگ و بو و پر کالری می شود که باز هم دلیلی می شود برای چاق شدن فردی که در مرحله ترک می باشد.

ترک سیگار و افزایش وزن

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از چاقی پس از ترک سیگار؛

نوشیدن آب

از بهترین روش های جلوگیری از چاقی نوشیدن 1.5 لیتر آب در طی روز می باشد،اما به افرادی که در دوران ترک سیگار هستند پیشنهاد می شود که به نوشیدن آب نه تنها به عنوان جایگزینی برای سیگار بلکه روشی برای دفع سموم از بدن نگاه کنند،چرا که آب باعث بالا بردن سوخت و ساز بدن و لاغری بدن می شود، در صورتی که از لاغر شدن صورت و افتادگی پوست جلوگیری می کند.

مصرف غذاهای سالم

افراد بعد از ترک سیگار برای داشتن صورتی پر و زیبا به سراغ کربوهیدرات ها می روند،اما باید بگوییم که مصرف کربوهیدرات باعث بالا رفتن قند خون و اضافه وزن می شود ،پس بهتر است که برای داشتن بدنی سالم از غذاهای سالم استفاده کنند،مثلا از سبزیجات و میوه های تازه،لبنیات کم چرب،تنقلات ارگانیک وغیره و از خوردن نوشیدنی های گازدار وفست فود ،شیرینی جات و تنقلات چرب و شور پرهیز کنند.

فعالیت بدنی و ورزش

شاید یکی از موثرترین جایگزین های سیگار ورزش کردن باشد،وقتی که از نظر ذهن با مشکل مواجه می شوید و ترک کردن برایتان سخت می شود بهتر است که به ورزش بپردازید چرا که ورزش بدن را سالم نگه می دارد و از طرفی هم سوخت و سازی را که تا به حال سیگار انجام می داده است ورزش به شکل بهتری انجام می دهد و بدن را به سمت سلامت بیشتر سوق می دهد.

فعالیت های مفرح و یا هنری

برای اینکه دست و ذهن کاملا مشغول به چیزی جذاب تر باشد بهتر است به سراغ نواختن موسیقی، نوشتن متن های مورد علاقه،بازی شطرنج ،و غیره بروند و ذهن این را بپذیرد که دیگر نیازی به سیگار نیست و این عادت مضر از بین برود،برخی برای فراموشی به خوردن آدامس و آبنبات و مغزها روی می آوردند ،این نیز خوب است در صورتی که از نوع رژیمی آن استفاده کنند.

گاهی برخی افراد برای اینکه درگیر چاقی و مشکلات پس از آن نشوند از ترک سیگار صرف نظر میکنند،باید بگوییم که این طرز تفکر کاملا نادرست است زیرا سیگار به خودی خود باعث بسیاری از امراض در بدن میشود که قابل جبران نیست از جمله؛

  • گرفتگی عروق ،لختگی خون در رگ ها از جمله مشکلات حاد افراد سیگاری می باشد، این گرفتگی فقط به عروق قلبی ختم نمی شود بلکه مغز هم دچار می کند و گاهی لختگی خون در شش ها پیش می آید که نام دیگر آن آمبولی شش ها است.
  • سرطان ریه،مصرف سیگار به شکل دردناکی باعث بروز سرطان ریه در میان زنان و مردان می شود.
  • دیابت،مصرف سیگار باعث افزایش مقاومت انسولینی است و باعث به وجود آمدن هر دو نوع دیابت در بدن می شود.
  • مشکل در حس ها،مصرف سیگار باعث از بین رفتن حس بویای و چشایی می شود و همین امر دلیلی ست برای کم شدن اشتها،از سوی دیگر مشکلات بینایی زیادی را پیش می آورد مانند آب مروارید و آب سیاه.
  • مشکلات دهان ودندان،مصرف طولانی مدت سیگار باعث زردی دندان ها و عفونت و التهاب لثه و نهایتا از بین رفتن دندان ها می شود.
  • مشکلات روحی و روانی،شاید در ابتدا نیکوتین موجود در سیگار باعث ایجاد حس خوب در فرد شود،اما در طولانی مدت این حس خوب جای خود را به احساس خستگی،خواب آلودگی،اظطراب، افسردگی ،سر درد و نهایتا تغییرات بد خلقی ، می دهد.
  • مشکلات پوستی،طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مصرف سیگار در برخی افراد سرطان پوست را به همراه داشته است،علاوه بر این سیگار باعث عفونت های قارچی،ریزش مو،سفیدی مو، و در کل باعث تغییر در ساختار پوستی می شود.
  • ترک سیگار و افزایش وزن

مشکلات زنان سیگاری،سیگار در زنان باعث یائسگی زودرس می شود،زنانی که مصرف بالایی از سیگار دارند بیشتر از زنان معمولی دچار سرطان دهانه رحم می شوند. سیگار انواع مشکلات باروری را پیش می آورد،در زنان باردار گاهی باعث سقط جنین می شود.آسم ،عفونت گوش،مشکلات رشدی،کمبود اکسیژن و نقص های جسمی دیگر از جمله خطراتی است که جنین مادران سیگاری را تهدید می کند.

 سخن پایانی

حتما شما هم با خواندن این مقاله به این نتیجه رسیده اید که ترک سیگار و رهایی از تمام این امراض و مشکلات بهتر از چاقی احتمالی بعد از ترک سیگار می باشد،البته که باید عرض کنیم که ترک اصولی سیگار هرگز باعث بروز مشکلات در افراد نخواهد شد.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار