تغذیه مناسب بعد از ورزش کردن

4 سال پیش
تغذیه مناسب بعد از ورزش کردن
Rate this post

بسیاری از افراد تناسب اندام را تنها در باشگاه ها می یابد. بی آنکه بدانند راه تناسب اندام قطع استفاده از وزنه ها و یا تمرینات طولانی مدت نیست. همانطور که در مقالات قبلی سایت اسپرت برند اشاره کردیم تغذیه نیز به اندازه ورزش کردن اهمیت دارد. اینکه شما قبل و بعد از تمرینات چه چیزی مصرف کنید بسیار حائز اهمیت بوده ضمن اینکه می تواند نتیجه را به طو کلی تغییر دهد.

فرقی نمی کند هدف شما از ورزش چه چیزی باشد. کم کردن وزن و یا افزایش آن. این باور که با شکم خالی ورزش کردن لاغری را در پی خواهد داشت و یا پرخوری بعد از تمرینات چاقی را به دنبال دارد باوری خام و غیر اصولی است. تمرینات ورزشی زمانی موثر خواهند بود که وزشکار به تغذیه خود اهمیت دهد. تغییر سبک زندگی به لحاظ مواد مصرفی می تواند موجب تناسب اندام هر چه سریع تر در شما شود. بسیاری از ورزشکاران مبتدی این سوال را مکررا می پرسند که بعد از تمرینات چه مواد غذایی ای باسد استفاده کنیم؟

ما در این مقاله به طور جامع به تغذیه بعد از تمرینات اشاره کرده ایم که خواندن آن گامی موثر در مسیر تناسب اندام خواهد بود. با ما همراه باشید:

اهمیت تغذیه بعد از ورزش کردن

به یاد داشته باشید که غذاهایی مصرفی شما قبل از تمرینات ورزشی شبیه به بعد از تمرینات نخواهد بود. شما می بایست از غذاهای زود هضم برای بعد از تمرینات استفاده کنید. همانطور که می دانید و تجربه کرده اید در طول تمرین گاها احساس ضعف و خستگی عضلات به سراغ شما می آید. چراکه بدن منبع انرژی رسانی را تمام کرده است. این علامت ها نشان دهنده این است که بدن شما به منبع انرژی احتیاج دارد. مصرف گلیکوژن در عضلات در حین ورزش کردن امری طبیعی است. اما جایگزین کردن آن ها با مواد غذایی امری واجب است. از این رو تغذیه بعد از تمرینات علاوه بر سوخت رسانی به بدن حکم مراقب از بافت های عضلانی را خواهند داشت از این رو با مصرف مواد غذایی مناسب می توانید برای روز های آینده آماده شوید.

به یاد داشته باشید تغذیه بعد از ورزش کردن به شما مجوز مصرف مواد غذایی فراوان را نخواهد داد. اگر به فکر تناسب اندام هستید باید به این موضوع توجه کنید. برخی افراد به دلیل ضعف و احساس خستگی به سراغ نوشیدنی های انرژی زا مانند نوشابه می روند تا قند از دست رفته را به یکباره به بدن برسانند. این کار موجب هدر رفتن تمرینات یک روزه شما می شود. مصرف غذاهای پر چرب و پر کالری و فست فودی گرچه وسوسه کننده هستند، اما استفاده از آن به قیمت از دست رفتن زحمات شما خواهد بود.

نکته بعدی در مورد تغذیه بعد از ورزش زمان مصرف مواد غذایی بعد از تمرینات یک روزه است. افرادی که به دنبال لاغری هستند نباید بعد از تمرینات به بهای لاغر شدن برای ساعت ها مواد غذایی مصرف نکنند. این کار موجب آسیب های شدید عضلانی خواهد شد. چراکه اشاره کریدم بافت های عضلانی در طی تمرینات دچار پارگی های کوچکی می شوند که تغذیه مناسب بهبود دهنده آن ها خواهند بود. ضعف و خستگی ناشی از ورزش کردن بعد از تمرینات طبیعی است. از این رو می توانید با تغذیه مناسب انرژی از دست رفته را برای فعالیت های روزانه تجدید کنید.

بنابراین بهتر است پس از 30 دقیقه تا یک ساعت پس از تمرینات به خوردن مواد غذایی مناسب بپردازید. افرادی که برای چاق شدن تمرین می کنند نباید بلافاصله بعد از تمرینات به سراغ مواد غذای روند. آن ها نیز باید همان زمان اشاره شده را در نظر گیرند.

تغذیه مناسب بعد از ورزش کردن

بهترین مواد غذایی برای تغذیه بعد از تمرینات ورزشی

مایعات

می دانید که با ورزش کردن آب بدن از دست می رود. عرق کردن و کاهش آب سلولی موجب می شود که احساس خستگی و ضعف شدید داشته باشید. از این رو توصیه می شود که ورزشکاران در حین تمرین از مایعاتی استفاده کنند که مقداری قند و کربوهیدرات در آن موجود باشد. برای مثال آب میوه های طبیعی گزینه مناسبی خواهند بود. پس از تمرینات مصرف آب می تواند نشاط و انژی را به شما بر گرداند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها برای شکل گیری عضلات بسیار مفید هستند. افرادی که به عضله سازی علاقه مند هستند باید مصرف کربوهیدرات ها را 20 الی 60 دقیقه بعد از تمرین آغاز کنند. بدن در حین تمرین برای انرژی رسانی از سوختن کربوهیدرات ها استفاده می کند. از این رو در پایان تمرین میزان این ماده در بدن به شدت کاهش می یابد و مصرف دوباره آن به علت جذب بالای بدن به دلیل نیاز به سوخت افزایش یافته و عضله سازی تسریع می شود. به خاطر داشته باشید که کربوهیدرات ها تنها شامل مواد غذایی مانند غلات نیستند، بلکه شما می توانید از میوه هایی که سرشار از کربوهیدرات ها هستند نیز استفاده کنید. خشکبار ها نیز منبع بسیار مهمی از کربوهیدرات ها هستند.

تغذیه مناسب بعد از ورزش کردن

مصرف پروتئین ها

بازسازی عضلات با مصرف پروتئین ها امکان پذیر است. این ماده غذایی نیز به مانند کربوهیدرات ها می تواند آسیب های عضلانی را بهبود بخشد. بنابراین می توانید از مواد غذایی ای استفاده کنید که هر دو این ماده ها را داشته باشند. تخم مرغ، ماهی سالمون، ماهی تن و مرغ کبابی و یا گریل شده، حبوبات، غلات و پنیر کاتیج از منایع مهم پروتئین هستند.

مصرف چربی ها را کنار گذارید

مصرف چربی ها به دلیل دیر هضم بودن انرژی بیشتری برای سوختن احتیاج دارند. بنابراین توصیه می شود خوردن چربی های مصنوعی را کنار گذارید. اما می توانید از چربی های طبیعی مانند چربی دانه های گیاهی و خشکبار و همچنین روغن های طبیعی مانند روغن زیتون به اندازه مناسب استفاده کنید.

مراقب مصرف قند باشید

بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند باید در مصرف کربوهیدرات ها احتیاط کنند. این افراد باید حتما با برنامه غذایی ای که از مشاور تغذیه و پزشک گرفته اند پیش روند. از این رو مصرف مواد قندی برای آن ها نیز ممنوع است. قند های غیر طبیعی که در نوشیدنی هایی مانند نوشابه وجود دارد و همچنین شکلات و شرینی های مختلف مانع از نتیجه دهی ایدآل در تناسب اندام شما خواهند شد. لذا  توصیه می شود که در مصرف این ماده های غذایی دقت داشته باشید.

جمع بندی پایانی

تناسب اندام آرزوی هر فردی است، اما رسیدن به آن کار هر کسی نیست. برای تناسب اندام باید از مصرف مواد غذایی نامناسبی که به عادت های غذایی شما تبدیل شده است اجتناب کنید و همچنین تمرینات ورزشی داشته باشید. این دو با یکدیگر می توانند تناسب اندام را به شما هدیه دهند. اگر تصور می کنید تمرینات ورزشی به صورت تنها و یا گرفتن رژیم بدون وزش کردن می تواند خوش اندامی را برای شما به ارمغان آورد باور غلطی است که همین حالا باید آن را دور بریزید.

به یاد داشته باشید که برای ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب نیازمند مشورت با مربی و مشاوره تغذیه هستید. بنابراین از این مهم به راحتی گذر نکنید. توجه شما باید به این نکته باشد که عادت های بد غذایی خود را کنار گذارید و با جایگزین کردن مواد غذایی سالم سبد غذایی خود را از مواد غذایی مفید پر کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار