درمان خشکی زانو با کمک ورزش

4 سال پیش
درمان خشکی زانو با کمک ورزش
Rate this post

خشکی زانو چیست

به محدود شدن حرکات زانو خشکی و یا سفتی زانو گفته می شود،گاهی مسبب این محدود شدن گرفتگی عضلات و یا ضعف در عضلات می باشد،که نباید با خشکی مفاصل زانو اشتباه گرفته شود.

از علل خشکی مفصل زانو؛

_ بی تحرکی؛ گاهی دلیل خشکی مفصل از بیماری خاصی نشئت نمی گیرد و یا اینکه هیچ آسیبی متوجه زانو نشده است،و تنها یک دلیل ساده سبب ساز این سفتی مفصل می شود و آن هم این است که فرد بی تحرک است،گاهی فردی به دلیل اضافه وزن و یا داشتن بیماری خاص هیچ گونه تحرکی ندارد و بیشتر بر روی تخت هست و یا برای حرکت از ویلچر استفاده می کند،بنابراین بی تحرکی دلیلی می شود که دامنه حرکت زانو پایین بیاید،برای حل این مشکل ورزش بهترین پیشنهاد ممکن است.

اما گاهی عوامل دیگری باعث خشکی مفصل زانو می شود که عبارت اند از؛

_ آرتریت که همان التهاب مفاصل است،شاید آرتریت برایتان کلمه ای نا شناخته باشد،اما آرتروز و روماتیسم را بیشتر شنیده اید که از دو نوع شایع آرتریت می باشند، که در سنین میانسالی آشکار می شوند.

_ آسیب دیدگی هایی مثل کشیدگی تاندون ، پارگی و کشیدگی رباط ها، شکستگی، که به دلایل مختلف نظیر زمین خوردگی،تصادف،ورزش های سنگین و پر برخورد و یا هر گونه ضربه ای که به زانو وارد می شود، پیش می آیند.

_ عفونت زانو،که احتمال دارد از طریق پارگی زانو، انجام عمل های جراحی و یا گسترش عفونت در کل بدن، زانو را درگیر کند.

_ بیماری های خود ایمنی که امکان دارد مفاصل را از حرکت باز دارند.

درمان خشکی زانو با کمک ورزش

علائم خشکی مفصل زانو

سفتی زانو که به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود با نشانه هایی همراه است مانند درد و تورم زانو،که در برخی موارد با قرمزی پوست و احساس گرما در داخل زانو همراه می شود که نباید با تب و یا مشکلات پوستی مختلف اشتباه گرفته شود.

درمان خشکی زانو

انجام فزیوتراپی،استفاده از زانو بند طبی،تزریق ژل و یا مکمل های روان کننده،استفاده از انواع دارو ها،از جمله درمان هایی هستند که پزشک تجویز می کند اما بهترین و موثرترین درمان برای رهایی از سفتی زانو ورزش کردن می باشد،در زیر به برخی از ورزش ها که باعث درمان و یا کاهش درد بی تحرکی زانو می شود اشاره می کنیم؛

_ آب در مانی ،تمریناتی که در استخر انجام می دهید  از فشار موجود در مفصل ها می کاهد. لگد زدن در آب از تمریناتی است که باعث کشش ماهیچه های چهار سر می شود و انعطاف پذیری مفصل های زانو با خم و راست شدن زانو میسر می شود.

_ حرکت دادن پا در حالت مستقیم، بدین صورت است که باید در حالت دراز کش بر روی زمین باشید و یک پا را به صورت خم کرده بر روی زمین بگذارید و پای دیگر را به شکل مستقیم در بالا به مدت 10 تا 15 ثانیه  نگه دارید و مجددا این اعمال را برای پای دیگر نیز انجام دهید تا عضلات سر ران تقویت شود و توانایی حمایت از زانو را داشته باشد.

_تقویت عضلات چهار سر ران، این حرکت به این شکل است که در حالت نشسته بر روی زمین پاها را در راستای بدن دراز کنید و عضلات قسمت بالایی ران را سفت کنید و زانوانتان را بر روی زمین هل دهید تا جایی ادامه دهید که به زانو فشاری وارد نشود،این تمرین شرایطی را ایجاد می کند تا حرکات زانو بهتر انجام شوند.

_کشش همسترینگ،همانطور که می دانید همسترینگ عضلات پشت ران است که به زانو متصل می باشد،انجام این تمرین این گونه است که در حالی که بر سطح صافی درازکش هستید زانوان خود را خم کنید سپس به آرامی یک پا را به سمت سرتان بکشید در حالی که دستتان را پشت ران قرار داده اید به این حرکت ادامه دهید تا وقتی که احساس کشش را متوجه شوید به کشیدن پا به مدت 30 الی 60 ثانیه ادامه دهید،بعد از آن پا را خم کنید و سپس به آرامی پایین بیاورید،و بعد این کار را برای پای دیگر نیز انجام دهید.این حرکت که همسترینگ را میکشد باعث تقویت آن میشود.

_مار ش زانو، این حرکت را که به راحتی می توان انجام داد باعث می شود که از بروز خشکی زانو جلوگیری شود و هم اینکه از سفتی زانو هم می کاهد،به این صورت که در حالت ایستاده و یا حتی نشسته بر روی صندلی ، هر بار یک پا را بالا آورده و با کف پا به زمین ضربه بزیند، حرکت مارش در ضمن این که به تقویت عضلات کمک شایانی می کند فشار زیادی به زانو وارد نمی کند.

_کمان کوتاه، زمانی که بر روی زمین دراز کشیده اید و یا در حالت نشسته هستید و پایتان بر سطح صافی قرار دارد یک بالشت را زیر زانوی خود قرار دهید و در حالی که عضلات ران را منقبض کرده اید پایتان بلند کنید و انگشتان پا را به سمت خودتان بکشید .

_بلند کردن زانو،زمانی که بر روی یک صندلی نشسته اید پاهایتان را روی زمین قرار دهید و کمرتان را صاف نگه دارید، سپس یک پا را به بالا آورده و خم کنید و به نوبت برای پای دیگر هم انجام دهید.

_کشش چهارگانه،در حالتی که ایستاده اید و هر دو زانوی شما در کنار هم قرار گرفته اند یک پای خود را به پشت خم کنید و با کمک دست پاشنه ی پا را گرفته و بیشتر به سمت کمر و باسن هدایت کنید ، این کار را تا زمانی که در عضلات جلوی ران احساس کشش کنید ادامه دهید، و حالا نوبت پای دیگر شما می باشد.برای اینکه تعادلتان بر هم نخورد و بر زمین نیوفتید بهتر است که کنار دیوار و یا یک صندلی این کار را انجام دهید تا احتمال افتادنتان کمتر شود.

درمان خشکی زانو با کمک ورزش

سخن پایانی

حتما در این مقاله متوجه شده اید که ورزش فقط برای تناسب اندام و یا سرگرمی نیست، بلکه فواید درمانی بسیاری دارد،انجام تمام این تمریناتی که در بالا گفته شد نه تنها برای کاهش وزن و یا حتی برای ثابت نگه داشتن وزن موثر است بلکه از بروز خشکی مفاصل زانو جلوگیری می کند و برای درمان بی تحرکی مفاصل و تقویت عضلات بسیار کاربردی هستند.

شاد و تندرست باشید .

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار