سبزی و میوه میل کنید و از تناسب اندام لذت ببرید

4 سال پیش
سبزی و میوه میل کنید و از تناسب اندام لذت ببرید
Rate this post

زمانی که اقدام به لاغری می کنیم داشتن یک برنامه غذایی کم کالری بسیار مفید و تاثیر گذار خواهد بود، تصمیم داریم در این مقاله  سبزیجات و میوه های کم کالری را به شما معرفی کنیم.میوه ها و سبزیجات از آن دسته از مواد خوراکی هستند که  می‌توانند از پر خوری کردن های بیهوده جلوگیری کنند و در کم کردن وزن کمک شایانی داشته باشند.

پزشکان تغذیه تاکید دارند که میوه هایی با طبع گرم برای لاغر شدن و سیر نگه داشتن فرد بهتر از میوه هایی با طبع سرد نظیر گوجه و خیار و کاهو هستند، چرا که خوراکی هایی که طبیعتی سرد دارند باعث چاقی می شود. پس توصیه می شود در صورت مصرف کردن خوراکی های با طبع سرد در پی آن از گرمی ها استفاده کنید تا بدن دچار ضعف نشود.

سبزی و میوه میل کنید و از تناسب اندام لذت ببرید

 تعدادی از سبزیجاتی که می تواند به کاهش وزن  کمک کنند، عبارت اند از:

  • کرفس؛ همانطور که همگان آگاه هستند کرفس منبع ویژه ای از فیبر و آب است که خاصیت چربی سوزی بالایی دارد، افرادی که بدن سازی را آغاز می کنند در برنامه غذایی شان نوشیدن آب کرفس در اولویت قرار دارد.
  • کلم؛ آن گونه که آورده اند هر یک فنجان کلم خورد شده دارای 20 کالری می باشد، و حجم زیادی از معده را می گیرد. و به لاغر شدن کمک ویژه ای می کند
  • قارچ؛ از سبزیجات خوش طعم و جذابی است که علاوه بر کالری کمی که دارد فاقد هر گونه چربی می باشد ودارای فیبر، پتاسیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، تیامین، اسید فولیک ، ویتامین b6 و زینک (روی) است. که در برنامه رژیم غذایی نقش به سزایی دارد و جبران کننده بسیاری از کمبود ها می باشد.
  • لوبیا سبز؛ لوبیا از کربوهیدرات های خوبی برخوردار است  و جایگزینی کربوهیدرات های بدی است که  شامل نشاسته  است که چربی بدن را هم زیاد می‌ کند.
  • سیر؛ این ماده ی غذایی پرطرفدار دارای خاصیتی است که از اضافه وزن جلوگیری کرده و در برخی موارد باعث لاغری نیز می شود. پژوهشگران با آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که موش هایی که سیر مصرف می کنند حتی با خوردن مواد غذایی شیرین  کمتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار گرفته اند. یعنی اگر نمی توانید انواع شیرینی را از رژيم خود حذف کنید  حداقل در رژیم خود مصرف سیر را بگنجانید.
  • بروکلی؛ این کلم که از ورود آن به برنامه غذایی ایرانی ها مدت زیادی نمی گذرد سرشار از فیبر و مواد مغذی است که وجود هر دوی آنها برای  سلامت و لاغری بسیار با اهمیت است. علاوه بر این بروکلی کالری کمی دارد و احساس سیری طولانی را در شما ایجاد می کند.
  • کدو تنبل؛ شاید از ظاهر این کدو و نام آن این برداشت نشود که بتواند کمکی به لاغری  بکند، اما باید بگوییم که کدوی زرد سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است.
  • بلال؛  این ماده غذایی خوشمزه  از پتاسیم و تیامین ( ویتامین ب 1) سر شار می باشد و حاوی مقادیر  زیادی فیبر و پروتئین است. بلال جلوی اشتهای کاذب را می گیرد و می تواند برای زمانی طولانی از گرسنگی های کاذب جلوگیری کند.
  • چغندر؛ از سبزیجاتی است که از قند زیادی برخوردار می باشد و در عین حال کم کالری است، یعنی با خوردن هر فنجان چغندر تنها 50 کالری به بدن می رسد.
  • فلفل تند؛ درست است که فلفل نمی تواند حجمی از معده را به خود اختصاص دهد تا احساس سیری را القا کند، اما با طعم تندی که به غذا می دهد باعث می شود که سوخت و ساز بدن بالا برود و باعث تحریک متابولیسم بدن بشود.
  • هویج فرنگی؛ یکی از سبزیجاتی محسوب می شود که دارای مواد نشاسته ای مغذی می باشد و به دلیل فیبر بالایی که دارد و کالری کم آن همیشه در رژیم های لاغری وجود دارد، کالری یک نصف فنجان هویج برابر با 60 کالری است.
  • آب هویج هم می تواند در روند لاغری نیز کمک کند، آب هویج از جمع شدن چربی ها جلوگیری می کند و هضم غذا را با سرعت بیشتری همراه می کند. علاوه بر اینها سموم بدن را دفع می کند و در تنظیم قند خون بدن هم موثر است، آب هویج می تواند به سلامت پوست و مو نیز کمک کند.

سبزی و میوه میل کنید و از تناسب اندام لذت ببرید

میوه هایی که می توانند به کاهش وزن کمک کنند عبارت اند از :

  • آووکادو؛ حاوی میزانی اسیدهای چرب اشباع نشده است که در چربی سوزی شکم نقش دارند. همچنین آووکادو دارای ۲۰ نوع ماده مغذی با اهمیت ویژه مثل فیبر، پتاسیم، ویتامین ای و اسید فولیک است. افرادی که از آووکادو به صورت منظم در برنامه غذایی خود استفاده می کنند  شکر کمتری استفاده می کنند و سایز دور کمر آنها نیز کاهش می یابد.
  • تخم کدو؛ دارای مواد معدنی ضروری مثل آهن، فسفر و منیزیم است و منبع بسیار خوبی برای زینک و یا روی نیز بشمار می رود. تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان است و بیماریهای قلبی و چاقی را می کاهد.
  • لیمو ترش؛ لیمو ترش با خاصیت چربی سوزی و بالا بردن سوخت و ساز بدن می تواند بر روند هضم غذا و لاغری کمک کند.
  • زغال اخته، که مملو از فیبر است و از گلوسید های کمی برخوردار است، در هر نصف فنجان زغال اخته تنها 20 گرم کالری وجود دارد، پیشنهاد ما این است که از زغال اخته این میوه ترش با فیبر بالا در سالاد ها نیز استفاده کنید.
  • گلابی، از آن دسته از میوه ها است که دارای فیبری به نام پکتین است که احساس گرسنگی را در شما به تعویق می اندازد و کار کرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.
  • سیب؛ با طعم عالی که در سیب سراغ داریم و با فیبر بالای آن بهترین میان وعده در رژیم های غذایی محسوب می شود، سیب با خاصیت سیر کنندگی که دارد کالری کمی هم دارد مثلا یک عدد سیب با وزن 140 گرم 80الی 90 کالری را به بدن می رساند.
  • توت فرنگی؛ این میوه زیبا و جذاب و شیرین پر کالری به نظر می آید اما کالری کمی دارد و از مواد مغذی زیادی برخوردار است، و به کاهش وزن نیز کمک می کند.

کلام پایانی

از بهترین راه هایی که برای لاغر شدن توصیه می شود، کم خوری در کنار ورزش مداوم است،محاسبه ی کالری های وارد شده به بدن و جلوگیری از خوردن انواع غذاهای نا سالم و چرب و افزایش استفاده از میوه ها و سبزیجات سالم و ارگانیک کمک شایانی به کاهش وزن می کند.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار