سوالاتی پیرامون ژیمناستیک کودکان

4 سال پیش
ژیمناستیک
Rate this post

ژیمناستیک تنها ورزشی است که والدین از انتخاب آن برای فرزندانشان دچار تردید می شوند. این تردید از تصوراتی نشات می گیرد که درباره این ورزش وجود دارد. اینکه آیا ژیمناستیک موجب کوتاهی قد می شود و یا اینکه با این ورزش کودکان دچار نرمی استخوان می شوند. این سوالات و ده ها سوال دیگر ذهن علاقه مندان و والدین را بسیار درگیر می کند. اما پاسخ این سوالات چیست؟ آیا این ها تنها باورهای غلط پیرامون این ورزش هستند و یا از نظر علمی صحت دارند؟ با ما همراه باشید تا درباره این ورزش بیشتر بدانید:

در همین ابتدا بهتر است اشاره کنیم که ورزش ژیمناستیک انعطاف پذیری، تعادل و تقویت عضلات را به همراه خواهد داشت. بنابراین نمی توان ادعا کرد این ورزش به تمامی جهات برای بدن و سلامتی آن مضر است. اولین سوالی که والدین از مربیان ژیمناستیک می پرسند این است شروع این ورزش از چه سنی برای خردسالان مناسب است. اصلا آیا خردسالان مجاز به انتخاب این رشته هستند یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد:

ژیمناستیک

سن مناسب برای ورزش ژیمناستیک چه سنی است؟

خردسالان می توانند از سن 5 سالگی این ورزش را انجام دهند، اما به یاد داشته باشید خردسالان در این سن و تا سن 9 سالگی مجاز هستند این ورزش را به شکل تفریحی و بازی گونه انجام دهند، نه به صورت حرفه ای. پیگیری این ورزش به شکل جدی برای کودکان در این سنین موجب فشار بر استخوان ها و اختلال در رشد آن ها خواهد شد. بنابراین اگر این ورزش را برای کودکتان انتخاب می کنید بهتر است نرمش های معمول را به او یاد دهید و ازانجام حرکات مشکل در آن ها اجتناب کنید.

ناگفته نماند گرچه این ورزش را می توانید از سنین 2 سالگی بریای فرزندتان انتخاب کنید، اما اغلب مربیان حرفه ای و با تجربه این رشته به شما توصیه خواهند کرد برای شروع تا سن 5 یا 6 سالگی صبر کنید.

اگر علاقه مند هستید که این ورزش را در همان سنین ابتدایی به کودکان آموزش دهید بهتر است در کلاس های ژیناستیک کنار فرزند خود ورزش هایی همچون صخره نوردی کودکان و نرمش روی زمین را انجام دهید. این دست حرکات می تواند کودکان را برای انجام حرفه ای این ورزش در آینده آماده کند. ضمن اینکه موجب می شود کودک بیشتر با بدن خود آشنا شود.

ژیمناستیک در 3 تا 5 سالگی

کودکانی که در سن بالاتری مانند 3 تا 5 سال این رشته ورزشی را انتخاب می کنند کمی حرکات پیشرفته تری را تمرین خواهند کرد. برای این کودکان ورزش های تعادلی بسیار مناسب است تا بتوانند روی بدن خود تسلط کافی داشته و برای گام های بعدی آمادگی بیشتری داشته باشند.

ژیمناستیک در 6 سالگی

ژیمناستیک برای کودکان 6 ساله قدری جدی تر خواهد بود. این کودکان اگر از سنین کم شروع کرده باشند در این مرحله آمادگی لازم برای ورود به دورهمقدماتی را خواهند داشت. اما نگران نباشید، اگر کودکان در این سن شروع به انجام این ورزش کرده باشند نیز می توانند به راحتی حرکات آن را بیاموزند.

لازم به ذکر است که اگر تمایلی به ثبت نام زود هنگام فرزندانتان برای فراگیری این ورزش را ندارید می توانید آمادگی جسمانی آن ها را با ورزش های دیگری مانند فوتبال، بیسبال و یا رقص باله افزایش دهید تا هنگام انتخاب ژیمناستیک از آمادگی لازم برخوردار باشند.

با این وجود اگر می خواهید فرزندتان این ورزش را تا سن بزرگسالی به شکل جدی پیگیری کند، بهتر است از سنین پایین به فکر آن باشید، چراکه اقدام دیر هنگام موجب می شود کودک شما به لحاظ جسمانی دیرتر از کودکان دیگر به آمادگی جسمانی دست یابد.

ژیمناستیک بعد از 12 سالگی

اگر کودک شما بیشتر از 12 سال سن دارد بهتر است این ورزش را به شکل تفریحی انجام دهد. همانطور که در بالا اشاره شد شروع دیر هنگام ژیمناستیک موجب نداشتن زمان کافی برای یادگیری اصول مقدماتی می شود.

مضاف بر نداشتن وقت کافی برای یادگیری، محدودیت های سنی در مسابقات این ورزش نیز خود عاملی دیگر برای شروع زود هنگام آن است.

تاثیر ژیمناستیک بر قد

برخی بر این باورند که ژِیمناستیک می تواند بر قد کودکان در آینده تاثیر گذار باشد. اما این تصور از کجا نشات می گیرد؟ شاید جالب باشد بدانید وقتی اغلب حرفه ای ها در این ورزش قامتی متوسط و یا کوتا ه دارند موجب می شود عموم مردم تصور کنند که این ورزش است که موجب کوتاه قامتی آن ها شده است. اما اینطور نیست؛ به یاد داشته باشید افرادی بهتر حرکات ژیمناستیک را انجام می دهند که دارای قد متوسط و کوتاه هستند. بنابراین موفقیت این افراد برای پیشترفت بیشتر خواهد بود و ما همه با دیدن آن ها تصور می کنیم که تاثیر ژیمناستیک است که موجب کوتاه شدن قامت این ورزشکاران شده. درست مثل ورزش بسکتبال که اغلب حرفه ای ها و آنان که دارای نام هستند از قد بلند تری برخوردارند اما این موجب نمی شود عموم تصور کنند که بسکتبال موجب بلند تر شدن قد آن اه شده است.

امیدواریم با این مثال به این معما پاسخ داده باشیم. بنابراین جای نگرانی برای انجام این ورزش در کودکان شما نخواهد بود.

لازم به ذکر است که اشاره کنیم میانگین قدی تمامی ورزشکاران خانم که به درجات بالا در این ورزش دست یافتند، 157 سانتی متر است که در سنین 18 سالگی نیز قرار دارند.

ژیمناستیک

چه المان هایی برای تشخیص موفقیت کودک در این رشته وجود دارد؟

والدین برای اینکه بتوانند تشخیص دهند این رشته می تواند آینده ای روشن برای فرزندشان ایجاد کند یا خیر، بهتر است در ابتدا با یک مربی ژیمناستیک مشورت کنند. اغلب ما برایمان اهمیت دارد که بدانیم در مسیری که قدم می گذاریم موفق خواهیم بود یا خیر. بنابراین این نگرانی در والدین طبیعی بوده و البته باید به دنبال پاسخ آن نیز باشند.

در کشور ما استعداد یابی کودکان برای ورود به رشته ژیمناستیک به شکل تجربی صورت می گیرد. به این شکل که والدین کودک را به یک مربی معرفی می کنند و وی با تمرین دادن او می تواند تشخیص دهد که برای این ورزش اندامی مناسب دارد یا خیر. مربی با در نظر گرفتن اندازه جمجمه کودک شما، میزان هماهنگی حرکتی و انعطاف پذیری او می تواند به شما مشورت دهد. بنابراین اگر به حرکات و توانایی فرزند خود توجه می کنید در صورت مشاهده موارد فوق می توانید برای تصمیم گیری نهایی به مراکز ورزشی معتبر رفته و تست آمادگی جسمانی ژیمناستیک را از فرزند خود بگیرید.

به یاد داشته باشید این تنها المان های گفته شده نیست که می تواند موفقیت فرزندتان را در این رشته تضمین کند. مولفه های دیگری مانند تغذیه و پشتکار فرزند شما تعیین کننده موفقیت او خواهند بود، بنابراین داشتن توانایی جسمانی تنها شرط موفقیت نیست.

مزیت های ژیمناستیک

ژیمناستیک می تواند در اعتماد به نفس، تقویت و انعطاف پذیری عضلات تاثیر گذار باشد.علاوه بر این این ورزش می تواند قدرت تمرکز ورزشکاران را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، این ورزش برای ایجاد آمادگی جسمانی برای ورود به رشته های ورزشی دیگر بسیار مناسب است. لذا والدین می توانند از این ورزش به عنوان پیش زمینه برای ورود فرزند خود به ورزش های دیگر نیز بهره مند شوند.

کاهش افسردگی از دیگر فواید این ورزش به شمار می آید که می تواند اضطراب و استرس کودک شما را از بین ببرد. این فایده بر اساس تحقیقایت بدست آمده که در طی آن بیماران افسرده با انجام حرکات ژیمناستیک توانسته اند بر افسردگی خود فائق آیند.

سخن پایانی در باب ژیمناستیک کودکان

این ورزش با تمام سوالات چالش برانگیز خود طرفداران بسیاری دارد که اگر بخواهید می توانید با مشورت با آن ها سوالات دیگر خود را از آن ها بپرسید. همانطور که گفته شد اگر تمایل دارید فرزندتان در یکی از ورزش های موفق باشد، می توانید از ژیمناستیک به عنوان پیش زمینه و تنها جهت کسب آمادگی جسمانی فرزندتان استفاده کنید. حال که به برخی سوالات شما پاسخ داده شد انتخاب ژیمناستیک برای فرزندتان کمی آسان تر می شود.

به یاد داشته باشید اگر سن فرزدتان بیشتر از حد معمول است با انتخاب این ورزش آینده ورزشی او را به خطر نیندازید.

Rate this post
1
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • Mobina
    10 ماه پیش

    سلام
    یادگیری حرکت پشتک چقدر زمان میبره؟؟

رفتن به نوار ابزار