ضرورت سرد کردن بدن بعد از تمرین

4 سال پیش
سرد کردن بدن
Rate this post

سرد کردن بدن نیز به مانند گرم کردن آن برای تمرین بسیار حائز اهمیت است. اغلب ورزشکاران این دو مورد را فراموش کرده و یا تمایلی به انجام آن ندارند. اما به یاد داشته باشید که این دو ضرورت می تواند تاثیرات تمرینات را چند برابر کند. بنابراین نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. در ادامه این نوشتار به شما خواهیم گفت که چرا سرد کردن بدن بعد از تمرین یک ضرورت است و نباید آن را به عنوان تمرینات اضافی دانست. با ما همراه باشید:

چرا سرد کردن بدن بعد از تمرینات ورزشی را باید انجام داد؟

آیا شما نیز بعد از تمرین به علت خستگی و یا نداشتن وقت کافی از سرد کردن بدن عبور می کنید؟ باید بدانید که هر تمرین ورزشی از سه بخش مهم تشکیل شده است: گرم کردن بدن، ورزش اصلی و سرد کردن بدن.

برای اینکه درست متوجه ضرورت این کار شوید به این مثال توجه کنید؛ تصور کنید که می خواهید از قله ای بالا روید، همانطور که باید اصول درست بالا رفتن را بدانید باید زمان رسیدن به قله مسیر برگشت را نیز به درستی بپمایید. آیا شما با رسیدن به قله برای برگشت خود را به سمت پایین پرتاپ می کنید؟ یا به آرامی مسیر طی شده را بر می گردید؟ قطعا جواب شما بخش دوم خواهد بود. تمرینات ورزشی نیز به همین منوال است. شما نمی توانید بعد از تحمل فشار های مختلف به بدن به یکباره زمین را ترک کنید و به استراحت یا کارهای روزانه خود بپردازید. بنابراین باید به آرامی بدن خود را به حالت قبل از تمرین باز گردانید.

در طول تمرین فشار خون، ضربان قلب و میزان اکسیژن رسانی به بدن به بالاترین حد خود می رسد. بعد از تمرین بدن در همین حالت مانده و منتظر است شما برای کاهش این مولفه ها اقدامی کنید. بنابراین تمامب مربیان به ورزشکاران توصیه می کنند بعد از تمرین بدن خود را به حالت قبل نزدیک کرده و موجب ریکاوری آن شوند.

با سرد کردن بدن فشار خون کاهش پیدا کرده، ضربان قلب به آرامی کند تر می شود و درد های عضلانی نیز کاهش پیدا می کند.

سرد کردن بدن

آیا سرد نکردن بدن بعد از تمرین عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

حال که به خوبی متوجه چگونگی مکانیزم بدن در حین ورزش و پس از آن شدید به راحتی می توانید از معایب انجام ندادن این کار آگاهی یابید.

توجه داتشه باشید که در حین تمرینات ورزشی ضربان قلب سرعت پیدا می کند تا گردش خون را در عضلات بیشتر کرده و از این طریق اکسیژن رسانی را تسهیل کند. بنابراین اگر بعد از تمرین بدن خود را سرد نکنیدف بدن با کاهش ناگهانی جریان خون رو به رو می شود که می تواند آسیب های جدی به بدن وارد کند.

علاوه بر این با سرد نکردن، بدن با کاهش دوپامین و سروتونین مواجه شده و موجب می شود احساس سر خوشی و سرحالی بعد از تمرین جای خود را به احساس کوفتگی و بی حوصلگی دهد. بنابراین ورزشکارانی که بدن خود را سرد نمی کنند با انقباض ناگهانی عضلات و درد های عضلانب مواجه خواهند شد.

در ورزش های بدن سازی که افراد با فشار های بیشتر به عضلات مواجه هستند، اهمیت سرد کردن بدن بعد از تمرینات بیشتر احساسامی شود. اغلب ورزشکارانی که بدن درد ها و کوفتگی های بدنی را تجربه می کنند، به علت فشار مستقیم و پارگی های میکروسکوپی عضلات بدن است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر مقدار که ورزش ها سنگین باشند ضرورت سرد کردن بدن نیز به همان اندازه افزایش پیدا می کند. تمامی ورزشکاران باید به ریکاوری بعد از تمرین توجه کنند. این ریکاوری با سرد کردن آغاز شده و با راه رفتن های آرام تا رسیدن بدن به حالت اولیه ادامه می یابد.

چطور بدن خود را بعد از تمرین سرد کنید

حال که با ضرورت سر کردن بدن آگاه شدید این سوال برایتان مطرح می شود که آیا سرد کردن بدن دارای اصول و قوانین خاص خود است یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش باید بیان کنیم که سرد کردن بدن نیز به مانند گرم کردن بدن قبل از تمرین می تواند با دسته ای از حرکات کششی و راه رفتن آهسته انجام شود. بنابراین احتیاجی به ورزش های خاص ندارید. شما می توانید با توجه به شکل زیر از حرکات کششی برای سرد کردن بدن استفاده کنید. راه رفتن آهسته روی تردمیل نیز می تواند در کنار این حرکات به ریکاوری بدن شما کمک کند.

سرد کردن بدن

حرکات پایه برای سرد کردن بدن

  • گرفتن مچ پا به شکل ایستاده
  • انجام حرکت لانچ با چرخش
  • انجام حرکت کشش دست ها از جانب
  • انجام کشش ران و باسن

چه میزان زمانی برای سرد کردن بدن نیاز است؟

قطعا وزشکاران پس از تمرین احساس خستگی خواهند کرد، اما باید به یاد داشته باشند که سرد کردن بدن نیز جزئی از وزش آن ها است، بنابراین باید به شکل دقیق به آن زمان اختصاص دهند. در مرحله اول باید ابتدا مشخص شود که کدام روش سرد کردن را انتخاب می کنید. چراکه سرد کردن دارای دو روش سرد کردن فعال و سرد کردن غیر فعال است.

سرد کردن فعال

سرد کردن فعال به معنای راه رفتن آهسته و یا دوچرخه آرام است. با استفاده از این دو روش ضربان قلب به آهستگی کاهش یافته و بدن با شوک سریع کاهش گردش خون مواجه نخواهد شد. اما به یاد داشته باشید کنار سرد کردن فعال باید از تمرینات کششی نیز استفاده کنید. این تمرینات در ورزش های سنگین مانند بدن سازی بسیار ضروری هستند.

سرد کردن غیر فعال

حرکات کششی بعد از تمرینات برای سرد کردن را سرد کردن غیر فعال می گویند. این نوع سرد کردن برای ریکاوری عضلات و ماهیچه ها است که هر کدام را باید بین 10 تا 15 ثانیه انجام دهید. با این نوع سرد کردن خستگی و احساس کوفتگی بدن بعد از تمرین به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند.

با سرد کردن بدن انعطاف پذیری نیز بیشتر می شود

انعطاف بدن در همه افراد یکسان نبوده و ممکن است برخی در بعضی حرکات دارای انعطاف پذیری محدود باشند. زمانی که بعد از تمرین بدن شما بسیار گرم است، انجام تمرینات کششی می تواند بر انعطاف پذیری بیشتر بدن تاثیر گذار باشد. بنابراین از سرد کردن بدن به راحتی عبور نکنید.

جمع بندی پایانی

تمامی مربیان بر گرم کردن بدن قبل از تمرین و سرد کردن آن بعد از تمرین تاکید دارند. این امر برای افراد مبتدی که بعد از زمان طولانی می خواهند ورزش های سنگین را انجام دهند بسیار حائز اهمیت است. با این دومقوله آسیب های ناشی از انجام ورزش ها و همچنین احساس کوفتگی بسیار کاهش پیدا می کند. علاوه بر این با این دو روش می توان آمادگی برای جلسات بعدی را نیز تضمین کرد. بنابراین به یاد اشته باشید که باید هر سه رکن ورزش کردن را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار