علت شکستن رژیم غذایی و راه حل  آن

4 سال پیش
علت شکستن رژیم غذایی
Rate this post

فرقی نمی کند که رژمی چاقی داشته باشید یا لاغری بسیاری از افراد در ادامه دادن رژیم غذایی خود دچار مشکل  می شوند. این افراد پس از مدتی رژیم خود را رها کرده و به حالت سابق باز می گردند. البته بسیاری از آن ها به علت نداشتن عزم و اراده در این مسیر بسیار دچار عذاب وجدان شده و خود را سرزنش می کنند. اما چرا این اتفاق می افتد؟ چرا افراد نمی تواند رژیم خود را ادامه دهند تا به تناسب اندام دست یابند؟ آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟

در ابتدا باید بیان کنیم که دلایل شکستن رژیم می تواند به چندین علت باشد که نامناسب بودن رژیم به صورت افراط و تفریط  از مهمترین آن ها به شمار می آید. اینکه شما برای رژیم لاغری بسیار به خود گرسنگی دهید و یا برای رژیم چاقی دائما در حال خوردن باشید بی شک پس از مدتی از این روند خسته شده و آن را کنار می گذارید. عادت های غذایی افراد موجب می شود در برابر تغییرات ناگهانی و مستمر واکنش نشان داده و مانع از اجرای آن شود. از این رو روند آهسته و گام به گام اجرای برنامه غذایی بسیار در ادامه دار شدن آن موثر است.

به علت اینکه رها کردن رژیم غذایی برای بسیاری از افراد امری تجربه شده است، اسپرت برند نوشتاری در خصوص چرایی این موضوع و راه حل آن تدارک دیده که می تواند برای تمامی افرادی که در پی اجرای رژیم غذایی هستند مفید فایده باشد. با ما همراه باشید:

علت شکستن رژیم غذایی

چرایی شکست در رژیم غذایی

همانطور که در ابتدا بیان کردیم عدم تعادل در رژیم غذایی یکی از مهمترین دلایل در صرف نظر کردن از آن است. این اتفاق بیشتر در رژیم های لاغری دیده می شود، چراکه اغلب رژیم ها با هدف کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی مدت زمان رژیم ها تاثیر به سزایی در تداوم آن ها دارد. رژیم های سخت گیرانه اگر برای مدت طولانی ادامه یابند افراد را برای طی مسیر دلسرد می کنند.

اینگونه رژیم ها به دلیل اینکه موجب می شود افراد برای مدت زمان بسیاری خود را از خوردن غذاها محروم کنند، پس از شکشتن رژیم، وزن کم شده باز خواهد گشت، چه بسا که افراد اضافه وزن بیشتری را تجربه خواهند کرد. این موضوع به این دلیل است که افراد زامانی که خوردن مواد غذایی خاصی را بر خود حرام می کنند، زمان استفاده مجدد آن احساس می کنند به دلیل محرومیت می توانند مقدار بیشتری از آن مصرف کنند. اینگونه می شود که اضافه وزن بیشتری در این افراد مشاهده می شود.

راه هایی برای جلوگیری از شکستن رژیم غذایی

اگر می خواهید در رژیم خود موفق باشید باید به خوبی نکات زیر را رعایت کنید. در ادامه چندین نکته مهم در این زمینه را می خوانید:

پرهیز از اتخاذ اهداف غیر واقع بینانه

برخی افراد به محض انتخاب رژیم خود به سرعت هدف نهایی را کاهش وزن چشمیگر قرار می دهند. این افراد برای اینکه بتوانند به این هدف دست یابند، رژیم معمول خود را به طور ناگهانی دچار تغییرات اساسی می کنند. از این روست  که آن ها پس از زمانی اندک به دلیل عادت بدن به مصرف غذای همیشگی دچار شکست می شوند. بنابراین استمرار و روند آهسته در گرفتن رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است.

پرهیز از رژیم های سخت گیرانه

به یاد داشته باشید یک رژیم غذایی مناسب نباید شما را از مصرف وعده های غذایی محروم کند. شما می بایست دفعات وعده های غذایی را داشته باشید، ضمن اینکه میزان آن را کنترل کنید. بنابراین گرسنگی دادن به بدن برای رسیدن به نتیجه امری اشتباه است. برای مثال اگر به خوردن بستنی عادت دارید نباید آن را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. حذف این گونه عادت ها باید در طول زمان اتفاق افتد. بنابراین می توانید در مواقعی به عنوان تشویقی مقدار کمی از آن ها را مصرف کنید. بنابراین به دنبال رژیم هایی روید که ضمن داشتن برنامه غذایی مناسب عادت های غذایی شما را در نظر داشته باشد.

عذاب وجدان نداشته باشید

یکی از عواملی که موجب می شود افراد دست از رژیم خود بکشند، این است با خوردن یک ماده غذایی منع شده دچار عذاب وجدان می شوند و خود را فردی بدون اراده می پندارند. از این رو مسیر را برای دور زدن عذاب وجدان با ترک رژیم هموار می کنند. توجه داشته باشید اگر در طول رژیم خود مجبور شدید از مواد غذایی منع شده استفاده کنید و یا وسوسه در شما مانع از کنترل خوردن شد، برنامه غذایی خود را ترک نکنید. می توانید با یک انتخاب هوشمندانه باقی روز را به کم کردن برخی کالری ها ادامه دهید. یک انتخاب غلط نباید به طور کلی تصمیم شما برای تناسب اندام را زیر سوال ببرد. به یاد داشته باشید انتخاب های افرادی که به گرفتن رژیم اقدام می کنند باید انتخاب های درستی باشد و این با انتخاب بی عیب و نقص تفاوت بسیار دارد. بنابراین خود را سرزنش نکنید و به راه خود ادامه دهید.

حذف مواد غذایی ارزشمند

اگر مشاوره تغذیه شما را از خوردن برخی مواد غذایی مفید مانند گوشت و یا کربوهیدرات ها منع کرد، بدانید این برنامه غذایی در آخر شما را خسته کرده و از هر نوع رژیم دیگر دلسرد خواهد کرد. محروم کردن خود از مواد غذایی مفید با ایجاد خستگی ضعف، سردرد و هزاران عارضه دیگر همراه خواهد بود. علاوه بر این وقتی در این شرایط عرصه برای شما تنگ شود، قطعا با ولع بیشتری غذا خواهید خورد.

شمارش کالری را کنار گذارید

یکی از عادت های بسیار بد افراد شمارش کالری مصرفی است. این کار مانع از لذت بردن شما از مصرف غذا شده و دائما نگرانی و اضطراب را در شما ایجاد خواهد کرد. شمارش دائم کالری مصرفی مانع می شود تا با انگیزه بیشتری رژیم خود را ادامه دهید. کافیست مواد غذایی را به مقدار مناسب و کافی مصرف کنید. اینکه در هر قاشق شما چه مقدار کالری وجود دارد ویا در پایان روز چه مقدار کالری اضافه دریافت کرده اید، شما را از ادامه مسیر دلسرد خواهد کرد.

گرسنگی مساوی با کم کردن وزن نیست

برای اینکه وزن کم کنید به هیچ عنوان نباید به خود گرسنگی دهید. افرادی که در طول روز از خوردن غذا اجتناب می کنند در آخر با عوارض ناگواری مواجه می شوند که نه تنها تناسب اندام را تجربه نخواهند کرد، بلکه آسیب به آن را ممکن می سازند. توجه داشته باشید مصرف مواد غذایی دارای فیبر و چربی های سالم می تواند مدت زمان بیشتری به شما احسااس سیری را القا کند. از این رو می توانید برای جلوگیری از خوردن وعده های غذایی کامل و مکرر از این دست مواد غذایی استفاده کنید.

علت شکستن رژیم غذایی

تصمیم آگاهانه داشته باشید

برخی افراد در طول رژیم خود به ناگهان به سراغ رژیم دیگری می روند یا خودسرانه تغییراتی در رژیم خود اعمال می کنند. مثلا در طول رژیم خود ممکن است به سراغ مصرف شیر بسیار روند یا به یکباره مصرف نان را قطع کنند. باید بیان کنیم که باور های غلطی در خصوص رژیم ها وجو دارد که بسیار نقل قول می شود. شما باید تصمیم آگاهانه داشته باشید و به آن پایبند باشید. اینکه افراد دیگر چطور وزن کم کرده اند بسته به اندام و متابولیسم بدنشان بوده است و این به معنای امکان نتیجه دهی آن برای شما نخواهد بود.

عجله نداشته باشید

عجول بودن در رسیدن به نتیجه خود آفت تداوم در رژیم است. بدانید که کاهش وزن کار دشواری است. اینکه شما پس از مدت ها عادت نادرست در خوردن بخواهید روند خود را تغیر دهید بی شک کار سختی است. در نتیجه اولین و مهمترین المان در این مسیر صبر و حوصله است. باید با ایده آل های واقع بینانه خود را در این راه یاری کنید.

چشم پوشی از انرژی های منفی

در مسیر اجرای رژیم ممکن است بارها توسط اطرافیان مورد سرزنش قرار گیرید. توجه به حرف های آن ها می تواند عاملی برای توقف شما در تصمیمتان باشد. علاوه بر این در این مسیر ممکن است مشاوره های رایگانی دریافت کنید که جز عقب انداختن شما در رسیدن به هدف عایدی دیگری ندارد. بنابراین تنها به مشاوره تغذیه خود توجه کنید و برنامه غذایی خود را پیش گیرید.

زود پشیمان نشوید

افراد بسیاری پس از مدت طولانی به ایده آل خود دست پیدا نکرده اند، از این از ادامه مسیر دست کشیده اند. اگر پس از چندین ماه عزم و اراده وزن قابل مشاهده ای کم نکردید رژیمتان را متوقف نکنید. توقف کاهش وزن عموما در رژیم ها دیده می شود. در صورت تجربه این اتفاق با مشاوره تغذیه خود درارتباط باشید و تغییری در رژیم خود ایجاد نکنید.

جمع بندی پایانی

به یاد داشته باشید رژیم غذایی در کنار تمرین و فعالیت بدنی می تواند تاثیر دو چندان داشته باشد. از این جهت فعالیت بدنی را فراموش نکنید. نکته بعدی انجام آزمایشات لازم قبل از اقدام به گرفتن رژیم است. شما باید پیش از گرفتن رژیم حتما با یک پزشک مشورت کرده و آزمایشات مختلفی انجام دهید تا مشاوره تغذیه بتواند بنابر سلامتی بدن شما رژیم مناسبی را برایتان تدارک ببینید. اگر دچار بیماری زمینه ای هستید و یا به مواد غذایی خاصی آلرژی دارید حتما قبل از اجرای رژیم آن را با مشاوره خود در میان گذارید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار