علت عدم نتیجه دهی در بدنسازی

4 سال پیش
4/5 - (1 امتیاز)

دوستداران رشته بدنسازی این ورزش را برای هر چه بیشتر شدن تناسب اندام و فرم دهی به عضلات انتخاب می کنند. البته که برخی بدنسازی را برای کاهش وزن و یا برای افزایش آن نیز انتخاب می کنند. با این وجود ممکن است با سپری کردن دوره های طولانی نتیجه دلخواه به دست نیاید. اگر شما نیز به عنوان یک ورزشکار بدنسازی با این مشکل مواجه هستید بی شک مطالعه مقاله پیش رو می تواند پاسخگوی سوالات شما باشد.

بهتر است بدانید که در بدنسازی ممکن است با توقف رشد عضلات مواجه شوید؛ به این صورت که با انجام تمرینات سخت عضلات شکل نگرفته و یا حتی در رشد آن ها نیز توقف ایجاد شود. اما علت این اتفاق چیست؟ در ادامه مواردی را که موجب توقف در رشد عضلات می شوند را می خوانید:

دلایل عدم نتیجه دهی ورزش بدنسازی 

انجام تمرینات هوازی بیش از حد

تمرینات هوازی اگر بیش از اندازه انجام شوند موجب از دست رفتن عضلات تونیسیته خواهند شد. بنابراین شما پس از مدتی نه تنها با رشد عضلات مواجه نخواهید شد، بلکه با توقف رشد نیز مواجه می شوید. به این شکل که دیگر عضلات رشد معمول خود را نیز از دست می دهند. به یاد داشته باشید اگر چه که تمرینات هوازی برای چربی سوزی نتیجه ای فوق العاده دارد، اما انجام بیش از حد آن می تواند آسیب زننده باشد. یادآوریم می شویم که نداشتن تغذیه خوب قبل از بدنسازی به همراه انجام ورزش های هوازی طولانی مدت مزید بر علت خواهند شد.

برای درک بهتر این موضوع بدانید وقتی تغذیه مناسبی قبل از ورزش های هوازی و بدنسازی نداشته باشید بدن برای تامین انرژی کالری برای مصرف ندارد. از این رو رشد عضلات بدون کالری متوقف خواهد شد. از سوی دیگر بدن مجبور به کاتابولیز یا سوزاندن عضلات برای دریافت انژری خواهد شد که این امر موجب کاهش حجم عضلات می شود.

کاهش در کالری مصرفی

در بالا کمی به این موضوع اشاره شد. تصور کنید که می خواهید چربی های بدن را بسوزانید برای این کار از رژیم استفاده می کنید که در آن قطعا میزان کالری مصرفی شما افت خواهد کرد. یا شاید در بهترین شکل از مواد غذایی استفاده کنید که به نسبت دیگر مواد غذایی از کالری کمتری برخوردارند، در این صورت اگر به ورزش های سنگینی مانند بدنسازی نیز بپردازید بدن انرژی لازم را از کجا باید تامین کند؟ قطعا سوزاندن عضلات اولین گزینه خواهد بود، بنابراین با توقف رشد عضلات مواجه می شوید حتما این سوال به ذهنتان خطور می کند که چرا بدنسازی نتیجه دهی ندارد؟

علت عدم نتیجه دهی در بدنسازی

 

فشار بر یک گروه عضلانی

برخی از افراد علاقه دارند تنها گروهی از عضلات بدن را تقویت کنند، برای مثال اغلب مردان بر عضلات شکم و بازو و سرشانه تمرکز می کنند، در مقابل بانوان بر عضلات شکم و ران متمرکز هستند بنابراین ممکن است به دلیل این علاقه تمرکز بیشتری برای فرم دهی به این عضلات داشته باشید. حال اگر روزانه ورزش می کنید و بیشترین فشار بر عضلاتی می اورید که هدف شما هستند، باعث توقف رشد در ان ها می شود. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که حتما از یک برنامه ورزشی مطمئن زیر نظر مربی استفاده کنید. تمرکز بر فرم دهی یک عضله نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه نتجیه عکس یا همان توقف رشد را در پی خواهد داشت.

تمرینات بدون وقفه

بدنسازی این گونه نیست که شما با صرف زمان بیشتر به نتیجه بهتری برسید. بدانید که هر وزشی مخصوصا بدنسازی باید در فواصل زمانی صورت گیرد تا بدن فرصت ریکاوری بدست اورد. اگر روزهای تمرین شما بیش از اندازه است و یا دوره های تمرین متوالی دارید بهتر است دربرنامه خود تجدید نظر کنید. درست در همین مواقع است که ورزشکاران می پرسند چرا با وجود تمرینات فراوان به نتیجه نرسیده اند. تمرینات متوالی با تورم عضلات همراه خواهد بود که آسیب پذیری ان ها را نیز بیشتر خواهد کرد. علاوه بر روز ها و دوره های تمرین، این ست های تمرینی است که بسیار حائز اهمیت هستند. برای مثال اگر سه ست 12 تایی انجام می دهید باید بین هر ست از 30 تا 60 ثانیه به عضله استراحت دهید تا ریکاوری سطحی در آن رخ دهد.

حرکات تک مفصلی

حتما می دانید که حرکات در بدنسازی به تک مفصلی و ترکیبی تقسیم می شوند. اگر بیش از اندازه به حرکات تک مفصلی توجه کنید موجب توقف در رشد آن عضله خواهید شد. بنابراین بهتر است از حرکات ترکیبی استفاده کنید. برای مثال تمرینات عضلات دوسر تنها برای تقویت این عضله مناسب هستندف اما تمرین با بارفیکس علاوه بر عضلات دو سر عضلات پشت و کمر را نیز درگیر می کند. بنابراین تنها فشار به یک عضله نیامده و انرژی صرف تقویت چند عضله خواهد شد.

نادیده گرفتن حرکات کششی

بدنسازان وقتی به تمرین با دستگاه های بدنسازی می پردازند به راحتی تمرینات کششی را فراموش می کنند. این باور در آن ها وجود دارد که این تمرینات تاثیر خاصی در فرم دهی بدن ندارند و حتما تمرین با دستگاه است که به علت فشار بسیار به عضلات فرم دهی و حجیم شدن آن ها در پی دارد. باید بیان کنیم اگر چه که با تمرینات کششی ممکن است دیر تر به نتجیه برسید، اما این تمرینات تنها برای فرم دهی بدن توصیه نمی شوند، زمانی که در طول تمرین از حرکات کششی استفاده می کنید عضلات فرصت ریکاوری سطحی را پیدا کرده و برای حرکات بعدی آماده تر می شود. این تمرینات با ایجاد فضا بین تارهای عضلانی موجب افزایش حجم در آن ها نیز می شود. لذا به راحتی این تمرینات را نادیده نگیرید. مطمئن باشید با همین تمرینات به ظاهر اضافی نتیجه بهتری از بدنسازی دریافت خواهید کرد.

نداشتن استراحت کافی

خواب برای ترمیم بافت عضلانی بسیار مهم و ضروری است بدانید که بدن در حال استراحت و خواب اسیت که می تواند ریکاری کامل شده و عضله سازی را تقویت و کامل کند. بی راه نیست اگر بگوییم که خواب و استراحت کلید حجیم سازی عضلات است. به این معنا که اگر شما در روز ساعت ها ورزش کنید زمانی که خواب کافی نداشته باشید بدن فرصتی برای ترمیم و بازسازی عضلات نخواهد داشت. با کاهش زمان استراحت، توان عضلات نیز کاهش پیدا می کند و بدن فرصتی برای تولید هورمون رشد نخواهد داشت، از این رو با توقف در رشد عضلات مواجه خواهید شد.

علت عدم نتیجه دهی در بدنسازی

تمرینات مشابه برای مدت طولانی

این نکته حائز اهمیت است که انجام تمرینات مشابه موجب عادت بدن به حرکات می شود. بنابراین اگر به مدت طولانی از تمرینات یکسانی استفاده کنید نتیجه ای چشمگیر نخواهید دید. این موضوع در نوع تمرینات نیز وجود دارد؛ برای مثال اگر برای مدت های طولانی از یک وزنه و استفاده کنید، بدن برای حرکت دادن آن تقویت شده و پس مدتی استفاده از آن وزنه دیگر عضله ای را درگیر نخواهد کرد. بنابراین متوجه رشد عضلات نخواهید شد، چراکه دیگر رشدی صورت نمی گیرد. لذا انتخاب میزان وزن دستگا هایی که از آن ها استفاده می کنید بسیار حائز اهمیت است.

البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که استفاده از وزنه های بسیار سنگین نیز توصیه نمی شود، چراکه موجب خستگی زود هنگام و سوختن عضلات و همچنین آسیب به مفاصل خواهد شد. بهتر است برای افزایش میزان وزن وسایل بدنسازی زیر نظر مربی قرار بگیرید.

عدم توجه به انجام درست تمرینات

در برخی مواقع این سهل انگاری ورزشکاران است که آن ها را از نتیجه دهی دور می کند. برای مثال وقتی حرکتی را به درستی انجام ندهید پرواضح است که عضله مورد نظر در گیر نخواهد شد و شما تنها وزنه ای سنگین را حرکت داده اید بدون اینکه بر عضله ای تاثیر گذار باشد. بنابراین در حین تمرینات روی عضله ای که باید درگیر شود تمرکز کنید، اگر می بینید که فشاری را روی آن حس نمی کنید به این دلیل است که حرکت را به اشتباه انجام می دهید، بنابراین با عدم نتیجه دهی نیز مواجه خواهید شد.

نداشتن تغذیه کافی

بعد از استراحت و خواب مناسب این تغذیه مناسب است که رشد عضلات را در پی خواهد داشت. ما در بخش اشتباهات رایج در بدنسازی به طور کامل به این موضوع پداخته ایم. بدانید که نداشتن انرژی قبل از تمرینات موجب عضله سوزی خواهد شد. لذا این مهم است که قبل از ورود به باشگاه بدنسازی به خوبی خود را از مواد مغذی تامین کرده باشید. بعد از تمرینات نیز بدن برای رشد عضلات به سوخت احتیاج دارد، در نتیجه باید در جهت برنامه غذایی خود پروتئین و کربوهیدرات های مناسب را استفاده کنید.

عجله در نتیجه دهی

گاهی نگرفتن نتیجه از بدنسازی بر می گردد به عجله ورزشکاران. باید بدانید که دستیابی به ایده آل ذهنی در بدنسازی نیازمند صبر و تحمل است، بنابراین نباید توقع داشته باشید شکم چند تکه پس از یک ماه برای شما حاصل شود، یا عضلات پا بعد از مدت کوتاهی نمایان شوند. اگر هنوز چند ماهی از ورزش شما نگذشته است، باید صبر بیشتری داشته باشید و تمام نکات ورزشی را نیز رعایت  کنید.

نتیجه نهایی

بدانید که بدنسازی در صورتی شما را به ایده آل ذهنی تان می رساند که تمامی نکات این ورزش را در نظر داشته و رعایت کنید. از خواب کافی گرفته تا تغذیه مناسب بعد از باشگاه در نتیجه دهی تاثر گذار است. هر یک از مواردی که در بیان مقاله بیان شد اگر به درستی رعایت نشود، موجب توقف رشد ماهیچه ها خواهد شد. بنابراین قبل از انتخاب این ورزش بهتر است درباره آن به خوبی اطلاع کسب کنید و همچنین با مربی و مشاوره تغذیه در ارتباط باشید.

4/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار