فواید ورزش دادن چشم ها

4 سال پیش
فواید ورزش دادن چشم ها
Rate this post

تا به امروز مقاله های زیادی در رابطه با ورزش های مختلف خوانده اید، که در هر ورزشی قسمت های خاصی از بدن به کار گرفته می شوند، اما در این مقاله می خواهیم در مورد ورزش چشم برای شما بگوییم.

ورزش دادن چشم ها به افرادی که مطالعه زیادی دارند، و قسمت پر رنگ شغلشان کار کردن با رایانه می باشد بسیار توصیه می شود، این ورزش مختص به سن خاص و شرایط خاصی نیست و هر فردی در هر موقعیتی می تواند انجام دهد، چرا که این قبیل تمرین ها به هماهنگی ماهیچه های چشم کمک ویژه ای می کند. در زیر به تعدادی از این تمرین های به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد.

  • تنفس عمیق؛ در حالی که به صورت متعادل ایستاده اید، سرتان را مقداری بالا بگیرید و به مدت 3 ثانیه عمل دم را انجام دهید، پس از آن در حالی که سر را به آرامی پایین می آورید عمل بازدم را انجام دهید، لازم است که این تمرین تا 10 بار انجام شود.
  • چرخش گردن؛ در حالی که ایستاده اید، چشمهایتان را به آرامی ببندید، و شروع کنید سر را سه بار در جهت عقربه های ساعت و 3 بار مخالف عقربه های ساعت بچرخانید، سپس چشم ها را باز کنید اگر حالت سر گیجه به شما دست نداد ادامه دهید تا 12 گردش صورت بگیرد، به این نکته توجه داشته باشید که فقط گردن بچرخد، و بقیه اعضای بدن ثابت باشند.
  • حالت تعادل؛ در این تمرین بهتر است ایستاده باشید و هر دو پا را به اندازه 20 الی 30سانت از هم دور کنید، بر روی پنجه پا رفته و بدن خود را به سمت بالا بکشید، و بعد از چند ثانیه که احساس کشش در ماهیچه های پا داشتید، پاشنه ی پاها را بر روی زمین بگذارید، دقت کنید که وزن بدن به طور مساوی در دو طرف بدن وارد شود.
  • چشمک منظم؛ قبل از انجام این تمرین یک نشانه هم سطح چشمان خود بر روی دیوار نصب کنید، و خودتان به اندازه 150 سانتی متر از آن فاصله بگیرید، و شروع به چشمک زدن کنید، تا 40مرتبه این کار را ادامه دهید، یعنی 20مرتبه چشم راست را ببندید و 20مرتبه چشم چپ را ببندید، این تمرین کمک می کند تا ماهیچه های چشم هماهنگی پیدا کنند، دقت کنید که نشانه این که گذاشته اید را ثابت و روشن ببینید.
  • چرخش سر؛ در همان حال که در مقابل نشانه ایستاده اید، به همان اندازه 150سانتی متر از هدفت دور شوید، و سعی کنید سرتان را حول محور نشانه بچرخانید، کم کم سعی کنید که قطر دایره را بیشتر کنید، این حرکت را در هر جهت تا یک دقیقه می توانید ادامه دهید.
  • چرخاندن چشمان بسته در چهار جهت؛ در حالی که چشامنتان بسته است، مانند زمانی که در حال تماشای جسمی هستید و سپس به جسم دیگری نگاه می کنید، به چهار جهتِ بالا، پایین، چپ، راست مردمک چشم را بچرخانید و این تمرین را تا دو دقیقه ادامه دهید.

فواید ورزش دادن چشم ها

ورزش خستگی چشم

چند حرکت ساده دیگر که در حین کار کردن و مطالعه به سادگی می توانید انجام دهید؛

دست چپ و راست خود را مانند گنبدی بر روی چشم ها قرار دهید و چشم ها را ببندید، این کار باعث می شود که در حین استراحت دادن به چشم به مغز نیز استراحت بدهید، و قدرت تمرکزتان هم بالا برود.

چشم ها را ببندید و دو انگشت خود را بر روی حدقه چشم ها بگذارید و به مدت دو دقیقه به آرامی چشم ها را ماساژ دهید.

برای جلو گیری از خستگی چشم، به خصوص در زمان مطالعه، دقت کنید که چشم به مدت طولانی به یک جا خیره نشده باشد، گاهی به افق های دورتر نگاه کنید و یا سر را به اطراف بچرخانید و و به اطراف خود نگاهی بیاندازید.

در حالی که سرتان را در حالت ثابت نگه داشته اید، بدون آنکه سر را بچرخانید اول چشم را به سمت راست در حدقه چشم بچرخانید و تا حد ممکن از گوشه راست چشم اطراف را نگاه کنید، بعد از آن چشم را به سمت چپ در حدقه چشم بچرخانید و و از سمت چپ به اطراف نگاه کنید، پس از پایان این کار بدون تکان دادن سر، چشم را در حدقه به سمت بالا، پایین، چپ، راست بچرخانید.

برخی افراد در حین مطالعه و یا کار کردن به رایانه هرگز پلک نمی زنند، باید بگوییم که این کار مانع از گردش خون و نرمی چشم می شود، پس بهتر است در زمان کار کردن با چشم گاهی پلک بزنید چرا که پلک زدن نوعی استراحت برای چشم ها محسوب می شود.

از مهم ترین فایده هایی که ورزش چشم دارد، می توان به بر طرف کردن خستگی چشم اشاره کرد.

مزیا و فواید ورزش چشم

اما مزایای ورزش چشم فقط به رفع خستگی چشم محدود نمی شود، بلکه برخی اختلالات چشمی را نیز برطرف می کند؛از جمله:

  • تنبلی چشم.
  • نقص میدان بینایی چشم.
  • اختلال تطابقی.
  • نارسایی همگرایی چشم.
  • اختلال های مربوط به تحرک چشم.
  • اختلال در روانخوانی.
  • کاهش میدان بینایی ناشی از آسیب مغزی.

علائم اختلالات چشمی

گاهی اختلالات پیش آمده برای چشم، با ورزش برطرف نمی شوند و باید تحت درمان پزشک قرار گرفت، پس بهتر است با وجود هر یک از موارد زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛

  • قرمزی چشم.
  • از دست دادن بینایی.
  • تاری دید.
  • درد گرفتن چشم.
  • دوبینی.
  • ورم کردن پلکها.
  • حساسیت چشم ها به نور.
  • سردرد همراه با ظاهر شدن نشانه هایی در چشم ها.

فواید ورزش دادن چشم ها

پیشگیری از بیماری چشم

همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده است، پس بهتر است قبل از وقوع هر پیش آمدی از آن جلوگیری شود، برای سلامت نگه داشتن چشم هایتان به نکات زیر توجه کنید؛حتی اگر شما هیچ مشکلی در چشم هایتان نمیبینید، هر ساله به چشم پزشکی مراجعه کنید،

گاهی برخی از بیماری ها علائم ظاهری ندارند و تنها با کمک یک متخصص قابل تشخیص می باشند.گاهی برخی از بیماری هایی چشمی به صورت وراثتی در شما وجود دارند، پس بهتر است از سابقه بیماری چشمی در خانواده مطلع باشید.

برخی افراد بیشتر از دیگران به بیماری های چشمی مبتلا می شوند، مانند افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بنابرین افراد دیابتی بهتر از هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند.

بهتر است با استفاده از عینک دودی از چشمان خود در مقابل اشعه ی مضر آفتاب مراقبت کنید.

سخن پایانی‌

ورزش هایی که در این مقاله معرفی شدند کمکی برای بهبود و رفع خستگی چشم است، و برای افرادی که از اختلالاتی نظیر دور بینی، نزدیک بینی، آستیگمات چشم، آب مروارید، آب سیاه و… رنج می برند مناسب نیست، چرا که این افراد باید تحت درمان پزشک متخصص قرار بگیرند.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار