ماهیگیری ورزشی نشاط آور

4 سال پیش
ماهی گیری ورزشی نشاط آور
Rate this post

همه ما ماهی‌گیری را یک تفریح و سرگرمی مانند شکار می دانیم، اما ماهی گیری هم امروزه به عنوان یک ورزش شناخته می شود، ورزشی که جسم و روح را با هم به کار می گرد، ورزشی که باعث غلیان تمام احساساست در یک فرد می شود، در این مقاله به معرفی ماهی گیری می پردازیم.

همانطور که می دانید شکار ماهی به وسیله، قلاب، تور، و یا هر ابزار دیگری توسط فردی که ماهی گیر نامیده می شود را، ماهی گیری می گویند.

انواع ماهیگیری

ماهی گیری به دو دسته ماهی گیری تفریحی و ماهی گیری تجاری تقسیم می شود؛

ماهی گیری تجاری؛ هدف اصلی در این نوع از ماهی گیری درآمد زایی و تولید کردن محصولات دریایی می باشد، برخی افراد بر این نظر هستند که این نوع ماهی گیری می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به زندگی آبزیان برساند، اما در حقیقت ماهی گیری به خوبی توانسته است از کمبود غذا در بسیاری از مناطق جلوگیری کند. ماهی گیری تجاری به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می شود،

در روش ماهی گیری سنتی غالباً ماهی گیر از تور برای صید استفاده می کند.

اما در روش صنعتی با استفاده از رادار، سونار، تصاویر ماهواره ای و تجهیزات پیشرفته مکانیکی مانند تورهای هدایت شونده، جرثقیل‌های بزرگ و دستگاه‌های مکش ماهی گیری راحت تر و گسترده تر انجام می شود.

اما برخی ماهی گیران در روش صنعتی، روش های زیان آوری را پیش می گیرند که زندگی آبزیان زیادی را از بین می برد، از جمله این روش های مخرب عبارت اند از؛

  • ماهی‌ گیری به وسیله تورهای عرضی رودخانه‌ ای
  • ماهی‌گیری با استفاده از سم یا مواد شیمیایی
  • ماهی گیری با برق
  • ماهی گیری با انفجار

ماهی گیری ورزشی نشاط آور

هدف اصلی ما در این مقاله معرفی ماهی گیری تفریحی است که در ادامه توضیحاتی در این باب خواهیم آورد؛

در ماهی گیری تفریحی، فرد با هدف برقرار کردن رابطه با طبیعت، لذت بردن از زندگی در طبیعت، سرگرمی و ورزش این کار را انجام می دهد.

اما در ماهی گیری ورزشی که در دنیا به عنوان ورزشی نشاط آور شناخته شده است از راه هایی نظیر صید در حالت طبیعی و یا واکنش ماهی به طعمه استفاده می کنند، از مهم ترین نمونه های این نوع از ماهی گیری عبارت است از صید با لانسه، پشه، لور، قاشقک، ماهی‌گیری با نیزه و طعمه زنده، که هر ماهی صید خاص خود را دارد.

ماهی گیری با قلاب از جمله روش های رایج ماهی گیری محسوب می شود.قلاب  یکی از مهم ترین ابزار ماهی گیری می باشد، چوب ماهی گیری تقریبا مرکز ثقل است، چرا که از یک سمت نخ ماهی گیری به آن متصل شده است و قلاب هم به نخ وصل است، و از طرفی دیگر چرخ ماهی گیری بر روی آن سوار است، که کاربرد اصلی آن برای کنترل پرتاب قلاب و گرفتن ماهی می باشد، ماهی گیری با قلاب می تواند صید ماهی های متعددی از هر نوع آبی از قبیل آب های شیرین و آب های شور را شامل شود.

ماهی گیری ورزشی نشاط آور

انواع طعمه ماهیگیری

اما طعمه ای که بر سر قلاب قرار می گیرد به دو صورت است،

طعمه طبیعی، که در آب های شیرین و شور به کار گرفته می شود مانند : کرم، زالو، کپورماهی، قورباغه، سمندر، هشت پا، ماهی مرکب، حشرات و در برخی مواقع میگو. اما از متداول ترین طعمه ها کرم خاکی  می باشد که  برای ماهی گیری در  آبهای شیرین مناسب تر است.

طعمه های مصنوعی نیز وجود دارند، که اکثر مردم ترجیحشان به استفاده از آن ها است.

در ابتدای مقاله عرض کردیم که ماهی گیری ورزشی است برای جسم و روح، اما سوال ایجاد می شود که چرا روح؟!؟ همانطور که همه می دانیم در ارتباط مستقیم با طبیعت انرژی های منفی دفع می شوند و انرژی های مثبت موجود در طبیعت جذب فرد می شود، و فرد ماهی گیر خارج از تفکر تأمین درآمد وقت خود را برای صید ماهی می گذارد، همین که فرد از آلودگی ها و معضلات زندگی شهری دور می شود با سرعت بیشتری تاثیرات این ورزش را بر روی جسم و روح احساس می کند.

گفتنی است که ماهی گیری  کمک شایانی به افرادی که از افسردگی و بیماری های روانی رنج می برند، می کند، برخی افراد به دلیل استرس های روزانه ای که متحمل می شوند به سختی می توانند تمرکز و دقت خود را بالا نگه دارند، ماهی گیری این فرصت را فراهم می کند تا تمرکز حواس بالا برود. بنابراین ماهی گیری تاثیرات ارزشمندی را بر روح و روان می گذارد که امکان دارد در هر ورزشی وجود نداشته باشد.

شاید ماهیگیری از دور این طور به نظر برسد که در حالی که بر تختی لم داده اید شروع به ماهیگیری می کنید، اما باید بگوییم که ورزش ماهی گیری نیز مانند ورزش های دیگر بیشتر اعضای بدن را به کار می گیرد، به صورتی که فرد ماهی گیر باید به دنبال قلمرو اصلی ماهی ها بگردد و برای این کار نیاز است که مسیر های طولانی در رودخانه ها و ساحل دریا ها و در برخی موارد از کوه ها و تپه ها عبور کند، و پس از رسیدن به آن منطقه مورد نظر، برای انداختن قلاب و حتی صید ماهی نیروی زیادی را صرف کند، همانطور که در این فرآیند متوجه شدید، عضلات پاها و دست ها به خوبی تحت فشار قرار می گیرند، و با بالا رفتن از مکان های مختلف سیستم قلب و عروق تقویت می شود و عملکرد بهتری خواهد داشت. علاوه بر اینها اکسیژن قابل توجهی که در طبیعت وجود دارد علاوه بر کارکرد شش ها بر فعالیت مغز نیز تاثیر گذار خواهد بود البته که از ویتامین D که از طریق نور خورشید به بدن می رسد نمی شود چشم پوشی کرد.

کلام پایانی

ماهیگیری نه تنها به شما فرصت زندگی به طبیعت را می دهد بلکه همواره، فرد ماهی گیر را با هیجانات و احساساتی روبرو می کند که شاید در زندگی عادی و در روزمرگی ها هرگز به دست نیاید، توصیه می کنیم که برای یک بار هم که شده به آغوش طبیعت بروید و از این ورزش و تفریح نشاط آور لذت ببرید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار