مزایا و معایب گیاه خواری

4 سال پیش
گیاه خواری
Rate this post

شاید تا به حال بسیار شنیده باشید که افرادی با پیروی از رژیم گیاه خواری ادعای تندرشتی بیشتر و شادابی بیشتر می کنند. این افراد از مواد غذایی حیوانی و در برخی مواقع از فراورده های حیوانی نیز استفاده نمی کنند. برخی افراد شکل افراطی و نوع بسیار کم طرفدار این رژیم مواد غذایی مانند عسل و پنیر و کره را نیز بنابر باور خود از رژمی غذایی حذف کرده و در اصطلاح گیاه خوار واقعی می شوند. گروهی از افراد بر این باورند که با این رژیم علاوه بر تندرستی کاهش وزن را نیز تجربه خواهند کرد، اما اینکه این باور تا چه میزان به حقیقت نزدیک است را باید بررسی کنیم.

به دلیل شایع شدن این نوع رژیم در میان مردم بر آن شدیم تا با بررسی همه جانبه معایب و مضرات آن آگاهی لازم را در این خصوص داده تا با درک بهتری به سراغ این رژیم سخت و در مواقعی خطرناک بروید با ما همراه باشید.

فواید رژمی غذایی گیاه خواری

در ابدا می خواهیم به فواید این نوع رژیم اشاره کنیم. هر رژیم غذایی می تواند در عین حال که فایده برای بدن داشته باشد، مضرراتی را نیز به همراه داشته باشد. اصول رژیم باید به طور دقیق بررسی شود تا بدن را دچار بحران کمبود ویتامین و مواد معدنی نکند. رژمی گیاه خواری نیز خود دارای فوایدی است که در ادامه می خوانید:

گیاه خواری

کمک به تناسب اندام

پر واضح است که گیاهان به نسبت مواد گوشتی و پروتئینی حیوانات از میزان کمتری چربی برخوردار هستند. بنابراین حذف مواد غذای پروتئینی از حیوانات می تواند به نوبه خود کاهش تجمع چربی را به دنبال داشته باشد. از این رو است که اغلب افراد چاق و دارای اضافه وزن به این رژیم سوق پیدا می کنند. البته که گیاهان به دلیل دارا بودن فیبر بالا و کربوهیدرات های سالم در تناسب اندام و کاهش وزن مفید هستند. افرادی که با این رژیم وعده های غذایی خود را مملوء از سبزیجات می کنند غالبا پس از مدتی به تناسب اندام نیز دست پیدا خواهند کرد. از این جهت کاهش وزن با این رژیم ممکن خواهد بود.

کاهش فشار خون و سکته قلبی

کم کردن میزان مصرف کسترول و در نتیجه کاهش میزان چربی اشباع شده در بدن می تواند سلامت قلب و کاهش فشار خون را به دنبال داشته باشد. رژیم گیاه خواری خود به دلیل نداشتن مواد غذایی دارای کلسترول در این مهم تاثیر گذار است. البته گیاه خوارانی که از تخم مرغ و کره استفاده می کنند باید به میزان مصرف آن ها توجه داشته باشند، چراکه این دو ماده غذایی می تواند موجب بروز فشار خون و چربی بالا در بدن شود. از این جهت اگر از گیاهخواراین هستید که از این مواد غذایی نیز استفاده می کنید بهتر است در مصرف آن ها دقت داشته باشید.

کاهش ابتلا به سرطان ها

مصرف گیاهان موجب انباشت آنتی اکسیدان شده، که به موجب آن اثر رادیکال  هاب آزاد روی سلول ها را کاهش خواهد داد. رادیکال های آزاد خود موجب آسیب های سلولی شده و در نتیجه می تواند به عنوان یکی از عوامل ایجاد سرطان باشد. بنابراین مصرف گیاهان و سبزیجات و میوه ها به علت دارا بودن میران بسیاری از آنتی اکسیدان ها می تواند افراد را از ابتلا به سرطان ها محافظت کند. البته این به معنای آن نیست که گیاه خواران به سرطان مبتلا نمی شوند، در واقع مصرف گیاهان می تواند عاملی برا پیشگیری از ابتلا به سرطان باشد.

گیاه خواری رژیمی اقتصادی

کم بودن قیمت مواد مصرفی در این رژیم یکی از مزایای آن به شمار می آید . افرادی که از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند غالبا هزینه بسیاری برای تهیه مواد غذایی خود نمی پردازند. از طرفی مواد غذایی آن ها به وفور یافت شده و نیازمند صرف وقت برای پیدا کردن آن ها نخواهد بود.

گیاه خواری

معایب گیاه خواری

این قسمت را با یک پرسش آغاز می کنیم؛ آیا جایگزینی دقیق برای مصرف نکردن پروتئین های حیوانی به طور کامل وجود دارد؟ آیا گیاهان  می توانند همان فواید پروتئین های حیوانی را در بدن ایجاد کنند؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است. گیاهان در کنار پروتیئن های حیوانی می توانند به سلامت بدن کمک کنند. هیچ یک از این مواد غذایی نمی تواند جایگزینی برای دیگری باشد. اینکه برخی پزشکان به علت بیماری در افراد، آن ها را از خوردن برخی مواد پروتئینی حیوانی منع می کند و نسخه های گیاهی آن را تجویز می کند به این معنا نیست که این دو می توانند جایگزین مناسبی برای یکدیگر باشند. در ادامه مضرات گیاه خواری را می خوانید:

کمبود ویتامین ها

برخی ویتامین ها در گیاهان و دانه های گیاهی با مواد پروتئینی حیوانی به یک اندازه وجود دارد. در این مورد مسئله ای نیست، اما برخی ویتامین ها وجود دارند که می توان آن ها را تنها از طریق مصرف گوشت و مواد لبنی یافت. این ویتامین ها جایگزینی نداشته و گیاهان نیم توانند آن ها را برای بدن تامین کنند. برای مثال ید، ویتامین ب 12 و روی از جمله ویتامین هایی هستند با مصرف مواد پروتئینی حیوانی وجود دارند و نوع گیاهی این ویتامین ها یا در گیاهان وجود ندارد و یا در صورت وجود داشتن میزان آن بسیار ناچیز است. بنابراین اولین مشکل گروه گیاه خواران کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن است.

بروز اسهال و نفخ شکم

همانطور که می دانید افراد گیاه خوار برای تامین پروتئین مورد نیاز خود مجبور هستند به جای گوشت از حبوبات استفاده کنند. گرچه مصرف سبزیجات می تواند تعادل آنزیم ها و اسید های معده را به همراه داشته باشد، اما مصرف مداوم آن ها اسهال و نفخ شکم را نیز در پی دارد. از این روست که اغلب گیاه  خواران به دلیل مصرف این مواد غذای با احساس درد ناحیه شکم مواجه می شوند. احساس ورم در شکم، حالت سیری و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر از جمله آسیب های گوارشی است که با این رژیم عاید افراد می شود.

احساس کسالت و خستگی

بی شک نداشتن انرژی کافی به علت عدم مصرف پروتئین های حیوانی در این رژیم به وجود می آید. در ابتدا اشاره کردیم که با این رژیم افراد با کاهش وزن مواجه می شوند، اما این کاهش وزن به همراه نبود کالری لازم دربدن است. از این رو افراد با گیاهانی که میزانی قند و فیبر بالا دارند سعی می کنند انرژین لازم را دریافت کنند. اما به نسبت افرادی که از این رژیم استفاده نمی کنند زودتر خسته شده و احساس کسالت بیشتری دارند.

مشکلات پوستی

از جمله آسیب هایی که این رژیم به افراد وارد می کند، می توان به آسیب های پوستی اشاره کرد. غالبا این افراد به دلیل نداشتن ویتامین های لازم بدن با جوش صورت، رنگ پریدگی و شکننده شدن ناخن مواجه می شوند که ناشی از کمبود کلسیم، ویتامین D و آهن است.

ریزش مو

غالبا افرادی که رژیم گیاه خواری را شروع می کنند به محض مشاهده ریزش موها از آن منصرف می شوند. بهتر است بدانید مصرف گوشت در رژیم غذایی در ایجاد نوسازی سلول های مو تاثیر گذاشته و مانع از ریزش آن می شود. کمبود پروتئین در رژیم غذایی گیاه خواری موجب کاهش کراتین شده و در نتیجه ساختار مو بسیار شکننده خواهد شد.

جمع بندی پایانی

برای اینکه بتوانیم این رژیم را به لحاظ مزایا و معایب بیشتر مورد نقد  وبررسی قرار دهیم ممکن است از حوصله خارج شود. ما به مهمترین نکات پیرامون این موضوع اشاره کردیم تا در صورت انتخاب این رژیم بتوانید به صورت آگاهانه از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که گیاه خواری دارای انواع و اقسامی است که باید قبل از انتخاب این رژیم به خوبی درباره آن آگاهی داشته باشید. انتخاب این رژیم صرفا برای لاغر شدن اشتباه است. چراکه افرادی که اضافه وزن دارند پس از مدتی از این رژیم خسته شده و به حالت قبل خود باز می گردند، البته این بار با اشتهای بیشتر نسبت به غذاهای پروتئینی.

ریزش مو ، شکننده شدن ناخن ها و کم خونی از عوارض عمده این رژیم است که باید قبل از عزم به گرفتن آن آن ها را در نظر بگیرید. شما می توانید در صورت تمایل به گرفتن این رژیم با یک مشاوره تغذیه مشورت کرده و حتما قبل از شروع آزمایشات لازم را انجام دهید. در نظر داشته باشید رژیم گیاه خواری اگر بدون رعایت اصول و قوانین آن شروع شود ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد کند. فراموش نکنید هر رژمی برای هر فردی مفید نخواهد بود. اینکه برخی این رژیم را به واسطه شایع بودن آن انتخاب می کنند از فقر آگاهی منشاء گرفته که آفت مهم جامعه کنونی ماست.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار