معرفی چند نرمش صبحگاهی

3 سال پیش
معرفی چند نرمش صبحگاهی
Rate this post

برای همه ما این موضوع پیش می آید که صبح که از خواب بر می خیزیم دچار بی حسی و کسلی هستیم، در این مقاله چند نمونه نرمش را به شما معرفی می کنیم تا از حالت رخوت خارج شوید.

گاهی نداشتن وقت کافی و یا تنبلی در ابتدای روز به ما اجازه انجام ورزش را نمی دهد، اما باید بگوییم که هنگامی که شروع روز با انجام یک سری ورزش و نرمش های ساده و آسان همراه باشد می توانید تا انتهای روز حس شادابی و نشاط را تجربه کنید، و شرایط روحی و جسمی خوبی را برای خود مهیا کنید.

در ادامه با چند تمرین که با سهولت می توانید از پس آن بر بیایید و حتی در همان زمانی که در رخت خواب هستید نرمش را انجام دهید آشنا خواهید شد؛

معرفی چند نرمش صبحگاهی

انواع تمرینات صبحگاهی

  • حرکت پروانه ای، در این حرکت لازم است که شما در حالی که به پشت دراز کشیده اید کف پاها را به هم بچسبانید، زانو ها را از هم بازی کنید، و به باز و بسته کردن زانو ها بپردازید، در حالی که یک دست را بر روی شکم گذاشته اید  دست دیگرتان را بر روی سینه بگذارید و دم و بازدم را انجام دهید، این حرکت را 10 الی 15 بار می توانید انجام دهید.
  • حرکت کودک شاد، برای انجام این حرکت هم نیز لازم است که به پشت خوابیده باشید و هر دو پای خود را تا جایی که باسن همچنان بر روی تشک باشد بالا بکشید، سپس با دست کف پا را بگیرید و به سمت پایین بکشید تا مقداری زانو خم شود، بهتر است که 10 الی 15 ثانیه در این حالت بمانید.
  • حرکت نیمه پل، همانگونه که از نام این حرکت مشخص است باید بدن به شکل پل و یا نیم دایره ای دربیاید، همچنان که بر پشت دراز کشیده اید زانو ها را خم کنید و کف پای خود را بر روی زمین قرار دهید، به آهستگی ستون فقرات خود را از تشک جدا کنید و تا جایی که یک خط صاف ایجاد شود بدن را به سمت بالا فشار دهید، ناف خود را بیشتر به سمت بیرون فشار دهید، و تا 30 ثانیه این کار را ادامه دهید، مجددا در حالت ریلکس قرار بگیرید و تا 3 بار این حرکت را انجام دهید تا به کمک آن کل بدن را درگیر کنید تا بدن در اول صبح کشیده و تقویت شود.
  • بالا بردن پا، در این نرمش هم به پشت دراز بکشید دست ها را کنار خود قرار دهید و پاها را بالا بیاورید تا زمانی که زاویه 90 درجه تشکیل شود، سپس به آرامی پاها را پایین بیاورید و دراز کنید، این حرکت را تا 10 مرتبه تکرار کنید تا به سادگی عضلات شکم و لگن را تقویت کنید و کارایی سیستم گردش خون بدن را بهبود بخشید.
  • بالا بردن بالش، در همان حالتی که به پشت دراز کشیده اید بالش سبکی را با هر دو دست خود نگه دارید و به بالای سرتان ببرید، در این حرکت زانو های شما باید صاف باشد، پس از بالا بردن بالش بهتر است که پاشنه پا به اندازه 5 سانتی متر از تشک فاصله بگیرد، این حرکت را تا 5 ثانیه ادامه دهید و 5 مرتبه تکرار کنید.
  • ورزش دادن گردن و شانه ها، یکی از راه های نرمش دادن سر و گردن این است که با یک دست سر خود را نگه دارید و با دست دیگر گردن را نگه دارید، و سعی کنید با فشار دست سر را به چپ و راست هدایت کنید. راه دیگر برای ورزش سر و گردن این است که در حالی که با کمری صاف نشسته اید، آرنج دست راست خود را بالای سر ببرید و خم کنید سپس با دست چپ آرنج را به سمت سر فشار دهید، این حرکت کششی را تا 20 ثانیه ادامه دهید، و مجددا دست ها را ریلکس کنید، و تا 3 مرتبه این حرکت را انجام دهید، این حرکت باعث تقویت عضلات سر و گردن می ‌شود، ورزش دادن گردن برای تمام افراد توصیه می شود به خصوص افرادی که در محیط کار اغلب پشت میز می نشینند و یا با کامپیوتر کار میکنند، چرا که از خشک شدن عضلات گردن جلوگیری می کند.
  • از طریق بینی نفس بکشید، در آخر در حالی که در حالت دراز کش هستید و به اصطلاح ریلکس کرده اید دست ها را کنار خود قرار دهید، سعی کنید از طریق بینی نفس عمیق بکشید، وقتی به آرامش رسیدید و انرژی های منفی را تخلیه کردید، به آرامی بدن خود را ماساژ دهید.

معرفی چند نرمش صبحگاهی

انجام تمرینات ذکر شده برای شروع روز بسیار مناسب است و توصیه می شود که انجام آن را به تأخیر نیندازید، انجام اینگونه تمرینات به بیمارانی که به هر دلیلی باید در رختخواب بمانند و نیاز به استراحت طولانی مدت دارند نیز توصیه می شود اما قبل از انجام اینگونه تمرینات حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. اما افراد سالم که وقت کافی ندارند نیز بی درنگ پس از بیدار شدن به این ورزش ها بپردازند زیرا انجام این قبیل ورزش ها باعث می شوند که در طول روز انرژی کافی داشته باشند، انرژی های منفی موجود در ذهن و روح خود را از این طریق تخلیه کنند، توانایی انجام فعالیت های ذهنی مختلف را داشته باشند، از نشستن های طولانی مدت در پشت میز خسته و فرسوده نشوند چرا که تمرینات کششی باعث تقویت عضلات و استخوان ها می شود.

برای شروع این قبیل تمرینات بهتر است که به آهستگی تمرین را آغاز کنید، و تمرینات کششی را با عمل دم و بازدم همراه کنید، بدین معنا که در ابتدای هر تمرین عمل دم را انجام دهید و در حین و انتهای تمرینات عمل بازدم را انجام دهید، تا با تنفس درست تمرکز کافی را برای انجام حرکات صحیح، بر روی تمام عضلات  داشته باشید.

کلام پایانی

حتما  با شعار سحرخیز باش تا کامروا شوی روبرو شده اید، اما سحر خیز بودن تنها کافی نیست سحر خیز بودن بهتر است که با فعالیت های جسمی مختلفی همراه باشد تا بدن از رخوت خارج شود،  این مقاله شما را با تمریناتی آشنا کرد که دیگر بدون آوردن هر گونه بهانه ای از قبیل کافی نبودن وقت برای انجام ورزش، ورزش های ساده ای را در همان دقایق اولیه ی بیدار شدن از خواب انجام دهید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار