همه چیز درباره رژیم کتوژنیک

4 سال پیش
رژیم کتوژنیک
Rate this post

اصولا افرادی به دنبال رژیم می روند که قصد کاهش وزن را داشته باشند. از این رو تعداد افرادی که می خواهند با رژیم چاقی وزن اضافه کنند بسیار کمتر از دسته اول است. به همین جهت مراکز مشاوره تغذیه در اطراف ما به وفور دیده می شوند. اما کدام از این مراکز برنامه غذایی مناسب تری را ارائه می دهد؟ آیا می توان با هر برنامه غذایی به ایده آل خود دست یابید؟ افرادی که به دنبال انتخاب یک رژیم مناسب هستند بی شک نام رژیم کتوژنیک را شنیده اند. اما این نام برای دیگر افراد نامی نا آشنا است. شاید تنها چیزی که از این رژیم می دانید مصرف بالای چربی باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست. به علت توجه افراد به این رژیم و خطرات احتمالی که می تواند در پی آن باشد، اسپرت برند در این نوشتار به طور همه جانبه به این رژیم پرداخته است. در ادامه با ما همراه باشید:

رژیم کتوژنیک از ابتدا تا حال

این رژیم که برای بار اول در سال 1920 برای درمان بیماری صرع ابداع شد، بسیار مورد استفاده برای این بیماران بود. پس از درمان این بیماری با دارو های موثر این رژیم برای مدت ها بدون طرفدار باقی ماند. اما چیزی نگذشت که بار دیگر این رژیم مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر 15 سال است که از رژیم کتوژنیک برای درمان چاقی و دیابت استفاده می شود. شاید این پرسش برای شما نیز ایجاد شده باشد، رژیم که پایه اصلی آن را مصرف چربی تشکیل می دهد چطور می تواند برای درمان لاغری و دیابت موثر واقع شود؟

چگونگی مکانیزم رژیم کتوژنیک در بدن

در ابتدا باید بیان کنیم در این رژیم از مقدار بسیار کم کربوهیدرات و مقادیر بسیار چربی استفاده می شود. به طوری که می توان گفت 75 درصد آن را استفاده از چربی ها و 20 درصد آن را پروتئین ها و در اخر 5 درصد آن را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند.

مواد غذایی توصیه شده در این رژیم از قرار زیر است:

  • گوشت
  • تخم مرغ
  • لبنیات پر چرب
  • خشکبار
  • میوه آواکادو
  • روغن زیتون
  • مشتقات میوه های توت
  • سبزیجات برگ دار و بدون نشاسته

اما مکانیزم این رژیم این گونه است که بدن برای سوخت و ساز و تامین انرژی از کربوهیدرات ها استفاده نمی کند. بنابراین منبع اصلی انرژی بدن چربی ها خواهند بود. این مسئله واضح است، زمانی که شما از چربی ها بیش از کربوهیدرات ها استفاده کنید بدنتان برای سوخت و ساز به ناچار از چربی ها استفاده خواهد کرد. بنابراین با این روش بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و همچنین افرادی که دچار اضافه وزن هستند به راحتی می توانند با سوزاندن چربی ها وزن کم کنند.

این حالت در بدن که تامین انرژی بر عهده چربی های ذخیره شده است را در اصطلاح کتوز می نامند. ناگفته نماند که در برخی مواقع ممکن است با حالت کتوز حساست بدن به انسولین بیشتر شود. این هورمون وظیفه ایجاد تعادل قند خون را دارد. بنابراین مبتلایان به دیابت با استفاده از این رژیم به نسبت مبتلایان دیگر که از رژیم های نرمال استفاده می کنند بیشتر به نتیجه می رسند.

این رژیم در واقع با کاهش وزن آغاز می شود و در طولانی مدت کاهش میزان ثابتی از وزن را به همراه خواهد داشت. بنابراین افردی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند با توجه به متابولیسم بدن شان در هفته اول ممکن است 5/2 تا 5/3 کیلو گرم کاهش وزن را تجربه کنند و پس از آن به طور میانگین با کاهش وزن هفته ای نیم کیلوگرمی مواجه شوند.

رژیم کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک عوارضی به همراه خواهد داشت؟

این سوال اکثر افرادی است که به این رژیم روی می آورند. بد نیست بدانید تمامی رژیم ها می توانند در صورت افراطی شدن فرد را با خطراتی مواجه کنند. بنابراین توصیه می شود قبل از انتخاب این رژیم در ابتدا از سلامت بدن خود اطمینان یابید. از این جهت اولین گام می بایست مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم باشد.

اما این رژیم می تواند عوارضی را به همراه داشته باشید که در ادامه می خوانید:

  • ایجاد یبوست
  • ابتلا به سردرد
  • احساس تهوع و استفراغ
  • بد بو شدن دهان
  • اختلالات خواب

برخی کارشناسان بر این باورند که علت کاهش وزن در رژیم کتوژنیک کم شدن آب بدن به دلیل  مصرف کمتر کربوهیدرات ها است. از این رو برخی از افراد ادعا می کنند که پس از مدتی کاهش وزن آن ها متوقف شده است که می تواند به همین علت باشد.

آیا رژیم کتوژنیک برای تمامی افراد مناسب است؟

قطعا تمامی رژیم ها برای تمامی افراد مناسب نخواهند بود. برای مثال مبتلایان به دیابت با این که این رژیم را به صورت درمان نگاه می کنند، باید حتما قبل از اقدام به گرفتن آن با پزشک مشورت کنند. افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و از دارو هایی استفاده کنند و یا مواد غذایی به خصوص مصرف می کنند باید حتما درباره انتخاب این رژیم تحت نظر پزشک قرار گیرند.

عدم استفاده از کربوهیدرات ها به خودی خود می تواند برای افراد سالم مفید فایده باشد، اما افرادی که از نظر بدنی تناسب اندام دارند، بی نیاز از این رژیم خواهند بود. رژیم کتوژنیک برای کودکان مناسب نخواهد بود، چراکه کودمان در سنین رشد نیازمند دریافت انواع ویتامین و پروتئین ها هستند از این رو حذف ویتامین های خاص می تواند رشد آن ها را با اختلال مواجه کند.

مضاف بر این افرادی که اختلالات قلبی مانند آریتمی قلب و یا همان بی نظمی ضربان قلب دارند، باید بیشتر درباره این رژیم تحقیق کنند. اما توصیه می شود این دست افراد برای مدت طولانی از این رژیم استفاده نکنند.

به یاد داشته باشید حتی اگر به بیماری زمینه ای نیز مبتلا نباشید، این رژیم به علت کاهش مصرف مواد پروتئین و همچینین کربوهیدرات ها منجربه کاهش ویتامین های  B و C در بدن شما خواهد شد. از این رو نمی توان ادعا کرد که رژیم کتوژنیک رژمی عمومی برای همه افراد است.

رژیم کتوژنیک

جمع بندی پایانی

ما در این سایت به انواع رژیم هایی که مورد استقبال افراد قرار گرفته اند پرداخته ایم، مانند « رژیم غذایی گیاه خواری» . توجه داشته باشید رژیم ها بر اساس نوع متابولیسم بدن افراد و همچنین هدف آن ها تنظیم و ارائه می شوند. از  این جهت اگر فردی در اطراف شما با یک رژیم به ایده آل خود دست یافته است، این بدان معنا نیست که آن رژیم برای بدن شما نیز نتیجه دهی یکسانی خواهد داشت. بنابراین برای گرفتن رژیم حتما به پزشک و مشاوره تغذیه مشورت کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار