همه چیز درباره فوتسال

10 ماه پیش
فوتسال
4/5 - (5 امتیاز)

فوتسال نیز به مانند هندبال یکی از ورزش های سالنی به شمار می آید. به لحاظ قوانین و سبک بازی می توان فوتسال را شبیه به بازی فوتبال دانست، با این تفاوت که این ورزش در سالن های سر بسته صورت گرفته و به نسبت فوتبال از زمین کوچک تری برخوردار است.

این ورزش از نظر قوانین تا حدودی به فوتبال شبیه است، اما به دلیل کوچک بودن زمین فوتبال سرعت نیز نام گذاری شده است. شاید بی راه نباشد اگر ادعا کنیم که فوتسال برای بازیکنان حرفه ای فوتبال به نوعی پیش زمینه به حساب می آمده. به گونه این اغلب فوتبالیست ها در ابتدا برای فراگیری قوانین و متود های فوتبال، ابتدا از این ورزش شروع کرده اند. از این بازیکنان می توان به پله، زیکو و به به تو اشاره کرد که اولین تجربیات خود را با فعالیت در این ورزش آغاز کرده اند.

در ادامه با این ورزش مهیج بیشتر آشنا خواهید شد. در آغاز به قوانین عمومی فوتسال اشاره خواهیم کرد:

فوتسال

قوانین عمومی فوتبال

این قوانین به اندازه زمین، نوع توپ فوتسال، مدت بازی و بازیکنان آن اشاره دارد. با همراه باشید:

اندازه زمین فوتسال

طول زمین این بازی حداقل 25 و حداکثر 42 متر بوده و عرض آن نیز حداقل بین 15 تا 25 متر است. البته این ابعاد در بازی های بین المللی متفاوت است به طوری که طول آن به 38 تا 42 و عرض آن بین 18 تا 25 متر می رسد.

اندازه توپ فوتسال

محیط توپ فوتسال باید بین 62 تا 64 سانتی متر باشد و جنس آن نیز می تواند از چرم و یا مواد مشابه آن. وزن این توپ نباید کمتر از 390 و بیشتر از 430 گرم باشد.

بازیکنان فوتسال

تعداد بازیکنان هر تیم 12 نفر است که تنها 5 نفر از آن ها در زمین بازی خواهند کرد و 7 نفر باقی مانده در نیمکت ذخیره می نشینند. از این 5 نفر بازیکن یکی به عنوان دروازه بان است. اگر بازیکنان یکی از این دو تیم به کمتر از 3 نفر برسد بازی متوقف خواهد شد.

تعویض بازیکنان فوتسال

تعویض در فوتسال نیز به مانند بازی هندبال بدون محدودیت است و حتی دروازه بان نیز می تواند به طور نامحدود در این بازی تعویض شود. لازم به ذکر است که فرد تعویض شده می تواند دوباره به زمین بازگردد . نکته اصلی در تعویض بازیکنان این است که دروازه بان در حین بازی می تواند جای خود را با بازیکنان دیگر جا به جا کند و بازی بدون توقف ادامه یابد.

در صورتی که جانشین بازیکن تعویضی زود تر از موعد وارد زمین شود داور می تواند به وی اخطار دهد و او را به بیرون از بازی فرستد. در این صورت ادامه بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم حریف ادامه پیدا می کند.

در صورتی که بازیکن تعویضی برای خروج از جایی غیر از منطقه تعویضی خارج شود، داور به وی اخطار داده و این بار نیز بازی با یک ضربه آزاد از منطقه ای که توپ قبل از توقف آنجا بوده است، بازی آغاز می شود.

مدت زمان فوتسال

این بازی به مدت 20 دقیقه بین دو تیم انجام می شود که یک زمان 15 دقیقه ای به عنوان زمان استراحت بین دو نیمه برای آن نظر می گیرند.

شروع بازی فوتسال

این بازی با قرعه کشی داور و معمولا توسط سکه انجام می شود. در این قرعه کشی تیم برنده زمین بازی را انتخاب کرده و تیم بازنده شروع بازی را بر عهده دارد.

داوران فوتسال

این مسابقه سه داور دارد که از یک داور اصلی، کمک  داور و یک داور وقت نگهدار تشکیل شده است.در صورتی که وقت نگهدار در زمین نباشد. کمک داور موظف است وظایف وی را انجام دهد. وقت نگهدار علاوه بر ثبت وقت هایی همچون زمان استراحت، دو دقیقه هایی که بازیکنان تعویض می شوند، نام افرادی که گل می زنند و یا اخطار دریافت می کنند را نیز ثبت می کند.

فوتسال

چگونگی تشخیص توپ مناسب فوتسال

همانطور که گفته شد محیط توپ این بازی باید بین 62 تا 64 سانتی متر باشد و وزن آن نیز باید بین 390 تا 430 گرم باشد. برای شناسایی وزن مناسب این توپ کافی است که آن را از ارتفاع 2 متری به زمین زنند. در صورتی که بیش از 65 و کمتر از 55 سانتی متر جهش داشته باشد توپ مناسبی برای فوتسال خواهد بود.

کفش فوتسال

جالب است بدانید که در صورت نداشتن کفش مناسب داور مجاز است بازیکن را برای تعویض آن و پوشیدن کفش مناسب از زمین بیرون کند.

برای خرید کفش فوتسال مناسب به سایت اسپرت برند سر بزنید…

انواع اخطار در فوتسال

لازم به ذکر است که در این بازی برخلاف فوتبال لغزیدن و سر خوردن روی زمین برای تصاحب توپ و ممانعت از زدن گل خطا به شمار می آید و تنها دروازه بان در محیط مشخص شده خود می تواند از تکل زدن استفاده کند.

کارت زرد

این کارت برای افرادی نمایش داده می شود که قوانین بازی را رعایت نمی کنند، بدون اجازه داور به زمین وارد می شوند و یا اجازه شروع بازی به تیم مقابل را ندهند.

کارت قرمز

کارت قرمز برای بازیکنانی است که از حرکات خشن استفاده می کنند و به داور و بازیکنان حریف توهین می کنند. البته که هرگونه ممانعت از زدن گل با خطاهای محرز نیز دریافت این کارت را به بار خواهد آورد.

برای خرید جدید ترین کفش های فوتسال و سالن از «اسپرت برند» کلیک کنید

انواع ضربه در فوتسال

ضربه اوت

زمانی که توپ از خط طولی گذر کند ( از روی هوا و یا از روی زمین ) تیم مقابل باید توپ را از همان منطقه گذر توپ با پا به زمین پرتاپ کند. گفتنی است که بازیکنان تیم حریف باید از محل ضربه 5 متر فاصله داشته باشند. لازم به ذکر است که این توپ مستقیما گل نخواهد شد.

ضربه کرنر

این ضربه که خطای 4 ثانیه دارد می تواند مستقیا به گل بینجامد. در صورتی که زننده کرنر این ضربه را به صورت صحیح نزند باید مجددا ضربه زند.

پرتاپ اوت دروازه

این پرتاپ به وسیله دروازه بان توسط دست وی به بیرن از محوطه جریمه صورت می گیرد. این پرتاپ خطای 4 ثانیه نخواهد داشت. از این ضربه نیز نمی توان مستقیما گل زد.

فوتسال

خطاهایی که منجر به اخطار در فوتسال می شوند

در صورتی که بازیکنان خطاهای زیر را مرتکب شوند از داور اخطار دریافت خواهند گرفت. این خطاها عبارت اند از:

  • اگر بازیکن فوتسال به رفتار غیر ورزشی مرتکب شود.
  • در صورتی که بازیکن فوتسال به داور بازی اعتراض کند.
  • اگر بازیکنان قوانین بازی را نقض کنند.
  • اگر شروع بازی از سمت بازیکنان به تعویق افتد.
  • در صورتی که در شروع بازی فاصله برای زدن کرنر و آزاد رعایت نشود.
  • اگر بازیکنان ذخیره و یا تعویضی بدون اجازه داور وارد زمین شوند.
  • و در آخر اگر بازیکنان بدون اجازه داور از زمین خارج شوند.

خطاهایی که اخراج بازیکنان فوتسال را در پی خواهد داشت

بازیکنان در صورت ارتکاب خطاهای زیر به دستور داور از زمین اخراج می شوند و دیگر امکان بازگشت به زمین را نخواهند داشت. این خطاها از قرار زیر است:

  • ارتکاب بازیکنان به خطای شدید
  • برخور بازیکن حریف به زننده ضربه به توپ
  • پرتاپ کردن آب دهان به سمت بازیکنان تیم مقابل
  • برخورد دست بازیکنان به توپ برای مانع شدن از زدن ضربه گل بازیکن تیم حریف
  • مانع شدن برای گل زدن با خطای آزاد مستقیم
  • اهانت و توهین بازیکنان
  • در صورت مرتکب شدن اخطار دوم

نکته پایانی

این ورزش به وسیله تاکتیک ها، تکنیک ها و چرخش ها انجام می شود که مربیان سیستم دفاعی را یا بر حسب انواع سیستم دفاعی موجود در این بازی طراحی می کنند و یا سیستم دفاعی خود را بر مبنای مقابله در برابر سیستم حمله حریف تعریف می کنند. به طور کلی در این زمینه فوتسال بسیار شبیه به فوتبال است.

در فوتسال سیستم های دفاعی اختصاصی عبارت اند از سیستم دفاعی 4-0 – 3-1 – 2-2 – 1-2-1 – 2-1-1 .

سخن پایانی

فوتسال به لحاظ ساختار و برخی تکنیک ها و اخطار ها بسیار شبیه به فوتبال است به گونه ای که آن را فوتبال سالنی نیز می نامند. اما ابعاد زمین فوتسال به اندازه ابعاد زمین بسکتبال است. این ورزش به دلیل اینکه در فضای محدودتری انجام می شود تحرک بیشتری از بازیکنان می طلبد. همانطور که گفته شد اغلب بزرگان مسابقات فوتبال تمرینات خود را از این ورزش سالنی آغاز کرده اند.

این ورزش به نسبت دیگر ورزش های سالنی به لحاظ هزینه از هزینه پایینی برخوردار است. به گونه ای که برای بازیکنان تنها هزینه، تهیه وسایلی چون لباس و کفش مناسب خواهد بود و بازی نیز وسایل چندانی را نیاز ندارد و تمامی آن را سالن ها ورزشی دارا هستند. بنابراین اگر به دنبال یک ورزش مهیج هستید فوتسال می تواند شما را در این زمینه اغنا کند.

4/5 - (5 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار