همه چیز در مورد رژیم غذایی دوکان

4 سال پیش
همه چیز در مورد رژیم غذایی دوکان
Rate this post

این موضوع که هر فردی دوست دار تناسب اندام و زیبایی ظاهری می باشد یک امر کاملا طبیعی است، اما اینکه رژیم غذایی را فقط روشی برای داشتن اندامی زیبا می دانیم کمی دور از منطق است،چرا که چاقی باعث بسیاری از امراض در بدن می شود که داشتن یک رژیم غذایی خوب می تواند شما را از خیلی بیماری ها به دور نگه دارد،از جمله رژیم های موئثر روز دنیا رژیم دوکان است که در این مقاله به معرفی این رژیم میپردازیم.

چگونگی انجام رژیم دوکان

در سال 1970 میلادی بود که جرقه یک رژیم غذایی لاغری در ذهن یک پزشک عمومی فرانسوی خورده شد،دکتر پیر دوکان با دیدن مراجعان خود که دچار اضافه وزن های بالایی بودند و دست کشیدن از گوشت برایشان غیر ممکن بود، به این فکر افتاد که رژیمی پروتئینی طراحی کند تا افراد چاق بتوانند به راحتی و بدون بازگشت وزن خود را پایین بیاورند و بعد آن را کنترل کنند،دکتر دوکان پس از امتحان پس دادن این رژیم غذایی خاص تصمیم به چاپ کتابی با نام دوکان گرفت،تا همگان بتوانند از این رژیم منحصر به فرد استفاده کنند ،این کتاب که در 32 کشور جهان انتشار یافته است ،سبب شده است که خیلی از افراد بتوانند به هدفشان که لاغری در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون تحمل گرسنگی های شدید می باشد،برسند.

برای شروع این رژیم ابتدا باید وزن مورد نظرتان را که می خواهید زودتر به آن برسید، را به دست بیاورید.این وزن که وزن واقعی نام دارد را با توجه به سن ،سابقه کاهش وزن و دیگر عوامل محاسبه می کنند.رژیم دوکان دارای 4 بخش می باشد،و اینکه چه مدت زمانی در هر بخش به طول انجامد بستگی به وزن واقعی دارد که باید در دوره رژیم به آن برسید.

 

همه چیز در مورد رژیم غذایی دوکان

بخش های مختلف رژیم دوکان

  1. بخش اول که ((حمله )) نام دارد،از 1 تا 7 روز با خوردن پروتئین خالص به مقدار زیاد و 1.5 قاشق جو دو سر رژیم را شروع کنید.
  2. بخش دوم که ((گردشی)) نامیده می شود،از 1 تا 12 ماه باید یک روز در میان پروتئین خالص و یا همراه با سبزیجات مصرف کنید در ضمنِ آن خوردن دو قاشق غذا خوری جو دوسر باید در برنامه غذاییتان گنجانده شود.
  3. بخش سوم که (( تثبیت )) نام دارد 5 روز به طول می انجامد،که در آن باید پروتئین گوشت به صورت نا محدود ومقداری  سبزیجات ، و اندکی کربوهیدرات و چربی میل کنید،در این مدت در هفته یک روز فقط گوشت گاو بدون هیچ چربی استفاده کنید و مانند سایر بخش ها جو دو سر مصرف کنید اما در این دوره به میزان سه قاشق غذا خوری بخورید.

حتما متوجه شده اید که این رژیم جذاب دو بخش کاهش وزن دارد و دو بخش از آن به تثبیت وزن اختصاص می یابد.

باید ها و نباید هایی که در این رژیم ملزم به رعایت آن می باشید؛

بخش ((حمله))

در بخش ((حمله)) مواد غذایی که سرشار از پروتئین است و برخی غذاهایی که کم کالری هستند را می توانید مصرف کنید،از جمله؛

  • گوشت گاو،گوشت گوساله،گوشت میش،گوشت گوزن که باید بدون هیچ گونه چربی تناول کنید.
  • محصولات لبنی مانند شیر،ماست و پنیر کوتاژ که باید به صورت محدود استفاده شود یعنی از یک کیلو گرم تجاوز نکنید.
  • مصرف یک ونیم لیتر آب در طی روز که کاملا اختیاری می باشد.
  • قاشق جو دو سر که معادل 9 گرم می باشد به صورت روزانه مصرف شود.
  • مقدار کمی خیارشور و آبلیمو خورده شود.
  • گوشت بوقلمون
  • گوشت هر گونه پرنده ای اما بدون چربی
  • مصرف جگر، قلوه، و زبان
  • مصرف تخم مرغ.

بخش ((گردش))

در بخش ((گردش)) که باید یک روز در میان از یک رژیم خاص اطاعت کنید،که در روز اول آن باید از غذاهایی که در بخش حمله معرفی شد استفاده کنید و در روز دوم کنار غذاهای بخش حمله می توانید از انواع سبزیجاتی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد استفاده کنید؛

شلغم،کدو،لوبیا سبز،پیاز و تره فرنگی،قارچ،کرفس،بادمجان،فلفل دلمه،سبزیجات سبز مثل اسفناج.کاهو.کلم.بروکلی .گل کلم.مارچوبه،کدو.یک واحد هویج و یا چغندر در طول روز.12 گرم جو دو سر که مصرف آن در روز اختیاری می باشد.

در یک روز خاص شما اجازه ی مصرف هیچ گونه میوه و یا سبزیجاتی را ندارید.فقط می توانید برای راحت میل کردن سالادتان از یک قاشق غذاخوری روغن استفاده کنید.

بخش(( تثبیت ))

در بخش(( تثبیت )) شما می توانید از غذاهایی که در بخش حمله و بخش گردشی استفاده می کردید را با هم ترکیب کنید و همراه با غذاهایی که در زیر به شما معرفی خواهیم کرد میل کنید؛

  • مصرف روزانه یک واحد میوه به طور مثال؛یک فنجان که معادل 100 گرم توت و یا خربزه ،یک عدد سیب متوسط، پرتقال ،هلو ،گلابی،آلو و یا دو عدد کیوی.
  • مصرف غلات،ماکارونی،و دیگر مواد نشاسته ای 1 تا 2واحد در هر هفته که معادل 225 گرم می باشد،از جمله مواد نشاسته دار دیگر می توان به ذرت حبوبات،برنج، و سیب زمینی اشاره کرد.
  • مصرف پروتئین خالص در یک روز از هفته که در آن فقط از غذاهای بخش حمله استفاده می کنید.
  • مصرف گوشت بوقلمون و یا گوسفند به شکل کباب شده،یک یا دوبار در هفته.
  • مصرف جو دو سر به میزان 15 گرم در روز که این هم به صورت اختیاری می باشد.

در بخش تثبیت شما مجاز هستید که در هفته 2 روز را برای خودتان روزِ (( جشن )) قرار دهید، بدین صورت که در این روز می توانید از پیش غذاها ،غذا ها و دسر های مورد علاقه تان استفاده کنید.

همه چیز در مورد رژیم غذایی دوکان

 

بخش آخر این رژیم بخش پایداری است،در این بخش شما باید به حفظ و نگه داری تمام تلاش هایی که در طول رژیم دوکان انجام دادید بپردازید،باید بگوییم که در این بخش بیشتر از این که شما را به مصرف غذایی خاص دعوت کنیم از شما می خواهیم که از یک سری اصول اطاعت کنید تا موفقیت شما در این راهی که پشت سر گذاشته اید تضمین شود.

  •  جو دوسراز بهترین مواد غذایی است که به شما توصیه میکنیم در طول این رژیم همواره کنارتان باشد و روزانه به طور میانگین دو و یا سه قاشق از آن میل کنید.
  •  از انجام هر گونه فعالیتی دریغ نکنید حتی اگر زمان مناسبی برای انجام تمرین های مرتب ندارید از پیاده روی و یا پیاده بالا رفتن از پله ها بهره ببرید.
  • حتما یک روز را به خوردن پروتئین خالص اختصاص دهید.

اگر دقت کرده باشید این رژیم مانند هر رژیم دیگر ی نیست که در طول رژیم از مواد غذایی منع شوید،بلکه شما در بخش اول میتوانید از غذاهای سرشار از پروتئین بهره ببرید،در بخش دوم رژیم دوکان میتوانید در کنار مصرف پروتئین از سبزیجات به میزانی که در رژیمتان گفته شده است استفاده کنید، در بخش سوم که بخش تثبیت می باشد مقدار اندکی کربوهیدرات و کمی هم چربی به رژیمتان اضافه می شود،اما در بخش آخر که پایداری نام دارد هیچ ممنوعیت غذایی سختی وجود ندارد و شما باید فقط از یک سری اصول برای تثبیت وزنتان پیروی کنید،اصولا پس از گذشت 8 تا 10 هفته با رعایت تمام نکات ذکر شده در رژیم حدو 15 کیلوگرم وزن کم می شود که این وزن کاسته شده در صورت پر خوری نکردن مجدد،دیگر باز نمی گردد.

سخن پایانی

قابل ذکر است که هر رژیم غذایی شاید باعث بروز یک سری مشکلات زود گذر بشود،مانند ریزش مو، سر درد، زردی  و پیری پوست، افسردگی و غیره که برخلاف بسیاری از رژیم ها رژیم دوکان از این قبیل عوارض نخواهد داشت، چرا که در آن از پروتئین و سبزیجات و در مراحل آخر از کربوهیدرات استفاده می شود نتیجتا فردی که این رژیم را رعایت کرده است دچار عوارض مختلفی که در رژیم های دیگر شاید پیش آید نمی شود،اما برخی میگویند کهبه سبب مصرف بالای پروتئین امکان زیان رساندن به کلیه ها  وجود دارد، که پس از تحقیقاتی که انجام شد این موضوع تا حدودی رد شد،و مشخص شد که هیچ آسیبی متوجه کلیه ها نخواهد شد.

در آخر باید عرض کنیم که پیشگیری بهتر از هر درمانی است،پس از چاقی پیشگیری کنید تا درگیر هیچگونه بیماری نشوید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار