ورزش برای کودکان چاق

4 سال پیش
ورزش برای کودکان چاق
Rate this post

چاقی کودکان از جمله موضوعاتی است که اگر ساعت ها درباره آن سخن بگوییم باز هم کم است. بسیاری از والدین با باور های غلطی که دارند چاق بودن فرزندانشان را نشانه سلامت و تقویت بنیه آن ها می دانند. آن ها می پندارند چون کودکان در سنین رشد هستند پس باید تمامی مواد غذایی را مصرف کرده و یا میزان غذای مصرفی را برایشان افزایش دهند. اما واقعیت چیز دیگری است.

این والدین بدون آگاهی سلامت فرزندشان را با دستان خودشان به خطر می اندازند. چراکه کودکان زمانی که در سنین کم هستند خود توانای تحلیل مسائل را نداشته و از بزرگ تر های شان می آموزند. بنابراین اگر والدین الگوهای غلط رفتاری، اخلاقی و بهداشتی را به طور غلط آموزش دهند آن ها به سرعت می آموزند. الگوی مصرف خوراک نیز از آن دسته مسائلی است که باید والدین آن را آموخته و به کودکان شان بیاموزند.

اگر کودکی چاق می بینید و در نگاه اول کودکی بامزه به چشم می خورد، باید نگاه کنید که در قبال این بامزه بودن تا چه میزان سلامت خود را به خطر انداخته است. از این رو بر آن شدیم تا با بررسی مسائل پیرامون این موضوع که چرا کودکان چاق می شوند؟ و چه چیز هایی این چاقی را در پی خواهد داشت؟ شما را نسبت به تغذیه کودکان تان آگاه سازیم و در ادامه راه کارهایی را برای جلوگیری از این روند پیشنهاد خواهیم داد تا بتوانید با استفاده از آن ها مانع از پیشرفت چاقی در کودکان تان شوید.

ورزش برای کودکان چاق

چرا کودکان چاق می شوند؟

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اصولا چه عاملی موجب افزایش وزن در کودکان می شود؟ در حقیقت دانستن علت همیشه به حل مشکل کمک خواهد کرد. در همین ابتدا باید بیان کنیم که کودکان در چاق بودنشان به هیچ عنوان مقصر نیستند. آن ها از دوران جنینی نمی آموزند که پرخوری کنند، بلکه این رفتار والدین و اطرافیان است که آن ها را به خوردن تشویق می کند. در این میان نمی توان تاثیر ژن را کمرنگ دانست. بله، بسیاری از کودکان چاق نیز به واسطه ژنی که از پدر و یا مادر گرفته اند دچار اضافه وزن می شوند. اما به طور کلی آنچه به عنوان عامل اصلی شناخته می شود آموزش الگوی های غلط مصرف غذا به کودکان است. اغلب والدین برای اینکه کودک را ساکت نگه دارند از تشویقی های خوراکی استفاده می کنند. بی آنکه بدانند این سکوت در آینده چاقی را فریاد خواهد زد. موضوع دیگر دادن خوراکی های مضر به کودکان است. گاها والدین از خوراکی هایی نظیر پفک، چیپس و شکلات ها برای تشویقی استفاده می کنند که علاوه بر چاقی مضررات بی شمار دیگری را در پی خواهد داشت.

مورد بعدی در ایجاد چاقی نداشتن تحرک کودکان است. در حال حاضر کودکان با دنیای مجازی سرگرم می شوند نه با دنیای تحرکات بچه گانه. نشستن های طولانی مدت و نداشتن تحرک و فعالیت خود مهمترین عامل برای به خطر افتادن سلامتی بدن کودکان به دلیل کند بودن متابولیسم بدن شان است. این دست کودکان همیشه در حالت بخور و بخواب بوده و کمترین تحرک را دارند.

ورزش برای کودکان چاق

چطور از چاقی می توان پیشگیری کرد؟

حال که علت این عارضه را دریافتید بهتر است به راه های پیشگری آن بپردازیم. این قسمت از نوشتار برای والدینی که بیم افزایش وزن کودک به صورت طبیعی یا ژنتیکی را دارند می تواند بسیار کمک کننده باشد. از طرفی والدینی که دارای کودکان چاق هستند نیز می توانند برای توقف افزایش وزن از این راه ها استفاده کنند.

ورزش بهترین راه برای کاهش وزن کودکان

ورزش علاوه بر اینکه موجب تحرک و فعالیت بدنی در کودکان می شود، رشد روانی و اجتماعی آن را نیز در بر خواهد داشت. اغلب کودکانی با بی تحرکی و به شکل انفرادی بازی های مجازی انجام می دهند دچار افسردگی خواهند شد. بنابراین به والدین توصیه می شود برای کودکان خود برنامه ورزشی تدوین کنند که کودک در طی روز متابولیسم بدن و یا همان سوخت  و ساز بدن را افزایش دهد. البته ناگفته نماند که این ورزش ها باید متناسب را سن و شرایط جسمانی کودک باشد.

تشویق به بیرون رفتن از خانه

زمانی که کودکان تمام وقت خود را در خانه می گذرانند بی آنکه بازی های مجازی انجام دهند نمی توانند تحرکی که در پارک و فضای باز دارند را در خانه داشته باشند. غالبا والدین بچه ها را به سکوت تشویق می کنند از این پیشنهاد می شود کودکان خود را به خارج از منزل ببرید تا با مشاهده دنیای بیروین روحیه آن ها تازه شده و برای انجام فعالیت های بدنی ترغیب شوند.

بازی با کودکان

تلاش کنید حدود 30 دقیقه تا یک ساعت با فرزند خود بازی کنید. این بازی می تواند کم تحرک و یا پر تحرک باشد. غالبا والدین از اینکه به علت مشغله های خو نمی توانند وقتی را با فرزندان شان بگذرانند گله مند هستند. بنابراین این دست والدین می توانند با بازی های کم تحرک در خانه فرزند خود را تشویق به فعالیت کنند.

انجام ورزش های گروهی

بدانید که ورزش های دسته جمعی و گروهی خود عامل تشویق کودکان به تحرک است. از این جهت می توانید با خانواده بازی های مورد علاقه تان را انجام دهید یا فرزند خود را به جمع دوستانش برده تا در اثر جو موجود تحرک داشته باشد. از نمونه هایی از فعالیت های گروهی می توان به باغبانی، مسابقه دو، دوچرخه سواری و صدها ورزش دیگر اشاره کرد.

ورزش برای کودکان چاق

تغییر سبک زندگی

در اینجا منظور از سبک زندگی بخش مربوط به تغذیه است. همانطور که می دانید ورزش کردن به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود. برای مثال اگر کودک جنب و جوش بسیاری در طول روز داشته باشد اما به هنگام مصرف غذا از غذاهای پر کالری و چرب استفاده کند در واقع  تمام فعالیت های خود در روز را به هدر داده است. از این جهت میزان غذا و نوع آن بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه بدانید چه مواد غذایی در عین انرژی رساندن به بدن کودکتان و همچنین مفید بودن برای رشد مانع از چاقی خواهد شد باید با مشاوره تغذیه کودکان مشورت کنید. این نکته حائز اهمیت است که کودکان با آموختن سبک زندگی درست سلامتی در دوران نوجوانی و جوانی خود را تضمین خواهند کرد.

بنابراین باید از غذاهای استفاده کنید که دارای چربی های مفید و کربوهیدرات های به اندازه هستند. تلاش کنید وعده های غذایی کودکان را بیشتر کنید اما میزان آن را کاهش دهید. برای مثال 3 وعده غذایی همراه با دو میان وعده می تواند از پرخوری وعده های اصلی جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید تنقلاتی که کودکان قبل از غذا استفاده می کنند علاوه بر مضر بودن با کم کردن اشتهای آن ها چاقی و اضافه وزن را به بارآورده، بی آنکه ماده مفیدی رابه بدن رسانده باشد. پس سعی کنید در میان وعده از ریز مغذی ها و همچنین لقمه های کوچک استفاده کنید تا ضمن تامین انرژی، از پرخوری وعده های اصلی غذایی در آن ها جلوگیری کنید.

نکته آخر در این بخش مربوط به غذاهای فرآوری شده و فست فود ها است. اگر کودکان به غذاهای آماده و ساندویچ ها علاقه مند است بهتر است به آرامی سبک غذای او را با تهیه ساندویچ های سالم و تزئین غذاهای مفید تغییر دهید. بازی با کودکان و صبور بودن در هنگام غذا خوذدن آن ها می تواند به میزان بسیاری موجب تعادل در مصرف غذا در آن ها شود.

برای تفریحات درخانه زمانی را مشخص کنید

اگر فزند شما به بازی های رایانه ای و یا تماشای تلوزیون علاقه مند است، بهتر است به ازای هر فعالیت تحرک زا به او پاداشی از تماشای فیلم و یا بازی در دنیای مجازی را دهید. به یاد داشته باشید حذف به یکباره فعالیت هایی که فرزندتان دوست دارد، اما برای سلامتی او مضر است بسیار مخرب بوده و موجب دلزدگی او از سبک زندگی سالم می شود.

سعی کنید حتی برای تغییر در سبک غذایی جانب اعتدال را رعایت کنید. اگر بخواهید به یکباره آنچه دوست دارد را حذف کنید در خوردن غذاهای سالم با امتناع او مواجه خواهید شد.

خانواده را در این زمینه مسئول کنید

اگر والدین بدون هماهنگی و توافق دست به تغییر سبک زندگی کودک زنند با نتیجه عکس ویا حتی نتیجه ای بدتر از حالت اولیه مواجه خواهند شد. بنابراین لازم است والدین و اطرافیان کودک در این تصمیم همکاری کرده و هیچ کدام مانعی برای این موضوع نباشند.

جمع بندی پایانی

در آخر باید خاطر نشان کنیم که هر یک از تغییرات انجام شده در سبک زندگی کودک باید زیر نظر یک روانشاس و یک پزشک حازق باشد. چراکه ممکن است کودک شما به علت بیماری جسمی و یا روانی به پرخوری اقدام کند. بنابراین فراموش نکنید که گام اول را باید با یک متخصص روانشناش و یک پزشک اطفال بردارید.

در مراحل بعد ممکن است با مقاومت کودکتان مواجه شوید و یا در صورت گرسنگی او شاهد پرخاشگری باشید از طرفی ابراز گرسنگی از سمت کودک می تواند والدین را تحت تاثیر قرار داده و تمام برنامه سلامت را زیر سوال ببرد. از این جهت باید تصمیم قطعی در این زمینه بگیرید. راهی دسشوار اما لذت بخش در انتظار شما و کودکانتان خواهد بود اگر بتوانید از تمامی چالش های آن به راحتی عبور کنید. بی شک رسدین به تناسب اندام برای کودک شما مفید بوده و سلامتی آینده او را در پی خواهد داشت.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار