ورزش شنای کودکان

4 سال پیش
ورزش شنای کودکان
Rate this post

اگر شما از آن دسته از والدینی هستید که دوست دارید فرزند دلبندتان انواع هنرها را بیاموزد و به انواع ورزش ها مسلط باشد ،باید عرض کنیم که برای شروع هر کاری احتیاج به شوق و ذوق کافی هست،در حقیقت این شوق هست که یاد گیری هر کاری را برای همگان سهل می کند، در رابطه با شنا هم این مورد صدق می کند. اینکه شما در کودکتان علاقه کافی به آب و آب بازی را دیده اید از والدینی که کودکشان از آب ترس و واهمه دارد، یک قدم جلوتر هستید و این امکان وجود دارد که فرزند نازنین شما یک شناگر ماهر شود ،اما صبور باشید تا طفل کوچکتان مقداری بزرگتر شود بعد اقدام به آموزش دادن کنید.

تمام کودکان از بدو تولدشان شناگران ماهری هستند و اگر در روزهای ابتدایی تولدشان در استخر آبی قرار بگیرند توانایی دست و پا زدن و نجات جان خود را دارند، چرا که در دوران جنینی به مدت 9 ماه در کیسه آب شناور بوده اند.اما از آن زمان تا 6 ماهگی صلاح نیست که آنها در آب فراوان رها شوند زیرا امکان بلعیدن آب و نفوذ آب در گوش و ریه هایشان بالاست.

از 6 ماهگی به بعد به شما پیشنهاد می شود که با توجه به توانایی های دلبندتان و رشد کافی او برای آشنا کردن او با استخر اقدام کنید،منظور از توانایی ،توانایی غلط خوردن و نشستن و چرخیدن بدون دخالت شما هست.چون که این تواناییی ها در هر کودکی متغیر است پدر و مادر بهترین اشخاصی هستند که از استعداد های کودکشان با خبر هستند.پس اگر استعداد و علاقه به اب را در فرزندتان میبینید بهتر است زودتر اقدام کنید چون که شنا کردن برای رشد عضلانی و استخوانی بچه ها بسیار سودمند است،و نمی شود به آن تنها به چشم سرگرمی نگاه کرد.

ورزش شنای کودکان

از جمله مزایای شنا کردن برای کودکان؛

ایجاد اعتماد به نفس در کودک هست، چرا که زمانی که کودک از سنین پایین شنا کردن را آموخته باشد و این را بداند که در آب غرق نخواهد شد و میتواند شنا کند،حس عزت نفس و خود دوستی او بالا می رود. از دیگر فوایدی که از نظر روحی  شنا کردن برای کودکان به ارمغان می آورد خواب راحت کودک است،چرا که آب آرامش را به همراه می آورد و این بدیهی است که کودکی که آرامش دارد خواب آسوده ای هم خواهد داشت،اگر در میان کودکان اطرافتان کسی را میشناسید که دچار بیش فعالی میباشد ما به شما پیشنهاد میکنیم که آن کودک را راهی استخر کنید تا نتیجه مطلوبتان که همان آرام شدن کودک است را به دست بیاورید، زمانی که کودک در آب شناور می شود ضمن تخلیه شدن انرژی و تعلیم دیدن شنا در کنار کودکان دیگر کار گروهی را نیز یاد می گیرد و این موضوع مقدمه ای می شود برای نوع دوستی کودکتان ،که  در آینده این توانایی را به دست می آورد تا  در کنار دیگران هم زیستی مسالمت آمیزی داشته باشد.

شنا در کنار موارد مفیدی که برای تقویت روح و روان دارد برای جسم هم بسیار می تواند کارا باشد.

بسیاری از خانواده ها خواهان فرزندی رشید و بلند قد هستند،اگر شما هم نیز در پی تناسب اندام فرزندتان هستید ،پس شنا را به عنوان ورزشی که در بلند کردن قد موثر خواهد بود به شما معرفی می کنیم.

این درست است که حرکات ورزشی بر ژنتیک چندان تاثیر گذار نخواهد بود،اما شما می توانید با یک برنامه ورزشی صحیح روند رشدی فرزندتان را بهتر پیش ببرید.

در این اینجا این سوال مطرح می شود که ورزش شنا چطور می تواند بر سیستم رشدی تاثیر گذار باشد؟؟؟

در هر ورزشی که حرکات کششی وجود داشته باشد قطعا .تاثیراتی در قد هم دیده می شود، و اما در شنا مثلا در نوع شنای پروانه پاها به عقب کشیده می شود ستون فقرات کش می آید و از  حالت در هم فشرده شده در می آید و این امر باعث افزایش مایع میانی دیسک میشود ،افزایش مایع به تقویت غضروف ها کمک می کند و باعث بلندتر و قوی تر شدن آن می شود،اگر توجه کرده باشید خواهید دید که شناگران ماهر و با سابقه تنه بلند و نتیجتا قد بلندتری هم دارند.علاوه بر این ها شنا باعث رها شدن هورمون های رشد در بدن می شود که قطعا این هورمون ها به بلندتر شدن قد کمک خواهند کرد.

ورزش شنا و آسم

متاسفانه برخی کودکان از بدو تولد دچار بیماری آسم و تنگی نفس هستند،و قطعا این موضوع آرامش خاطر پدر و مادر را بر هم می ریزد،اینکه فرزند دلبندشان نتواند در هر رشته ورزشی به راحتی شرکت کند،اما شنا گاهی می تواند به عنوان یک درمانگر وارد شود و مسرت بخش باشد،چرا که تحقیقات نشان داده است که تمرینات شنا باعث افزایش توانایی ریه ها می شود و کنترل تنفس را راحت تر می کند و همچنین هوای مرطوب داخل استخرسرفه های آسمی را کاهش می دهد و می تواند درد های مربوط آسم را تا حدودی کم کند.تحقیقات انجام شده گویای این نیز هست که شنا به سیستم قلبی عروقی کمک به سزایی می کند.

مضرات ورزش شنا برای کودکان

شنا هم نیز همانند خیلی ورزش های دیگر مضراتی دارد از جمله ؛

عفونت چشم ها؛همه ما می دانیم که استخرها مکان های عمومی هستند، مسئولین استخر برای ضد عفونی کردن آب استخرها از مقدار زیادی کلر استفاده می کنند تا احتمال وجود باکتری در آب را کاهش دهند،اما این کلر ها گاهی برای کودکان مشکل ساز می شود و التهاب و قرمزی و سوزش چشم را به همراه دارند،پس بهتر است که کودکتان را به استخر هایی که مخصوص کودکان هست ببرید و یا از همان ابتدا برای دلبندتان عینک شنا تهیه کنید تا کودکتان این تجربه تلخ را از روزهای ابتدایی شنا کردن نداشته باشد.

وجود قارچ؛ به دلیل مرطوب بودن محیط استخر ،شرایط برای رشد و تکثیر انواع قارچ ها و باکتری ها مهیا می باشد ، و کودکان به دلیل بازیگوشی و یا سهل انگاری ممکن است در هر جایی بنشینند و یا با هر فردی تماس بدنی داشته باشند که این تماس ها باعث می شود که قارچ ها به بدنشان منتقل شوند و مسبب بیماری باشند،پس این نکات را به کودکتان یاد آور شوید که عینک،مایو ،حوله و… وسایل کاملا شخصی هستند،در ضمن تاکید براین داشته باشید که قبل و بعد از شنا حتما استحمام کنند تا از بروز هر مشکلی جلوگیری کنند.

اگر کودکتان دچار اسم است حتما او را در حوضچه های جداگانه ببرید و یا به استخری ببرید که از مقدار کلر کمتری استفاده می کنند تا گاز کلر ریه های فرزندتان را اذیت نکند.

عفونت گوش؛باکتری های موجود در آب گاهی به داخل گوش ها نفوذ می کند و باعث عفونت می شود که از علائم عفونت گوش،خارش گوش،سوزش گوش،درد خفیف و نهایتا درد های غیر قابل تحمل می باشد،پس ما به شما توصیه می کنیم پس از هر بار شنای کودکتان گوش های او را خشک و تمیز کنید .

ورزش شنای کودکان

لوازم لازم ورزش شنای کودکان

  • لباس شنای کودک؛که بهتر است از جنس نخ و راحت باشد تا از بروز حساسیت جلوگیری کند.
  • کلاه شنای کودک؛اگر پارچه ای باشد بهتراست  زیرا از شکنندگی موها جلوگیری خواهد کرد.
  • عینک شنای کودک؛باید نسبت به فرم و سایز صورت کودک خریداری شود.
  • گوشگیر و دماغگیر هم  از لوازمی هست که برای افردا مبتدی و کودکان لازم است تا از وارد شدن اب زیاد در گوش و حلق و بینیشان جلوگیری شود.در کل تمامی این وسایل با وسایل موجود در ساک شنای بزرگتر ها مشترک است و تفاوت انها در سایز و رنگ بندی انها است تا کوکان بهتر جذب شوند.
  • وسایل کمک اموزشی؛که همانند چرخ های کمکی در دوچرخه کودک را کمک می کند تا روند یادگیری را با سرعت بیشتری پیش ببرند.
  • از جمله این وسایل ،بازوبند بادی،حلقه بادی،جلیقه شنا و شناور بادی می باشد،برای خرید این وسایل باید توجه کنید که برای چه گروه سنی و چه وزنی خریداری می کنید تا به راحتی استفاده کنید.

گاهی خانواده ها برای ترغیب فرزندشان به شنا کردن از لوازم بازی و سرگرمی در آب خریداری می کنند که این وسایل تنوع بالایی در طرح و رنگ و کیفیت و قیمت دارند و خانواده ها با توجه به نیاز و سن کودک خود انها را تهیه می کنند.

جمع بندی پایانی

اگر شما خودتان علاقه مند به شنا کردن هستید و دوست دارید که فرزندتان هم نیز راه شما را برود سن دو تا چهار سالگی بهترین زمان برای ورود فرزندتان به رشته ورزشی شنا می باشد چرا که در این سنین فرزندتان تمرکز بهتری برای یادگیری دارد و دارای بدنی نرم هست تا تمام حرکات یک شناگر ماهر را یاد بگیرد و به خوبی انجام دهد،همانطور که اشاره کردیم شنا کردن روانی ارام و تنی سلامت را برای همگان به ارمغان می اورد،اما اگر شما هراس بروز هر گونه مشکل و یا بیماری را دارید باید بگوییم که با رعایت تمام اصول بهداشتی و قوانین حاکم بر استخر ها شما و کودک نازنین تان می توانید از شنا کردن و آموزش این ورزش آرام بخش لذت ببرید و با خیالی آسوده فرزندتان را به مربیان با تجربه و متبحر بسپارید و فرزندی که شناگری ماهر شده و روح و جسمی سالم و اعتماد به نفسی بالا دارد را به جامعه تحویل دهید.

ارزوی ما برای شما خانواده ای سالم و شاد است.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار