چگونه در هوای سرد ورزش کنیم؟

4 سال پیش
Rate this post

ورزش کردن در زمان سردی هوا، همانند ورزش کردن در زمان گرمی هوا، عوارضی به همراه دارد. برای مثال افرادی که دارای آسم هستند، تمرین کردن در هوای سرد برایشان مشکل آفرین است.

همچنین بی حس شدن سطحی انگشت و تشدید تنگی نفس برای برخی افراد از جمله نکات منفی تمرین در هوای سرد است. اما برای تمام این نکات، راه حل هایی وجود دارد که می تواند سلامتی ورزشکاران را تضمین کند.

رعایت این نکات یکی از اصول پیشگیری از آسیب دیدن است و حتما باید قبل از آغاز تمرین رعایت شود.

چگونه در هوای سرد ورزش کنیم؟

با سرد شدن هوا، شرایط برای ورزش کردن کمی سخت می شود. به خصوص برای ورزشکارانی که در فضای غیر سالنی تمرین می کنند. سردی هوا به اندازه گرمی، می تواند به بدن آسیب وارد کند. برای مثال در صورتی که نتوانید نکات ایمنی قبل از تمرین را رعایت کنید، به احتمال زیاد با سرمازدگی مواجه خواهید شد که در این صورت ماهیچه های بدن به شدت آسیب خواهند دید.

یکی دیگر از مواردی که ممکن در هوای سرد، دردسر آفرین باشد، به تعویق انداختن برنامه تمرینی است. در صورت ی که برنامه تمرینی خود را به روز دیگری موکول کنید، علاوه بر ضربه زدن به زمان بندی، به ریتم آماده سازی بدن نیز لطمه زده اید.

باید اینن نکته را به یاد داشته باشید که سردی هوا، دلیل بازدارنده ای نیست و در صورت رعایت نکات، روند آماده سازی بدن وقفه ای نمی بیند. در ادامه چند روش برای چگونگی تمرین کردن در هوای سرد را بازگو می کنیم.

بیشتر بخوانید: شروع دوباره ورزش بعد از نقاهت

 

ورزش در هوای سرد با دوچرخه

لباس مناسب برای ورزش در هوای سرد

برای تمرین کردن در هوای سرد، لازم است که لباس گرم و مناسب سبک تمرینی را انتخاب کنید. اکثر کمپانی های تولید کننده تجهیزات ورزشی، کیت های مخصوص زمستانی را به بازار عرضه می کنند. با تهیه این نوع از کیت ها پوششی مناسب برای تمرین را دارا خواهید بود. در صورتی که ورزشکار رشته های سرعتی هستید احتمالا در زمان سردی هوا با تنگی نفس مواجه خواهید شد.

تنگی نفس در زمان سردی هوا به این خاطر است که جریان هوای سرد با هر دم و بازدم، در ریه تجمیع می شود. برای جلوگیری از این مرود حتما لازم است تا از اسکارف ها استفاده کنید. اسکارف ها به خوبی راه نفوذ هوای سرد را بسته و مانع تنگی نفس می شوند.

بیشتر بخوانید: برنامه فیتنس بانوان چطور باید تنظیم شود؟

قبل از شروع تمرین، گرم کنید

گرم کردن قبل از شروع تمرین در زمان سردی هوا باعث می شود تا دمای بدن کمی بالا برود. به علاوه اینکه گرم کردن بدن مانع وارد آمدن فشار ناگهانی حاصل از شروع تمرین می شود و به همین خاطر تنظیم ضربان قلب یکی از فواید آن به شمار می رود.

سردی هوا باعث کاهش فشار خون می شود. به این دلیل که با کاهش دما، رگ های بدن منقبض می شوند. گرم کردن یکی از راه هایی است که مانع انقباض رگ ها می شود و به همین خاطر انجام دادن آن امری الزامی است.

استفاده از کفش مناسب

تمرین کردن در زمان سردی هوا مستلزم استفاده از تجهیزات مناسب است. یکی از اصلی ترین تجهیزاتی که در زمان سردی هوا باید رعایت کنید، استفاده از کفش مناسب است.

استفاده از کفش های با سطحی صاف و بدون عاج، باعث سر خوردن و آسیب دیدگی مفاصل می شود. در زمان سردی هوا مناسب ترین گزینه این است که از کفش های با سطح عاج دار استفاده کنید.

مصرف آب

نویشدن آب در هنگام تمرین فقط مخصوص روزهای گرم نیست. بدن پس از عرق کردن مقداری آب از دست می دهد. برای جبران این کم آبی لازم است تا نوشیدن مایعات
را فراموش نکنید. چه در هنگام تمرین و چه بعداز تمرین، مصرف آب توصیه می شود.

اسکی ورزش در هوای سرد

مراقبت از پوست

ورزش کردن در زمان سردی هوا باعث آسیب دیدن پوست می شود. برای مثال در شرایط برفی به دلیل افزایش انعکاس نور، سطح پوست متمایل به قرمز می شود و حالت سوختگی به خود می گیرد.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین حالتی حتما لازم است که از کرم های مراقبتی استفاده کنید. برای اینکه بدانید از چه نوع کرم مناسب پوستتان استفاده کنید حتما باید از یک مشاور پوست کمک بگیرید.

دانستن جهت باد هنگام ورزش در هوای سرد

اگر سردی هوا همراه با وزش باد بود، پس لازم است که جهت باد را بدانید.

ورزش کردن در مسیر موافق باد می تواند فشارهای شدیدی را به بدن تحمیل کند. برای جلوگیری از رخ دادن این موضوع لازم است که جهت باد را بدانید تا در مسیر مخالف باد ورزش کردن را ادامه دهید.

در پایان

باید در نظر داشته باشید که سردی هوا مانع از ورزش کردن نیست. با رعایت نکات اصولی گفته شده نباید نگران آسیب دیدن شوید. فارغ از مسئله رخ دادن اتفاق در ورزش، نکات گفته شده تا حد زیادی بدن شمارا در زمان برودت هوا مقاوم می کند.

پس تا حد ممکن در ورزش کردنتان وقفه نیندازید.  به یاد داشته باشید که نکات گفته شده هزینه زیادی را تحمیل نمی کند و از انجام دادن آن چشم پوشی نکنید.

Rate this post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار