ورزش و دوره قاعدگی

4 سال پیش
ورزش و دوران قاعدگی
Rate this post

دوره قاعدگی برای اغلب بانوان با تجربه درد های بسیار همراه است. برخی بانوان این درد ها را با شدت بیشتری تجربه می کنند و برخی دیگر ممکن است درد  زیادی را تحمل نکنند. در ابتدا باید بیان کنیم که اگر همزمان با این دوره با درد های غیر قابل تحمل و غیر طبیعی رو به رو می شوید باید حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا علت درد های غیر طبیعی در شما را بیابد. شاید بد نباشد بدانید که به درد های مستمری که بانوان در این دوران مبتلا می شوند و همچنین برخی علائم مانند احساس درد در سینه ها و درد های شدید کمری در اصلاح سندرم پیش از قاعدگی نیز می گویند.

از این توضیحات که بگذریم برخی بانوان تصور می کنند در این دوران باید به صورت مطلق استراحت کنند. برخی دیگر می پندارند استحمام کردن در این دوران می تواند آسیب زننده باشد. این باور ها تفکرات رایج اما اشتباهی است که متاسفانه در اذهان بانوان نهادینه شده است و زمانی طولانی ای نیز می خواهد تا باور های صحیح جایگزین آن شوند. قطعا شمایی که به این مقاله رجوع کرده اید یک گام از آن ها جلوتر خواهید بود، چراکه برای سلامتی بدنتان اقدام کرده اید.

در ادامه این نوشتار به سوالی می پردازیم که اغلب بانوان می پرسند. این پرسش این است؛ آیا در دوران قاعدگی مجاز به انجام فعالیت های ورزشی هستند یا خبر؟

تاثیر ورزش بر دوران قاعدگی

اگر تصور می کنید این دوران توجیه گر خوبی برای استراحت مطلق و یا خاتمه دادن به ورزش کردن است سخت در اشتباهید. چه بسا که ورزش های مداوم بتواند عامل اصلی در کاهش درد های شما باشد. همانطور که می دانید این دوران با اختلالات هورمونی در بدن بانوان همراه است، به همین دلیل آن ها با ورود به قاعدگی احساس ضعف و خستگی می کنند. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چه چیزی می تواند نشاط و شادابی را به شما برگرداند؟

قطعا پاسخی بهتر از ورزش کردن نخواهید یافت. شما می توانید با تداوم تمرینات ورزشی در این دوران حتی در درد های دوران قاعدگی بعدی نیز تاثیرگذار باشید.

مزیت های ورزش کردن در دوران قاعدگی

تجربه کمتر سندرم پیش از قاعدگی

همانطور که اشاره شد این دوران با نام سندرم پیش از قاعدگی شناخته می شود، زمانی که شما ورزش می کنید علائم درد و احساس خستگی را به حداقل می رسانید. ورزشی مانند ایروبیک گزینه مناسبی برای این دوران خواهد بود. ضمن اینکه می توانید با راه رفتن های آهسته و نرمش های ساده نیز این درد ها را کاهش دهید.

بالا بردن اندورفین

اندورفین در واقع مسکن طبیعی بدن ست. زمانی که شما آسیب می بینید و جایی از بدن تان دچار صدمه می شود بدن به طور اتوماتیک اندورفین تولید می کند تا بتواند میزان تحمل شما را نسبت به درد افزایش دهد. با ورزش کردن این ماده در بدن بیشتر تولید می شود، بنابراین احساس درد های دوران قاعدگی می تواند با تولید اندورفین بسیار کاهش یابد.

برای درک بهتر این مسئله به این مثال توجه کنید. شاید تا به حال شنیده باشید که وزشکاران در حین ورزش وقتی دچار آسیب می شوند، اصطلاحا به آن ها می گویند که بدنتان داغ است و متوجه درد نمی شوید. دقیقا این به دلیل تولید اندورفین توسط بدن است که مانع از احساس درد می شود. بنابراین درد های ناشی از قاعدگی نیز می تواند با همین روش تسکین یابد.

تقویت کننده روحیه

تمامی بانوان این دوران را علی رغم تجربه درد های بسیار عاملی در افسردگی می دانند. بانوان قبل از شروع دوران قاعدگی با کاهش خلق، زود رنجی، برآشفتگی و افسردگی مواجه می شوند. بنابراین استراحت مطلق ممکن است آن ها را کلافه تر کندف اما ورزش کردن با ایجاد روحیه توانایی تاثیر بر خلق آن ها را نیز خواهد داشت.

بهترین ورزش ها در دوران قاعدگی

اما چه ورزش هایی برای این دوران مناسب است؟

پر واضح است که تمامی ورزش ها را نمی توان در این دوران انجام داد. از بین رفتن خون بدن و احساس بی حالی جز لاینفک این دوران است. بنابراین ورزش های سنگین ممکن است بر احساس خستگی بیفزاید. لذا توصیه می شود که در این دوران ورزش های سبک تر انجام شود. در ادامه به چند ورزش اشاره خواهیم کرد:

پیاده روی و ورزش های هوازی

در روز های ابتدایی که میزان خونریزی کمتر است باید از ورزش های سبک استفاده کنید. پیاده روی و ورزش های هوازی مانند دویدن روی تردمیل گزینه مناسبی است. البته که برخی بانوان خونریزی های شدید را ممکن است در اواسط دوره قاعدگی و یا پایان آن تجربه کنند. بنابراین می توانید در دوره ای که احساس می کیند خونریزی بیشتری دارید از این ورزش ها استفاده کنید.

بنابراین اگر ایروبیک را نیز انتخاب می کنید در روز هایی که خونریزی شما شدید است تمرینات را با ملایمت بیشتری انجام دهید.

یوگا

بهتر است یوگا را برای روز های قبل از شروع قاعدگی و حتی در روز های ابتدایی انتخاب کنید. تمرینات یوگا می تواند تاثیر به سزایی روی روان و ریلکس کردن اندام شما داشته باشد.

پیلاتس

پیلاتس نیز به مانند ایروبیک است، در این ورزش تمرینات آرام و آهسته نیز وجود دارد که بهترین گزینه برای روز های ابتدایی قاعدگی است.

ورزش و دوران قاعدگی

ورزش هایی که در این دوران مجاز به انجام آن نیستید

همانطور که اشاره شد انجام ورزش های سنگین در این دوران توصیه نمی شود. اگر در این دوران به شدت احساس خستگی می کنید از انجام ورزش های استقامتی خودداری کنید. این ورزش ها ممکن است احساس بی حالی و خستگی در شما را افزایش دهد.

دو نکته مهم درباره ورزش کردن در دوران قاعدگی

اینکه ورزش را در این دوران متوقف کنید امری اشتباه است. برخی بانوان این دوران را بی هیچ تجربه دردی سپری می کنند و ممکن است خونریزی قابل توجهی نیز نداشته باشند، برای این بانوان انجام ورزش های معمول و روزانه که قبل از دوران قاعدگی انجام می دادند، بلامانع است. اما دو سوال مهم همیشه در این زمینه پرسیده می شود:

آیا خونریزی دوران قاعدگی با ورزش بیشتر می شود؟

گاها تجربه کردی اید که با جنب و جوش بسیار خونریزی بیشتری داشته اید. اما این باور غلط است که با ورزش کردن خون بیشتری از شما خارج می شود. باید به این نکته توجه کنید در هر سیکل عادت ماهانه ای میزان مشخصی خون از بدن خارج می شود، اما نکته در اینجا است که با فعالیت بدنی این خونریزی افزایش پیدا می کند. بنابراین این بدان معنا نیست که اگر ورزش کنید ممکن است به جای یک لیتر خون دو لیتر از دست بدهید.

در ورزش کردن به دلیل اینکه گردش جریان خون بیشتر می شود خون خارج شده نیز بیشتر خواهد بود اما نگران نباشید میزان خون از دست رفته یکسان است.

ورزش و دوران قاعدگی

آیا می توان تمامی ورزش ها را انجام داد؟

پاسخ به این سوال منفی است. اگر فردی می بینید فردی با وجود قرار داشتن در دوران قاعدگی به راحتی ورزش های پر انرژی را انجام می دهد؛ به این معنا نیست که شما نیز می توانید آن ها را انجام دهید. هر فردی باید متناسب با بدن و میزان انرژی خود ورزشی را که مناسب است انتخاب کند.

یک نکته مهم

بهتر است بدانید که با ورزش کردن میزان هورمون استروژن به شدت کاهش پیدا می کند و به همین دلیل است که بدن به چربی سوزی می پردازد. زمانی که شما ورزش های سنگین انجام می دهید سطح ترشح هورمون استروژن کاهش یافته و می تواند بر سیکل های قاعدگی نیز تاثیر گذار باشد. از این رو برخی بانوان با عدم نظم و حتی  قطع دوران قاعدگی مواجه می شوند. بنابراین بهتر است قبل از شروع ورزش درباره نوع و میزان آن با متخصص زنان مشورت کنید.

جمع بندی پایانی

با نگارش این مقاله سعی نمودیم که بانوان را از باور های غلطی که پیرامون دوران قاعدگی وجود دارد آشنا کنیم تا بدانند که هر تصوری نمی تواند صحت علمی داشته باشد. در ابتدا اشاره کردیم که برخی بر این باورند که استحمام در این دوران بسیار خطر آفرین است. اما متخصصین زنان معتقدند که در این دوران نظافت رکن اصلی سلامتی است. آنچه موجب این تصور شده این است که متخصصین تاکید می کنند که بانوان در این دوران از دوش واژینال استفاده نکنند، اما این به این معنا نیست که تا پایان دوره استحمام نکنند. خروج خون از واژن در صورتی که بهداشت رعایت نشود، می تواند زمینه سازی بیماری های بسیاری شود.

بدانید که با ورزش کردن علاوه بر اینکه سلامتی بدن را تضمین می کنید و مضاف بر آن درد های کمر و شکم را کاهش می دهید، به بالا رفتن خلق خود نیز کمک کرده اید. ورزش کردن می تواند عاملی باشد تا شما دوران بعدی قاعدگی را به سهولت سپری کنید. اما توجه داشته باشید که از فعالیت های بیش از اندازه و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید و از ورزش هایی که لازمه آن تحمل فشار بالا است نیز خودداری کنید.

 

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار