چرا لاغر نمی شوید

4 سال پیش
لاغر نشدن
Rate this post

بسیاری از افراد ورزش را برای کاهش وزن انتخاب می کنند. البته آمار بالای مصرف غذاها آماده ونمیه آماده نشان دهند بالا رفتن آمار افراد چاق و یا با اضافه وزن را تایید می کند. از این رو دور از ذهن نیست که افرادی به ورزش روی می آورند که دارای اضافه وزن هستند. البته نمی توان درصد مراجعه با هدف تناسب اندام و فرم دهی به بدن بی آنکه نیازمند کاهش وزن بود را نادیده گرفت. در این رهگذر بسیاری از افراد با شکایت از لاغر نشدن به مربیان باشگاهی و یا تحقیق در اینترنت روی می آورند. بی شک شما نیز به همین علت به این نوشتار رسیده اید. علت لاغر نشدن با وجود تلاش و سپری کردن زمان بسیار در باشگاه می توانند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. عواملی که شما ممکن است فکرش را هم نکنید. ما در این نوشتار سعی نموده ایم تا علت های گوناگون این موضوع را بررسی کرده و اختیار خوانندگان قرار دهیم. شما می توانید با مطالعه این مقاله علت لاغر نشدن خود را بیابید. با ما همراه باشید:

لاغر نشدن

علت لاغر نشدن با وجود ورزش کردن

در همین ابتدا بایستی مکانیزم بدن در صورت ورزش کردن را بدانید. در زمان ورزش کردن به طور طبیعی بدن میزانی از کالری را از دست خواهد داد. هنگامی که کالری مورد نیاز برای سوزاندن وجود نداشته باشد بدن به شکل اتوماتیک به سوزان کربوهیدرات ها روی می آورد. در واقع بدن با مصرف کربوهیدرات ها گلکوژن مورد نیاز برای انرژی را مصرف می کند. در این راستا آب بدن به شکل چشم گیری کاهش می یابد. بنابراین کاهش وزن اولیه ورزشکاران از آب بدن خواهد بود. از این رو مسیر رژیم غذایی شما تا جایی پیش می رود که بدن بعد از سوزاندن کربوهیدرات ها به سوزاندن بافت های عضلانی و چربی روی می آرود. در نتیجه متابولیسم بدن کاهش خواهد یافت.

چرا لاغر نمی شوید

حال که متوجه مکانیزم بدن در کاهش وزن شدید بهتر است به دلایل لاغر نشدن بپردازیم. این علت ها عبارت اند از:

نداشتن خواب کافی و منظم

برای هر ورزشکاری خواب کافی به اندازه سپری کردن ساعت های طولانی در باشگاه اهمیت دارد از این رو اگر بخواهید با ورزش بسیار و خواب ناکافی به نتیجه برسید، بهتر است از همین حالا ورزش را ترک کنید. چراکه بدون خواب کافی و مناسب رسیدن به نتیجه خوب امکان پذیر نخواهد بود. بدن در هنگام خواب به عضله سازی می پردازد، از این رو نداشتن زمان مناسب برای استراحت فرصت این مکانیزم را از بین می برد.

نداشتن خواب کافی منجر به تولید هورمون های گرسنگی شده و باعث می شود افراد بیشتر به سمت مصرف مواد غذایی سوق پیدا کنند در نتیجه کاهش وزن به سختی رخ خواهد داد، و یا در مواقعی رخ نخواهد داد. بنابراین به ورزشکاران توصیه می شود به مانند افراد عادی 8 ساعت خواب کافی و با کیفیت داشته باشند. با خواب کافی میزان کیفیت زندگی شما و سلامت عمومی بدن تان نیز بالا خواهد رفت .

جذب آب و رابطه آن با لاغر نشدن

بهتر است این نکته رادر نظر داشته باشید که کاهش وزن به شکل مداوم و پیوسته ایجاد نخواهد شد. در واقع ممکن است شما با وجود تمرینات مستمر شاهد کاهش وزن مقطعی و ناگهانی باشید. اما علت این توقف چیست؟ محققان دریافته اند که در زمانی که کاهش وزن متوقف می شود، برخی سلول های چربی با از دست دادن تری گلیسیرید از آب مملوء خواهند شد. از این رو ممکن است در وقفه ای کاهش وزن را  تجربه نکنید، اما این موضوع در همینجا پایان نمی  یابد و این توفق دائمی نخواهد بود. چراکه ممکن است به یک باره آب داخل سلول تخلیه شده و شما با کاهش وزن ناگهانی رو به رو شوید. بنابراین برای کاهش وزن نگران نباشید. لازم به ذکر است که این احتباس آب در سلول می تواند عواملی چون استرس داشته باشد. از این رو ترشح کورتیزول در بدن افزایش یافته و ذخیره آب را در پی خواهد داشت. در صورت ایجاد این رخداد شما باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

تمرینات را کاهش دهید

  • بهتر است در این مواقع کمی ورزش خود را کمتر کنید. به این صورت که انجام 2 الی 4 جلسه تمرین در هفته برای شما مناسب خواهد بود. بنابراین در صورت انجام ورزش های سخت و مستمر اولین راه کم کردن ساعت های و روز های آن است.

مصرف کربوهیدرات ها

  • مصرف کربوهیدرات ها می توانید به علت کاهش استرس مانع از تجمع آب سلولی شوید و زمان توقف وزن را نیز کمتر کنید.

برای مدتی رژیم را کنار گذارید

  • شادید در وهله اول از این جمله این معنا برداشت شود که شما مجاز به مصرف مواد غذایی به مانند قبل هستید. اما این طور نیست؛ نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که می توانید در حد تعادل غذا مصرف کنید. بنابراین با یک رژیم متعادل و سبک کمی از رژیم سخت خود فاصله بگیرید. در این مرحه باید صبور باشید. اضطراب خود را کنترل کنید چراکه با این روش بدن آب اضافی را از دست خواهد داد. جای نگرانی وجود ندارد.

پیروی از سبک زندگی غلط

لایف استایل و یا سبک زندگی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اگر تصور می کنید با داشتن رژیم غذایی سفت و سخت باز هم با کاهش وزن مواجه نمی شود، به این دلیل است که از سبک زندگی غلط پیروی می کنید. نداشتن تحرک و فعالیت با وجود رژیم نمی تواند سازنده و نتیجه بخش باشد. بنابراین باید حداقل روزی 30 دقیقه را به انجام تمرینات و حرکات ورزشی اختصاص دهید.

حذف وعده صبحانه

گرسنگی نمی تواند کاهش وزن را به وجود آورد. اینکه شما وعده غذایی را حذف کنید هیچ کمکی به کاهش وزنتان نکرده اید، آن هم وعده صبحانه را. زمانی که با شکم خالی ورزش می کنید کالری سوزی اتفاق نمی افتد، چراکه شما با دادن گرسنگی به خود بعد از ورزش به دلیل از دست رفتن انرژی در وعده غذایی زیاده روی خواهید کرد. ضمن اینکه نبود انرژی منجر به ضعف و عدم رعایت اصول ورزشی خواهد شد.

وهم در کالری سوزی

گاها ورزشکاران به علت استفاده از دستگاهایی که به غلط کم شدن کالری را نشان می دهند، تصور می کنند با سوزاندن مقدار بسیاری کالری می توانند کالری بیشتری مصرف کنند. این در حالی است که دستگاه به اشتباه میزان کالری مصرفی را نشان داده است.

نبود تغذیه کافی

درست است که کاهش وزن در در واقع محدود کردن میزان کالری مصرفی است. اما این بدان معنا نیست که ورزشکاران می توانند مصرف مواد غذایی مفید را از برنامه غذای خود حذف کنند. بنابراین هیچ چیز نمی تواند جایگزین غذاها و خوراکی های مفید باشد. لذا با تغذیه نادرست بدن خود را وارد بحران نکرده و موجب آسیب به آن نشوید.

لاغر نشدن

ابتلا به بیماری

گاهی ورزشکاران به دلیل ابتلا به بیماری کاهش وزن را تجربه نمی کنند. در برخی مواقع اختلال در عملکرد تیروئید علت این موضوع خواهد بود. از این جهت پیشنهاد می شود در صورتی که هیچ یک از عوامل بالا را علت لاغر نشدن خود نمی دانید بهتر است برای علت یابی به پزشک متخصص مراجه کنید.

وجود استرس

همانطور که در بالا اشاره شد میزان بالای هورمون کورتیزول رابطه متسقیمی با افزایش وزن دارد. این هورمون که با بالا رفتن خود منجر به کاهش هورمون سروتونین می شود میل و اشتهای شما را به سمت مواد قندی افزیش می دهد. از این دور از ذهن نیست که با مصرف این مواد چاقی و عدم کاهش وزن را تجربه کنید. بنابراین برای کم کردن وزن  نیاز به دوری از موارد استرس زا دارید.

جمع بندی پایانی

همانطور که مطالعه کردید عوامل بسیاری می تواند کاهش وزن شما را متوقف کند. شما می توانید با بررسی شریط خود متوجه علت لاغر نشدن شوید. در این صورت با مشاوره از مربی و مشاور تغذیه می توانید بهترین مسیر را پی گیرید. اما توصیه می کنیم در صورتی که علت های ذکر شده در روند ورزشی شما وجود ندارد، بهتر است با مراجعه به پزشک علت قطعی را پیگیری کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار