چگونه در ایام قرنطینه چاق نشویم

3 سال پیش
چگونه در ایام قرنطینه چاق نشویم
Rate this post

حتما شما هم مانند تمام مردم دنیا درگیر اخبار روزانه در مورد ویروس مهلک کرونا هستید،با افزایش شیوع کرونا، بیشتر کشور های جهان مردم خود را در خانه ها قرنطینه کرده اند،در کشور ما نیز این موضوع صدق می کند و اکثر کسب و کار ها تعطیل، و یا کم کار شده اند، کاهش فعالیت های روزانه و در خانه ماندن های طولانی مدت خطر ابتلا به چاقی را افزایش داده است، و این موجب نگران بسیاری از افراد شده است، در این نوشتار با معرفی راه کار هایی برای جلوگیری از بروز افزایش وزن و بیکاری های مربوط به آن با شما همراه خواهیم بود.

نکاتی برای حفظ تعادل بدن در روز های سخت قرنطینه

  • از کافی بودن آب بدن مطمئن شوید، زمانی که بدن با کمبود آب مواجه می شود، واکنش های مختلفی را بروز می دهد و بر بیشتر اعضای بدن تأثیرات منفی می گذارد، از جمله این واکنش ها ناراحتی های گوارشی مانند یبوست است که خود مشکلات زیادی را به همراه می آورد، ناراحتی های پوستی، مثل خشکی و کاهش رطوبت پوست، پیری زود رس. ناراحتی های قلبی عروقی مانند کمبود اکسیژن در خون. ناراحتی های خلقی مانند استرس و عصبانیت های بی دلیل.علاوه بر اینکه آب برای حیات تمام سلول های بدن لازم است، بلکه نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب خنک در روز باعث می شود تا سوخت و ساز بدن افزایش یابد، و همین امر کمک ویژه ای برای کالری سوزی می کند.
  • غذا های کم کالری میل کنید، سعی کنید در این مدت از مواد خوراکی با فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها، و نان های سبوس دار استفاده کنید تا علاوه بر افزایش ویتامین بدن کالری کمتری در بدن انباشته شود.

چگونه در ایام قرنطینه چاق نشویم

  • پروتئین را در وعده های غذایی خود بگنجانید، این را فراموش نکنید که مصرف غذاهای چرب در این روز های کم فعالیتی علاوه بر اینکه اضافه وزن را به همراه دارد بلکه موجب بیماری های زیادی نظیر فشار خون و گرفتگی عروق و غیره نیز می شود، پس توصیه می شود پروتئین را جایگزین چربی کنید، زیرا مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و مدت زمان زیادی بدن را سیر نگه می دارد و به حفظ وزن کمک می کند به همین منظور پیشنهاد می شود روزانه در هر وعده غذایی خود 25 تا 30 گرم پروتئین را جای دهید.
  • غذا را به خوبی بجوید، آرام غذا خوردن را به یکی از عادات در هر وعده خود تبدیل کنید، چرا که خوب جویدن غذا و با آرامش خوردن آن به هضم راحت غذا کمک می کند و مضاف بر آن مغز این فرصت را پیدا می کند تا به معده اعلام سیری کند و از غذا خوردن بی اندازه جلوگیری کند.
  • مصرف شیرینی را به حداقل برسانید، حتما مطلع هستید که افراط در مصرف هر چیزی مشکل ساز خواهد بود، افراط در مصرف شیرینی هم از این قضیه مستثنی نیست، چرا که وقتی مواد قندی و نشاسته ای به بدن می رسد به چربی تبدیل و در بدن ذخیره می شود و همین امر می تواند در زمان کمی موجب چاقی شود، اما از عوارض دیگر خوردن مواد قندی و شیرینی برهم زدن تعادل قند خون می باشد، بالا رفتن قند خون می تواند به آسانی مشکلات جبران ناپذیری را به بدن وارد کند.
  • وعده های غذایی خود را افزایش دهید، بهتر است به جای اینکه در طول روز سه وعده غذای با حجم بالا بخورید، 6 وعده غذای کم کالری و کم حجم مصرف کنید تا به این روش احساس گرسنگی زیاد نکنید تا در هر وعده چربی و کالری زیادی به بدن برسانید، و اینگونه به افزایش متابولیسم بدن نیز کمک کنید.
  • گاهی اوقات آدامس بجوید، جویدن آدامس در کوتاه مدت می تواند از پر خوری های کاذب جلوگیری کند، و در برخی موارد از پر اشتهایی جلوگیری کند، گرچه نظرات متفاوتی در مورد آدامس جویدن وجود دارد، اما استفاده از آن در زمانی کوتاه می تواند اشتهای شما را برای خوردن غذاهای شیرین و شور کاهش دهد.

چگونه در ایام قرنطینه چاق نشویم

  • خواب کافی داشته باشید، به اندازه خوابیدن تمام اعضای بدن را در حالت تعادل نگه می دارد. برخی بر این باور هستند که کم خوابی می تواند به کاهش وزن کمک کند اما باید عرض کنیم که این از اعمال و باور های اشتباهی است که برای کاهش وزن به کار گرفته می شود، چرا که خواب کم باعث ضعف بدن می شود و فرد ناچار می شود برای جبران این ضعف از مواد قندی استفاده کند و کالری بیشتری را به بدن برساند، از طرفی خواب زیاد هم باعث انباشته شدن چربی در بدن می شود، بنابراین توصیه می شود در دوران خانه نشینی الگوی خواب مناسبی را برای خود قرار دهید تا از فواید خواب کافی بهرمند شوید.
  • در طول روز حتما فعالیت فیزیکی داشته باشید، بعضی از افراد این دوران قرنطینه را فقط به دید استراحت و خوابیدن در منزل می بینند و برخی دیگر استرس خارج شدن از منزل و ابتلا به کرونا را دارند، باید بگوییم که انجام فعالیت بدنی در این ایام بسیار تاکید شده است زیرا ورزش کردن به تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، پس اگر از آن دسته از افراد هستید که ترس ورزش کردن در خارج از منزل را دارید و ترجیح می دهید در منزل بمانید، ورزش و نرمش هایی وجود دارد که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید مثل یوگا که علاوه بر تخلیه استرس و انرژی های منفی می تواند با تمرکز بر عضلات بدن به کاهش وزن و کاهش اشتها نیز کمک کند.

انجام فعالیت های بدنی می تواند این هشدار را به شما بدهد که از الگوهای غذایی مناسب و رژیم های کم کالری استفاده کنید، و وسوسه خواب زیاد و خوردن مواد چرب، شور و شیرین را در ذهن شما به حداقل برساند، مضاف بر اینکه به خوبی می تواند اضطراب روز های سخت کرونایی را از شما دور کند و شما می توانید انرژی های منفی را از این طریق به راحتی تخلیه کنید.

کلام پایانی

در این روز های سختی که تمام مردم دنیا با بحران این ویروس سخت مواجه هستند، امید داریم که با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های اعلام شده ، و مراقبت از خود و اطرافینتان نه تنها به کرونا بلکه به بیماری های دیگری نیز مبتلا نشوید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار