کاهش وزنی سالم با رژیم سرشار از پروتئین مرغ

4 سال پیش
کاهش وزنی سالم با رژیم سرشار از پروتئین مرغ
Rate this post

شاید شنیدن این موضوع که گنجاندن مرغ در رژیم غذایی، به شدت به کاهش وزن کمک می کند، شگفت آور باشد، در این مقاله با ما همراه باشید تا از فواید زیاد مرغ برای لاغری مطلع شوید.

در بیشتر رژیم های لاغری روز دنیا مصرف پروتئین بسیار توصیه می شود، چرا که پروتئین به خوبی می تواند گرسنگی را بر طرف کند و تا مدتی طولانی فرد را سیر نگه دارد، علاوه بر این پروتئین به خوبی می تواند بافت های عضلانی را بازسازی کند، و به عضله سازی بدن کمک شایانی کند.

در بین گوشت ها ی مصرفی انسان ها، گوشت مرغ از بقیه گوشت ها از کالری کمتری برخوردار است و همین امر از دیگر دلایلی می باشد که پزشکان تغذیه به استفاده از مرغ در رژیم های غذایی تاکید فراوانی دارند، اما کالری در بخش های مختلف مرغ متفاوت می باشد بدین گونه که، گوشت سینه مرغ کالری کمتری نسبت به جاهایی که رنگ گوشت مرغ تیره تر است دارد، این تیرگی  در ران به دلیل آن است که قسمت ران مرغ فعال تر است.

در هر 100گرم از ران مرغ 26 گرم پروتئین وجود دارد، و 209 کالری به بدن می رساند، که 47در صد از کالری به دست آمده از چربی و مابقی آن که 53در صد می باشد از پروتئین به دست می آید.در هر 100 گرم ساق پای مرغ بدون در نظر گرفتن پوست روی آن 172 کالری وجود دارد که 70 درصد از آن از طریق پروتئین و 30در صد دیگرش از طریق چربی وارد بدن می شود.

بال مرغ که همانند ساق مرغ از سه بخش تشکیل شده است، به عنوان غذایی نا سالم از آن یاد می شود، چرا که در اکثر مواقع آن را با پوست سرخ کرده و میل می کنند که در این شرایط  ۹۹ کالری دارد که 39 درصد آن از پروتئین و ما بقی آن از چربی به دست می آید.

یک عدد سینه مرغ با وزن 113 گرم 35 گرم پروتئین به بدن می رساند که برابر است با 70 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین.

کاهش وزنی سالم با رژیم سرشار از پروتئین مرغ

مواد مغذی موجود در مرغ عبارت اند از:

  • پروتئین؛ بهتر است 25 تا 35 درصد از کالری مورد استفاده در روز را از طریق پروتئین به دست آورید، بله این مقدار زیاد نشان دهنده یک رژیم سرشار از پروتئین است، اما این مقدار پروتئین نیاز روزانه بدن نیز است، تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروتئین در طول کاهش وزن باعث حفاظت از بافت های عضلانی بدن می شود.
  • چربی؛ سینه مرغ پخته نشده دارای4 گرم چربی می باشد که در صورت مصرف آن با پوست این مقدار به 17 گرم افزایش می یابد. در طول رژیم کاهش وزن توصیه می شود که از چربی های اشباع نشده نظیر روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها استفاده شود، پوست روی مرغ شاید چربی چندانی نداشته باشد اما از چربی های اشباع شده محسوب می شود. گاهی برای برخی این سوال مطرح می شود که آیا می شود در طول رژیم قسمت های مختلف مرغ مانند، ران مرغ، کتف مرغ، بال مرغ را با پوست مصرف کنیم؟!؟ در جواب باید گفت که هیچ مانعی ندارد، اما در صورتی که در طول رژیم از مرغ زیادی مصرف می شود بهتر است که بدون پوست باشد تا چربی زیادی در بدن انباشته نشود.
  • ویتامین‌ ها و مواد معدنی مختلف؛ مرغ علاوه بر اینکه منبع خوبی برای پروتئین و انرژی می باشد، سرشار از سلنیوم، ویتامین های B، آهن و منیزیم است. سلنیوم ماده معدنی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند که به تشکیل DNA جدید بسیار کمک می کند و در  ترشح هورمون تیروئید نقش  به سزایی دارد. 85 گرم مرغ کباب شده می تواند تقریبا ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را جبران کند.
  • وجود ویتامین های گروه B در بدن باعث ساخت سلول های جدید خونی، سوخت و ساز پروتئین و ساخت انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود. هنگامی که بدن به مقدار کافی از ویتامین های گروه B  برخوردار باشد  خطر بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد، زیرا ویتامین های گروه B از هموسیستئین موجود در خون می کاهد ، که افزایش این ماده در خون خطرات قلبی و عروقی را به شدت افزایش می دهد.

گوشت مرغ علاوه بر همه این مواد مغذی که دارد، مزیت های دیگری را برای شما به ارمغان می آورد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم؛

همانطور که قبلا گفتیم گوشت مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین ب 5 می باشد که وجود این ویتامین در بدن از میزان استرس به وجود آمده به صورت چشم گیری می کاهد، که این ویتامین در بدن بانوان علائم پیش از قاعدگی را کمتر می کند.

گوشت مرغ دارای کلسیم و فسفر نیز می باشد که به شدت به تراکم استخوان ها کمک می کند و از ابتلا به آرتروز جلوگیری می کند.

کاهش وزنی سالم با رژیم سرشار از پروتئین مرغ

تقویت سیستم ایمنی بدن؛

خوردن گوشت مرغ کمک بسیار زیادی به تقویت سلول های ایمنی بدن می کند، مصداق بارز آن این است که در هنگام ابتلا به آنفولانزا و یا کرونا و دیگر ویروس هایی که وارد بدن می شوند، پزشک معالج خوردن سوپ مرغ را سفارش می کند چرا که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن راه های تنفسی را نیز پاک می کند.

با گوشت مرغ چگونه لاغری میسر می شود؟

باید عرض کنیم که میل کردن گوشت مرغ مانند یک چربی سوز در بدن عمل نمی کند، و شما نمی توانید مرغ را به برنامه غذایی که قبلا داشته اید اضافه کنید و توقع کاهش وزن داشته باشید.

بلکه شما باید با یک برنامه غذایی صحیح با وجود مرغ به لاغری دست یابید، مثلا مرغ را همراه با انواع سبزیجات نشاسته ای و غیر نشاسته ای میل کنید، مرغ خاصیت سیر کننده ای بالایی دارد و می تواند احساس گرسنگی را برای مدتی به تعویق بیاندازد.

در رژیم غذایی که مرغ گنجانده شده است کمبود ویتامین و مواد معدنی کمتر دیده می شود، و بسیاری از مشکلاتی که در رژیم های دیگر به وجود می آیند در رژیم ‌سرشار از پروتئین مرغ هرگز تجربه نمی شود.

کلام پایانی

اینکه فکر کنیم که خوردن مرغ و کم کردن وعده های روزانه به تنهایی به تناسب اندام می انجامد، خیالی باطل است، چرا که زمانی یک رژیم به خوبی جواب می دهد که با ورزش کردن همراه شود، در غیر این صورت تنها عضله سوزی می شود، بنابرین توصیه می شود که برای رسیدن به تناسب اندام همچنان ورزش را در اولویت قرار دهید.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار