یوگا تنها یک ورزش نیست…

4 سال پیش
یوگا
Rate this post

در چند سال اخیر شاهد تمایل بسیاری از افراد به سمت و سوی ورزشی به نام یوگا بوده ایم. شاید به راحتی نتوانید نام ورزش را به آن دهید، چراکه علی رغم آنچه تصور می کنید این ورزش دارای فعالیت های سنگین و یا تحرک بسیار نیست. قطعا شما نیز از این ورزش انتظار زیادی نخواهید داشت، شما انتظار ندارید که با این ورزش عرق بریزید و وزن کم کنید، انتظار ندارید که پس از آن عقربه های ترازو به عقب برگشته باشد با این وجود چرا باید این ورزش را انتخاب کنید؟

اگر تا به حال این ورزش را امتحان نکرده اید شک نداریم که بعد از یک جلسه شرکت در کلاس های یوگا هیجان زده خواهید شد و تصور شما از کلاس های کسالت بار و حوصله سر بر این ورزش به کلی تغییر خواهد کرد. اگر هنوز به گفته های ما شک دارید پیشنهاد می کنیم خواننده این نوشتار باشید تا با ابعاد گسترده تری از ورزش یوگا آشنا شوید.

یوگا

یوگا چگونه ورزشی است؟

شاید در وهله اول نامیدن ورزش برای آن کمی مشکل به نظر رسد.  بهتر است بگوییم که یوگا یک تمرین است. تمرین برای متمرکز کردن حواس و تمرکز ذهن. تمریناتی که در این ورزش به شما داده می شود از مراحل ابتدایی پیشرفت کرده و همان تمرین ها با چالش بیشتری در آینده انجام خواهد شد. برخی این ورزش را این گونه تعریف کرده اند که ” یوگا در واقع نوعی اتحاد درونی در انسان ایجاد می کند. این ورزش نه تنها برای جسم است، بلکه می تواند غذای روح نیز باشد.

این ورزش که زادگاه هندی دارد به معنای رشته مشترک، موجب سلامتی روح و طول عمر انسان ها می شود. شما می توانید با این علم حتی بر ناخودآگاه خود نیز تاثیر گذار باشید.

با انجام این ورزش افراد به یک نظم روحی و جسمی دست می یابند که در سایه آن به رهایی و آزادی همسو با آرامش می رسند. نقطه اتکای در این ورزش انجام حرکات بدنی و تقویت دم و باز دم و تمرکز بر آن است. با این ورزش از استرس شما کاسته شده و تقویت و انعطاف پذیری بدن را نیز به دنبال خواهد داشت.

شما می توانید در همین سایت درباره تاریخچه یوگا بیشتر بخوانید.

اهداف یوگا چیست؟

برخی بر این تصورند که یوگا می تواند تاثیر به سزایی بر ظاهر اندام داشته باشد اما این طور نیست . درست است که در این ورزش حرکات جسمانی بسیار دیده می شود، ولی این معنای هدف گذاری برای این ورزش نخواهد بود. در ادامه اهداف ورزش یوگا را می خوانید:

  • ایجاد ارتباط مثبت و صحیح با خود دیگران
  • آموختن قوانین و اصول بهداشت ذهنی و روانی
  • ایجاد نوع دوستی و صلح با دیگران
  • پاکسازی روانی و ذهنی

یوگا

مراحل یوگا

ورزش یوگا برخلاف دیگر ورزش ها از مراحل معینی پیروی می کند. بنابراین افرادی که به این ورزش روی می آورند باید مراحل آن را تا رسیدن به مرحله پایانی طی کنند. یوگا به طور کلی دارای 8 مرحله است که در هر یک از آن ها بر قوانین خاصی تاکید می شود. در ادامه به 8 مرحله یوگا اشاره خواهیم کرد:

ارکان یوگا

رکن اول: یاما

این رکن بر بر اجتناب از افکاری که موجب بر هم زدن روان می شود تاکید دارد. درواقع می توان گفت آموزش درست اندشیدن اولین قدم در ورزش یوگا است. این مرحله خود از پنج اصل نشات می گیرد:

  • اهیمسا یا پرهیز از آزار به دیگران
  • ستیا یا حفظ صداقت و راستی
  • آستیا یا احترام به حقوق دیگران
  • براهماچاریا یا کنترل غریزه جنسی
  • آپاریگراها یا اجتناب از وابستگی مادی

رکن دوم: نیاما

رعایت اصول بهداشت روانی در این رکن قرار دارد . به این معنا که افراد باید سعی کنند بین فکر و جسم خود اتحاد برقرار کنند. این رکن نیز دارای 5 اصل است:

  • سوچا یا ایجاد خلوص وبهداشت روانی و جسمی و همچنین رفتاری
  • سانتوشا یا ایجاد رضایت در افکار و انتظار واقع بینانه
  • تاپاس یا تقویت اراده
  • سوادهیایا یا ایجاد خودشناسی
  • ایسوارا پرانیدهانا یا تسلیم در برابر آفریدگار

رکن سوم: آسانا

انجام تمرینات بدنی که موجب ایجاد آرامش و تعادل روانی می شود. البته که سلامت جسمانی نیز یکی دیگر از فواید  تاثیرات این مرحله خواهد بود. اغلب افرادی که به یوگا روی می آورند به این مرحله بیشتر توجه می کنند. چراکه این مرحله تاثیر مستقیمی بر درمان و تسکین بیماری های جسمی خواهد داشت. علاوه بر این تمرینات در این مرحله موجب تمرکز حواس و تعادل بین جسم و روان می شود.

رکن چهارم: پرانایاما

در این مرحله بر اصول درست تنفس کردن تمرکز می شود. با فراگیری این مرحله کیفیت تنفسی افراد بالا رفته و در اثر آن آشفتگی و استرسی که در تنفس ناصحیح بر بدن عارض می شود، درمان خواهد شد.

رکن پنجم: پراتیاهارا

با این مرحله افراد بیشتر بر احساسات و احوالات درونی تمرکز می کنند و از دنیای خارج و حواس خارجی رها می شوند. با وارد شدن به این مرحله افراد به ضمیر هوشیار خود راه می یابند و استعداد های درونی خود را کشف می کنند.

رکن ششم: دهارانا

مرحله دهارانا درواقع تجمیع مراحل بالا است تا فرد بتواند با قوای ذهنی بر موضوعی خاص تمرکز کنند. به یاد داشته باشید با این مرحله می توانید به مراحل هفت و هشت راه پیدا کنید.

رکن هفتم: دیانا

شاید نتوان این مرحله را به قلم تحریر درآورد، چراکه دیانا به معنای مراقبه است. درواقع این مرحله تعریفی گوناگون دارد که یکی از آن ها سطح بالا تر آگاهی نام دارد. این یعنی توجه به درون و ایجاد سکون در ذهن.

رکن هشتم: سمادهی

سمادهی رکن آخر به شمار می آید که به معنای وحدت و خلسه است. افراد زمانی به این مرحله دست پیدا می کنند که از جهان مادی و تعلقات آن جدا شوند که به آن تجربه اوج آگاهی نیز می گویند . شاید تصور کنید که یوگا برنامه ای بلند بالا است تا شما را از از زندگی و ارتباط با دنیا قطع کند، اما این چنین نیست. یوگا به شما آموزش می دهد که چطور به این زندگی با دیدی موهبت گونه نگاه کنید.

یوگا

مزیت های یوگا

قطعا تا به اینجا فواید این ورزش را دریافته اید چه بسا که با خواندن این سطر ها احساس کرده اید که این ورزش می تواند همان عنصر نجانت بخش شما باشد. زمانی انسان می تواند به شادی و شادابی دست پیدا کند که اعمال درونی و بیرونی بدن خود را شناخته و تحت کنترل گیرد. هنگامی که شما نتوانید افکار خود را در یک جا متمرکز کنید، قطعا بی دلیل مضطرب می شوید و استرس های گاه و بی گاه را تجربه خواهید کرد. مضاف بر این عدم تمرکز می تواند موجب تحلیل رفتن اعصاب و ناآرامی شما نیز شود. بنابراین با ورزش یوگا می توانید به راحتی در سایه تمرین و ممارست کنترل ذهن خود را به دست گیرید به طوری در مواقعی که دچار تنش شدید به آسانی خود را کنترل کنید. در ادامه مزیت های این ورزش حیرت انگیز را به اختصار می خوانید:

مزایای یوگا

  • ایجاد انعطاف پذیری بدن: یکی از مهمترین فواید این ورزش تمریناتی است که موجب انعاف پذیری هر چه بیشتر اندام شما خواهد شد.
  • تقویت عضلات بدن و همچنین نرم تر شدن تاندون ها و بافت های ماهیچه ای
  • رشد آگاهی نسبت به اندام و اصلاح عادت های نادرست مانند قوز کردن و …
  • تاثیر بر خلق و خو به دلیل بالا رفتن سطح اکسیژن توسط کنترل دم و باز دم
  • بالا رفتن ظرفیت ریه ها و در نتیجه آرامش اعصاب و کاهش افسردگی
  • تقویت تمرکز و تسلط بر ذهن به دلیل انجام حرکاتی که نیازمند تمرکز هستند.
  • آرام شدن ضربان قلب و کاهش فشار خون
  • درمان کننده بی خوابی و یا بد خوابی
  • درمان کنند مشکلات مفصلی و کاهش درد مفاصل

تاثیر هر یک از ورزش های یوگا بر بدن

در ورزش یوگا این امکان وجود دارد که بنا بر هدف شما حرکاتی بریاتان در نظر گرفته شود که درمان کننده باشد. به این منظور در این ورزش شاهد دسته بندی هایی هستیم که در ادامه می خوانید:

انورسا

این وزش بر عقایدی مثبتی مانند خوبی و لطف تاکید دارد. با این ورزش و حرکاتی که در آن آموزش داده می شود می توانید به بیماری های قلبی فائق آیید.

آشتانگا

این ورزش و حرکات آن برای افرادی مناسب است که دارای بیماری عروقی هستند.

بیکرام

اگر به دنبال یوگایی هستید که برایتان عرق کردن و خالی شدن انرژی را به ارمغان آورد، این ورزش گزینه مناسبی خواهد بود.

هاتا

پیشنهاد می کنیم اگر به تازگی تصمیم به انجام این ورزش گرفته اید، ابتدا از هاتا شروع کنید.

آیینگار

این ورزش برای افرادی مناسب است که قدری جزئی نگر هستند و فعالیت هایشان به کندی پیش می رود.

کریپالو

اگر احساس افسرگی می کنید و تصور می کنید در خواب عمیقی فرو رفته اید، کلاس های کریپالو می تواند نجات بخش شما باشد. حرکات ژست های این کلاس که با مدیتیشن و تکنیک های ریلکسیشن همراه است شما را به انسان سرزنده ای بدل خواهد کرد.

کوندالینی

این کلاس برای افرادی مناسب تر است که مصرف کننده مواد مخدر هستند. این ورزش در واقع پاسخگوی ندای قلبی شما برای پاکی خواهد بود. با این کلاس می توانید شروع یک تغییر بزرگ را تجربه کنید. در کلاس کوندالینی همراه با حرکات و مدیتیشن ها، آواز خوانی نیز وجود دارد.

چگونه یک استاد یوگا را پیدا کنید

به دلیل اینکه نظارتی بر آموزش های این کلاس ها وجود ندارد، ممکن است به مراکزی مراجعه کنید که نه تنها برایتان مفید نباشد، چه بسا که شما را از این ورزش اعجاب انگیز نیز دلزده کند. بنابراین بهترین کار قبل از ثبت نام تحقیق درباره استاد یوگا است. برای این انتخاب لازم است کلاس های مختلف با اساتید مختلف را تجربه کنید. با دنبال کردن این کلاس ها می توانید به نتیجه قطعی برسید که کدام استاد برای شما بهتر خواهد بود. ناگفته نماند که هر مقدار شما درباره این ورزش بیشتر بدانید و مقالات بیشتری را مطالعه کنید انتخاب استاد و کلاس های یوگا برایتان سهل تر خواهد شد.

نکاتی که قبل از کلاس یوگا باید آن توجه کنید

  • یوگا را نمی توان جایگزین درمان پزشکی کرد.
  • در صورت ابتلا به بیماری خاص حتما استاد خود را در جریان گذارید
  • اگر مبتدی هستید این ورزش را به تنهایی انجام ندهید.
  • قبل از تمرین با توجه به توانایی تان از مربی بخواهید به شما تمرین دهد.
  • برای پیشرفت در این ورزش عجله نکنید.
  • به مانند دیگر ورزش ها این ورزش نیز به گرم کردن بدن قبل از شروع احتیاج دارد.
  • در زمان تمرین لباس های مناسب به تن کنید.
  • در طول تمرین آب بنوشید.
  • در صورت احساس درد و یا حالت تهوع و سرگیجه تمرین ها را متوقف کنید.

جمع بندی پایانی

بی شک این ورزش تقویت کننده جسم و ذهن به شکل توامان است. بنابراین می توان گفت که با قرار گیری ما در شرایط شیوع ویروس کرونا می تواند تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. اگر به تازگی با این ورزش آشنا شده اید، مقالات بسیاری در این باب وجود دارد که می تواند شما را با جمیع جهات یوگا آشنا کند. بنابراین خواندن این مقالات را از دست ندهید.

بی شک اگر با مربی حرفه ای این ورزش را شروع کنید تا پایان آن ادامه خواهید داد.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار