از جاگینگ و یا آهسته دویدن بیشتر بدانید

3 سال پیش
از جاگینگ و یا آهسته دویدن بیشتر بدانید
Rate this post

جاگینگ و یا دو آهسته از جمله ورزش های استقامتی هوازی است که با هدف افزایش آمادگی جسمانی بدن انجام می شود، در ادامه با این ورزش همگانی و فواید آن آشنا خواهید شد.

تاریخچه ابداع جاگینگ

در سال 1961 میلادی بود که در کشور نیوزیلند یک مربی بدنسازی ورزش های میدانی با نام آرتر لیدایارد  جاگینگ را به عنوان یک ورزش برای آمادگی جسمانی ابداع کرد، پس از اینکه دریافت این ورزش طرفداران بسیاری دارد به تأسیس باشگاه جاگینگ در همان کشور نیوزیلند پرداخت.

پس از آن در سال 1962 بیل باورمن که از دوندگان و مربیان به نام آمریکایی محسوب می شد، با الهام از باشگاه جاگینگ نیوزلند، این ورزش را به کشور آمریکا انتقال داد و در جای جای آمریکا آن را بست و گسترش داد، که با علاقه زیاد مردمان آمریکا روبرو شد و پس از گذشت زمان کوتاهی جاگینگ در دسته ورزش های همگانی و پر طرفدار آمریکایی ها قرار گرفت، و بعد ها در نقاط دیگر جهان شناخته شد و طرفداران زیادی را به خود جذب کرد.

از جاگینگ و یا آهسته دویدن بیشتر بدانید

شرایط جاگینگ در ایران چگونه است؟

گرچه جاگینگ از جمله ورزش های کم خرج و ساده محسوب می شود و نیازمند به هزینه های هنگفت برای افتتاح سالن های ویژه ندارد ، اما در ایران چندانی که باید طرفدار ندارد، و شناخته نشده است. شاید از مهم ترین دلایل این موضوع نداشتن فضای شهری مناسب می باشد، همانطور که مستحضر هستید در اقصی نقاط ایران به خصوص در کلان شهرهایی چون تهران و مشهد و غیره معماری شهری به صورتی بوده است که به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی مسیر های مناسب برای انجام این قبیل ورزش ها تعیین نشده است. و دلیل دیگر شاید معرفی ناکافی این رشته ورزشی می باشد. به هر حال این رشته ورزشی با این دلایل موجود و یا هر دلیل دیگری نتوانسته است در کشور ایران علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند.

جاگینگ چگونه ورزشی است؟

جاگینگ که همان دویدن آهسته می باشد در افزایش استقامت بدن، تعادل شرایط فیزیکی بدن و تمرینات ورزشکاران بیشترین کارایی را دارد.

انجام جاگینگ برای چه سنی مناسب است؟

برای انجام این ورزش شرایط سنی خاصی مشخص نشده است، و به تمام افراد در هر رده سنی توصیه می شود به انجام جاگینگ بپردازند تا استقامت بدن خود را بالا ببرند.

تجهیزات لازم برای انجام جاگینگ چیست؟

ورزش جاگینگ از جمله ورزش های ساده ایست که تحت هر شرایط و بدون داشتن وسایل و تجهیزات خاص و صرف هزینه زیادی به راحتی می توان انجام داد، اما داشتن کفش ورزشی استاندارد و گرم کن ورزشی با جنس مناسب فصل که به هنگام دویدن احساس سبکی و راحتی به شما بدهد، می تواند شرایط بهتری برای شما مهیا کند تا مسافت بیشتری را طی کنید و دچار خستگی زودرس نشوید.

نکاتی که برای انجام جاگینگ توصیه می شود انجام دهید عبارت اند از؛

  • قبل از شروع به دویدن نرمش کنید، بهترین نرمش، نرمش های کششی و استقامتی می باشد
  • از گرم شدن عضلات خود مطمئن شوید، از ماساژ و یا انواع نرمش هایی که به گرم شدن عضلات کمک می کنند استفاده کنید. دقت کنید که تمام عضلات بدن گرم شده باشند چرا که جاگینگ تمام عضلات را درگیر می کند.
  • شرایط آب و هوایی را بسنجید، برای انجام جاگینگ در زمستان پیشنهاد می شود که مراقب بارندگی هوا باشید، و در تابستان در اوایل صبح و یا در شب بدوید زیرا جاگینگ در گرمای تابستان باعث می شود آب زیادی را از دست بدهید و انرژی بدنتان تحلیل برود.
  • اگر دچار درد عضلانی هستید و یا از بیماری های قلبی و یا تنفسی رنج می برید، حتما قبل از شروع این ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر وسط ورزش احساس درد و یا خستگی می کنید بهتر است یک زمانی را برای وقفه میان دویدن تعیین کنید، به طور مثال پس از طی کردن هر یک کیلومتر 5دقیقه استراحت کنید و مجدّداً ادامه دهید.
  • مسیر دویدن خود را از قبل مشخص کنید، پیشنهاد می شود که این مسیر ها از خیابان های پر تردد عبور نکند. بهتر است در جنگل و یا پارک ها انجام شود، زیرا هم می توانید از هوای تازه استنشاق کنید و از آلودگی و دود ماشین ها به دور باشید، و هم خطر تصادف و ایجاد مزاحمت از طریق وسایل نقلیه به صفر می رسد.
  • مسافتی را که می خواهید طی کنید را از قبل مشخص کنید، بهتر است این مسافت با توجه به شرایط جسمی شما و مشورت با یک مربی ورزشی و یا پزشک مشخص شود.
  • بهتر این است که انجام جاگینگ از برنامه خاصی برخوردار باشد، به طور مثال اینگونه باشد که در یک روز سه کیلو متر و در هفته سه روز را به انجام جاگینگ اختصاص دهید.
  • سعی کنید که آهسته بدوید و سرعت خود را پایین نگه دارید، و به شکل اصولی و صحیح بدوید.
  • قبل از شروع جاگینگ از نوشیدنی های طبیعی و دارای ویتامین استفاده کنید، آب کافی بدن را تأمین کنید تا بدن با کم آبی مواجه نشود.
  • در حین ورزش نیز می توانید از خوراکی هایی با طبع گرم نظیر شکلات و یا خرما استفاده کنید، زیرا از ضعف ناگهانی بدن جلوگیری می کند. و از نوشیدنی هایی با قند طبیعی و یا تنها آب می توانید میل کنید.

از جاگینگ و یا آهسته دویدن بیشتر بدانید

بعد از اتمام جاگینگ نیز نکات زیر را رعایت کنید؛

توصیه می شود پس از به پایان رسیدن تمرین باز هم به نرمش بپردازید تا به یک باره بدن با سکون مواجه نشود، عضلات را ماساژ دهید و با رفتن به حمام و استفاده از دوش آب گرم بدن را نرم کنید و طراوت را جایگزین خستگی جاگینگ کنید.

پس از آن با خوردن خوراکی های سبک و کم کالری سعی کنید آب و انرژی از دست رفته بدن را جبران کنید، اما توجه داشته باشید که این انرژی را با مواد غذایی چرب، پر کالری و قند های مصنوعی جایگزین نکنید، بهترین خوراکی که توصیه می شود استفاده از میوه و یا آبمیوه می باشد.

فواید ورزش جاگینگ چیست؟

  • اغلباً این ورزش در مکان های عاری از شلوغی و آلودگی صوتی و آلودگی هوا نظیر پارک ها، جنگل ها، ساحل دریا و غیره انجام می شود، به همین دلیل به کاهش استرس و افزایش روحیه فرد کمک شایانی می کند.
  • تحقیقاتی که انجام شده است بیانگر این هستند که افرادی که مرتبا جاگینگ انجام می دهند، دیگر با مشکلات بی خوابی روبرو نمی شوند و خوابی راحت را تجربه می کنند.
  • این ورزش باعث تراکم استخوان ها، افزایش استقامت عضلات و کارکرد بهتر سیستم قلبی عروقی می شود.
  • جاگینگ با به کار گیری تمام عضلات بدن باعث تقویت ماهیچه ها و عضله سازی می شود و چربی های اضافی بدن را به راحتی از بین می برد.

کلام پایانی

جاگینگ از جمله ورزش های ساده ای است که هر فردی در هر شرایطی و در هر گروه سنی می تواند آن را انجام دهد. و از روحیه بالا و جسمی سالم که جاگینگ برای او به ارمغان می آورد لذت کافی را ببرد.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار