تاثیر آنالیز بدنی ورزشکاران و فیزیولوژیکی ورزشکاران

4 سال پیش
Rate this post

آنالیز بدنی ورزشکاران با توجه به تکنولوژی های موجود در هر کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدن انسان از ترکیبات متنوع زیادی تشکیل شده است. گوناگونی این ترکیبات به قدری بالاست که به طور مسلم یک پزشک نمی تواند شرایط دقیق بدن فرد را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. این نقص بزرگ در صنعت پزشکی باعث شده بود تا تعیین یک برنامه تمرینی برای یک ورزشکار، بدون در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف بدن او، در نظر گرفته شود. اما امروزه و با رشد فناوری و به کار گرفتن آن در صنعت پزشکی سبب شده تا خلا این مورد به طور کل از بین برود.

آنالیز بدنی ورزشکاران

با رشد روز افزون تکنولوژی و تاثیر مستقیم آن بر زندگی، استفاده گسترده از فناوری برای هرفردی دور از اجتناب است. یکی از رشته هایی که فناوری به شدت توانسته خوش بدرخشد، صنعت پزشکی است. برخلاف سالیان دور، دیگر نیاز نیست که  پزشک برای تشخیص و یافتن علائم بیماری از آزمون و خطا استفاده کند. طی سالیان اخیر و ورود جدی حوزه فناوری به سلامت سبب شده تا راه حل های زیادی برای بهتر کردن شرایط زیستی هر انسانی فراهم شود. برای نمونه در ورزش فوتبال، پزشکان با استفاده از تحلیل بدنی هر ورزشکار، هر مورد و نقصی را مورد واکاوی قرار می دهند. پزشکان با استفاده از آنالیز بدنی ورزشکاران توانستند نارسایی قلبی مائورو لازینی بازیکن ایتالیایی را تشخیص بدهند و از فعالیت وی در فوتبال جلوگیری کنند.

برای رسیدن به تناسب اندام و فعالییت بدنی موثر، نیاز است تا اطلاعات دقیقی از بدن داشته باشیم. به وسیله این اطلاعات به دست آمده، می توان نکات بی شماری را تحلیل کرد که همگی مستقیما روی سلامت فرد، اثر گذار هستند. یکی از راه های به دست آوردن اطلاعات دقیق و با جزییات از بدن، استفاده از دستگاه آنالیز بدن می باشد. به وسیله این دستگاه، پزشک می تواند شناخت دقیق و کاملی از ورزشکار به دست بیاورد و در ادامه مسیر بتواند راه های بهبود عملکرد را فراهم کند. یکی از اصلی ترین و به روز ترین تکنیک برای آنالیز بدنی ورزشکاران، روش BIA است. آزمایش بیوالکتریک برای انالیز ترکیبات بدن می باشد. به نقل از انستیتو پزشکی ژاپن، درصد دقت این فناوری بالغ بر 98% است و به همین خاطر مرجع مناسبی برای وااکاوی بدن انسان محسوب می شود.

اما پرسش اصلی اینجاست که با استفاده از آنالیز بدنی ورزشکاران ، پزشکان چه علائمی را می توانند تشخیص بدهند؟

با استفاده از دستگاه آنالیز و تحلیل بدنی موسوم به InBody پزشکان می توانند علائم زیر را بررسی کنند:
مشکلات تنفسی و ریوی
تحلیل قلب و عروقی
ارزیابی سلامت استخوان و فواصل
ارزیابی کارکرد مغز
بررسی گوارش
ترکیبات بدن

با استفاده از نکات گفته شده، پزشک می تواند شناخت کاملی از بدن فرد داشته باشد تا بتواند براساس تحلیل و تجزیه داده ها، به سلامت فرد کمک کند.
در واقع شناخت کامل از بدن، یکی از اولین راه ها برای پیشبرد تناسب زیستی است. با استفاده از دستگاه آنالیز InBody، پزشک می تواند درضد چربیمفید و غیر ضروری را با جزییات تمام شناسایی کند و سپس طبق برنامه تعیین شده، برای بازسازی عضلانی فرد اقدام کند.

بیشتر بخوانید: قرص سینفرین مکملی برای کاهش وزن

آنالیز بدنی ورزشکاران

آنالیز بدنی چیست؟

یکی از پرسش های اصلی پیرامون تحلیل بدنی این است که اساسا آنالیز بدنی چیست و چگونه مستقیما روی سلامت فرد اثر می گذارد؟
طبیعی است که شرایط هر ورزشکار متفاوت از دیگر ورزشکار هم رده خود است. تعیین یک برنامه کلی برای کل ورزشکاران امری غلط است. اساسا چگونه پزشک می تواند بدون شناخت کافی از بدن ورزشکار، برنامه ای تعیین کند؟
برای اینکه ورزشکار چه میزان فعالیتی باید انجام دهد تا به فرم ایده آل برسد، نیاز است تا بدن او مورد آنالیز قرار بگیرد. مثالی ساده در این باره، رسیدن به وزنی ایده آل است. تنها در صورتی به وزن ایده آل می توان دست یافت که از میزان چربی اشباع شده و کالری مورد نیاز با خبر بود. در چنین موقعیتی است که فناوری به کمک پزشکی آمده و با استفاده از فناوری بیو الکتریک توانسته به خیلی از پرسش های پیرامون سلامتی فرد، پاسخ دهد. وجود این فناوری باعث شده تا ورزشکاران تمام رشته ها، ملزم به انجام این تست شوند. با استفاده از این فناوری است که می توان یک ورزشکار را برای رسیدن به پلن از پیش تعیین شده، به درستی هدایت کرد.

در آنالیز بدنی ورزشکاران چه پارامترهایی مورد بررسی قرار می گیرند؟

پارامترهایی که توسط دستگاه آنالیز مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از:

  • درصد چربی
  • درصد آب بدن
  • حجم چربی بدن
  • درصد متابولیسم
  • انرژی مصرفی
  • درصد عضله با چربی بدن
  • انالیز ترکیبات بدن
  • مواد معدنی در استخوان

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف مکمل و ویتامین ها

آنالیز بدنی ورزشکاران

نکات گفته شده به این معنی است که پزشک بعداز تجزیه داده های به دست آمده از آنالیز بدنی ورزشکاران و شناخت کامل از بدن ورزشکار، می تواند در تعیین برنامه تمرینی و یا غذایی، نقش اصلی را ایفا کند. با شناخت درست از نیازها، دیگر نیاز نیست تا ورزشکار بر مبانی غیر واقعی و پر هزینه تمرکز کند. ردگیری تمرینات فردی و سپس آنالیز بدنی ورزشکاران ، سبب می شود تا نقاط ضعف و قوت وی نمایان شود. به وسیله این فناوری می توان جزییاتی که پیش تر برای پزشک قابل دسترس نبودند را فراهم آورد. یکی دیگر از نکاتی که با استفاده از آنالیز بدنی درباره فرد می توان فهمید این است که با تجزیه اطلاعات به دست آمده، می توان تیپ بدنی وی را مشخص نمود. چند دسته بندی در این زمینه وجود دارد که در ادامه معرفی می کنیم.

مشخص کردن نوع ترکیب و تیپ بدن در آنالیز بدنی ورزشکاران:
  • ورزشکار
  • چاق
  • استاندارد
  • لاغر
  • خیلی لاغر

با مشخص شدن نوع ترکیبات بدن در آنالیز بدنی ورزشکاران، پزشک به طور مستقیم نقش اصلی را ایفا می کند. او با استفاده از نتایج و تحلیل به دست آمده، می تواند مسیر رسیدن به سطح تناسب را مشخص کند. آن هم در زمانی نسبتا کوتاه. این در حالی است که در گذشته به دلیل نبود این فناوری، زمان زیادی برای رسیدن به سطح تناسب از فرد گرفته می شد و در آخر چه بسا که نتیجه ای هم حاصل نمی شد.
با استفاده از آنالیز بدنی ورزشکاران می توان به طور دقیق فرد را در جهت درست و رسیدن به یک برنامه دقیق هدایت کرد. به همین خاطر است که ورزشکاران المپیکی و فوتبالیست ها باید طی دوره های تعیین شده، این آزمایش را انجام دهند.

Rate this post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار