از سیر تا پیاز ورزش کشتی

3 سال پیش
از سیر تا پیاز ورزش کشتی
2.5/5 - (2 امتیاز)

کشتی از جمله ورزش های با قدمتی به شمار می آید که اگر بخواهیم بگوییم اولین بار کی و چگونه کشتی انجام شده، بر می گردد به زمانی که هیچ سلاحی وجود نداشته است و مردم در جنگ ها برای غلبه بر حریف ناچار به گلاویز شدن و جنگ تن به تن می شدند. در ادامه بیشتر با این ورزش مهیج آشنا خواهید شد.

تعریف کشتی

کشتی به نوعی ورزش گفته می شود که دو نفر برای کسب امتیاز بیشتر، بدون در دست داشتن هیچ گونه سلاحی برای زمین زدن و از بین بردن تعادل طرف مقابل با یکدیگر گلاویز می شوند.

تاریخچه ابداع ورزش کشتی

اینکه کشتی گرفتن و گلاویز شدن با يکديگر از همان ابتدا با بشر همراه بوده است موضوعی مورد تایید همگان است، اما اینکه کی و چگونه کشتی به عنوان یک ورزش شناخته شده است بر می گردد به یونان باستان و سال 704 پ. م که کشتی از پر اهمیت ترین ورزش های موجود در المپیک به شمار می آمد، به طوری که در المپیک باستان فردی که قهرمان کشتی گیری میشد پس از قهرمان پرتاب دیسک که در المپیک باستان جایگاه ویژه ای داشته است، قرار می گرفت.

در یونان باستان، داستانی وجود دارد که هومر راوی آن می باشد در آن داستان اینگونه نقل کرده که، از قدیمی ترین و با شکوه ترین رقابت های کشتی جهان، رقابت میان اودیسه و آژاکس بوده است.

از سیر تا پیاز ورزش کشتی

سبک های مختلف کشتی

در میان تمام کشتی گیران جهان دو سبک کشتی، با نام های کشتی آزاد و کشتی فرنگی پذیرفته شده است، که برگزاری مسابقات این دو سبک تحت نظر اتحادیه جهانی کشتی می باشد.

این دو سبک تقریبا به یک شکل انجام می شود و تنها تفاوت آن ها در این است که در کشتی فرنگی استفاده از پا ها و گرفتن پایین کمر خطا محسوب می شود و ممنوع است، اما در کشتی آزاد همانطور که از نامش مشخص است انجام اعمال ذکر شده آزاد است.

اما سبک های مختلفی در کشور های مختلف دنیا دنبال می شود و طرفداران مخصوص به خود را دارند، از جمله پر اهمیت ترین سبک های ملی و محلی کشتی  به انواع مختلف کشتی فرنگی و آزاد و با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، و سامبو در روسیه می توان اشاره کرد. در کشور ایران هم کشتی محلی و ملی وجود دارد که دارای طرفداران زیادی می باشد که همان کشتی با چوخه است.

حضور کشتی در ایران چگونه و دلیل نام گذاری آن چه بود؟

کشتی در اصل از کلمه کُستی گرفته شده است که  کرمبندی بوده است که زرتشتیان به کمر می بستند و در کنار آتش بر آن دعا می خواندند، در واقع در ورزش کشتی هم دو رقیب به گرفتن کمر همدیگر  مشغول می شوند. که در زبان دری گُشتی و در زبان پهلوی کُستیک نامیده می شده.

در دوران پادشاهی صفویه و زندیه بود که کشتی در ایران شناخته شد، اما رونق آن در دوران قاجار بیشتر شد و علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرد، از همان زمان بود که مسابقات کشتی پهلوانی هر سال برگزار و پهلوان پایتخت از بین کشتی گیران انتخاب می شد، از پهلوانان و قهرمانان معروف و سرشناس آن دوره می توانیم به افرادی چون محمدصادق بلورفروش، ابراهیم یزدی معروف به یزدی بزرگ، پهلوان سیدعلی حق‌شناس، پهلوان اکبر خراسانی، حسین یوزباشی، سید حسن رزاز، سید اسماعیل کالسکه‌ساز اشاره کنیم.

در زمان سلطنت رضا شاه بود که باشگاه ها و ورزشگاه های زیادی در کنار زورخانه ها تاسیس شدند، و در کنار هم به رونق و پیشرفت خوبی دست پیدا کردند.

در سال 1318 شمسی  ورزش کشتی با قوانین جدیدی که از سوی سازمان بین المللی کشتی عنوان شد وارد مرحله جدیدی شد به طوری که بر روی نحوه ی انجام کشتی و طرز لباس پوشیدن کشتی گیران نیز تاثیر گذار بود.

آغاز گر آموزش کشتی به دو سبک کشتی آزاد و کشتی فرنگی کسی نبود جز حمید محمد پور، او بود که اولین تشک اسفنجی مخصوص کشتی را در دانشسرای تربیت بدنی در محله دروازه دولت واقع در تهران برای کشتیگران مهیا کرد. اما در سال 1318 بود که اولین دوره مسابقات کشتی به هر دو شیوه آزاد و فرنگی و در ورزشگاه امجدیه تهران با موفقیت برگزار شد.

در سال 1948 میلادی بود که کشتی ایران برای اولین بار در المپیک لندن حضور پیدا کرد که در آن رقابت منصور رئیسی مقام چهارم را از آن خود کرد و در سال 1951 میلادی تیم ملی کشتی ایران برای نخستین بار به رقابت های کشتی آزاد جهان در هلسینکی فنلاند راه پیدا کرد.

از سیر تا پیاز ورزش کشتی

بانوان چگونه وارد رشته ورزشی کشتی شدند؟

کشتی از جمله ورزش هایی به شمار می آید که در آن دو طرف سعی در زور آزمایی و گلاویز شدن با هم را دارند، به همین سبب به نظر می آید که با ظرافت زنانه مغایرت دارد، و تنها مردان هستند که توانایی انجام این ورزش را دارند، اما در سال های اخیر بانوان زیادی جذب این ورزش رزمی و هیجانی شده اند، رسول خادم پس از مشاهده علاقه زیاد بانوان به این رشته ورزشی تصمیم گرفت که به منظور تأسیس باشگاه کشتی گیری و انجام مسابقات کشتی دست به اقداماتی بزند که در پی آن خانم بدرالملوک کهرنگی را به عنوان رئیس امور کشتی با کمربند بانوان کمیته کشتی‌های سنتی فدراسیون کشتی منصوب کرد، و در سال 1393 شمسی به شکل رسمی کشتی بانوان ایران آغاز شد.

اما تحول بزرگی که در کشتی بانوان روی داد در سال 1396 بود که با پیگیری های زیادی که انجام شد کشتی کلاسیک بانوان به طور رسمی  شروع به کار کرد. و فدراسیون کشتی با تلاش های پی در پی توانست مجوز لباس کشتی کلاسیک بانوان ایران را دریافت کند، تا دختران ایران زمین برای نخستین بار به عنوان کشتی گیر حرفه ای بر روی تشک کشتی حاضر شوند، که در آن مسابقات بانوان در مقابل آناواسلینکو که ناظر اتحادیه جهانی کشتی می باشد با یکدیگر به کشتی گرفتن پرداختند.

کلام پایانی

همانطور که اشاره کردیم زور آزمایی از همان ابتدا با بشر همراه بوده است تا اینکه در قرن جدید، این گلاویز شدن ها و جنگ های تن به تن سازمان یافته شدند و تحت عنوان ورزش کشتی گیری با سبک های مختلف و با رعایت اخلاق و شأن انسانی همراه شده، و امروزه علاقه مندان زیادی هستند که از ورزشکاران این رشته اند و یا از تماشاگران  که با عشق و علاقه پیگیر مسابقات این رشته مهیج و پر افتخار هستند.

شاد و تندرست باشید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار