از مدیتیشن تا آرامش روح و روان

4 سال پیش
Rate this post

اگر شما هم مثل هزاران هزار انسان دیگر در زندگی شخصیتان و یا در محل کارتان و یا هر جای دیگری همه روزه احساس نا خوشایند اظطراب را تحمل می کنید زمان کوتاهی را با ما همراه شوید تا برای رهایی از استرس های روزانه راه حلی را به شما معرفی کنیم.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن و یا مراقبه راهی است برای خلاصی از هر آنچه که روح را می آزارد ، واضح تر بگوییم که تمرینات مدیتیشن باعث ایجاد تمرکز در ذهن می شود ،تمرکز بر هر چیزی که فرد به آن مایل می باشد.

تمرینات مدیتیشن این توانایی را به فرد می دهد تا روح خود را ارتقا دهد و به راحتی در برخورد با انواع مشکلات و بیماری ها آرامش خود را حفظ کند و از اظطراب به دور باشد در حقیقت فردی که  مراقبه انجام می دهد بسیار خونسرد تر از بقیه افراد در جامعه حضور می یابد و با آرامشی که دارد می تواند روابط را به راحتی اداره کند  ،اما اگر می خواهید از فواید مدیتیشن بیشتر بدانید در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد؛

  • همه ی ما در طول زندگی به دنبال کسب شادی و آرامش و رهایی از وضعیت های منفی و نامطلوب هستیم که با مدیتیشن می توانیم ریلکس بودن واضطراب کمتر را تجربه کنیم.
  • حتما شما هم در روزمرگی های تان دچار حواس پرتی های زیادی هستید باید بگوییم که مراقبه میتواند تمرکز حواس را برای شما به ارمغان بیاورد.
  • در زندگی همه انسان ها نگرانی های غیر قابل انکاری وجود دارد که گاهی انسان را از پای در می آورد اما میدیتیشن این امکان را مهیا می کند که با وجود نگرانی های زیادی که پیرامونتان هست آرامتر باشید.
  • با مراقبه می توانید به خود شناسی برسید و از خودتان و زندگیتان شناخت بهتر و بیشتری داشته باشید و همین امر دلیلی می شود که برا احساسات منفی درونتان غلبه کنید.
  • مراقبه دید مثبت را در زندگی افزایش می دهد و عشق و مهربانی و خوش رویی را در فرد ایجاد می کند.

از مدیتیشن تا آرامش روح و روان

مدیتیشن به دو روش انجام می شود؛

  • مدیتیشن از طریق تفکر،در این روش فرد از فکر کردن در آرامش برای رسیدن به درک خویشتن استفاده می کند و در پی آن آگاهی از افکار، احساسات طبیعی، قوه ادراک و احساس به دست می آید.
  • مدیتیشن از طریق تمرکز؛در این روش از مدیتیشن فرد تمام توجه خود را بر روی یک کلمه ، صدا، عبارت، تصویر واقعی و یا خیالی، و تنفس می گذارد،گاهی این توجه را بر روی حرکات بدن متمرکز می کند مانند تای چی، یوگا، چی کونگ. در پی این تمرکز احساس آرامش جای استرس و تشویش را می گیرد که برای بدن نیز بسیار مفید می باشد.

روش های انجام مدیتیشن؛

  •  صبح ها پس از بیدار شدن از خواب ، اولویت شما باید انجام دادن مدیتیشن باشد، به واقع اگر انسان سهل انگاری هستید بهتر است برای یاد آوری کردن از گوشی و یا یک یادداشت بر آینه اتاقتان کمک بگیرید.
  •  شعار آهسته و پیوسته را پیشه کارتان قرار دهید . لازم نیست که شما از روز اول زمان طولانی را به انجام مدیتیشن اختصاص دهید.بلکه بهتر است از روزی 5 دقیقه آغاز کنید و به مرور آن را بیشتر کنید.
  •  زمانی را به انجام مدیتیشن اختصاص دهید که از آسودگی خاطر و نداشتن حالت های عصبی اطمینان داشته باشید ، مثلا در زمانی که فشار های کار ی و یا فشار های روانی زیادی بر روی شما هست بهتر است این کار را انجام ندهید،هر کسی بهتر از زمان مناسب خود با خبر است مثلا بعضی از افراد ترجیح می دهند در شب این کار را انجام دهند تا خواب آسوده ای داشته باشند و برخی دیگر ترجیح می دهند که درآغاز روز انرژی مثبتی را دریافت کنند،به هر حال بهتر است که از نظر روانی در حالت تشویش نباشید و و از نظر جسمی در حالت سیری و یا گرسنگی زیادی نباشید.
  •  به صورت مداوم آن را انجام دهید، تمرینات مدیتیشن به گونه ای نیست که با یک جلسه در هفته نتیجه بخش باشد بلکه باید مدیتیتشن مانند غذا خوردن و یا هر کار دیگری که در روز مستلزم انجام دادن آن هستید باشد یعنی باید جزئ از عادات روزانه شما باشد.
  •  فضایی را که عاری از هر گونه آلودگی صوتی و مکانی راحت و آرام بخش باشد برای انجام مدیتیشن اختصاص دهید،به مرور زمان آن مکان به تنهایی می تواند باعث ایجاد آرامش در شما باشد.
  •  بدنتان را در حالت راحت و ریلکس قرار دهید، در ابتدا لباسی راحت بپوشید لباس های چسبنده ممکن است که احساس آسودگی به شما ندهد،پس از آن در هر حالتی که دوست دارید،نشسته و دست ها بر ران،نشسته بر صندلی و کف پا بر روی زمین،و یا ایستاده و دست ها در کنار افتاده و یا در حالتی که دراز کشیده اید ،کمر را صاف نگه دارید و هیچ قوسی به کمر ندهید،چشمانتان را ببندید تا تمرکز بیشتری داشته باشید و سعی کنید که تمام عوامل حواس پرتی را از پیرامونتان حذف کنید، سپس از انگشتان پا تا سر و صورت تمام اعضای بدن را با توجه دادن راحت و آزاد کنید وبه نحوه ی نفس کشیدن هم دقت کنید و متوجه احساساتتان در آن لحظه باشید.
  •  هیچ کاری انجام ندهید فقط به بدنتان توجه کنید در این لحظه افکار مختلفی به سراغتان خواهد آمد به هیچ وجه به قضاوت آنها نپردازید تا از ذهنتان عبور کنند.
  •  نفس کشیدن به آرامش ذهن و درونتان بسیار کمک می کند،شش هایتان را پر از هوا کنید و نفس عمیق و آرام بکشید ،اگر تمرکزتان در کارها و یا در درس خواندن پایین آمده است سعی کنید نفس هایتان را بشمارید پس از هر بازدمتان از یک تا ده بشمارید اگر عدد را فراموش کردید دوباره از یک شروع به شمارش کنید این حالات در اولین تمرینات بیشتر پیش خواهد آمد اما به مرور با بالا رفتن تمرکز خطایتان به صفر خواهد رسید.
  •  افکاری که در ذهنتان نقش میبندد را ببینید و سعی کنید با آن روبرو شوید اما هرگز درگیر آن نشوید بعد از روبرو شدن با آن از آن رد شوید،اینکه بتوانید افکارتان را کنترل کنید انتظار درستی نیست،پس سعی کنید به جای جنگیدن با افکار تمرکزتان را بالا ببرید.

از مدیتیشن تا آرامش روح و روان

تفاوت مدیتیشن با یوگا؛

همانطور که گفته شد مدیتیشن بیشتر بر ذهن آگاهی و خلق و خو تاکید دارد،و در پی تغیر حالات روحی است اما در یوگا فرد علاوه بر کار کردن بر روح وروان تمرینات فیزیکی بسیاری را تجربه می کند گاهی دیده شده است که در یوگا فرد در حال فعالیت فیزیکی زیاد و ایجاد تعادل بدن به عرق ریختن میوفتد،اما در مدیتیشن این شرایط وجود ندارد و بیشتر در حالت آرامش و آسودگی خیال قرار دارد.

کلام پایانی؛

مدیتیشن از جمله تکنیک هایی است که بهتر است برای درمان آسیب های روحی و روانی، برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه تشویش در ذهن و برای داشتن روابط اجتماعی خوب و سالم  ، انجام شود.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار