اصول و فواید پیاده روی

4 سال پیش
اصول و فواید پیاده روی
Rate this post

پیاده روی همواره از جمله ورزش هایی بوده است که به تمام سنین توصیه می شود، بسیاری از افراد با این تفکر که پیاده روی تنها برای کاهش وزن مفید است فقط به چشم راه حلی برای تناسب اندام به آن می نگرند، اما ما در این مقاله از فواید زیاد پیاده روی این ورزش ساده ی همگانی برای شما می گوییم.

فواید پیاده روی

بهبود شرایط استخوان ها

اگر می خواهید از شگفت انگیز ترین مزیت پیاده روی بدانید، بالا رفتن تراکم استخوان است، هنگامی که شما به طور مداوم به پیاده روی می پردازید در حقیقت دارید به استحکام استخوان ها کمک می کنید، بسیاری از محققان دریافته اند که پیاده روی پس از شش ماه بسیار موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان می باشد و در بهبود شکستگی لگن اثرات مثبتی را می گذارد.

افزایش متابولیسم

امروزه با تغییر سبک زندگی به سمت و سوی زندگی های ماشینی و بدون تحرک افراد زیادی دچار افزایش فشار خون، افزایش کلسترول، بالا رفتن قند خون و زیاد شدن چربی های موجود در دور شکم می شوند، اما پزشکان بهترین روش مبارزه با اینگونه بیماری ها را پیاده روی به مدت 60 دقیقه در روز معرفی کرده اند.

تسکین دهنده دردها

بهترین مسکن برای درد هایی که روزانه و بی دلیل به سراغ افراد می آیند استفاده از قرص های مختلف با عوارض زیاد نمی باشد بلکه پیاده روی است که مانند یک مسکن قوی عمل می کند تا به رنج دردهای غیر مزمن پایان دهد.

اصول و فواید پیاده روی

تقویت قلب

طبق پژوهش هایی که انجام شده است افراد مسن 60تا 65سال که شروع به پیاده روی کرده اند قلب و عروقی سالمتر نسبت به همسالان خود دارند، چرا که 4 ساعت پیاده روی در طول هفته از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می کاهد.

تقویت عضلات

خوب می دانیم که با بالا رفتن سن عضلات نیز مانند استخوان ها ضعیف می شوند اما باید بگوییم که پیاده روی مانعی است برای از بین رفتن عضلات و حتی تقویت کننده خوبی است برای عضلات و ماهیچه‌های پا و کمر.

کمک به دستگاه گوارش

حتما تا به حال شنیده و دیده اید که بسیاری از افراد پس از تناول غذا به پیاده روی می روند،باید عرض کنیم که پیاده روی در کنار عادات غذایی صحیح، آب آشامیدنی سالم و.. بسیار برای هضم غذا مفید می باشد، چرا که سو هاضمه می تواند باعث بروز انواع مشکلات گوارشی مانند ناراحتی های روده، معده، نفخ، یبوست، اسهال و حتی سرطان روده شود.

بهبود حال بیماران مبتلا به سرطان

همانطور که می دانید داشتن روحیه بالا و خوب برای افراد مبتلا به سرطان که تحت درمان هستند بسیار هایز اهمیت است، محققان پی برده اند که در زمانی که فردی دوران شیمی درمانی را طی می کند بهترین کمک به او برای بهتر پیش بردن روند شیمی درمانی داشتن روحیه ای شاد است، این روحیه شاد را در پیاده روی می توان به دست آورد، و حتی اثرات جانبی شیمی درمانی را به حداقل رساند.

جذب ویتامین دی با پیاده روی روزانه

هنگامی که صبح زود اقدام به پیاده راه رفتن در زیر نور آفتاب می کنید، بدن شما  از انواع سرطان و دیابت نوع یک در امان خواهد ماند، و ویتامین دی زیادی کسب می کند و از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

پیاده روی و تغییر در اندازه هیپوکامپ

طبق تحقیقاتی که پژوهشگران ژاپنی بر روی افراد مسن انجام داده اند، به این نتیجه رسیدند که  اندازه هیپوکامپ با بالا رفتن سن کاهش می یابد، اما تحرک و پیاده روی کمک میکند تا اندازه هیپوکامپ افزایش یابد و حافظه به خوبی کار کند و در سنین پیری به فراموشی مبتلا نشوند.

تاثیر پیاده روی بر روی پوست

متخصصین می گویند که پیاده روی جریان خون در سطح پوست را افزایش می دهد و همین امر است که اکثر افرادی که پیاده روی جزئی از برنامه های روزانه شان هست پوستی جوان تر و شفاف تر دارند چرا که پیاده روی به پاک سازی پوست کمک شایانی می کند.

اصول و فواید پیاده روی

نکاتی راجع به پیاده روی صحیح

داشتن کفشهایی با پاشنه کوتاه و سبک و راحت به شما این اجازه را می دهد تا به راحتی پیاده روی کنید کفشی که قابلیت ارتجاع داشته باشد و در پا نرم باشد مناسب ترین کفش برای پیاده روی است.حرکت دستها باید مانند دوندگان حرفه ای باشد، زاویه آرنج ها باید 90درجه باشد و کنار بدن قرار بگیرد دست ها باید مخالف پا جلو و عقب برود دست راست با پای چپ، دست چپ با پای راست هماهنگ باشد و به جلو و عقب حرکت کند.

در پیاده روی گام ها نباید بلند باشد،بلکه باید کوتاه و سریع گام برداشته شود، اگر قدم بلند برداشته شود کشیدگی و فشار زیادی بر ساق پاها وارد می شود.برنامه پیاده روی باید طوری تنظیم شود که هر روز نیم ساعت و یا در هفته چهار روز و هر بار یک ساعت را به آن اختصاص دهید، این نحوه پیاده روی اگر با اصول باشد به خوبی می تواند کالری های اضافی بدن را بسوزاند و به انرژی تبدیل کند.

مکان پیاده روی اصولا در جایی صاف و سفت است اما باید بدانید که با پیاده‌روی در مکان هایی متفاوت مانند بر روی چمن و سنگ ریزه و یا شن 50درصد بیشتر کالری می سوزاند و انرژی بیشتری را نسبت به مکان های صاف مصرف می کند.سرعت پیاده‌روی بهتر است که یک نواخت نباشد، مثلا دو الی سه دقیقه آهسته راه بروید سپس سه الی چهار دقیقه تند و سریع راه بروید، اینگونه پیاده روی تأثیر گذارتر خواهد بود.

چوب دستی از وسایل مهمی است که باعث می شود فشار کمتری بر زانو ها و کمر وارد شود، برای استفاده از چوب دستی یهتر است اگر در دست چپ می گیرید آن را با پای راست به جلو ببرید، یعنی جلو و عقب بردن چوب دستی با پای مخالف هماهنگ باشد.داشتن قدم شمار به شما کمک می کند تا در روزهای اول شروع پیاده روی زیاده روی نکنید و از سه هزار قدم بیشتر پیش روی نکنید و در روز های بعد اگر پنج هزار قدم بردارید خوب و متعادل است.

کلام پایانی

اینکه تا به حال وقتی برای پیاده روی گذاشته اید یا خیر را نمی دانیم اما امیدواریم با خواندن این مقاله و پی بردن به فواید پیاده روی و اصول اولیه آن، این ورزش ساده و همگانی را در اولویت های روزانه خود قرار دهید.

شاد و تندرست باشید.

مقالات مرتبط

کفش مناسب برای پیاده روی

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار