کفش مناسب برای پیاده روی

4 سال پیش
کفش کتانی
Rate this post

شاید تصور کنید که پیاده روی ورزش به حساب نمی آید. اما پیاده روری را می توان سرآغاز تناسب اندام دانست. خوشبختانه به تازگی توصیه اغلب پزشکان و متخصصان سلامتی، پیاده روی های کوتاه مدت در آغاز روز و یا پایان شب است. ممکن است به دلیل کم اهمیت جلوه دادن این راه تناسب اندام، برایتان مهم نباشد که از وسایل مناسبی استفاده کنید. گاها برخی افراد پیاده روی را تنها یک تفریح می پندارند. اما این گونه نیست؛ پیاده روی نیز به مانند تمامی ورزش های دیگر دارای اصول و قوانین خاص خود است. یکی از این اصول استفاده از بهترین و مناسب ترین کفش است. البته که لباسی که شما بر تن دارید نیز می تواند راندمان این ورزش را نیز تحت تاثیر قرار داهد. برای مثال لباس های ضخیم و سنگین می تواند موجب خستگی زودهنگام در شما شود و یا با ایجاد تعرق زیاد منجر به دلزدگی در شما شود، از طرفی پوشیدن لباس های بسیار نازک نیز بریای این ورزش مناسب نخواهد بود.

بنابراین داشتن کفش و لباس ورزشی مناسب اولین گام برای یک پیاده روی تاثیر گذار است. ما در این نوشتار راهنمایی خواهیم بود برای اینکه شما بتوانید بهترین و مناسب ترین کفش ورزشی را انتخاب کنید. با ما همراه باشید:

کفش ورزشی بدون ساق

قطعا نمی توانید با کفش های کوه نوردی و یا چکمه های بسیار سنگین به راحتی و برای مدت طولانی راه بروید. بنابراین بهترین گزینه برای پیاده روی استفاده از کفش های بدون ساق یا همان کتانی است. به یاد داشته باشید کفش های ساق دار شما را در مسیر خسته خواهد کرد و به  دلیل وزن بالا موجب می شود راه رفتن شما کند تر شود. بنابراین با پوشیدن این کفش ها راندمان شما بسیار پایین خواهد آمد. به علاوه کفش هایی که دارای ساق هستند به دلیل اینکه پا در آن با محدودیت حرکت مواجه است، ممکن است موجب ایجاد درد در پاها نیز شود. از این رو بر گام برداشتن های صحیح نیز تاثیر گذار خواهد بود. اگر بخواهیم انتهای عوارض پوشیدن کفش های ساق را تشریح کنیم،باید بگوییم می تواند موجب درد های ناحیه کمر نیز شود.

اما کفش های کتانی به دلیل اینکه ساختاری مناسب با آناتومی پا دارند، پا به راحتی در آن حرکت می کند. انعطاف پذیری بالای این کفش ها موجب می شود پای شما در آن احساس راحتی داشته باشد، ضمن اینکه می توانید از این کفش ها در تمامی فصول نیز استفاده کنید.

قطعا نمی توانید با کفش های کوه نوردی و یا چکمه های بسیار سنگین به راحتی و برای مدت طولانی راه بروید. بنابراین بهترین گزینه برای پیاده روی استفاده از کفش های بدون ساق یا همان کتانی است. کفش کتانی

کفش پیاده روی یا کفش دویدن؟

شاید در نگاه اول متوجه تفاوت این دو کفش نشوید اما باید یاد آور شویم که کفش های پیاده روی در عین حال که بسیار شبیه به کفش های دویدن هستند، اما کارکرد های بسیار متفاوت دارند. اما مهمترین تفاوت این کفش ها در طراحی زیرساخت آن است . کفش هایی که برای پیاده روی طراحی می شوند فوکوس بیشتری بر کیفیت زیر ساخت خواهند داشت. بهتر است برای درک این مطلب اشاره کنیم که زمان راه رفتن معمول این نه پاشنه است که در ابتدا زمین را لمس کرده و در آخر شست پا با زمین بر خورد می کند.

بنابراین قطعا دیده اید که در ساختار کفی کفش های پیاده روی از پلاستیک و مواد سازنده بیشتری استفاده می شود که میزان ضربه به پاشنه به حداقل برسد. به علاوه ساختار کفی کفش های پیاده روی نرم تر بوده و انعطاف پذیری بالایی نیز دارند.

اما کفش هایی که مخصوص دویدن هستند کفی مسطحی دارند. این کفش ها شکل مسطحی روی زمین دارند، ضمن اینکه از جنس سخت تری نیز در آن استفاده شده است. این کفش ها به دلیل سختی در جنس کفی مانع انتقال ضربه به پاشنه حین دویدن می شوند. این کفش ها عموما از وزن کمتری برخوردارند. به یاد داشته باشید پوشیدن کفش های پیاده روی برای دویدن اصلا جایز نیست، اما برعکس آن امکان پذیر است؛ یعنی می توانید از کفش های مخصوص دو برای پیاده روی نیز استفاده کنید.

لایه بیرونی کفی کفش

همانطور که می دانید کفش ها دارای دو لایه در کف هستند؛ یک لایه ای که با زمین در ارتباط است و لایه دیگری که با پا در ارتباط است. لایه بیرونی می تواند نوع کفش را مشخص کند. غالبا این لایه از جنس پلاستیک است که بنابر اصول کمپانی سازنده دارای مرغوبیت های بالا نیز هستند.

کفش های مخصوص پیاده روی از لایه بیروین باریک و کم وزن ساخته می شوند. کفی کفش ها اگر از لایه با کیفیت “ویبرام” ساخته شده باشد مرغوبیت بالایی دارد. “ویبرام” نام شناخته شده ترین تولیدات کفی کفش است. این کمپانی برای ساخت کفی های کفش از مواد پلاستیکی، سلیکون و کربن استفاده می کند که بسیار شبیه به مواد سازنده لاستیک های ماشین است.

آیا کفش پیاده روی چرم مناسب است؟

رویه کفش ها را از جنس چرم، جیر و یا مش می سازند. البته در برخی از کفش ها ترکیب این جنس ها دیده می شود. کفش هایی که از جنس جیر و مش هستند از وزن کمتری برخوردارند و میزان گردش هوادر آن ها نیز بیشتر است. اما در مقابل کفش های چرم نیز مقاومت بالایی دارند و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم هستند. اما این کفش ها برخلاف دو نوع اول سنگین تر هستند و امکان جریان هوا در آن وجود ندارد.

البته که برخی کفش ها با وجود برخورداری از جنس جیر و مش خاصیت ضد آبی نیز دارند، اما به طور کلی در این مورد این سلیقه شما است که تعیین کننده رویه کفش خواهد بود.

امکان گردش هوا

اگر بخواهیم مهمترین معیار در خرید کفش پیاده روی را بیان کنیم بی شک آن خاصیت گردش هوا است. اینکه پای شما هنگام راه رفتن عرق نکند مهمترین نکته در انتخاب کفش خواهد بود. اگر کفشی انتخاب کنید که پای شما بعد از طی مسافتی از عرق نمناک شود، میتواند منجر به بروز تاول و یا حتی گرفتگی پاها شود. اگر کفش ما به خودی خود امکان گردش هوا را دارد، باید به محیطی که در آن قدم می گذارید دقت کنید در صورتی که زمین زیر پای شما خیس و نمناک باشد باید بگوییم که وقت مناسبی برای پیاده روی شما نخواهد بود.

بنابراین برای پیاده روی باید به دو نکته مهم توجه کنید؛ یک اینکه کفش ما قابلیت گردش هوا داشته باشد و دو اینکه فضایی که برای پیاده روی انتخاب می کنید خشک باشد.

قطعا نمی توانید با کفش های کوه نوردی و یا چکمه های بسیار سنگین به راحتی و برای مدت طولانی راه بروید. بنابراین بهترین گزینه برای پیاده روی استفاده از کفش های بدون ساق یا همان کتانی است. کفش کتانی

کفی داخلی کفش

همانطور که در بالا اشاره کردیم کفش دارای دو کفی است که یکی با زمین و دیگری با پا در ارتباط است، کفی ای که با پا در ارتباط است اصولا از جنس فوم EVA بوده و از تراکم بسیار بالا نیز برخوردار است.

کفی های کفش به دلیل تحمل وزن و ضربه پا پس از مدتی ممکن است فرم و خاصیت خود را از دست دهند. به جهت اینکه این لایه فضای ارتباطی پا با زمین را تشکیل می دهد بهتر است چند وقت یک بار بررسی شده تا در صورت از بین رفتن خاصیت، تعویض شود.

زیره میانی کفش

زیره میانی در واقع به قسمت میانی کفی درونی و کفی بیرونی کفش گفته می شود. این لایه که حکم حافظتی دارد از ورود اشیاء تیز به پا جلوگیری می کند. البته که وظیفه دیگر آن ضربه گیری نیز است. برای ساخت این لایه نیز از ماد مختلفی استفاده می شود که بنا بر برند انتخابی شما ممکن است تفاوت داشته باشد.

ضربه گیر پنجه

اینکه در پیاده روی ابتدا این پاشنه پا است که با زمین برخورد می کند و بعد پنجه پا موجب نمی شود که به این قسمت کفش توجه نکید. استقامت و مرغوبیت این ناحیه کفش برای برخورد پا با سنگ و یا بالا رفتن از پله ها بسیار مهم است، چراکه در این مواقع این پنجه پا است که با اجسام برخورد می کند. بنابراین کیفیت بالای این ناحیه می تواند از پا به خوبی محافظت کند، ضمن اینکه دوام کفش را نیز بیشتر خواهد کرد.

آناتومی کفش

اگر همین حالا به بازار بروید با انواع مختلف کفش پیاده روی مواجه خواهید بود که انتخاب را برایتان سخت خواهد کرد. هر کمپانی تولید کفش کتانی نیز بر اساس طراحی منحصر به فرد کفش برند خود را تولید می کند. اما به یاد داشته باشید کمپانی های معتبر توجه بسیاری به آناتومی پا دارند و کفش های خود را بر اساس آن تولید می کنند. به گونه ای که با قرار دادن پا در آن ها به خوبی تفاوت راحتی پا را متوجه خواهید شد.

طول عمر کفش پیاده روی

کفش های پیاده روی مانند تمام وسایل ورزشی طول عمری خواهند داشت و پس از مدتی تاریخ انقضای آن ها به پایان خواهد رسید. اما اینطور نیست که بتوان زمان دقیق را برای ان در نظر گرفت. با این وجود برخی مدعی هستند که طول عمر این کفش ها دارای زمان مشخصی است.

به هر حال پس از مدتی استفاده متوجه خواهید شد که کفش های شما به مانند گذشته راحتی را برای شما به ارمغان نمی آورد. عمر کفش پیاده روی بسته به نوع مصرف و مدت زمانی که از کفش ها استفاده کردید قابل تشخیص است. بنابراین می توانید پس از مدتی استفاده از کفش پیاده روی دیگری استفاده کنید.

جمع بندی پایانی

در این نوشتار سعی نمودیم نکات مهمی را در انتخاب یک کفش مناسب برای پیاده به شما ارائه دهیم. یاد آور می شویم که خرید کفش های گران قیمت به معنای تضمین سلامت پای شمان خواهد بود، لذا بهتر است از معیار هایی که در بالا اشاره شد در خرید خود استفاده کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار