راهنمای خرید توپ والیبال

4 سال پیش
توپ والیبال
Rate this post

والیبال از جمله ورزش هایی است که بسیاری از افراد حتی به شکل تفریحی به آن می پردازند. اما تعداد معدودی هستند که به این ورزش به شکل حرفه ای نگاه می کنند، برای این افراد حتی انتخاب توپ والیبال نیز بسیار حائز اهمیت است. بد نیست بدانید که درصدی از موفقیت بازیکنان در ورزش های مختلف بهره مندی از وسایل حرفه ای و با استاندارد بالا است. بنابراین بی راه نیست اگر بگوییم که با انتخاب یک توپ مناسب والیبال می توانید پیروزی های بیشتری را تجربه کنید.

ما در این نوشتار بر آن شدیم نکاتی مهمی را پیرامون خرید یک توپ والیبال خوب ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید حتما درباره چگونگی تشخیص توپ والیبال اصل تحقیق کنید. تا پایان با همراه باشید:

توپ والیبال

مقدمه

مهمترین وسیله برای داشتن یک بازی حرفه ای در والیبال توپ آن است در ادامه انواع توپ والیبال را معرفی خواهیم کرد.

انواع توپ والیبال

توپ والیبال ممکن است از چرم اصل و یا چرم مصنوعی و یا حتی پلاستیک ساخته شود که هر کدام به نسبت قیمیت که دارد می تواند درجه بندی بین خوب تا عالی را داشته باشد.

از طرف دیگر توپ والیبال به لحاظ کارکرد به دو نوع توپ بازی سالنی و توپ بازی غیر سالنی و یا ساحلی تقسیم می شود با این تقسیم بندی قطعا دریافته اید که نمی توانید یک توپ مخصوص سالن را با خود به محیط های باز ببرید.

توپ والیبال سالنی

توپ های سالنی از جنش چرم هستند و به علت کیفیت بالا در ساخت می تواند در کیفیت بازی و سهولت بازی با توپ برای ورزشکاران بسیار تاثیر گذار باشد. وزن یک توپ سالنی والیبال بین 285 تا 255 گرم است. و محیطی به اندازه 57 الی 65 سانتی متر دارد. این نوع توپ ها باید بین 3/4 تا 6/4 PSI ازهوا پر شده باشند. این میزان باد و همچنین جنس چرمی آن باعث می شود که توپ حرکت روان تری داشته باشد.

توپ والیبال ساحلی

همانطور که از نام این توپ پیداست آن را در محیط های غیر سالنی استفاده می کنند. این توپ نیز از جنس چرم است اما به نسبت توپ والیبال سالنی از میزان باد کمتری برخوردار است. علت این ویژگی مقاوم بودن آن در برابر آسیب است، چراکه توپ هایی که از میزان باد کمتری برخوردار هستند در هنگام وزش باد و یا برخورد به زمین آسیب پذیری بیشتری دارند.

از این رو میزان باد این توپ ها باید بین 2/3 تا 5/2 PSI باشد تا به استاندارد قابل قبولی برسد. محیط این توپ ها نیز بین 68 تا 66 سانیت متر است که در این ویژگی نیز قدری بزرگ از توپ های سالنی هستند.

از دیگر ویژگی های این توپ اتصال قطعه های چرمی به وسیله کوک و دوخت بوده، بنابراین با توپ های سالنی که قطعه های آن به وسیله چسب های مخصوص به یکدیگر متصل می شوند متفاوت است. این تفاوت نیز برای مقاوم کردن این توپ دربرابر آب و رطوبت است.

توپ والیبال

چرا باد توپ والیبال حائز اهمیت است؟

حتما با تجرب خالی شدن باد توپ متوجه کاهش کاربری آن شده اید. بنابراین هر توپی که انتخاب می کنید باید به میزان استاندارد باد داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که اگر می خواهید برای باد زدن توپ اقدام کنید می بایست از سوزن مخصوص استفاده کنید، چراکه ممکن است با باد زدن غیر اصولی به بادکنک داخل  توپ و یا گرفتگی سوراخ محل باد زدن مواج شوید.

چطور باد توپ والیبال را به استاندارد آن نزدیک کنید

پر و خالی کردن باد توپ بسیار مهم است. بنابراین اینکه با روش و اصول آن این کار انجام دهید به عمر توپ کمک کرده اید. کم باد بودن توپ موجب می شود کار آمدی آن به شدت پایین آید و همچنین در بازی نیز باعث کند شدن حرکات شود. در مقابل باد اضافی در توپ نیز می تواند با فشار به تکه های پنل موجب بد فرم شدن شود، بنابراین باید باد اضافی توپ را از طریق چرخاندن سوزن مخصوص آن خارج کنید.

چطور یک توپ والیبال اصل را تشخیص دهید

قطعا نام های بسیاری را از توپ های والیبال شنیده اید که به اسم کمپانی های سازنده آن شهرت پیدا کرده اند. برند هایی چون ویلسون، مولتن، تاچیکارا و میکاسا از توپ های بسیار معروفی هستند که غالبا برای بازی های جهانی و لیگ های معتبر والبیال مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که این توپ ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. البته که تمامی این توپ ها دارای شناسنامه بوده و از اصالت بالایی نیز بهره مند هستند.

با این حال برای افرادی که به شکل مبتدی و یا تفریحی می خواهند این ورزش را آموزش ببینند، بهتر است از توپ های با کیفیت معمولی استفاده کنند. این دست توپ ها را با مشخصاتی که از آن ها گفته شد می توان تشخیص داد. بنابراین بهترین راه در تشخیص یک توپ مناسب والیبال توجه به میزان ابعاد و جنس آن است.

همه چیز درباره ساختمان توپ والیبال

توپ والیبال از سه بخش تشکیل شده است. در ادامه هر یک از بخش ها را توضیح خواهیم داد.

پوشش خارجی توپ

توپ های والیبال چه از تنوع سالنی باشند و چه از نوع ساحلی دارای پنل های مختلفی هستند که به طور کامل به بخش داخل توپ چسبیده است. یکی از معیار هیای خرید این توپ دقت به صاف و یک دست بودن این پنل ها است. هر یک از این پنل ها باید به طور یکسان و با ارتفاعی مشخص از سطح توپ باشند. اگر پنل ها به درستی به پوشش داخلی نچسبیده باشند ممکن است در دستان بازکنان چرخیده و از کنترل بازیکنان نیز خارج شود. بنابراین هنگام خرید با دقت به پنل ها نگاه کنید.

هسته توپ

هسته توپ والیبال از جنس پلاستیک بوده و و درون آن مانند کیسه ای از هوا از باد پر شده است. علت اینکه هسته داخلی از پلاستیک سبک ساخته می شود این است که هنگام حرکت به آسانی در هوا پرواز کند. شاید دیده باشید که بازیکنان در حین بازی قسمت ساعد دستانشان قرمز می شود، این عارضه به علت برخود پوشش رویی با دست آن ها است. بنابراین اگر قرار بود که لایه داخلی نیز از جنس چرم باشد توپ وزن بسیار بالایی داشت و ضمن آسیب رساندن به دستان، موجب کند شدن حرکات توپ نیز می شد.

پنل ها

توپ های والیبال غالبا از 18 تا 8 پنل تشکیل شده اند. در واقع پنل ها همان لایه های رنگی روی سطح توپ هستند. توپ های معمولی والیبال 18 پنل دارند، اما توپ های مسابقات المپیک و لیگ های حرفه ای از 8 پنل ساخته شده اند. این نکته حائز اهمیت است که تعداد پنل ها نشانگر کیفیت توپ نخواهند بود. اما به طور کلی توپ های حرفه ای والبیال به راحتی در دست جای گرفته و در هوا پرواز می کنند.

توپ والیبال

جمع بندی پایانی

اگر به شکل تفریحی بازی والیبال را انتخاب کرده اید، لازم نیست که هزینه بسیار زیاد برای آن پرداخت کنید. البته این موضوع به سلیقه شما بر می گردد. اما اگر برای یک بازی حرفه ای به دنبال یک توپ بسیار حرفه ای هستید باید تمامی نکات بالا را در خرید توپ لحاظ کنید.

توجه داشته باشید که در حل حاضر چندین کمپانی ساخت توپ والیبال وجود دارند که بهترین توپ های والبیال سالنی و غیر سالنی را تولید می کنند. در اواسط این نوشتار به این شرکت ها اشاره شد. شما می توانید با دیدن اسامی آن ها انواع توپ را والیبال را انتخاب کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار