والیبال و هر آنچه که باید از این ورزش دانست

4 سال پیش
والیبال
Rate this post

فارق از اینکه تمامی افراد امکان پیگیری ورزش مورد نظر خود را ندارند، هر لحظه جای خالی آن را در زندگی خود حس می کنند. با این وجود ممکن است برخی افراد به اخبار این دست ورزش ها روی آورند و یا حداقل محبوبین و مشهورین آن حوزه را دنبال کنند. والیبال به عنوان یکی از محبوب ترین ورزش های جهان شناخته می شود که البته تاریخچه ای پربار و طول و دراز نیز دارد. اگر بخواهیم به این ورزش رتبه دهیم باید آن را به عنوان ششمین ورزش محبوب که در بیشتر کشور ها بازیکنان بی نظیری نیز دارد بشناسیم . این ورزش نیز به مانند دیگر ورزش ها دارای قواعد و قوانینی است که هدف ما از این نوشتار را نیز به خود اختصاص می دهد. در ادامه با تمامی ابعاد ورزش والیبال آشنا خواهید شد.

 

تاریخچه والیبال

شاید بهتر باشد با اسم رسمی این ورزش شروع کنیم. ” مینتونت ” اولین نامی بود که به این ورزش داده شد. والیبال دقیقا در دومین روز ماه فوریه سال 1895 توسط ” ویلیام جی مورگان ” که مدیری در دانشگاه Y.M.C.A در یکی ازشهرای ماسا چوست آمریکا بود معرفی شد.

جالب است بدانید که این ورزش در واقع تلفیقی از ورزش بسکتبال و تنیس است. زمانی که مبدع این ورزش آن را در دانشگاه خود ابداع کرد در مدت زمان کوتاهی به کالج های دیگر نیز سرایت کرد. تا اینکه دیگر تمامی کالج ها آن را به عنوان ورزشی نوین به رسمیت شناختند. چیزی نگذشت که مورگان نیز برای تشریح و توضیح قوانین والیبال از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر دعوت می شد.

اما اینکه چرا این ورزش به والیبال تغییر نام داد بر می گردد به پیشنهاد ” دکتر آلفرد تی هالستید ” که در واقع در یکی از آن جلسات حضور داشت. وی ادعا کرد چون این ورزش ماهیتا به معنای تبادل توپ از سمت دو تیم است نام والیبال برازنده آن خواهد بود.

والیبال

قوانین والیبال

پس از کسب آگاهی از تاریخچه والیبال نوبت به توضیح قوانین این بازی خواهد رسید. شاید این قسمت از نوشتار ما دقیقا هدف شما از خواندن آن باشد پس دقت کنید تا کاملا با قوانین این بازی آشنا شوید:

مسابقات والیبال را می توان در هر زمینی مانند چمن ، شن و یا ماسه انجام داد. برای امتیازدهی نیز دو روش رالی و خطای سرویس وجود دارد که به سلیقه مربی و بازیکنان خواهد بود. اینکه این بازی به چند ست ختم شود نیز امری سلیقه بوده از سه ست تا پنج ست متغییر است. البته می توان میزان آن را نیز تغییر داد.

برای امتیاز بندی ست ها نیز بازیکنان و مربیان مختارند تا امتیاز ها را از 15 تا هر عددی که مایلند انتخاب کنند این بسته به زمان بازی و انرژی بازیکنان است.

شروع والیبال چگونه است؟

برای شروع لازم است که یکی از تیم ها به عنوان شروع کننده انتخاب شود. اگر مسابقات کشوری باشد یا جهانی باشد این حق بر می گردد به قوانین کشوری و یا جهانی. پس از مشخص شدن تیم شروع کننده نیاز که آن ها تنها با سه ضربه توپ را به زمین رقیب راهی کنند. اما باید در نظرداشته باشید که یک بازیکن نمی تواند زننده هر سه ضربه باشد. به معنا که این سه ضربه بابد بین بازیکنان تقسیم شود. البته که تا دو ضربه برای هر بازیکن مجاز است اما باید آن ها با فاصله زند. به این شکل که آن دو ضربه به شکل متوالی از یک بازیکن نباشد. برای ضربه توپ می توانند از پاس آبشار و یا ضربه استفاده کنند البته که می توانند هر سه ضربه به یک نوع نیز بزنند. ( سه پاس، سه آبشار و سه ضربه). بازی تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که توپ با زمین برخورد کند.

خطاهای موجود در بازی والیبال

در ادامه به چندین خطای والیبال به شکل تیتروار می پردازیم:

• اصابت توپ با تور
• قرارگیری پای سرویس زننده بر خط سرویس ( خط عرضی )
• ضربه بیش از سه بار به توپ در هر تیم برای روانه کردن توپ به زمین حریف
• نهگداشتن توپ در دست
• تماس پیدا کردن توپ با بازیکنان یک ردیف ( تبصره: یک ضربه دفاع باشد )
• لمس بازیکن حریف یا گذر از خط زیر توپ
• عدم قرار گیری بازیکنان در منطقه خود
• لمس بیش از سه مرتبه توپ در یک تیم
• لمس توپ توسط یک بازیکن برای دوبار پی در پی
• ضربه به توپ از بالای زمین حریف
• اصابت توپ با مناطق جریمه و مناطق مرزی
• اصابت توپ با زمین

والیبال

قوانین و مقررات والیبال

برای انجام یک بازی حرفه ای نیازمند هستید که قواننی را به خوبی بدانید. البته این آگاهی برای دو تیم الزامی است. قوانین این بازی به شکل جهانی بوده و تیم هایی که در کشور های مختلف به مصاف یکدیگر می روند نمی توانند ادعای قانون جدید و یا نقض قانون قدیمی را داشته باشند. با ما همراه باشید تا با قوانین این بازی بیشتر آشنا شوید:

• تعداد کل بازیکنان در هر تیم باید 12 نفر باشد اما تعداد بازیکنان مستقر در زمین 6 نفر خواهد بود.
• تعداد داوران برای یک بازی 10 نفر است که شامل ( داور های بالا، پایین، ذخیره، 4 داوور خط و یک ذخیره، نویسنده و کمک نویسنده) می شوند.
• طول زمین نیز باید 18 در 9 متر باشد.
• وزن توپ باید 260 گرم بوده، اما می تواند به اندازه 10 گرم بالا و پایین تر نیز نوسان داشته باشد.
• اگر توب به لبه تور اصابت کند خطا نخواهد بود و بازیکنان می توانند به بازی ادامه دهند.
• برای شروع این بازی باید از سکه جهت انتخاب زمین و توپ استفاده شود.
• بازی والیبال اگربه شکل اصولی انجام شود باید در 4 ست 25 امتیازی باشد که ست آخر نیز با 15 امتیاز به پایان می رسد. اما همانطور که می دانید برای این بازی به صورت تفریحی نیازی نیست که قوانین به این شکل رعایت شود و میزان تعداد ست و امتیاز ها سلیقه ای و توافقی خواهد بود.
• تعویض بازیکنان نیز به این شکل است که هر تیم می تواند تا 6 مرتبه بازیکنان خود را تعویض کند. در این تعویض بازیکنان می توانند به جای شماره یکدیگر وارد زمین شوند. اما باید توجه داشته باشند که در تعویض بعدی باید این جابه جایی جبران شود.
• برای استراحت در بازی والیبال هر تیمی که به امتیاز 8 و 6 رسید می تواند به مدت یک دقیقه از امتیاز استراحت خود استفاده کند.
• اخطار با کارت زرد نشان داده می شود که در پی آن یک امتیاز به تیم مقابل تعلق می گیرد.
• در صورت اخراج و جریمه بازیکنان با کارت قرمز مواجه خواهند شد و به موجب آن بازیکن جریمه شده اخراج می شود و تیم نیز یک امتیاز را از دست خواهد داد از این رو بازیکن اخراج شده مجبور می شود روی نیمکت ذخیره بنشیند.
• توری که برای زمین بازی در نظر گرفته می شود در ابعاد 9.5 در 1 است که در بازی مردان 43.2 متر با زمین ارتفاع دارد و در بازی بانوان 24.2 متر.

برنده مسابقه والیبال کدام تیم است؟

زمانی یک تیم دربرابر تیم دیگر برنده به حساب می آید که بیشترین امتیازات را اخذ کرده باشد. از این رو تیم برنده باید حداقل دو امتیاز گرفته باشد. با برنده شدن در یک بازی جای هر دو تیم عوض خواهد شد. بنابراین هرو دو تیم در دو طرف زمین بازی خواهند کرد.

به یاد داشته باشید با جابه جایی هر تیم امتیاز ها صفر شده و مجددا شمارش می شوند.
در صورتی که هر دو تیم امتیاز برابر داشته باشند و به اصطلاح مساوی باشند، بازی ادامه پیدا خواهد کرد تا یکی از تیم ها با اختلاف دو امتیاز از دیگری پیشی گیرد.

والیبال

مهترین ضربات در بازی والیبال

قطعا تا به حال ضربه هایی با نام های ساعد، سرویس ویا آبشار را شنیده اید. این ضربات به عنوان مهمترین ضربه ها در این بازی شناخته می شوند. در ادامه توضیح مختصری از آن ها را می خوانید:

ضربه آبشار

برای زدن ضربه آبشار کافیست بازیکن کمی از زمین فاصله گرفته و به هوا بپرد. در این حال دست او نیز به حالت کشیده و عمودی درآمده و چهار انگشت آن با توپ تماس پیدا می کند. بازیکن با این ضربه توپ را با شتاب بالایی به زمین حریف روانه می کند. در این ضربه بازیکن باید از تمامی قدرت انگشتان خود استفاده کرده تا بازکنان حریف نتوانند جلودار اصابت توپ با زمین شوند.

ضربه ساعد

برای زدن این ضربه مدافع در حالت نیم نشسته قرار می گیرد که زانو ها در آن کمی خم می شود. وی با مشت کردن دو دست در کنار یکدیگر به صورتی که جلوی ساعد با توپ تماس داشته باشد به آن ضربه می زند. از این ضربه می تواند در زمانی که توپ در حال اصابت با زمین است یا با شتاب زیادی از زمین حریف منتقل شده است، استفاده کرد. اما نکته مهم این است که بازیکن زننده ساعد نباید با توپ تماس داشته باشد. در واقع ضربه ساعد از یک مدافع تنها در یک ضربه امکان پذیر است.

ضربه سرویس

در ابتدا باید بیان کنیم که شروع مسابقه والیبال با همین ضربه است. بنابراین درست زدن آن بسیار اهمیت دارد. برای زدن این ضربه سه روش وجو دارد: یک اینکه زننده سرویس می تواند توپ را به بالا پرت کرده و با نوک انگشتان به آن ضربه زند و یا اینکه برای زدن آن کمی از زمین جدا شود که در شکل دوم به آن ” سرویس تنیسی ” گفته می شود.

اما زمانی که بازیکن بخواهد از” سرویس پرشی ” استفاده کند، باید ابتدا توپ را کمی جلو تر از خود پرتاپ کرده و یا یک جهش به آن ضربه زند.

جمع بندی پایانی

بازی والیبال یکی از محبوب ترین بازی های جهان به شمار می آید. همانطور که در ابتدای این نوشتار به آن شاره شد این بازی قدمتی طولانی دارد و مسیر فراوانی را طی نموده تا به شکل امروزین رسیده است. افراد می توانند با مراجعه به مراکز ورزشی به صورت حرفه ای این بازی را پیگیری کنند. قطعا انجام آن به شکل قانون مند لذت بخش تر خواهد بود.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار