مشخصات یک راکت خوب بدمینتون

4 سال پیش
مشخصات یک راکت خوب بدمینتون
Rate this post

بدمینتون از آن دست ورزش هایی است که اگر یک بار آن را تجربه کنید به سختی می توانید آن را کنار گذارید. این ورزش مهیج به علت داشتن تحرکت بالا می تواند کاهش وزن و سلامتی بدن را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه در دورانی که ما در آن قرار داریم این گونه ورزش ها در محیط های خلوت به راحتی متابولیسم بدن را افزایش می دهند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. بنابراین اگر به دنبال یک ورزش لذت بخش با تحرک بالا هستید بدمینتون بسیار گزینه مناسبی است.

اگر می خواهید درباره تاریخچه این ورزش بیشتر بدانید و با قوانین و اصل این بازی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله تاریخچه بدمینتون را مطالعه کنید، در این مقاله از سیر تا پیاز این ورزش مهیج شرح داده شده است.

اما ما در این نوشتار در پی معرفی و تشریح معیار های خرید یک راکت بدمینتون خوب هستیم. از این رو مطالب مفیدی و جامعی را در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راکت بدمینتون

تمامی ورزش ها نیازمند تجهیزات و وسایل هستند. ورزشکاران برای انجام ورزش هایی مانند دویدن نیز حداقل نیازمند یک کفش مناسب و لباس راحت هستند، بنابراین برای انجام این ورزش علاوه بر بهره مندی از کفش و لباس مناسب باید از یک راکت خوب نیز برخوردار باشید. به یاد داشته باشید راکت بدمینتون را باید بر مبنای نوع بازی خود انتخاب کنید. اغلب این راک ها از جنس چوب و یا آلمینیوم سبک هستند. این بدمینتون ها برای افراد مبتدی بهترین گزینه است، اما ورزشکاران حرفه ای از بدمینتون هایی از جنس آیرودینامیک یا فیبر کربن استفاده می کنند.

شاید این تصور را داشته باشید که هر آنچه ورزشکار محبوب شما انتخاب کند بهترین خواهد بود و شما نیز برای داشتن یک راکت خوب باید آن را انتخاب کنید، اما واقعیت این نیست؛ ورزشکاران با توجه به نوع بازی خود راکت مورد نظرشان را انتخاب می کنند. بنابراین شما نیز بدون توجه به این تصور باید راکتی را انتخاب کنید که برایتان مناسب است. برای سهولت در این انتخاب باید در ابتدا نوع بازی خود را انتخاب کنید، اینکه شما بازی قدرتی داشته باشید و یا کنترلی بر انتخاب جنس و نوع بدمینتون تاثیر گذار خواهد بود.

لذا می توان نتیجه گرفت که یک راکت خوب و متناسب با نیاز شما در برد و باختتان تاثیر گذار است. یک راکت بدمینتون دارای 80 الی 115 گرم است و طولی به اندازه 68 سانتی متر دارد.

اما ناگفته نماند که وزن راکت پس از زه کشی به 140 گر نیز می رسد. با توجه به وزن، راکت های بدمینتون از سه دسته برخوردارند؛ سبک، سنگین و متوسط. سطح تماس با توپ بدمنیتون باید از هرگونه شیب و یا برجستگی عاری باشد تا بازیکن بتواند به راحتی ضربه ها را کنترل و هدایت کند.

هر دسته بدمینتون از چهار جزء تشکیل شده است؛ دسته، میله، گلو یا سه راهی و صفحه راکت. ناگفته نماند که ضخامت دسته راکت نیز بین 7/5 الی 12/5 سانتی متر است. تمامی این مشخصات ممکن است با انتخاب نوع بازی بازیکن متفاوت باشد.

مشخصات یک راکت خوب بدمینتون

تست کیفیت راکت خوب بدمنیتون

زمانی که می خواهید برای خرید راکت بدمینتون اقدام کنید، بهترین کار تست اعضای راکت با توجه به نکات زیر است. بنابراین این نکات را به خاطر داشته باشید:

انعطاف پذیری

هنگامی که راکت را در دست می گیرید ابتدا و انتهای آن را به سمت پایین فشار دهید، البته این کار را به آرامی انجام دهید اگر راکت به راحتی خم شد، نشان دهنده انعطاف بالای آن است. بنابراین گزینه ای خوب برای خرید به شمار می آید. به یاد داشته باشید بازیکنان برای ضربه زدن علاوه بر قدرت به این انعطاف پذیری نیز احتیاج دارند، چراکه راکت های بسیار خشک انرژی بیش از حدی را از بازیکن در زمان ضربه خواهد رفت.

دقت در ضربه

برای تست این المان باید راکت را در دست بگیرید و قسمت سر آن را با دست بچرخانید، اگر این قسمت نچرخید نشان دهنده این است که برای ضربه گزینه مناسبی است.اما اگر سر راکت در چرخیدن منعطف باشد، مسیر حرکت توپ تغییر خواهد کرد، بنابراین نمی توان آن راکت را مناسب دانست.

توجه به مرکز تعادل

در حالت عادی مرکز ثقل راکت بدمینتون در قسمت سر آن قرار دارد. این نقطه در واقع محل تعادل دسته بدمینتون است هر مقدار این مرکز از دسته راکت دور تر باشد ضربه های حساس تر به خوبی زده خواهد شد. البته چندی است که راکت هایی با وزن سر سنگین عمومیت یافته است. این دسته ها به دلیل نیروی گشتاور بیشتر به توپ محبوبیت دارند. اما در صورتی که مرکز ثقل راکت در قسمت پایین تر قرار داشته باشد، مانورپذیر تر خواهد بود. اما به یاد داشته باشید این معیار با توجه به نوع بازی شما می تواند متغیر باشد، بنابراین تصور نکنید اگر مرکز ثقل بالا باشد راکت بد خواهد بود یا بالعلکس.

دسته راکت

شفت یا دسته راکت می تواند منعطف و یا خشک باشد، از این رو انتخاب با خود شما خواهد بود.

راکت بدمینتون برای افراد مبتدی

اگر به عنوان مبتدی این ورزش را انتخاب می کنید پیشنهاد ما به شما انتخاب راکت های از جنس آلمینیوم و یا آلمینیوم بهبود یافته است. این توصیه به دلیل این است که افراد مبتدی تا آموزش کامل ضربات اشتباه بسیار خواهند داشت، از این رو ممکن است بدمینتون با زمین برخورد کند و یا در اثر ضربات اشتباهی دچار آسیب شود، لذا انتخاب یک راکت معمولی بیشتر توصیه می شود.

از این رو توجه به دو نکه ضرروی است :

  • اول اینکه راکت های بیسیک می تواند به راحتی پاسخگوی نیاز بازیکنان مبتدی باشد. این نوع راکت ها برای آموزش بسیار مناسب هستند ضمن اینکه هزینه بالایی ندارند، بنابراین در صورت آسیب با هزینه کمتری جبران می شوند.
  • نکته دوم این است که بازیکنان مبتدی برای انتخاب نوع بازی خود نیازمند زمان هستند، بنابراین اگر بخواهند ازهمان ابتدا راکت حرفه ای را انتخاب کنند باید هزینه بسیاری بپردازند در صورتی هنوز آموزش لازم را ندیده اند و نمی دانند قرار است کدام نوع بازی را انجام دهند.لذا توصیه می کنیم که از راکت های معمولی برای آموزش استفاده کنید.

راکت های معمولی و حرفه ای

راکت های متوسط (معمولی)

راکت های متوسط به نسبت راکت های معمولی از لحاظ جنس از مرغوبیت بیشتری برخوردارند. قسمت دسته این راکت ها عموما از کربن و با انعطاف پایین ساخته می شوند. این راکت ها نیز برای افراد مبتدی مناسب است، اما بازیکنان حرفه ای غالبا این راکت ها را انتخاب نخواهند کرد.

راکت های حرفه ای

این راکت ها از کربن گرافیت ساخته شده است که انعطاف پذیری بالا و جنس بدنه مرغوب از ویژگی های آن ها به شمار می آید. این راکت ها عموما ازقیمت بالایی برخوردار هستند و بازیکنان حرفه ای از آن استفاده می کنند. با افزایش میزان کربن این راکت ها سبک تر شده و موجب سهولت در ضربه خواهند شد، اما همین ویژگی نقطه ضعف برای آن ها نیز خواهد بود، چراکه به شدت شکننده نیز می شوند.

مشخصات یک راکت خوب بدمینتون

انواع راکت بدمینتون

همانطور که اشاره کردیم بازی بدمینتون دارای انواع مختلفی است و انتخاب راکت نیز به انتخاب نوع بازی منوط خواهد بود. از این رو می توان این ورزش را به چهار دسته تقسیم کرد:

  • بازی کنترلی
  • بازی ترکیبی
  • بازی قدرتی
  • بازی سرعتی

شکل ظاهری بدمینتون ها

شاید تا به حال بدمینتون های مربعی شکل را ندیده باشید. اما باید بیان کنیم که راکت های بدمینتون در فریم ایزومتریک (مربعی) و یا بیضی ساخته می شوند. گرچه سطح مربعی بدمینتون ها می تواند دقت و کنترل بالایی را ایجاد کند، اما فریم بیضی در صورت اصابت توپ به مرکز ضربه بهتری را ایجاد خواهد کرد، در حال حاضر عموم بازیکنان حرفه ای نیز فریم ایزومتریک یا مربعی را ترجیح می دهند.

راکت بدمینتون برای کودکان

اغلب بازیکنان حرفه ای از سنین 5 یا 6 سالگی آغاز کرده اند، اما آن ها چطور توانسته اند در کودکی دسته بدمینتون را در دست بگیرند. همانطور که اشاره شد اندازه بدمینتون ها 64 الی 68 سانتی متر است، بنابراین افرادی که می خواهند این راکت را دست بگیرند، باید حداقل دارای 130 سانتی متر قد باشند، لذا سن 10 سالگی برای شروع این بازی مناسب است، اما اگر کودکان علاقه مند به این ورزش باشند می توانند با راکت های کوچکتری که طول آن بین 52 تا 58 سانتی متر است، استفاده کنند. مربیان عقیده دارند که این کودکان به دلیل شروع زود هنگام این ورزش در نوجوانی مهارت های این بازی را به خوبی آموخته اند و به نسبت ورزیده تر از افراد عادی ای که در سنین بالا تر به این ورزش روی می آورند، هستند.

جمع بندی پایانی

راکت بدمینتون مهمترین وسیله یک بازیکن در این رشته است، بنابراین اگر می خواهید این بازی را به شکل حرفه ای دنبال کنید پس از کسب مراحل بالا تر به فکر تهیه یک راکت مرغوب باشید. در انتخاب راکت بدمینتون نهایت دقت را داشته باشید، چراکه جنس راکت ها می تواند برد و باخت شما را تا حدود بسیاری تحت تاثیر قرار دهد.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار