تاریخچه باشگاه بارسلونا

4 سال پیش
Rate this post

در 22 اکتبر 1899 بود که تیمی به اسم بارسا با حضور تنها 11 بازیکن آماتور تاسیس شد. شروع باشگاه بارسلونا در جام کاتالان موفیقت آمیز بود و درخشش بعدی آن ها در جام کوپا دل ری باعث شد تا کم کم نگاه ها به سوی بارسا دوخته شود.منابع غیر رسمی و رسمی اولین رئیس باشگاه بارسا را خوان گمپر نام برده اند. فردی که طی 25 سال ریاست بارسا را در دست داشت و در آخر به دلیل وجود مشکلاتی اساسی در ساختار بارسا و ناکامی های متعدد دست به خودکشی زد. اولین وزشگاهی که میزبان هواداران بارسا بود نیوکمپ نام نداشت. این استادیوم اینداستریا بود که در سال 1909 میزبان بازی های باشگاه بارسلونا شد.

اولین مربی تیم بارسلونا

اولین مربی باشگاه بارسلونا نیز گرینول نام داشت  در دوران رهبری او بود که بارسا مموفق به کسب 6 کوپا دل ری شد و این موفقیت باعث جذب بیشتر هواداران شد. به طوریکه آن ها بارسا را به عنوان خانواده نام می بردند و به نوعی برای جنگ با ژنرال فرانکو اراده خود را تقویت می کردند. قدمت بیش از 100 ساله باشگاه سبب شده تا نام های بزرگی در تاریخ این تیم ثبت شوند. نام هایی چون هلنیو هررا، یوهان کرایف، کوبالا، لیونل مسی، رونالدینیهو، سزار منوتی، هریستو استویچکوف، ریوالدو، میشل لادروپ، گری لینکر و پپ گواردیولا.

ورزشگاه باشگاه بارسلونا

در کتاب جنگ و نفرت در لالیگا از سید لو، درباره باشگاه بارسلونا این طور گفته شده که این تیم فراتر از هر باشگاهی به مردم و هوادارانش توجه می کند. حتی شعار باشگاه بارسا نیز اشاره به همین موضوع دارد. Més que un club. در زمان ژنرال فرانکو بود که ایالت کاتالان و در صدر آن باشگاه بارسا به یکی از اصلی ترین قطب های اسپانیا در نبرد با مادید شناخته شد.

بارسایی ها، فرانکو را متهم به جانبداری علیهاین تیم کردند و فرانکو نیز در پاسخ ریاست وقت بارسا یعنی جوزپ سانیول را به قتل رساند. آتش این نفرت به قدری شعله ور بود یک قرن بعد و در زمان اوج گیری بارسای پپ گواردیولا جنگ ها علیه رئال ژوزه مورینیو نیز ادامه یافت.

باشگاه بارسلونا یکی از معدود تیم های مطرح جهان است که ساختار رای گیری آن تماما بر عهده هواداران این تیم است. هر هواداری با پراخت مبلغی می تواند کارت عضویت باشگاه بارسلونا را دریافت نماید و با این کار علاوه بر تزریق مقداری پول به چرخه تیم، می تواند در رای گیری هایی مانند ریاست باشگاه نیز شرکت بکند. این کار به نوعی حس تعلق به هوادار می دهد و به همین خاطر هواداری باشگاهیی مانند بارسا تبدیل به هویت او می شود.

شکل گیری مکتب باشگاه بارسلونا

رمز ماندگاری باشگاه های بزرگ دنیا به داشتن فلسفه خلاصه می شود. فلسفه ای که هویت تیم را به همگان نشان می دهد و به همین خاطر یکی از اصلی ترین پایه های تیم های بزرگ و ماندگار در تاریخ است. با آمدن یوهان کرایف و شکل گیری ورژن جدیدی از آکادمی لاماسیا، دوران بارسا به قبل و بعد کرایف تقسیم شد. مرد هلندی که با شیوه های رینوس میشل خو گرفته بود، فلسفه جدیدی را به بازیکنان نوجوان بارسا آموزش داد.

بازیکنان جوان آکادمی لاماسیا باید با استفاده از فضاها در زمین، نوع جا به جایی، شیوه پخش کردن توپ و از همه مهم تر نوع بازیخوانی وفق پیدا می کردند. این شیوه جدید باعث به وجود آمدن اختلافاتی نیز در ساختار مدیریتی تیم شد اما با کسب بردهای پی در پی و موفقیت تیم زیر نظر یوهان کرایف، صدای مخالف نیز کمتر و کمتر به گوش می رسید. کسب 4 عنوان قهرمانی لالیگا، کسب اولین لیگ قهرمانان اروپا برای بارسا باعث شد تا نام یوهان کرایف برای همیشه در دل هواداران بارسا جای بگیرد.

باشگاه بارسلونا

دوران طلایی باشگاه بارسلونا

کارلس رکساچ به همراه خوان لاپورتا در تصمیمی غیر منتظره اعلام کردند که پپ گواردیولای جوان عهده دار تیم خواهد شد. کمتر کسی بود که بداند پپ گواردیولا همان شماره 4 معروف در تیم یوهان کرایف بود. به همین تردیدها درباره موفقیت بارسا زیرنظر او بالا گرفته بود. چیگریسنکی بگرستین یکی از همراه پپ و تیتو ویلاننوا به عنوان دستیار او و کارلس پلانچارت به عنوان آنالیزور تیم انتخاب شدند.

پپ در 3 بازی نخست نوانست موفقیتی کسب کند و به همین خاطر اغلب روزنامه نگاران، تصمیم او برای فروش ستاره هایی چون رونالدینهو و دکو را به باد تمسخر گرفتند. در چنین موقعیتی بود که یوهان کرایف در مقاله در روزنامه ال موندو به جمایت از پپ برخواست. کرایف در این مقاله با جمله ای زیبا حمایتش از پپ را به اوج رساند:
دشنان امروز همان هایی هستند که با کسب جام قهرمانی برایت دست خواهند زد.

دوران طلایی پپ و باشگاه بارسلونا با زدن 6 گل به رئال مادرید، فتح لالیگا، شکست دادن منچستر فرگوسن در فینال لیگ قهرمانان سال 2008 آغاز شد. درخشش لیونل مسی به همراه ژاوی و آندرس اینیستا سبب شد تا این تیم بارسا را به عنوان بهترین ترکیب تاریخ این تیم یاد کنند.
موفقیت های بارسا سبب کسب درآمد هرچه بیشتر این تیم شد. امروزه باشگاه بارسا بیش از 1 میلیارد دلار گردش مالی دارد و لیونل مسی نیز با دریافت 140 میلیون دلار در سال، گران قیمت ترین بازیکن تیم به شمار می رود.

Rate this post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار