تاریخچه ورزش شنا و انواع آن

4 سال پیش
تاریخچه ورزش شنا و انواع آن
3.5/5 - (2 امتیاز)

به مهارت حرکت در اب بدون هیچ کمک خارجی شنا می گویند. می گوییم مهارت چرا که شنا جدای از اینکه یک رشته ورزشی است، یک مهارت در مواقع ضروری برای نجات جان خود و یا سایرین نیز به حساب می آید.

بسیاری از حیوانات از بدو تولدشان به شکل غریزی شنا کردن را بلد هستند، اما ما انسان ها برای شنا کردن به صورت حرفه ای نیاز به آموزش داریم. شنا علاوه بر فایده های زیاد برای جسم در برخی شرایط برای روح و روان هم سفارش می شود.

تاریخچه ورزش شنا

اینطور که بررسی های مختلف تاریخی نشان می دهد زمان آغاز شنا و شنا کردن به 2500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، که پس از آن در تمدن های دیگری نظیر تمدن های یونان و روم و آشور شناگری دیده شده است.آنچه از تاریخ مصر باستان در دست است آموزش شنا به وسیله حروف تصویری است. در یونان و روم باستان شنا از موارد مهم و لازمی بوده است که مردان نظامی در کنار آموزش های دیگر ملزم به یادگیری شنا نیز بوده اند. این طور که گفته می شود شنا در شرق نیز از کشور ژاپن آغاز شده است چرا که اسناد و شواهدی هست که ثابت می کند در کشور ژاپن مسابقات شنا برگزار می شده. البته که شواهدی هم هست که نشان می دهد که گاها مسابقاتی هم در بین مردم یونان باستان وجود داشته است. اما بناکننده استخرهای شنا رومی ها بوده اند، در تاریخ این تمدن دیده شده است که یکی از سزارهای رومی اولین استخر آب گرم را بنا کرده است.

شاید تعجب برانگیز باشد که چرا اروپاییان سرآمد این رشته ورزشی جذاب نبوده اند، از جمله دلایلی که می شود به آن اشاره کرد محتاط بودن آنان برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی و مسری است. اما از سوی دیگر هم دیده شده است که در قرن 17میلادی مردمان بریتانیایی از شنا کردن در آب برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کردند. تا سال 1837 شنا به صورت ورزش سازمان یافته ای شناخته نشده بود اما از آن سال به بعد در لندن استخرهای سرپوشیده ای ساختند، که در سال های بعد فدراسیون های ملی شنا در چندین کشور اروپایی دیگر نیز راه اندازی شد.

تاریخچه ورزش شنا و انواع آن

تاریخچه ورزش شنا در ایران

عمر ورزش شنا در ایران بسیار کوتاه است. در صورتی که این ورزش در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته و از طرفی هم موقعیت جغرافیای بسیار عالی ایران باید مردم ایران را علاقه مند به شنا می کرد، نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک مهارت برای نجات جان خود و یا دیگران، چرا که سالانه بسیاری از دریاداران و یا افراد معمولی که برای تفریح و آب تنی به دریاها می روند به دلیل ناشی بودن و نداشتن مهارت شناگری در آب های شمال و یا جنوب کشورمان جانشان را از دست داده اند.

اگر بخواهیم از قدمت شنا در ایران بگوییم، برمی گردد به همان زمانی که در حمام های عمومی حوضچه هایی وجود داشت که مردم برای بازی و وقت گذراندن در آن می پریدند و آب تنی می کردند، این روند ادامه دار شد تا سال 1314 که در یک اردوگاه نظامی در محله اقدسیه تهران یک استخری بنا کردند تا به افسران دانشکده افسری آموزش بدهند، در همان سال بود که استخر دیگری برای تعلیم دادن علاقه مندان به شنا در محله باغ فردوس شمیرانات ساختند که آن هم نیز متعلق به وزارت فرهنگ بود. پس از ان احداث استخر منظریه تهران بود که یک مربی خارجی برای آموزش دادن استخدام کردند که تحت نظر او ورزشکاران به طور حرفه ای این ورزش جذاب را ادامه دهند.

و اما ورزشگاه شهید شیرودی اولین استخر شنا با عمق 50متر بود که در سال 1319 ساخته شد، چندین سال بعد در سال1335 شنا هم به ورزش های دارای فدراسیون پیوست و ریاست آن را نصرت الله شاهمیر عهده دار شد.

اگر می خواهید از مقام ها و مدال هایی که در طی این سال ها ایرانیان دریافته اند برایتان بگوییم شاخص ترین آن مدال برنزی است که تقی عسگری در مسابقات شیرجه در رقابت های اسیایایی گرفت و مدال طلایی رنگ تیم ملی واترپلو در بازی های اسیایی در سال 1974 است.

انواع ورزش شنا

چهار نوع شنا وجود دارد که هر شناگر ماهری باید هر کدام را به صورت حرفه ای بلد باشد، که عبارت اند از شنا قورباغه، شنا پروانه، کرال سینه، کرال پشت. می پرسید چرا شنای آزاد در بین آن ها نبود؟ به دلیل آنکه شنای ازاد یک مدلی از مسابقه شنا است که مسافت آن اصولا 200 متر و 400 متر بوده، که فرد می تواند به انتخاب خود یکی از آن چهار نوع شنا را برود، گاها در مسابقات برای اینکه با سرعت بیشتری در آب حرکت کنند کرال سینه را انتخاب می کنند

  • کرال سینه

تکنیکی ترین شنا همین کرال سینه است که باید با سرعت بالا در آب حرکت کرد و از این جهت شناگر کالری بسیار بالایی را می سوزاند، گفتنی است که حالت بدن در این شنا به صورت کشیده است.از عومل موثر در این نوع شنا هماهنگ بودن اعضای بدن بوده، به طوری که با حرکات هماهنگ دست، لگن، تنه آب را به خوبی بشکافد و با سرعت به جلو حرکت کند.

در کرال سینه مسافت های مختلفی را از جمله،100متر،200 متر، 400 متر،800 متر و 1500 متر را طی می کنند .

  • کرال پشت

در این نوع شنا نفسگیری بسیار بهتر انجام می شود چرا که سر و صورت فرد شناگر روبه آسمان است.

اما از بدی کرال پشت می توانیم به این اشاره کنیم که فرد راه خود را نمی بیند و تسلطی به راه پیش رو ندارد. در کرال پشت پیچ و تاب دادن به لگن و بالا تنه و خارج کردن دست از آب باید با هماهنگی انجام شود تا فرد با سرعت مورد نظر پیش برود. کرال پشت در مسافت 100متر و یا حتی 200 متر هم انجام می شود.

  • شنای پروانه

در کنار مشکل بودن این نوع از شنا می توان به زیبایی آن هم نیز اشاره کرد، اجرای این تکنیک در مسابقات بین المللی به مهارت بالایی نیاز دارد.حرکت دست ها به شکل پروانه از کنار بدن به بالای سر و حرکت پاها به شکل دلفین باعث ایجاد موجی در بدن می شود، این حرکات زیبا و هماهنگ آب را کنار زرده و حرکت را میسر می کند.

این نوع از شنا که در متراژ 100و 200متر اجرا می شود؛ احتیاج به دقت و تبحر بالا دارد چرا که انجام نادرست آن باعث وارد کردن فشار به گردن و کمر  می شود.

  • شنای قورباغه

از قدیمی ترین انواع شنا که می توان از آن نام برد که در مسافت های 100 متر و 200 متر انجام می شود؛ همین شنای قورباغه است، که به دلیل نفسگیری و حرکات راحتی که دارد به افردا مبتدی آموزش داده می شود، وجه تسمیه این شنا به خاطر شکل حرکت پاها است که مانند قورباغه پاها خم و راست می شودو در کنار حرکت دست ها به سمت جلو حرکت کردن در آب انجام می شود. در این شنا فرد در زمان خالی شدن زیر پایش روی آب قرار می گیرد و نفس کشیدن برایش راحت می شود. در شنای قورباغه نسبت به شناهای دیگر فشار کمتری به بدن و به خصوص شانه ها وارد می شود و فرد کالری کمتری نسبت به بقیه شناها می سوزاند.

تاریخچه ورزش شنا و انواع آن

فواید ورزش شنا

اگر به دنبال تناسب اندام هستید باید بگویم که انجام مداوم حرکات شنا بر بدن شما تاثیر به سزایی می گذارد و به بدن شکل زیبایی می دهد.

شنا نیز به تسریع روند درمان بیماری ها کمک می کند؛ از جمله به بیماران دیابتی توصیه می شود  که با تمرینات مرتب سوخت و ساز خود را بالا ببرند و قند خون را به حالت نرمال برسانند، این ورزش استقامتی جریان خون در رگها را بهبود می بخشد و به افرادی که با مشکلات قلبی عروقی درگیر هستند توصیه می شود که با پیگیری مرتب و انجام شنا کارایی قلب را افزایش دهند.

شنا ورزشی هست که به دلیل فشار نیاوردن به اسکلت بدن به اکثر افراد حتی اشخاص مسن هم توصیه می شود. مطمئنا در اطرافتان افرادی را دیده اید که دچار آرتروز و یا درد در کمر و پاها هستند، که دکترشان برای التیام دردهایشان انجام تمرینات در استخر را تجویز کرده است.

شنا نه تنها برای درمان دردهای جسمی بلکه برای افردای که با دردهای روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند نیز توصیه می شود، با انجام ورزش شنا هم مانند دیگر ورزش ها در بدن اندروفین ترشح می شود که باعث بالا رفتن نشاط و ایجاد حس خوب در فرد خواهد شد، اما در ورزش شنا به دلیل وجود آب بیشتر از ورزش های دیگر که در خشکی انجام می گیرد، باعث تخلیه انرژی منفی می شودو همین دلیلی می شود که افراد بعد از گذشت مدت زمانی احساس آرامش خیال داشته باشند.

مضرات ورزش شنا

شنا هم نیز مانند همه ورزش های دیگر ضرر و زیان هایی هم دارد که از رایج ترین آن ها می شود به انواع عفونت های گوش و حساسیت های پوستی و قارچ ها اشاره کرد. این ورزش می تواند گاها باعث به وجود آمدن درد در ناحیه کمر و زانو شود که اگر تحت نظر مربی و با رعایت اصول انجام شود،هرگز به بروز درد نمی اجامد. لازم است که به این نکته اشاره کنیم که شنا در دماهای بسیار پایین باعث وارد شدن شوک به بدن می شود که احتمال ایست قلبی، بیهوشی و یا غرق شدن را افزایش می دهد.

جمع بندی پایانی

شنا هم مانند تمام ورزش های دنیا برای سلامتی و تندرستی توصیه می شود، همانگونه که اشاره کردیم در اسلام هم بسیار به آموزش شنا توصیه شده است ، چرا که شنا فقط جنبه بازی و تفریح ندارد بلکه یک نوع مهارت است که لازم است که در کشور ما ایران، عموم مردم آن را بیاموزند و اصول حداقلی آن را بدانند.

شاد و تندرست باشید.

3.5/5 - (2 امتیاز)
2
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • جواد
    7 ماه پیش

    سلام و ممنون از تاریخچه که به اشتراک گذاشتین من برای پایان نامه میخواستم بدونم از کدوم منابع نوشتین ممنون میشم جواب بدین

    • 6 ماه پیش

      با سلام و احترام. مطالب اختصاصی است و توسط اسپرت برند تولید شده است. از ویکی پدیا در مورد اعداد و آمار ها استفاده شده است.

رفتن به نوار ابزار