تنیس روی میز

4 سال پیش
راکت پینگ پنگ
5/5 - (1 امتیاز)

اگر می خواهید که  در مورد ورزش مهیج تنیس روی میز بدانید ،این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اینکه بخواهیم به طور یقینی از زمان و مکان ابداع این ورزش برایتان بگوییم ،امکان ندارد ؛ چرا که نقل قولهای زیادی از زمان ابداع تا زمان جهانی شدن تنیس روی میز است.

رئیس اسبق فدراسیون بین المللی تنیس خاستگاه این ورزش را نزد سرخ پوستان می داند.

اما قوی ترین نقل قول ها می گویند که این ورزش دوست داشتنی در اواخر قرن 19 میلادی در بین شاهزادگان به عنوان یک سرگرمی شناخته می شده،به این صورت که از یک جعبه خالی سیگار به عنوان راکت  و یک چوب پنبه ای که بر سر شامپاین ها بوده است به عنوان توپ تنیس استفاده می کرده اند،تا به مرور زمان با کمی فکر همراه با سلیقه راکت های چوبی را جایگزین جعبه های خالی کردند و از پوست گوساله برای روکش ان استفاده کردند،تا سال 1890 یک فرد انگلیسی با نام جیمز گیپ توپ تنیس را از سلولوئید تولید کرد،و همین تولید توپ بود که این ورزش را متحول کرد.

نام دیگر تنیس روی میز پینگ پنگ نیز هست،وجه تسمیه آن به دلیل  صداهایی هست که در حین بازی تولید می شود.

ورزشکاران این رشته ورزشی تا مدت ها از قوانین خاصی اطاعت نمی کردند و این ورزش کاملا سلیقه ای انجام می شد،چرا که هر کس به میز و راکت و توپی که در خانه داشت عادت کرده بود،و اندازه میز ها در هر کشوری متفاوت بود.ورزشکاران تا سال 1905 به همان شکل پینگ پنگ را ادامه می دادند، تا اینکه در آن سال راکت های چوبی با روکش های پلاستیکی و مواج را عرضه کردند، تولید راکت ها با این خصوصیات باعث می شد تا بازیکنان بهتر بازی کنند و به بازی خود سرعت ببخشند،و این باعث محبوبیت بیشتر این بازی در میان مردم شد.

با گذشت حدود 20 سال دیگر این بازی یک تحول دیگر را تجربه کرد در سال 1926 بود که این رشته ورزشی هم دارای فدراسیون بین المللی شد  و در همان سال بود که رقابت های جهانی تنیس روی میز هم شروع شد،و این ورزش هم با قهرمانان بسیار زیاد جهانی شد.

نقل است که مسابقات جهانی تنیس روی میز برای اولین بار در مصر در سال 1939 برگزار شد، تا سال 1946 به دلیل شروع جنگ دوم جهانی تمامی فعالیت ها ی جهانی ورزش پینگ پنگ تعطیل شد.

پس از به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم یعنی در سال 1947 رقابت های بین المللی تنیس روی میز آغاز شد و تا این زمان همه ساله برگزار شده است.

در همان سال بود که مسابقاتی با نام جام ایران با جام اهدایی از طرف ایران شروع شد.

در سال 1952 که کشور چند ملیتی هند برای بار اول در قاره آسیا میزبان این بازی ها شد، یک سال از این رقابت ها در این قاره کهن نمی گذشت که کشورهای آسیای شرقی مثل چین و ژاپن به افتخاراتی در جهان دست یافتند.

در سال 1988 بود که تلاش های بازیکنان به بار نشست و این رشته ورزشی قدم به المپیک گذاشت.

تنیس روی میز

تاریخچه تنیس روی میز در ایران

مردمان شهر های آبادان و مسجد سلیمان که بیشتر از شهرهای دیگر مهاجران انگلیسی زبان داشت در سال 1317 اولین شاهدان بازی تنیس روی میز در کشور ایران بودند. تا سال 1324 این ورزش نزد ایرانیان آنچنان شناخته شده نبود تا این که برای نخستین بار رقابت های باشگاهی با بازی ، بازکنان خارجی مقیم در ایران برگزار شد از آن پس بود که مردم به این بازی گرایش پیدا کردند.

دو سال بعد یعنی در سال 1326 بود که کشور ما ایران هم به شکل رسمی عضو فدراسیون بین المللی تنیس روی میز شد.

شش سال پس از ورود تنیس ایران به عرصه جهانی مسابقات قهرمانی کشوری هم نیز در شهر تهران برگزار شد.

در نخستین مسابقات جهانی که در سال 1957 با شرکت 33 تیم از کشور های مختلف برگزار شد،

ایران جایگاه هفدهم را از آن خود کرد.پس از آن در سال 1963 مقام نهم جهانی را کسب کرد، ایران در سال های پس از انقلاب در سال 2010 میلادی جایگاه 35 تیمی جهان را به دست آورد.

در سال 1958 بود که ایران در رقابت های آسیایی توکیو مقام سوم را کسب کرد،به همین ترتیب ایران در سال های بعد هم نیز به افتخاراتی رسید،از جمله بازیکنان تنیس روی میز که برای کشور ایران افتخار آفرینی کرد ه اند آقای امیر احتشام زاده و آقای هوشنگ بزرگ زاده که از چهره های بی رقیب سال های قبل از انقلاب بودند.در سال 2018 میلادی بود که آقای نوشاد عالمیان توانست مدال برنز بازی های آسیایی اندونزی را از آن خود کند.

در سال 1992 ایران موفق به حضور در المپیک شد،که آقای ابراهیم علیدخت اولین المپیکی پینگ پنگ ایران است.

گذشته از زمان و مکان آغاز این بازی مهیج و جذاب کمی هم برایتان از اصل بازی می گوییم،

پینگ پنگ ورزشی است که روی میز مخصوص که در وسط آن یک تور نصب شده است انجام می شود که در آن دو و یا چهار بازیکن شرکت می کنند و هر کدام با در دست داشتن یک راکت چوبی با روکشی پلاستیکی  به توپ ضربه می زنند که این توپ پلاستیکی به رنگ سفید و یا نارنجی می باشد،این بازی قواعد و مقررات مخصوص به خود را دارد و مانند ورزش های دیگر با وجود فردی که مسلط به قوانین هست داوری می شود.

اینکه تمام ورزش ها برای سلامتی و بالا بردن قوای جسمانی بسیار مناسب می باشد ثابت شده است،باید بگوییم که تنیس روی میز علاوه بر فواید جسمانی تقویت کننده سیستم عصبی نیز می باشد،به این صورت که انجام این ورزش نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد مثلا بازیکن در حین بازی باید زاویه راکت را تنظیم کند تمرکز بر چرخش و حرکت توپ را داشته باشد ،پس این بازی مهیج به شدت از مبتلا شدن به آلزایمر جلوگیری می کند،این ورزش پر تحرک روحیه فرد را بالا نگه می دارد و نشاط را در فرد ایجاد می کند و همین باعث جلوگیی از افسردگی می شود،به علت فعالیت بالایی که در این ورزش مفرح وجود دارد به صورت نا خود آگاه فرد دچار کاهش وزن می شود،و به تناسب اندام می رسد.

این ورزش محبوب  را از کودکان 6-7ساله تا میان سالان می توانند به صورت حرفه ای انجام دهند و از این همه هیجان و تحرک لذت ببرند.

شاد و تندرست باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار