تیرو کمان ورزشی برای تمامی سنین

4 سال پیش
تیرو کمان ورزشی برای تمامی سنین
Rate this post

تیر و کمان از آن دسته از ورزش هایی است که در ابتدا به عنوان یک مهارت در جنگ ها و برای شکار و غیره به کار گرفته می شده است، اما با گذشت زمان به یکی از ورزش های رقابتی مبدل شد، با ما همراه شوید تا بیشتر از این رشته ورزشی بدانید.

تیراندازی با کمان

تیر اندازی با تیر و کمان ورزشی است که در آن فرد به وسیله یک کمان منحنی شکل و تیری که سر آن از سنگ و یا فلز است، تیراندازی به سمت هدف را انجام می دهد، که این هدف می تواند انواع شکار باشد و یا هدفی که در مسابقات مختلف معین می شود.

تیرو کمان ورزشی برای تمامی سنین

تاریخچه تیراندازی

باستان شناسان به شواهدی دست یافته اند که گویای این است که وجود تیر و کمان به 10000 سال قبل بر می گردد، آن زمانی که در آفریقا از شاخ حیوانات و سنگ برای شکار استفاده می کردند، در بیشتر تمدن ها از جمله مصر وجود تیر و کمان اثبات شده است، اما تیراندازی از آلاسکا به آمریکا آمد و به یکی از فنون مهمی که نظامیان باید بر آن تسلط کافی داشته باشند تبدیل شد، و از آن پس بود که در سراسر دنیا ارتشیان برای موفقیت در جنگ ها و یا دفاع از جان و مرز و بوم خود تعداد زیادی کمان دار را در ارتش خود جای دادند، اما با اختراع سلاح های گرم مانند اسلحه، تفنگ و غیره کارایی تیراندازی برای ارتش کمتر شد، و به تدریج تیراندازی به یک تفریح برای شکار و یا سرگرمی در خانواده های متمول بریتانیا مبدل شد.

پس از آن لشکر کشی های زیاد ناپلئون سبب شد که این مهارت تفریحی در جای جای جهان شناخته شود، و در میان مردم جایگاه ویژه ای را دریابد.

در قرن 19 میلادی بود که تیر اندازی با کمان به عنوان ورزش شناخته شد که با افزایش محبوبیت این ورزش در میان مردم مهندسین به فکر طراحی و ابداع انواع تیر و کمان ها افتادند که همین امر موجب تحولاتی در این ورزش با قدمت شد.

در سال 1900 بود که ورزش تیراندازی وارد المپیک شد و از آن پس تا کنون همه ساله  تیر اندازی با کمان کامپوند و ریکرو یکی از ورزش های همیشگی المپیک شد.

از آنجا که این رشته ورزشی برای عموم مردم از جمله، بانوان، آقایان، معلولین در هر رده سنی که قرار دارند قابل اجرا می باشد، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

اما تیر اندازی با کمان به سه شکل صورت می گیرد، سنتی، ریکرو، کامپوند که در زیر به صورت مختصر به نحوه انجام آنها اشاره خواهیم کرد.

  • کمان سنتی، تیر اندازی با این مدل کمان ها بسیار ساده است و همانند کمان های اولیه می باشد، از ویژگی های بارز این نوع از تیر اندازی حضور تیراندازان با لباس های محلی و خاص منطقه خود است.
  • کمان ریکرو، این کمان شباهت زیادی به کمان های قدیمی دارد تنها با این تفاوت که دقت و قدرت آن بهبود یافته است، کمان ریکرو شامل قسمت‌های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، زه می شود، پس از استفاده از این کمان بهتر است که اجزایش از هم جدا شوند زیرا این کار به طول عمر کمان کمک می کند. مسافت هایی که برای مسابقات با این کمان در نظر گرفته شده است 18 متر، 30 متر و 70 متر است که مسافت 70 متر برای برگزاری المپیک در نظر گرفته می شود که در بخش های مختلفی مانند مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان اجرا می شود.
  • کمان کاپرو، این کمان شامل قسمت هاب بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو می باشد. این کمان در مقایسه با کمان سنتی و کمان ریکرو پیشرفته تر است، و از دقت و قدرت بسیار بالاتری برخوردار است اما با تمام این اوصاف عضو رشته های المپیکی نمی باشد، مسابقات با کمان کاپرو در مسافت های 18متر 30 متر و 50 مار برگزار می‌شود این کمان برخلاف کمان ریکرو نیازی به جاسازی ندارد و همواره با زه همراه است.

تیر اندازی و پار المپیک

همانطور که قبل تر ذکر شد، معلولین و جانبازان هم توان انجام این ورزش را دارند، و این رشته ورزشی 30 سال است که وارد پار المپیک شده است و معلولان عزیز می توانند توانایی های خود را در آن مسابقات در معرض تماشا بگذارند، ورزشکاران معلول نخستین بار در بازی های استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تیر اندازی با کمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازی های پارالمپيک شرکت می کنند.

برنامه های بازی های پار المپیک به صورت دوبل، تیمی و انفرادی است و امتیاز دهی نیز همانند بازی های المپیک می باشد و فقط در طرز اجرای مسابقات کمی تفاوت وجود دارد، که معلولین و جانبازان می توانند ایستاده و یا بر روی ویلچر که در سه نوع کلاسبندی قرار دارند، بازی را انجام دهند.

مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزی، آسیب نخاعی، معلولین خفیف (دست و پا) و قطع عضوها می شود.

تیرو کمان ورزشی برای تمامی سنین

تجهیزات و شرایط لازم برای تیراندازی

تیراندازان ملزم هستند با توجه به رشته ای که انتخاب کرده اند کمان متناسب با آن را نیز انتخاب کنند، وجود دوربین می تواند کمک کند تا دید و تسلط بهتری نسبت به هدف داشته باشند.

تیر و کمان باید توسط فدراسیون تیراندازی تایید شود، و کمان داران باید از  محدودیت هایی که برای استفاده از تیر تعیین شده است، تبعیت کنند، اندازه قطر تیر ها نباید از 9.3 میلی متر فراتر رود و آسیبی به هدف ها وارد کند، تمام تیر هایی که در یک مسابقه به کار گرفته می شود باید در یک اندازه و از یک جنس باشد.

برخی تجهیزات جنبه محافظتی دارند و تنها برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه صدمه ای به کمان دار، استفاده می شود. این وسایل و تجهیزات عبارت اند از؛ زبانه انگشت و یا دستکش، محافظ قفسه سینه، گارد ساعد و دیگر لوازم. درست است که وجود این وسایل در روند کار بی تاثیر نمی باشد اما بدین منظور نيست که باعث تقویت مهارت کماندار شود.

کلام پایانی

همانطور که در این نوشتار آوردیم، تیراندازی ورزشی است که برخی فقط برای سرگرمی آن را انجام می دهند، اگر شما به دنبال افزایش حس نشاط و اعتماد به نفس، بالا بردن دقت و تمرکز و تجربه حس آرامش در ورزش هستید، ورزش تیراندازی با کمان بهترین گزینه می باشد.

شاد و تندرست باشید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار