خطرات ورزش زود هنگام برای کودکان

4 سال پیش
ورزش در کودکان
Rate this post

غالبا والدینی که خود به تناسب اندام اهمیت می دهند و در اصطلاح ورزشکار هستند به تربیت اندام کودکان شان نیز اهمیت می دهند. این والدین علاقه دارند که فرصت های از دست رفته برای تناسب اندام خودشان را در کودکان شان جبران کنند از این رو دچار خطاهایی می شوند که ممکن است غیر قابل جبران باشد. از طرفی برخی والدین به دلیل اینکه خود هیچ زمان برای ورزش کردن فرصت و شرایط لازم را نداشته اند ترجیح می دهند این فضا را برای کودکان شان ایجاد کنند. اما این دسته از والدین نیز در این مسیر دچار اشتباهاتی خواهند شد.

به دلیل استقبال فراوان والدین از ورزش کردن کودکان بر آن شدیم در این خصوص اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. برای مثال بسیاری از والدین دوست دارند کودک شان از سنین پایین تر به ورزش هایی چون کشتی و ژیمناستیک بپردازند. اما همیشه با این تردید مواجه هستند که این دو ورزش برای آینده کودکان مفید خواهد بود یا خیر؟ حتی برخی والدین بدن سازی را برای فرزندشان از سنین بسیار کم شروع می کنند که این مسئله می تواند تبعات بسیار وحشتناکی برای کودک داشته باشد. ما در این مقاله از اسپرت برند درباره زمان مناسب برای فعالیت های ورزشی کودکان بررسی هایی انجام داده ایم که می تواند کمک کننده والدین در انتخاب نوع ورزش و همچنین سن مناسب کودکان برای ورزش باشد. با ما همراه باشید:

اثرات ورزش زود هنگام در کودکان

گاهی این کودکان هستند که مشتاق ورزش کردن می شوند. اما والدین باید با هوشیاری هر چه تمام تر این مسئله را کنترل کنند. اگر فرزند شما علاقه بسیاری به حرفه ای شدن در یک رشته ورزشی دارد بی شک آغاز زودهنگام آن ورزش نه تنها آینده ای روشن برای کودک رقم نخواهد زد، بلکه زمینه ساز بسیاری از مشکل ها خواهد شد.

زمانی که کودکان به شکل زود نگام برای یک ورزش اقدام می کنند ممکن است به دلیل عدم رشد روانی و روحی در زمان شکست با آسیب های جدی مواجه شوند. یا اینکه به دلیل کامل نشدن رشد جسمانی شان با مشکلات بدنی دست و پنجه نرم کنند. علاوه بر این باید به رشد اجتماعی کودک نیز توجه کرد. کودکانی که به شکل زود هنگام وارد رشته ورزشی حرفه ای می شوند به دلیل دوری از بازی های گروهی و تعامل با هم سن و سالان خود بعد اجتماعی شخصیتشان ممکن است با مشکل مواجه شود. به این جهت که تعامل کودک با یک مربی و پیروی از دستورات وی بر این مشکل تاثیر گذار خواهد بود.

ورزش هایی مانند کشتی و ژیمناستیک بیشترین میزان تردید برای والدین را دارند. بریای مثال تمرینات تن به تن در ورزش هایی مثل کشتی و یا دیگر ورزش های این چنینی ممکن است نگرانی از آسیب به کودک را به همراه داشته باشد و ورزش هایی مانند ژیمناستیک به دلیل تمرینانت حرفه ای می تواند دلهره اختلال در رشد جسمانی و دیگر مشکلات را در والدین ایجاد کند.

مهمترین مشکل در ورزش زود هنگام برای کودکان ایجاد سد برای پرورش دیگر مهارت های کودک است. برای مثال ممکن است کودک علاوه بر علاقه به ورزش در کار های هنری و یا فکری استعداد های بیشماری داشته باشد. اما تمرکز بر یک رشته و صرف وقت بسیار برای آن مانع از بروز این استعداد ها شود.

به طور کلی آنچه موجب می شود والدین با نگرانی کودک خود را در باشگاه ثبت نام کنند اختلات رشدی است. البته توجه داشته باشید ورزش کردن در سنین پایین اگر با ملاحظات فراوان مانند توجه به سن کودک، آمادگی جسمانی وی و رشد روانی او صورت گیرد می تواند برای حرفه ای شدن او در آینده بسیار موثر باشد. بنابراین والدین می توانند کودک را برای آموزش های مقدماتی و سبک برای رشته ای که علاقه دارد آماده سازند. اما تمرکز کلی و صرف وقت بیش از اندازه  قطعا آسیب زننده خواهد بود.

در ادامه به چند ورزش برای کودکان با روحیات مختلف اشاره خواهیم کرد:

ورزش در کودکان

چه ورزشی برای کودک شما مناسب است؟

والدین مکررا از مربیان ورزشی می پرسند که کودک ما با این مشخصات می تواند در این رشته ورزشی موفق باشد یا خیر؟ برخی والدین نیز به دلیل نشانه های خلقی فرزندشان مانند بیش فعالی و یا کم تحرکی وی به دنبال وزش مناسب برای او هستند.

ورزش های مناسب برای کودکان پر جنب و جوش

ورزش های رزمی ، ورزش هایی که با موسیقی همراه هستند.

ورزش هایی برای کودکان کم تحرک

گلف، تیر اندازی ، بولینگ و شمشیر بازی

ورزش هایی برای کودکانی که نیازمند فعالیت فردی هستند

تنیس، بدمینتون، یوگا، ژیمناستیک وشنا

ورزش هایی برای کودکانی که نیازمند فعالیت گروهی هستند

فوتبال، هندبال، بیس بال، بسکتبال، هاکی

البته در نظر داشته باشید که این ورزش ها باید متناسب با سن و شرایط جسمانی کودک انتخاب شوند.

ورزش های متناسب با سن کودکان

کودکان بین 8 تا 12 سال

ورزش های مانند شنا و ژیمنساتیک برای کودکان بین 8 تا 12 سال مناسب است. البته برخی کارشناسان معتقدند که کودکان زیر 6 سال نیز می توانند ورزش شنا را انجام دهند. البته به این شرط که برای انجام حرکات سخت وتکنیک خاص مجبور نباشد. ما در مقاله ای مجاز درباره « ژیمناستیک برای کودکان» مطالبی مفیدی را ارائه داده ایم که می توانید خواننده آن باشید.

ورزش کردن در این سنین برای کودکان بیشتر حکم تخلیه انرژی را خواهد داشت. بنابراین تمرکز برای آموزش در برخی مواقع موجب دلسردی و یا دلزدگی کودک از آن ورزش خواهد شد.

انتخاب رشته ورزشی در 12 سالگی

در  این سن کودکان می توانند با توجه به رشد جسمانی خود و هچنین شرایط سلامت بدن رشته ورزشی خود را انتخاب کنند. اغلب کودکان در این سن به رشته های ورزشی گروهی مانند بسکتبال، والیبال و فوتبال علاقه دارند. البته تعداد کودکانی که به رشته های انفرادی روی می آورند نیز کم نیست.

بنابرین می توانید در این سن با کودک خود صحبت کنید و او را درباره انتخاب هایی که می تواند داشته باشد راهنمایی کنید. توجه داشته باشید کودک شما قرار نیست رونده راه و مسیر ورزشی شما باشد و همچنین قرار نیست که آرزوهای برآورده نشده شما در زمینه ورزشی را برآورده کند. بنابراین در انتخاب رشته ورزشی به علاقه فرزند خود توجه کنید.

ورزش های سنگین بعد از 15 سالگی

برخی ورزش ها مانند ژیمناستیک، شنا و آمدگی جسمانی در سنین پایین تر نیز امکان پذیر است. اما ورزش هایی مانند ولیبال، فوتبال، بدمینیون و دوچرخه سواری و … در سنین توصیه می شود که کودک آمادگی جسمانی فراوانی برای حضور در آن ها را داشته باشد. در واقع می توان ادعا کرد ورزش هایی که در سن پایین تر توصیه می شوند، می توانند زمینه ساز ایجاد مهارت برای ورزش های سنگین تر در 15 سالگی و نوجوانی کودکان باشند. از این روست که توصیه می شود در سنین پایین کودکان را مجاب به انتخاب رشته نکنید و تنها آن ها را از نظر جسمی و روانی برای ورزش کار شدن در آینده آماده سازید.

ورزش در کودکان

مراحل تکامل ورزشی

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، می توان روند تکامل ورزش در کودکان را این چنین دانست:

  • 6 تا 10 سالگی: مرحله شروع
  • 11 تا 14 سالگی: مرحله شکل گیری ورزش
  • 15 تا 18 سالگی: مرحله تخصصی شدن
  • 19 سالگی به بالا: مهارت در رشته ورزشی

چند نکته طلائی

والدین باید به سه نکته در انتخاب ورزش برای کودک شان توجه داشته باشند:

روحیه کودک

اگر کودک شما به ورزش های جمعی و گروهی علاق مند است، انتخاب ورزش های انفرادی می تواند به روحیه او آسیب زند، ضمن اینکه او را از ادامه مسیر باز دارد. کودکان بسیاری به علت اجبار خانوده سالیان طولانی در رشته ورزشی فعالیت داشتن اما سر انجام به دلیل علاقه به رشته ای دیگر آن راها کرده اند. این کودکان اگر دیر هنگام به این نتیجه رسند که ورزش انتخابی برای آن ها مورد علاقه شان نیست، ممکن است زمان لازم برای ورود به رشته ای دیگر را از دست داده باشند.

از طرفی اگر فرزند شما به ورزش های گروهی علاقه ندارد، انتخاب ورزش های انفرادی برای او بهترین گزینه است تا به رشد روحی نیز دست یابد. البته به خاطر داشته باشید اگر کودک شما از نظر کارشناسان و روانشناسان به دلایلی نیازمند حضور در جمع و یا نیازمند فعالیت های انفرادی باشد باید این نکته را در انتخاب رشته ورزشی مد نظر داشته باشید.

هشت سالگی بهترین زمان برای شروع

توجه داشته باشید کودکان در سن 8 سالگی علاقه خود را به ورزش و رشته ورزشی نشان می دهند. برای مثال علاقه به دویدن ، توپ بازی ، شنا و این دست ورزش ها می تواند سر نخ های برای والدین باشد تا فوکوس بیشتری بر استعداد کودک خود داشته باشند.

آسیب های ورزشی را جدی بگیرید

کودکان به دلیل اینکه نمی توانند در ابراز درد های مفصلی و غیر مفصلی به طور دقیق شرح حال دهند، ممکن است در طول تمرین با آسیب جدی مواجه شده باشند، اما ولدین آن ها را به عنوان کوفتگی بدن و با کشیده شدن تاندون ها تعبیر کنند. اگر کودک شما پس از تمرین دچار آسیب شده است با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم آسیب دیدگی را درمان کنید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار