درمان درد عضلات بعد از ورزش کردن

4 سال پیش
درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش
Rate this post

قطعا شما نیز با درد های عضلانی بعد از ورزش کردن مواجه شده اید این درد ها در مواقعی که مدت طولانی از ورزش کردن شما می گذرد و یا پس از شروع ورزش کردن، بیشتر نیز خواهد بود. بسیاری از افراد به همین علت از ورزش کردن منصرف می شوند. باید واقع بین بود؛ درد های عضلانی پس از ورزش های سنگین برای بسیاری غیر قابل تحمل است. اما راه چاره چیست؟ آیا می شود به خاطر این درد ها از ورزش کردن منصرف شد؟ آیا درمان درد عضلات بعد از ورزش کردن ممکن است؟ چطور می توان از بروز این درد ها جلوگیری کرد؟ آیا این درد ها نشان دهنده آسیب به اندام است؟

ممکن است درد ها ی شما به قدری شدید باشد که نتوان آن را طبیعی دانست. اما چه میزان از احساس درد طبیعی است؟ تمامی این سوالات پرسش های متداول ورزشکاران مبتدی و یا افرادی است که ورزش را بعد از مدتی طولانی آغاز کرده اند. ما در این نوشتار بر آن شدیم تا با پرداختن به این مهم راه کارهایی در اختیارتان قرار دهیم تا میزان آسیب و درد های عضلانی پس از ورزش را به حداقل برسانید با ما همراه باشید:

علت درد های عضلانی پس از ورزش

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که اساسا سر منشاء درد های عضلانی و کوفتگی آن ها پس از ورزش کردن به چه علت است. در واقع چه مکانیزمی در بدن رخ می دهد که این درد ها فرصت بروز پیدا می کنند. اندام انسانی تشکیل شده از ماهیچه هایی با اندازه ها مختلف که بافتی نرم و انعطاف پذیری دارد. این ماهیچه حرکت بدن را ممکن ساخته و محافظت از استخوان ها و مفاصل را نیز برعهده دارند. این عضلات ممکن است پس از انقباض های ناگهانی در اثر تمرینات بیش از حد و یا فعالیت های مداوم دچار آسیب و یا در بهترین شکل دچار درد های شدید شود. در این زمان ماهیچه ها دچار میکرو پارگی  شده و درد های عضلانی را به وجود می آورند. بنابراین تا به اینجا دریافتید که منشاء این درد ها چه عواملی هستند. بنابراین می توان ادعا کرد که بخشی از این درد ها طبیعی بوده؛ اما نمی توان از کنار درد های شدید به راحتی عبور کرد.

زمانی که ورزشکاران تمرینات طولانی مدت وسنگین داشته باشند؛ عضلات بیشتر در معرض فشار و انقباض های ناگهانی قرار می گیرند. لذا میکرو پارگی ها افزایش یافته و با فشار بر آن ها درد ها شدید تر می شوند. اما زمانی که ورزشکاران به این درد ها بی توجه باشند، آسیب های جدی تری در کمین آن ها خواهد بود. بنابراین توصیه های ورزشی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، می تواند موجب جلوگیری از آسیب های احتمالی شود.

درمان درد عضلات بعد از ورزش کردن

توصیه های مهم در جلوگیری از درد هاب عضلانی پس از ورزش

گرم کردن بدن را فراموش نکنید

اولین و مهمترین توصیه در این زمینه فراموش نکردن مرحله گرم کردن بدن قبل از شروع تمرینات است. به یاد داشته باشید زمانی که می خواهید ورزش کنید باید حدود 10 الی 15 دقیقه را به گرم کردن بدن اختصاص دهید. ما در مقاله ای جداگانه به لزوم انجام این نکته و انواع روش های گرم کردن بدن اشاره کرده ایم. اما در اینجا به شکل خلاصه تری به این مورد می پردازیم.

برای گرم کردن بدن می توانید از راه رفتن روی تردمیل و یا انجام حرکات ورزشی استفاده کنید. البته که هر دو این تمرینات برای گرم کردن بدن لازم است. با حرکات کششی عضلات را آماده انقباض های شدید تر می کنید و از کشیده شدن ناگهانی آن ها نیز جلوگیری خواهید کرد. گرم کردن بدن موجب می شود فشار خون و ضربان قلب به آرامی شدت یابد. لذا اگر بدون این تمرینات به سراغ ورزش اصلی روید فشار خون و ضربان قلب به سرعت افزایش یافته و می تواند تاثیرات ناگواری بر اندام شما داشته باشد. بنابراین از مرحله گرم کردن به راحتی عبور نکنید. با این تمرینات بدن گرم شده و موجب می شود پس از تمرین میزان درد های عضلانب به شکل چشمگیری کاهش یابد.

درد های عضلانی را نادیده نگیرید

اگر پس از ورزش کردن دچار درد هاب شدید و غیر معمول شدید بهتر است زمان بیشتری را به عضلات استراحت دهید. چراکه ممکن اس بافت های ماهیچه آسیب های جدی دیده باشند و با تمرین مداوم میزان آسیب ها بیشتر شود. لذا توصیه می شود در صورت بروز درد های غیر طبیعی حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش کردن

در این قسمت به شما آموزش می دهیم در صورت بروز درد های عضلانی از چه راه های میزان آن راکاهش دهید.

استفاده از کمپرس یخ

پس از ورزش کردن عضلات دچار التهاب خفیف می شوند. از این رو می توانید کیسه ای از یخ را به مدت 15 دقیقه روی محل درد قرار دهید. از تماس مستقیم بدن با یخ اجتناب کنید، چراکه ممکن است دچار سوختگی پوست شوید. به یاد داشته باشید در صورت عدم بروز تورم می توانید از کیسه آب گرم نیز برای درمان درد ها استفاده کنید. کیسه آب گرم برای افزایش جریان خون بسیار مناسب بوده و روند بهبودی را تسریع می کند.

پیاده روی و سرد کردن بدن

برای اینکه میزان احساس درد های عضلانی را کاهش دهید، بهتر است بعد از تمرین کمی راه روید و حرکات کششی ملایمی را انجام دهید. این مورد را در اصول ورزشی سرد کردن بدن می نامند. همانطور که نباید بدون گرم کردن بدن به تمرین بپردازید، باید با سرد کردن بدن نیز کاهش فشار خون و ضربان قلب را به آرامی کاهش دهید. افزایش فشار خون و ضربان قلب که به موجب تمرینات ایجاد می شد، با افت ناگهانی می تواند آسیب به اندام ها و کوفتگی عضلات را در پی داشته باشد. بنابراین بهتر اس پس از پایان ورزش اصلی 10 دقیقه ای را به ادامه ورزش با تمرینات کششی اختصاص دهید.

استفاده از ابزار برای گرفتگی عضلات

حتما نام غلتک های فومی به گوشتان خورده است. شما می توانید این غلتک ها را در ابعاد و اندازه های مختلفی تهیه کنید. با این ابزار می توانید بافت های عضلانی را ماساژ داده و موجب تسریع گردش خون در آن ها شوید. با این روش درد های عضلاتی به سرعت بهبود می یابد. البته فراموش نکنید که این غلتک ها را می توانید روی زمین قرار داده و ناحیه آسیب دیده را روی آن حرکت دهید. این روش را می تواند تا 30 دقیقه انجام دهید.

درمان درد عضلات بعد از ورزش کردن

ماساژ درمانی

همانوطور که اشاره شد ماساژ می تواند کاهش دهنده دردها و گرفتگی عضلات شود. گرچه ممکن است ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده کمی دردناک باشد. اما در سرعت بهوبدی موثر است. بنابراین با ماساژ دادن موجب گرم شدن ناحیه و افزایش گردش خود در آن خواهید شد. برای کاهش درد ماساژ می توایند از روغن های مخوصوص ماساژ درمانی نیز استفاده کنید.

دوش آب گرم

ورزشکاران می دانید که گرفتن دوش پس از ورزش کردن علاوه بر این نکته ای بهداشتی قلمداد می شود، می تواند کاهنده درد های عضلانی باشد. گرفتگی عضلات با قرار گرفتن زیر دوش آب گرم به سرعت کاهش می یابد. توجه داشته باشید حتی اگر درد های عضلانی ندارد برای جلوگیری از عرق سرد حتما از دوش آب گرم استفاده کنید و همانطور که می دانید در حین تمرین ورزشکاران به علت انجام تمرینات عرق می کنند، زمانی که تمرینات تمام می شود عرق روی بدن در مجاورت هوا به سرعت سرد می شود، از این رو موجب سرد شدن بدن و شروع درد های عضلانی نیز می شود. بنابراین بهترین کار این است که پس از تمرین حتما از دوش آب گرم استفاده کنید.

استفاده از روغن معدنی منیزیم

این روغن با کاهش سطح هورمون های استرس و کورتیزول موجب کاهش درد های عضلانی و گرفتگی عضلات خواهد شد. این روغن را باید روی سطح آسیب دیده بریزید و آن را ماساژ دهید. پس از جذب روغن توسط پوست بعد از 20 الی 30 دقیقه آن را بشویید.

نتیجه گیری پایانی

به یاد داشته باشید درد های عضلانی همیشه طبیعی و معمول نیستند. این دردها غالبا در هفته ابتدایی ورزش کردن ایجاد می شوند و پس از اینکه بدن به ورزش روتین عادت می کند، ناپدید خواهند شد. بنابراین اگر گوفتگی عضلات تورم و یا قرمز شدن آن را پس از گذشت چند هفته مشاهده می کنید ورزش را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید.

لازم به ذکر است اگر این درد ها را با تنگی تنفس، تب بالا ضعف عضلانی و یا گرفتگی گردن تجربه کرده اید، مراجعه به پزشک باید در اولویت قرار گیرد.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار