هر آنچه می خواهید از واترپلو بدانید

3 سال پیش
هر آنچه می خواهید از واتر پلو بدانید
2/5 - (1 امتیاز)

واتر پلو یکی از چندین ورزشی است که در آب انجام می شود، واترپلو را می شود به هندبال تشبیه کرد، با یک تفاوت بزرگ که در آب برگزار می شود، در ادامه بیشتر با این ورزش هیجانی آشنا خواهید شد.

واترپلو

واترپلو هم مانند : فوتبال، بسکتبال، هند بال جز بازی های گروهی می باشد، بدین صورت که ، دو تیمی که دارای 6 بازیکن و 1 دروازه بان هستند در محوطه یک استخر در ابعاد 20*30 متر شروع به بازی می کنند، این بازی در 4 ست 8 دقیقه ای برگزار می شود، که لازم است بازیکنان با شنا  تلاش کنند تا توپ را به دروازه تیم مقابل برسانند و در اصطلاح گل بزنند، و مسلما موفقیت و برد با تیمی است که در این 4 زمان مشخص شده توپ بیشتری را گل کرده باشند.

هر آنچه می خواهید از واتر پلو بدانید

تاریخچه واترپلو

در سال 1870 بود که در بریتانیا بازی جدیدی با نام واترپلو که معنای لفظی آن چوگان آبی می باشد، ابداع شد، اما نخستین بازی بین المللی واترپلو بین دو کشور انگلیس و اسکاتلند در سال 1890 برگزار شد که پیروز این مسابقه تیم اعزامی از اسکاتلند بود.

در سال 1900 بود که این رشته به عنوان اولین رشته ورزشی گروهی وارد بازی های المپیک شد و در آن دوره بریتانیا قهرمان واترپلو شد و تا مدت ها پیروز بازی های واترپلو بریتانیا بود، پس از گذشت چند سال بریتانیا جای خود را به  کشور هایی چون مجارستان، ایتالیا، هلند و کشورهای اروپای شرقی داد.

با گذشت چند سال دیگر درست در سال 2000 بود که بانوان نیز در این رشته ورزشی شرکت کردند، با این تفاوت که اندازه استخر بازی بانوان در مقایسه با آقایان کوچک ترو ابعاد آن 25*17 متر بود.

تاریخچه واترپلو در ایران

در سال 1318 کمیته ای با نام کمیته شنا تاسیس شد که تشکیلات ورزش شنا کشور تحت نظر این ارگان بود، تا سال 1325 به همین منوال گذشت تا اینکه فدراسیون شنای کشور بنا شد و سه کمیته، شنا، شیرجه و واترپلو تحت نظارت آن قرار گرفتند، اما تیم واترپلو ایران در سال 1349 وارد بازی های آسیایی شد که در بانکوک برگزار شده بود و توانست مقام چهارم را از آن خود کند.

مهارت های لازم برای بازی واترپلو

همانطور که قبل تر آوردیم این ورزش در آب انجام می شود، بنابراین اولین مهارت یک ورزشکار واترپلو تسلط بر ورزش شنا باید باشد چرا که بازیکن باید در هر بازی بارها  در طول 30 متری استخر با شنا حرکت کند، از طرفی شنای واترپلو شنای کلاسیک نیست و از استایل آزاد استفاده می شود، در ادامه به تعدادی دیگر از مهارت های اصلی بازیکنان واترپلو اشاره خواهیم کرد؛

  • تسلط بر شنای مخصوص واترپلو، به صورتی که بتوانند تمام مدت سر خود را بیرون از آب نگه دارند و ماندن در آب باعث خستگی و کلافگی آنها نشود و کاملا بر بازی مسلط باشند.
  • حفاظت از خود در آب با انجام شنای پا دوچرخه.
  • مهارت در کنترل نگه داشتن توپ با یک دست و گاها با هر دو دست.
  • برخورداری از دقت، تمرکز و سرعت عمل بالا.

قوانین بازی واترپلو

در این بازی دو تیم حضور دارند، که در هر تیم 7 بازیکن  اصلی وجود دارد و 6 بازیکن ذخیره یعنی مجموعا هر تیم دارای 13 بازیکن می باشد که آقایان در 4 ست 8 دقیقه ای و بانوان در 4 یت 4الی 6 دقیقه ای به بازی می پردازند.

در این بازی، بازیکنان جای به خصوصی ندارند و هر کدام از آن ها مجاز هستند هم در نقش حمله و هم در نقش دفاع بازی کنند.

در فاصله دو متری از هر دروازه محوطه ای با علامت گذاری مشخص شده است با عنوان خط دو متری که بازیکنان حریف تنها با در دست داشتن توپ می توانند وارد آن محوطه شوند.

از مهمترین قوانين این بازی این است که بازیکنان حق ندارند که توپ را با هر دو دست حمل کنند، و تنها با یک دست  باید توپ را کنترل کنند.

اندازه زمین در مسابقات بین المللی؛ در طول 30 متر و عرض 20 متر می باشد، عمق آن 2 متر که نباید از 1.80 کمتر شود، این شرایط برای مسابقات داخلی نیز رعایت می شود.

اندازه دروازه؛ در طول 3 متر، ارتفاع ۹۰ سانتی متر و عمق 30 سانتی متر می باشد، به رنگ سفید، و از جنس چوب، فلز و یا پلاستیک.

اندازه و شکل توپ، توپی کروی شکل به رنگ زرد و در اندازه 67 تا 71 سانتی متر، در وزن 400 تا 450 گرم، و از جنس چرم و یا پلاستیک می باشد، که از سه قسمت اصلی بلیدر، نخ پیچ و رویه توپ تشکیل می شود که در دو سایز مخصوص بانوان و آقایان تهیه و تولید می شود.

تاثیرات مثبت ورزش واترپلو

همانطور که گفته شد واترپلو ورزشی آبی و تیمی است، در واقع بازیکنان تیم واترپلو علاوه بر انجام شنا و بهره بردن از مزایای شنا، از تاثیرات بازی های توپی و گروهی همچون هندبال و والیبال نیز بهره مند می شوند. در این بازی تمام اعضای بدن به کار گرفته می شود، و بازیکن باید به شکل درست از دست ها، پا ها و لگن بهره گیری کند بنابراین بدن بازیکن باید از انعطاف پذیری ویژه ای برخوردار باشد، بازیکن باید از تمام عضلات خود استفاده کند تا سرعت و قدرت توپ را افزایش دهد و بر حرکت دادن و چرخش صحیح کمر، شانه، بازو، آرنج و مچ دست تسلط کافی را داشته باشد.

بازیکنان واترپلو نه تنها از لحاظ جسمی باید نیرومند باشند بلکه باید از قدرت و تمرکز بالایی در طراحی نقشه برای تسلط بر حریف برخوردار باشند.

تاثیرات مفیدی که انجام مداوم ورزش واترپلو بر بازیکنان خود می گذارد، عبارت است از؛

  • افزایش قدرت بدنی به خصوص در ناحیه عضلات ران، بازوها و مچ دست
  • افزایش سرعت عکس العمل در پاسخ به محرک‌ ها
  • افزایش قدرت تمرکز، هماهنگی و طراحی نقشه
  • افزایش انعطاف پذیری اعضای مختلف بدن

هر آنچه می خواهید از واتر پلو بدانید

تأثیرات منفی ورزش واترپلو

واترپلو هم مانند بسیاری از ورزش های دیگر، گاهی باعث وارد شدن صدمات و آسیب هایی به بدن می شود، گاهی این آسیب ها به دلیل ورزش در آب و شنا کردن است مثل حساسیت های پوستی، قرمزی چشم، آفتاب سوختگی، عفونت های چشمی و یا پوستی، انواع قارچ ها و غیره، اما یکی سری صدمات دیگر هم وجود دارد که بین بازیکنان واترپلو شایع است از جمله؛

صدمات قسمت صورت، واترپلو ورزشی است پر برخورد که در آن بازیکنان گاهی به طور غیرعمدی ضرباتی به بازیکن تیم مقابل وارد می کند که باعث پارگی لب ها، شکستن بینی و یا کبودی و مشکل چشم ها می شود.

کشیدگی و یا پارگی در قسمت تاندون های شانه، همانطور که ذکر شد بازیکنان برای پرتاب بهتر و یا اینکه قدرت بیشتری به توپ وارد کنند لازم است که عضلات شانه را به عقب و جلو حرکت دهند، گاهی این حرکات  فشار زیادی را به تاندون‌ های شانه وارد می کند که باعث می شود تاندون‌ ها دچار کشیدگی و یا پارگی شوند.

آسیب رسیدن به انگشتان دست، یکی از قوانین واترپلو استفاده از یک دست می باشد، بازیکن برای پرتاب بهتر و سرعت بخشیدن به بازی از یک دست استفاده می کند که همین امر گاهی باعث بروز شکستگی و یا در رفتگی و کبودی زخم انگشتان دست می شود.

عواملی که باعث بروز صدمات در بازیکن می شود

  • استفاده نکردن از لوازم ایمنی نظیر، کلاه، گوشگیر، دهان بند و غیره.
  • نداشتن آمادگی جسمانی کافی مثل قوت بدنی بال، انعطاف پذیری و غیره.
  • نداشتن مهارت و تسلط کافی در انجام بازی.

با رعایت نکات زیر از بروز صدمات مختلف پیشگیری کنید:

_ در انجام تمرینات ورزشی مداومت داشته باشید، تا بدن شما برای این ورزش قدرت و انعطاف پذیری کافی را دارا باشد.

_ تنها به تمرینات واترپلو اتکا نکنید، و برای افزایش قدرت و نیروی بدنی خود به انجام تمرینات بدن سازی بپردازید.

_ نوشیدن آب فراوان را قبل، حین و بعد از ورزش فراموش نکنید.

_ قبل از ورزش با انجام نرمش های مناسب بدن خود را گرم کنید.

_ بعد از اتمام ورزش و خروج از آب، حتما تمرینات کششی را به خوبی انجام دهید.

_ از وسایل ایمنی و عینک شنا استفاده کنید.

_ در صورت بروز هرگونه صدمه ای  از ادامه دادن ورزش خودداری کنید، و سریعا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

ورزش واترپلو از آن دسته ورزش ها محسوب می شود که به خوبی بر روی تمام اعضای بدن کار می کند و این به کارگیری تمام نقاط بدن نقطه عطف این ورزش می باشد، چرا که این ورزش به خوبی می تواند سلامت بدن را تضمین کند، و از بدن در مقابل هر گونه فرسودگی جلوگیری کند.

شاد و تندرست باشید.

2/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار