والیبال ساحلی از دیرباز تا کنون

3 سال پیش
Rate this post

والیبال ساحلی از آن دسته از رشته های ساحلی است که تجربه آن بسیار هیجان انگیز به نظر می‌ رسد، در این مقاله با ما همراه باشید تا از این رشته ورزشی مهیج بیشتر بدانید.

والیبال ساحلی نیز مانند والیبال معمولی برگزار می شود با همان قوانین با این تفاوت که بر روی شن انجام می شود.

تاریخچه والیبال ساحلی؛

از ابداع این ورزش چیزی حدود 50 سال می گذرد، نخستین بار در سواحل آمریکای جنوبی بود که والیبال در ساحل بازی شد، و با استقبال زیادی روبرو شد، در ان زمان تنها هدف انجام این بازی تفریح بود که پس از یکی شدن قاره اروپا و اقیانوسیه، در بین مردم بیشتری شناخته شد و طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داد.

اما ورود این رشته ورزشی به المپیک به زمان المپیک بارسلون بر میگردد، در آن زمان عنوان شد که این بازی به المپیک راه پیدا کند، پس از آن المپیک آتلانتا به میزبانی آمریکا بود که توانست قهرمانان صاحب نام این رشته را به همگان معرفی کند و این موفقیت را به دست بیاورد که در المپیک آتن وارد شود، و به طور رسمی از رشته های ورزشی المپیکی محسوب شود، اما استقبال چشمگیر تماشاچیان از این رشته باعث شد که “ژاک روک” رئیس کمیته بین المللی المپیک از بازی های ورزشکاران والیبال ساحلی به عنوان یکی از رویداد های با ارزش المپیک یاد کند.

پس از ورود والیبال ساحلی به المپیک، این رشته مورد توجه ورزشکاران کشور های آسیایی نیز قرار گرفت، و برای نخستین بار در مسابقات آسیایی هیروشیما حضور یافتند، که کشور ایران هم یکی از کشور های شرکت کننده در مسابقات بود. از آن پس کشور های آسیایی نظیر اندونزی، چین، ژاپن، تایلند چنان پیشرفت چشمگیری در این رشته به دست آوردند که به عنوان مهم ترین قطب این رشته ورزشی محسوب می شوند.

والیبال ساحلی از دیرباز تا کنون

از چگونگی انجام بازی والیبال ساحلی بیشتر بدانید؛

این بازی با والیبال سالنی شباهت های زیادی دارند، از جمله شباهات این دو با هم در وجود داور های بازی می باشد، بدین گونه که در هر بازی یک سر داور، دو داور خط، و یک کمک داور حضور دارند.

اما فرق هایی نیز با والیبال سالنی دارد، در این بازی در هر تیم تنها دو بازیکن وجود دارد که مجاز هستند در هر جایی از زمین که خواستند بایستند، تنها کاپیتان است که می تواند درخواست استراحت بدهد، در این بازی هیچ بازیکن ذخیره ای در بیرون بازی وجود ندارد، و در صورت بروز هرگونه مشکل و مصدومیت برای هر کدام از بازیکنان طبق قانونی که وجود دارد این بازی دو بر صفر به نفع تیم مقابل به اتمام خواهد رسید.

از دیگر تفاوت های آن با والیبالی که در سالن برگزار می شود، توپ آن می باشد، توپ این بازی مخصوص به فضای باز است.

این بازی از سه گیم تشکیل می شود که استراحت بین هر گیم 30 ثانیه می باشد، و برد مخصوص تیمی است که دو گیم را برده است، به طور واضح تر اینگونه است که هر تیمی که 2 به 3 باشد برنده بازی اعلام می شود.

در این بازی احتمال بارش باران و وزیدن طوفان وجود دارد، که اگر خفیف باشند بازی قطع نمی شود و ادامه پیدا می کند.

خط هایی در دور زمین والیبال قرار دارد، در صورتی که هر کدام از بازیکنان پای خود را سهوا و یا عمدا بر روی آن خط بگذارند خطا محسوب می شود و در نهایت یک امتیاز به تیم مقابل تعلق خواهد گرفت.

انجام بازی والیبال ساحلی نیازمند این است که زمین شرایط زیر را داشته باشد؛

  • طول 16 متر
  • عرض 8متر
  • منطقه آزاد (از هر طرف زمین بین 3 تا5 متر)
  • چیزی به عنوان منطقه یک سوم (حمله ) وجود ندارد
  • خط وسط زمین وجود ندارد
  • پهنای تمام خطوط بین 5 تا 8سانتیمتراست
  • فضای بالای زمین باید تا ارتفاع 7 الی 12 متر هیچ گونه مانعی نداشته باشد.
  • سطح زمین از شن و یا ماسه یک دست باید پوشیده شود که حداقل 40 سانتی متر عمق داشته باشد.
  • شن موجود در زمین باید نرم و الک شده باشد چرا که شن زبر و خشن امکان رساندن آسیب به بازیکن را دارد. ( اندازه شن ها باید قابل قبول باشد)
  • شن باید قبل از شروع بازی سنجیده شده باشد تا هیچ گونه شی، سنگ، صدف و غیره در آن وجود نداشته باشد.
  • برای مسابقاتی که در سطح جهان برگزار می شود بهتر است که یک پارچه وجود داشته باشد تا در صورت بارش باران زمین اصلی را با آن بپوشانند.
  • رنگی را که برای خطوط زمین انتخاب می کنند باید مغایر با رنگ شن ها باشد، تا به راحتی قابل تشخیص باشد و از بروز خطا جلوگیری شود.
  • بهتر است که خطوط از مواد مقاوم و یا نواری تهیه شود که نرم نباشد تا به راحتی جا به جا شود.

والیبال ساحلی از دیرباز تا کنون

قوانيني که برای بازی والیبال ساحلی تعیین شده است به شکل زیر بیان شده است؛

همانگونه که اشاره شد این بازی دارای دو بازیکن در هر تیم می باشد، که در سه ست، که دو ست آن 21 امتیازی و یک ست آن 15 امتیازی می باشد، برگزار می شود، در شروع بازی برای انتخاب زمین و توپ قرعه کشی می کنند.

توپ این بازی از مواد مخصوصی تهیه می شود به طوری که رطوبت را به خود جذب نمی کند، و به خوبی قابل انعطاف است، (بیشتر از چرم و یا چرم مصنوعی ساخته می شود). محیط این توپ کروی شکل  68 سانتی متر می باشد و رنگ آن ترکیبی از رنگ سفید و دیگر رنگها است که غالبا رنگ سفید و آبی و زرد است.

در والیبال ساحلی اخراج و یا جریمه شدن به معنای اتمام بازی می باشد چرا که بازیکن سومی به عنوان بازیکن ذخیره وجود ندارد.

بازیکنان والیبال ساحلی به تجهیزاتی که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد نیاز دارند‌‌؛

پیراهن، شورت و یا مایو شنا، لباس اصلی بازیکنان این رشته است، این لباس ها باید در عین یک رنگ بودن تمیز و یک دست باشد، شماره هر بازیکن بر روی پیراهن او زده می شود که باید رنگ آن متمایز با رنگ پیراهن باشد.

در این بازی بازیکنان حق پوشیدن کفش و جوراب را ندارند، اما در صورت اعتراض بازیکن به مرغوب نبودن شن سطح زمین، داور اول این اجازه را صادر خواهد کرد که بازیکن از جوراب و یا کفش استفاده کند.

بازیکن باید به این نکته توجه کند که از آوردن هرگونه شیئ که باعث مصدومیت خود و یا سایر بازیکنان می شود، بپرهیزد.

کلام پایانی

شاید دلیل محبوبیت والیبال ساحلی در میان سایر بازی های ساحلی هیجان و جذابیت این بازی، و   استقبالی است که تماشاگران از آن دارند. چرا که این بازی علاوه بر جنبه علمی ورزشی که دارد از جنبه تفریحی و سرگرمی نیز برخوردار است.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار