ورزش تی آر ایکس چیست؟

4 سال پیش
تی ار ایکس
Rate this post

قطعا تا به حال نام این ورزش را شنیده اید و شاید هدف تان از سرچ آن آشنایی بیشتر با این ورزش است. اگر این مقاله اولین مطلبی است که درباره تی آر ایکس می خوانید پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید چراکه ما در این نوشتار سعی نموده ایم این ورزش را از تمامی ابعاد مورد بررسی قرار دهیم تا شما را با این ورزش جذاب آشنا کنیم.

ممکن است با مراجعه به باشگاه و با توجه به هدف تان از انجام ورزش مربیان به شما این ورزش را پیشنهاد کرده باشند. شما می توانید با انتخاب این ورزش به استقامت و انعطاف پذیری بدنتان و همچنین به ایجاد تمرکز کمک کنید. اما مهمترین عاملی که باعث می شود برخی به این ورزش روی آورند کاهش وزن است. همانطور که می دانید در حال حاضر درصد قابل توجهی از مردم دارای اضافه وزن هستند اما درصد بسیار محدودی آن ها به کاهش وزن فکر می کنند. در آخر تعداد معدودی برای کاهش وزن اقدام می کنند. ما این نوید را به شما می دهیم که در صورت انتخاب این ورزش می توانید به ایده آل ذهنی خود در کاهش وزن و تقویت اندام دست پیدا کنید.

در ادامه بیشتر با این ورزش آشنا خواهید شد:

 

ورزش تی آر ایکس چگونه ورزشی است؟

با این ورزش می توانید اندام ورزیده ای داشته باشید، ضمن اینکه استقامت آن را نیز افزایش دهید. شاید جالب باشد که بدانید تی آر ایکس از جمله ورزش هایی است که بر پایه وزن ورزشکار طراحی شده، بنابراین شما می توانید این ورزش را بدون هیچ گونه ابزار ورزشی مانند هالتر و یا وزنه ها انجام دهید چراکه تنها چیزی که لازم دارید وزن خودتان است. شما با استفاده از میزان وزن خود، با انجام این ورزش به تناسب اندام می رسید.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که تی آر ایکس برای تناسب اندام در خانه بسیار مناسب است و شما به راحتی در دوران قرنطینه می توانید این ورزش را بدون به مراجعه به باشگاه انجام دهید.

تی ار ایکس در واقع مجموعه ای از تمرینات مقاومتی است. تی آر ایکس زادگاهی آمریکایی دارد و برای اولین بار توسط نیروی دریایی آمریکا ابداع شده است. برای انجام این ورزش همانطور که اشاره شد به وزن بدن خودتان و همچنین یک طناب مخصوص تی آر ایکس احتیاج دارید. از جمله ویژگی های این ورزش این است که می توانید با انجام آن بر تمام عضلات بدن تمرکز کرده و موجب تقویت آن ها شوید. این ورزش به دلیل اینکه با طناب انجام می شود موجب خواهد شد که شما قدرت تعادل خود را نیز تقویت کنید.

لوازم مخصوص تی آر ایکس

تی آر ایکس تنها با طناب هایی که احتمالا در سالن های ورزشی دیده اید، انجام می شود. این طناب ها اغلب به رنگ زرد یا قرمز هستند که به میله هایی از وسایل بدن سازی آویزان شده است. مهمترین نکته ای که می توانیم در این ورزش به شما بگوییم این است که میزان کالری سوزی ورزش تی آر ایکس بیش از ورزش های دیگر است. انرژی که این ورزش از ورزشکار می گیرد به مراتب بیشتر از دیگر ورزش ها حتی بدنسازی با وزنه است.

افراد برای انجام این ورزش نیاز دارند که با کمک طناب های مخصوص تی آر ایکس قسمتی از بدن خود را معلق نگه دارند و با کمک وزن، به عضله  یا ماهیچه ای مشخص فرم دهند. بنابرای می توان ادعا کرد که تمرینات این ورزش آن را به یک ورزشی قدرتی تبدیل خواهد کرد.

تی آر ایکس به لحاظ اقتصادی نیز برای ورزشکاران بسیار مقرون به صرفه است، چراکه تنها به طنابی نیاز است که وزشکار به کمک آن ها می تواند تمرینات را انجام دهد. بنابراین ورزشکاران با خرید این لوازم ساده حتی در خانه می توانند تمرینات شان را ادامه دهند. آنچه شما احتیاج دارید محلی برای آویزان کردن بند های تی آر ایکس است و جاذبه زمین. این دو مولفه مهمترین ابزار این ورزش به شمار می آیند.

تمرینات تی آر ایکس

در این نوشتار دو نوع از تمرینات ساده این ورزش که افراد مبتدی قادر به انجام آن هستند را معرفی خواهیم کرد. به یاد داشته باشید حتی با همین تمرینات می توانید چربی سوزی قابل توجهی داشته باشید، ضمن اینکه استقامت و قدرت بدنی شما نیز افزایش خواهد یافت.

تی ار ایکس

شنا سوئدی

در ابتدا بیان کنیم که این حرکت برای تقویت بازو ها، سینه و کتف ها بسیار موثر است. برای انجام این حرکت باید مطابق عکس به پشت دراز بکشید و یکی از پاهای خود را به کمک طناب از 20 تا 30 سانتی متری از زمین فصله دهید. سپس دستان را به موازات شانه باز کرده  وزن خود را به کف دست ها منتقل کنید. در ادامه یکی از پاهای خود را به سمت بیرون و تنه خم کرده و به حالت اول برگردانید. با این حرکت عضلات شانه و بازو ها تقویت می شوند. شما باید همسو با این حرکت از شنای سوئید نیز استفاده کنید. به گونه این که پاها را به داخل خم کرده بدن را به سمت زمین بکشید. در حالی که بدن را به بالا می کشید پا را به حال اول برگردانید. این تمرین را می توانید تا 10 مرتبه در سه ست انجام دهید اگر احساس خستگی کردید باید بین تمرینات 10 ثانیه استراحت کنید.

پرس سینه

این حرکت را در ورزش تی آر ایکس پرس سینه ایستاده می نامند که عضلات سرشانه بازوها و سینه را درگیر می کند. برای انجام این حرکت می بایست بند های تی آر ایکس را در بلند ترین حالت خود قرار دهید سپس دستان را به محل اتصال برده و بند ها را نگه دارید. بعد از آن بدن را به حالت شنای سوئیدی قرار دهید. سپس آرنج ها را خم کرده و بدن را به سمت دستان پیش برید و در ادامه به حالت شروع بازگردید.

تی ار ایکس

نکاتی که باید قبل از تی آر ایکس انجام دهید

  • گرم کردن بدن از مهمترین نکات لاینفک ورزش کردن است. فرقی نمی کند که شما چه ورزشی را انجام می دهید، گرم کردن بدن موجب می شود عضلات قبل از درگیری های شدید کمی آمادگی پیدا کند و ضربان قلب برای انجام تمرینات قدری بالا رود. بنابراین با انجام تمرینات مخصوص گرم کردن بدن می توانید از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.
  • قبل از اینکه از بند های تی آر ایکس استفاده کنید بهتر است از امنیت آن ها اطمینان حاصل کنید، بند ها را به خوبی چک کرده تا پارگی نداشته باشند و محل اتصال را نیز به خوبی بررسی کنید.
  • برای انجام تمامی ورزش ها شما احتیاج به لباس های مناسب دارید، بنابراین از کفش و لباس هیای مناسب ورزشی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید تمرینات را به شکل سنگین تر انجام دهید کافیست فاصله از نقطه اتکا را افزایش دهید.
  • برای انجام این ورزش در ابتدا نیاز به مربی خواهید داشت تا شکل درست تمرینات را به شما آموزش دهد، بنابراین باید توجه داشته باشید که حرکات را به درستی انجام می دهید.
  • برای انجام تمرینات به بدن خود فشار نیاورید اگر ورزشکار مبتدی هستید در صورت خستیگی استراحت کنید. با تمرینات سنگین و مداوم بدن خود را در معرض آسیب قرار ندهید، چراکه در این صورت نتیجه عکس خواهید گرفت.
  • از اینکه تماس مستقیم با بدن های تی آر ایکس داشته باشید اجتناب کنید. می توانید از دستکش و محافظ پا استفاده کنید، چراکه اغلب این بند ها ضخیم بوده و در حین انجام تمرینات به علت تحمل وزن ممکن است پوست دست شما آسیب ببیند.

آیا تی آر ایکس می تواند مضراتی نیز داشته باشد؟

بهتر است قبل از انتخاب یک ورزش در کنار فواید آن به مضرات نیز توجه داشته باشید. مضرات یک ورزش به این معنا نیست که انجام آن می توایند خطری برای سلامتی داشته باشد، در این صورت فلسفه ورزش کردن کردن تغییر خواهد کرد. همه ما ورزش را برای سلامتی اندام خود انجام می دهیم نه برای اینکه به آن آسیب برسانیم. از این رو تمامی ورزش ها در ابتدا بر این مسئله تمرکز کرده اند.

مضرات زمانی ایجاد می شوند که ورزشکاران در انجام یک تمرین زیاده روی کنند . یا آن را به درستی انجام ندهند. بنابرین با این تعریف هر ورزشی ممکن است مخاطره آمیز باشد. برای ورزش تی آر ایکس نیز به همین معنا خواهد بود. اگر ورزشکاران در استفاده از بندها احتیاط نکنند و از لباس مناسب استفاده نکنند قطعا طناب های این ورزش آسیب های جدی وارد خواهد کرد.

از طرفی اگر ورزشکاران قدرت بدنی خوبی نداشته باشند ممکن است انجام این ورزش برایشان خطر آفرین باشد. لذا به ورزشکاران توصیه می شود قبل از انجام این ورزش با مربی مشورت کرده و در صورت آسیب بدنی و سابقه صدمه عضو حتما مربی را در جریان گذارند.

تی آر ایکس و یا بدن سازی

در حال حاضر بین این دو رشته تردیدی هایی برای ورزشکاران وجود دارد . برخی تی آر ایکس را ارجح می دانند و برخی بدن سازی را . هر دو این گروه نیز بر مبنای تغییراتی که این ورزش بر بدن عارض می کند اتکا دارند. اما نکته قابل توجه این است که در یکی از تحقیقاتی که از سوی کالج آمریکایی در رشته ورزشی پزشکی به عمل آمده متوجه شده اند که ورزش تی آر ایکس به نسبت ورزش بذنسازی برای افراد مقاومت بدنی بیشتری را به ارمغان آورده است، البته این به معنای بی  فایده بودن بدنسازی نیست. ورزش تی آر به جهات مختلف می تواند موثر تر از ورزش بدنسازی باشد.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار