چگونگی رفع سیکس پک نامنظم

4 سال پیش
چگونگی رفع سیکس پک نامنظم
5/5 - (1 امتیاز)

بدنسازی به خودی خود می تواند تناسب اندام را ایجاد کند، لذا افرادی که به این ورزش روی می آورند انتظار دارند بعد از مدتی ورزش کردن به ایده آل ذهنی خود دست یابند. اما مسیر بدنسازی همیشه و برای همه افراد هموار و راحت نبوده و نیست برخی در این مسیر با اتفاقاتی مواجه می شوند که باید زمان بسیاری برای رفع آن صرف کنند. برای مثال برخی با توقف رشد عضلات مواجه می شوند و برخی نامتقارن بودن عضلات شکم را تجربه می کنند. ما در مقاله ای مجزا به علت عدم نتیجه دهی بدنسازی پرداخته ایم و راه های حل این مشکل را بر شمرده ایم، اما در این مقاله بر آنیم تا علت نامنظم شدن سیکس پک و یا همان عضلات شکم را بررسی کرده و راه حل های آن نیز بیان کنیم. بنابراین اگر با این مشکل رو به رو شده اید مطالعه این نوشتار می تواند کمک شایان توجهی به شما کند.

سیکس پک نا متقارن از چرایی تا برطرف ساختن آن

برخی افراد به لحاظ ژنتیکی دارای عضلات نامتقارن در شکم هستند که ممکن است قبل از بدنسازی به علت پوشیدن آن ها با لایه های چربی متوجه آن نشده باشند. برخی نیز به دلیل ضعیف بودن عضلات شکم پس از ورزش متوجه این عدم تقارن می شوند. بنابراین اگر پس از طی کردن مسیر پر پیچ و خم بدنسازی با همچین عارضه مواجه شده اید، بدانید که این مشکل حل شدنی است و جای نگرانی نیست.

علت ایجاد عدم تقارن در عضلات شکم

همانطور که در بالا اشاره شد ممکن است این عارضه به علت ژنتیک فرد رقم خورده باشد، البته که درصد بالایی از علت را همین ژنتیک موجب شده است. به این صورت که با وراثت اندام افراد شکل خواهد گرفت. لذا اگر این عارضه به شکل ارثی به شما رسیده باشد، اینطور نیست که درمان نشود، اما می متوان ادعا کرد که به طور کامل از بین خواهد رفت.

البته توجه داشته باشید در مواقعی عدم تقارن به قدری نا محسوس است که ممکن است شما بعد از چند سال متوجه آن نشوید. بنابراین در صدی از عدم تقارن در تمامی ورزشکاران دیده می شود.

چگونگی رفع سیکس پک نامنظم

مشکلات عضلانی و استخوانی

گاهی مشکل از ژنتیک نخواهد بود. در واقع این ساختار بدنی است که موجب شده عضلات به گونه ای نا هماهنگ رشد کنند. بنابراین این طور نیست که تن ها عضلات شکم دچار ناهنجاری شده باشند . برای مثال ممکن است عضلات میان تنه و پشت افراد دارای نا هماهنگی و ناهنجاری باشد، همین آسیب می تواند موجب طویل شدن یک عضله و کوتاهی عضله دیگری شود، بنابراین وقتی فرد با چربی سوزی موجب نمایان شدن عضلات می شود، متوجه بروز عدم تقارن در آن ها خواهد شد.

لذا مشکلات اسکلتی بدن ورزشکاران به شدت بر نتیجه ورزش تاثیر گذار خواهد بود. با این حال می توان تا حدودی این عارضه را نیز برطرف کرد.

تاثیرات ناشی از تمرینات

در برخی موارد این وراثت و نامتعادل بودن ساختار بدنی نیست که عدم تقارن عضلات شکم را موجب می شود در واقع تمریناتی که ورزشکاران به اشتباه انجام می دهند نیز خود عاملی برای این مشکل خواهد بود. برای مثال وقتی ورزشکاران تمرینات متعادل در یک طرف عضلات شکم را انجام می دهند این عضلات به شکل نامتقارنی شکل خواهند گرفت.

ورزشکارانی که از ورزش هایی که بر یک طرف بدن بیشتر تاثیر می گذارد، مانند گلف، بیسبال و تنیس و … بیشتر با این عارضه مواجه هستند. در نتیجه تمریناتی که بر یک طرف بدن بیشتر تاثیر می گذارد و به عبارت دیگر فعالیت بیشتر طرفی از بدن موجب نامتعادل شدن عضلات شکم و حتی عضلات متقارن خواهد شد.

اسکولیوز یا عضلات ستون فقرات

در بالا اشاره کردیم که ناهنجاری های استخوانی می تواند عاملی بر ایجاد عضلات نامتقارن شکم شود اما اسکولیوز یکی از مهمترین عوامل در ایجاد این عارضه است. اسکولیوز به معنای انحنای غیر طبیعی ستون فقرات است. زمانی که ستون فقرات به شکل معمول خود نباشد که به شکل یک s است، می تواند روی عضلات شکم تاثیر گذارد. این عارضه در زمان بلوغ شایع است، اما به مرور زمان بهبود می یابد، چه بسا در افرادی ممکن است تا پایان بزرگسالی از بین نرفته و تشدید تر نیز شود.

در این عارضه ارتفاع شانه و ران یک سمت بدن بالا تر از طرف دیگر است، بنابراین عضلات یک طرف بدن شک نامتقارن به خود می گیرند. همین  امر در بدنسازی بیشتر نمایان می شود و افراد پس از مدتی متوجه این عارضه در عضلات خود نیز می شوند.

راز ایجاد سیکس پک متقارن

اگر به مشکل ایجاد عدم تقارن در حجم عضلات را پیدا  کرده اید، باید مقدار تمرین برای طرف کوچک تر و یا نامتقارن را افزایش دهید. البته این بدین معنا نیست که با تمرینات بسیار فرصت ریکاوری عضله را از آن بگیرید. باید توجه کنید که سمتی که دچار عدم تقارن شده است را کمی بیشتر از سمت دیگر درگیر کنید.

در اغلب ورزشکاران این قسمت راست بدن است که دارای سیکس پک نامتقارن است. این موضوع نمی تواند مشکل پزشکی به نظر آید، اما زمانی که ناشی از یک بیماری باشد، اهمیت پزکشی پیدا می کند.

افرادی که نامتقارن بودن عضلات شکم شان به علت چربی اضافی و یا تمرینات اشتباه ایجاد شده باشد، با تمرینات می توان این مشکل را برطرف کرد. اما برخی افراد نیز به سراغ جراحی های زیبایی خواهند رفت.

برای حل این مشکل نیازمند تمرین برای هر دو طرف بدن هستید در ادامه ما برخی از تمرینات موثر برای رفع نامتقارن بودن عضلات شکم را معرفی خواهیم کرد. در این تمرینات تمرکز بر عضلات مرکزی است. استفاده از حرکاتی که موجب طویل شدن عضلات شکم می شوند و همچنین تمریناتی که استقامت ستون فقرات را به دنبال دارند بسیار موثر خواهد بود.

چگونگی رفع سیکس پک نامنظم

لانک از پهلو

برای این حرکت لازم است که روی زمین به پهلو دراز بکشید و باسن خود را از زمین جدا کنید. سپس برای مدتی در همین حالت بمانید. می توانید این تمرینات را در سه ست انجام دهید.

هیزوم شکن

این حرکت را به وسیله کابل، کتل بل و یا یک توپ طبی می توانید انجام دهید، برای این حرکت لازم که بایستید و پا ها را به عرض شانه باز کنید، سپس وسیله مورد نظر را با دست نگه دارید. دقت کنید که باید دست ها کشیده شده باشد. در مرحله بعد به صورت مورب قسمت بالا تنه را به زانوی مخالف برده و بکشید. به یاد داشته باشید که نباید کمر خود را بپیچانید.

حرکت چمدان

برای این حرکت وزنه ای را انتخاب کنید که بتواند عضلات شما را درگیر کند. اما وزنه به طوری نباشد که نتوانید آن را بلند کنید. وزنه را در کنار پای خود قرار داده و زانو خود را کمی خم کنید. وزنه را با دست بلند کرده و در حالیتی که سینه به شکل صاف است آن را حمل کنید. سپس همین حرکت را برای سمت دیگر بدن انجام دهید.

پلانک T

در حالت شنای سوئدی قرار بگیرید، سپس یکی از دستان را از زمین بلند کرده و به سمت بالا ببرید. چند ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس در طرف دیگر این حرکت را انجام دهید.

می توانید از حرکات زید نیز استفاده کنید:

  • پلانک تک دست
  • پلانک طرفی
  • پرس سینه تک دست
  • پارویی تک دست
  • پرس Pallof

جمع بنید پایانی

عدم تقارن در عضلات شکم عارضه این نیست که بتوان آن را یک عارضه پزشکی دانست، همانطور که در بالا اشاره شد، این مشکل ممکن است در بسیاری از افراد وجود داشته باشد، اما به دلیل تجمع چربی دور عضله دیده نشود. لازم به ذکر است که مقداری عدم تقارن طبیعی بوده و نیازمند اصلاح نیست، بنابراین اگر این عدم تقارن در شما ملموس نیست بهتر است حساسیت را کنار گذارید، اما اگر هنگام انقباض ظاهر عضلات شکم بسیار زننده است، می توانید با انجام این تمرینات ظاهر این عضلات را اصلاح کنید.

یک نکته بسبار مهم این است که قبل از اقدام به حل مشکل ابتدا علت به وجود آمدن این عارضه را بررسی کنید، اگر مشکل شما ژنتیک باشد، ممکن است راه حلی برای وجود نداشته باشد، اگر مشکل بروز آسیب به ستون فقرات باشد، باید برای حل آن به تقویت عضلات این ناحیه و یا درمان های دیگر فکر کنید. بنابراین دانستن علت به وجود آمدن این عارضه می تواند در چگونگی حل آن بسیار کمک کننده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار