کدام ورزش های برای شما ممنوع است؟

4 سال پیش
کدام ورزش های برای شما ممنوع است؟
Rate this post

کسی را نمی بینید که با هدف آسیب رساندن به بدن خود به باشگاه تناسب اندام برود. نمی تواند کسی را ببینید که آمده تا کمر درد بگیرد و یا بی حالی را به خود هدیه دهد. تمامی افراد هدف از ورزش را تناسب اندام و سلامتی بدن می دانند. زمانی که از اهداف آدم های مختلف مطلع می شوید، می بینید که یکی برای لاغری امده و دیگری برای چاقی، برخی مشکلات پزشکی دارند و برخی برای تفریح آمده اند. اما همه آن ها یک هدف مشترک دارند و آن سلامتی است.

اما آیا تمامی ما می توانیم برای تمامی ورزش ها اقدام کنیم؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است. بسیاری از افراد با داشتن ویژگی های جسمانی مختلف مجاز به انجام برخی ورزش ها هستند و برخی از انجام برخی ورزش ها منع می شوند.

از این رو آگاهی از وضعیت جسمانی و بهترین ورزشی که می تواند تندرستی را برای ما به ارمغان آورد بسیار حائز اهمیت است. ما در ادامه  این نوشتار به برخی موانع اشاره خواهیم کرد که در صورت داشتن آن ها از یک سری ورزش ها منع خواهید شد. با ما همره باشید تا در این باره بیشتر بدانید:

پیاده روی برای تمای افراد مناسب نیست

شاید تصور کنید که پیاده روی به عنوان آسان ترین ورزش برای تمایم افراد جایز باشد. در ابتدا باید بیان کنیم که پیاده روی در بین ورزش های شدید، متوسط و آسان جزء دسته اخر به شمار می آید. اما همین ورزش ساده برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند و یا جراحی قلب انجام داده اند، می تواند خطر آفرین باشد. حتی افرادی که به تنگی نفس نیز دچار هستند نباید از این ورزش استفاده کنند.

مفصل زانو به عنوان مهمترین مفصل بدن شناخته می شود، البته دیگر مفاصل نیز برای بدن مهم هستند و حرکت ما را ممکن می سازند. افرادی که به بیماری های مفصلی دچار هستند و یا آرتروز دارند باید تنها در شرایط خفیف بیماری پیاده روی کنند. بنابراین در صورتی که به این بیماری دچار هستید، ابتدا باید به میزان پیشرفت بیماری توجه کنید. لذا ابتلا به آرتروز شدید و مزمن شما را از انجام این ورزش منع خواهد کرد.

افرادی که درد های ممتد زانو و مفاصل  ندارند راه رفتن ها معمول هم در شرایط خاصبه آن ها توصیه می شود. بنابراین تصور نکنید که ورزش برای این افراد حکم سلامتی را خواهد داشت. اصولا متخصصین برای این افراد حدی از حرکت مفاصل را توصیه می کنند.

به یاد داشته باشید افرادی که به آرتروز حاد مبتلا هستند نیازی نیست که ورزش را به طور کامل کنار گذارند. آن ها می توانند دیگر عضلات بدن را تقویت کنند.

کدام ورزش های برای شما ممنوع است؟

تردمیل برای این افراد ممنوع است

افرادی که دارای دیسک کمر هستنند باید در انتخاب یک تردیمل بسیار دقت کنند. به این صورت که تردمیل مورد نظر از جهت داشتن سیستم ضربه گیر دارای استاندارد بالایی باشد. بنابراین اگر اضافه وزن دارید و می خواهید با تردمیل لاغر شوید ممکن است با انتخاب تردمیل های ارزان قیمت و غیر استاندارد درد دیسک کمر خود را دو برابر کنید.

افرادی که دیسک گردن دارند نیز باید برای این ورزش احتیاط کنند. چرخاندن سر هنگام راه رفتن و دویدن های شدید روی تردمیل می تواند بسیار آسیب زننده باشد. این افراد حتی در حین رانندگی نیز باید احتیاط کنند. برای افرادی که دچار دیسک گردن و کمر هستند تقویت عضلات جلو، خلفی و عضلات طرفین گردن بسیار حائز اهمیت است.

کوهنوردی برای این افراد ممنوع است

اگر به ام اس مبتلا هستید قطعا دکتر شما انجام ورزش هایی همچون کوهنوری و یا ورزش هایی که در محیط های باز انجام می شود را ممنوع خواهد کرد. این افراد برای ورزش باید به محیط ورزشگاه و دمای آن بسیار توجه کنند، ضمن اینکه باید لباس های ورزشی خود را نیز با دقت بالایی انتخاب کنند. چراکه دما در شدت و ضعف علائم این بیماری موثر خواهد بود.

اما به یاد داشته باشید افرادی که این بیماری را در مرحله حاد آن مبتلا نباشند، می توانند زیر نظر پزشک انواع ورزش ها را انجام دهند. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که بیمارانی که به ام اس مبتلا هستند به دلیل نداشتن تعادل کافی ممکن است در حین ورزش به زمین افتاده و آسیب ببینید، بنابراین بهتر برای ورزش کردن از یک همراه بهره مند باشند.

ابتلا به بیماری صرع نیز یکی دیگر از موانع برای ورزش کوهنوردی است. اگر به این بیماری مبتلا هستید به دلیل بروز تشنج ممکن است انجام این ورزش بسیار خطر آفرین باشد. اما افرادی که این بیماری را به صورت کنترل شده دارند؛ به این معنا که برای دو سال تشنج را تجربه نکرده اند، می توانند با یک همراه این ورزش را انجام دهند. نکته بسیار مهم در این ورزش برای افرادی که به صرع مبتلا هستند عدم قرارگیری در محیط های گرم است. چراکه گرما می تواند علائم آن ها را تشدید کند.

اما اگر صرع کنترل نشده دارید انجام این ورزش ها برای شما ممنوع خواهد بود. با این وجود می توانید از ورزش های سبک تر برای تناسب اندام بهره مند باشید.

ابتلا به آسم نیز یکی دیگر از موانع برای ورزش کوهنوردی است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل تنگی نفس به خوبی نمی توانند دم و باز دم داشته باشند. بنابراین ورزش هایی مانند کوهنوردی برای آن ها توصیه نمی شود. اما اگر آسم کنترل شده باشد، این افراد می تواند با وجود همراه و داشتن اسپری های تنگی نفس این ورزش را انجام دهند.

برای افرادی که به آسم مبتلا هستند به طوری کلی ورزش در محیط های خلوت خطرناک است، ضمن اینکه در محیط های که گل و گیاه نیز وجود دارد به دلیل احتمال بروز حساسیت پیاده روی نیز ممنوع خواهد بود.

علاوه بر این محیط های آلوده نیز برای این افراد خطر آفرین خواهد بود، بنابراین پیاده روی در زمان های شلوغ و یا کنار خیابان ممنوع است. این افراد باید به دمای هوا نیز توجه داشته باشند، لذا ورزش در هوای سرد می تواند موجب تشددید علائم آن ها شود

دمبل زدن برایتان ممنوع است

اگر به دیابت مبتلا هستید و یا نارحتی های کلیوی دارید انجام ورزش های هوازی شدید و بلند کردن اجسام سنگین برای شما خطر آفرین خواهد بود. به طوری کلی ورزش هایی که در آن ورزشکاران ملزم به حبس نفس هستند، برای این افراد ممنوع است، چراکه با حبس نفس فشار خون بالا رفته و بر کلیه ها تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که ورزش برای افراد دارای فشار خون بالا اگر از نوع سبک باشد بلامانع است، اما اگر سنگین و با حمل اجسام همراه باشد ممنوع خواهد بود.

کدام ورزش های برای شما ممنوع است؟

انجام یوگا ممنوع

شاید در همین ابتدا تصور کنید که این یک اشتباه تایپی است. یوگا چطور می تواند ورزشی آسیب زننده باشد؟ اما تمرینات یوگا تنها به نشستن و مدیتیشن ختم نمی شود. این ورزش دارای مراحلی است که در هر کدام تمرینات کامل تر شده و متفاوت تر می شود. در مقاله ای مجزا کاملا به ورزش یوگا و مراحل آن پرداخته ایم.

این ورزش برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممنوع است. در این افراد مشکلات چشمی و به طور خاص خونریزی چشم دیده می شود. گاها این بیماران به تاری دید نیز مبتلا می شوند. بنابراین ورزش یوگا و یا حتی ژیمناستیک که در آن در برخی حرکات سر به سمت پایین قرار می گیرد ممنوع است. از طرفی در این ورزش ها حبس نفس نیز مورد استفاده قرار می گیرد که با بالا بردن فشار خون می تواند خونریزی چشم را نیز در پی داشته باشد.

با این وجود برای افرادی که به دیابت خفیف مبتلا هستند و هیچ یک از علائم کلیوی و یا بیماری های چشمی را تجربه نکرده اند با تشخیص پزشک و زیر نظر وی انجام این دست ورزش ها بلا مانع است.

اگر تا به الان تصور می کردید که با ورزش های سنگین میزان قند خون شما کاهش پیدا می کند، باید بیان کنیم که همین حالا این تصور غلط را دور بریزید. افرادی که دارای دیابت هستند و قند خون آن ها در نوع یک است در صورت انجام ورزش های پرتحرک قند خونشان افزایش خواهد یافت.

نکته پایانی

در آخر به نکات ریزی اشاره خواهیم کرد که شاید به آن ها واقف نباشید:

  • در صورت پر بودن شکم ورزش نکنید.
  • از غذاهای پر کالری قبل از ورزش استفاده نکنید.
  • از برنج و کربوهیدرات ها برای تامین انرژی قبل از ورزش استفاده کنید.
  • در صورت ابتلا به مشکلات گوارشی قبل از انجام ورزش با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید همیشه تمامی ورزش ها تضمین کننده سلامتی نخواهند بود. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب ورزش، حتی یک پیاده روی ساده شناخت کاملی از اندام خود و سلامتی آن داشته باشید. اگر به مشکلات کلیوی و یا دیابت مبتلا هستید، اگر از درد مفاصل رنج می برید، اگر گاها تنگی نفس را تجربه می کنید که علت آن را نمی دانید و یا حتی اگر سردرد های مداوم دارید، بهتر است قبل درمان آن با ورزش به متخصص مربوطه مراجعه کنید، چراکه ممکن است با ورزش کردن بدون آگاهی موجب وخیم تر شدن بیماری شوید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار